I forbindelse med Sydvaranger Gruve AS’ planer
om re-etablering av gruvevirksomheten i Sør-Varanger har selskapet
bedt om at en tinglyst heftelse på gnr. 22 bnr. 56 i Sør-Varanger
kommune slettes.
Sydvaranger ASA drev sin virksomhet uten konsesjon
i og med at den startet opp før industrikonsesjonsloven
ble vedtatt i 1917, og selskapet var derfor ikke underlagt lovbestemt
hjemfallsplikt. Staten fikk imidlertid en opsjon på å overta
gruverettighetene uten vederlag i 2026 og til å overta
selskapets anlegg med tilbehør, eiendommer og øvrige
rettigheter til lovlig takst gjennom en tinglyst erklæring
fra selskapet datert 15. september 1927.
Den lovbestemte hjemfallsretten for bergverksvirksomhet
ble opphevet i 1990. I forslaget om opphevelse, som fikk bred tilslutning
i Stortinget, ble det uttalt at det ikke var hensyn verken av kontrollmessig
eller økonomisk art som tilsa opprettholdelse av hjemfallsretten,
samt at den heller ikke bidro til å sikre nasjonal kontroll
over viktige naturresurser. Begrunnelsen bak opphevelsen av den
lovbestemte hjemfallsretten gjør seg gjeldende i samme
grad der gruvevirksomheten, som i dette tilfellet, ikke har vært
underlagt konsesjonsregulering.
Da staten avviklet sin gruvevirksomhet i Sydvaranger
ASA på 90-tallet var det en klar forutsetning at staten
skulle trekke seg helt ut av virksomheten.
På bakgrunn av opphevelsen av hjemfallsretten
i 1990 og avviklingen av statens engasjement i Sydvaranger,
som begge ble behandlet av Stortinget, mener Regjeringen at heftelsen
bør slettes.
På forespørsel fra Nærings-
og handelsdepartementet har Bergvesenet foretatt en vurdering av
forventet verdi av bergrettighetene i 2026. Kartlegging fra tidligere
drift viser at de aktuelle forekomstene som dekkes av bergrettighetene
fra 1903, har en beregnet malmreserve på ca. 140 millioner
tonn. Sydvaranger Gruve AS planlegger et årlig uttak på 7
millioner tonn. Med den planlagte utvinningstakten vil den gjenstående
malmreserven i 2026 maksimalt utgjøre i underkant av 30 millioner
tonn. Dersom heftelsen skulle opprettholdes, vil selskapet stå fritt
til å øke uttaksmengden pr. år, slik at
forekomsten vil kunne være utdrevet i 2026.
I tillegg til de 140 millioner tonn som planlegges utdrevet,
har forekomsten et ytterligere potensial på 65 millioner
tonn utvinnbar jernmalm. Eventuell drift på disse forekomstene
vil innebære store kostnader, blant annet til bryting av
store mengder gråberg, som vil redusere lønnsomheten
og som gjøre det usikkert om det overhodet er foretningsmessig
forsvarlig med drift på disse forekomstene.
Bergvesenets beregninger tilsier at statens
opsjon til å overta gruverettighetene ikke kan forventes å ha
noen økonomisk verdi av betydning. Selskapet står
dessuten fritt til å øke utvinningstakten, slik
at forekomsten i sin helhet vil kunne være utdrevet når
opsjonstidspunktet inntrer.
Fordi det er tale om frafall av en usikker opsjon mange år
frem i tid og av begrenset økonomisk verdi, anser Nærings-
og handelsdepartementet at sletting av heftelsen ikke vil komme
i konflikt med statsstøtteregelverket.
På denne bakgrunn foreslår
Regjeringen at Stortinget samtykker til at heftelsen på gnr.
22 bnr. 56 kan slettes, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa om at heftet på gnr. 22 bnr. 56
kan slettast, jf. forslag III under kapittel 7 Tilråding
frå komiteen.
Det foreslås at bevilgningen på kap.
1600, post 1 blir redusert med 6 mill. kroner.
For 2007 er det bevilget til sammen 6 mill.
kroner til etablering av en nettbasert finansportal for å bedre informasjonen
til kundene i finansmarkedet. Bevilgningen er postert på kap.
1600, post 21 (4 mill. kroner) og kap. 865 Forbrukerpolitiske tiltak
og internasjonalt samarbeid, post 21 Spesielle driftsutgifter (2
mill. kroner). Barne- og likestillingsdepartementet er ansvarlig for å etablere
nettportalen og har inngått en avtale med Forbrukerrådet
om etableringsprosjektet finansportalen.no. Barne- og likestillingsdepartementet
er forvalter av budsjettmidlene til prosjektet og forestår
utbetaling av prosjektmidler til Forbrukerrådet. Hittil
i år er det utbetalt 4 mill. kroner til prosjektet, hvorav
2 mill. kroner på kap. 865 post 21, og 2 mill. kroner på kap. 1600
post 21. For den videre forvaltning av budsjettmidlene legges det
opp til at restbevilgningen på 2 mill. kroner på kap.
1600 post 21 blir overført til kap. 865 post 21. Bevilgningen
foreslås derfor redusert med 2 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Toll- og avgiftsdirektoratet har hatt avtale
med Vinmonopolet og senere Arcus-Gruppen AS om kostnadsfri innlevering
og destruksjon av alkoholdige drikkevarer. Nedgang i beslag av sprit
og økning i beslag av øl og vin har medført
at Arcus-Gruppen AS ikke lenger kan framstille teknisk sprit av
beslaglagte, alkoholholdige drikkevarer. Med bakgrunn i dette er
avtalen mellom Toll- og avgiftsdirektoratet og Arcus-Gruppen AS revidert,
og den reviderte avtalen medfører økte utgifter
for toll- og avgiftetaten fra og med 2007. Merutgiftene i 2007 vil
beløpe seg til 1,2 mill. kroner, og det foreslås
at bevilgningen på kap. 1610 post 1 økes med tilsvarende
beløp.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det vises til omtale av Nye TVINN i St.prp.
nr. 1 (2007-2008) for Finansdepartementet hvor det framgår at
prosjektet er under replanlegging, og at kostnadsrammen vil gjennomgås
på nytt i løpet av 2008. Som følge av
endrede forutsetninger for framdriften i prosjektet, foreslås
bevilgningen på kap. 1610 post 45 redusert med 15 mill.
kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det vises til omtale under kap. 1618, post 22
og post 45. Bevilgningen på kap. 1618, post 1 foreslås økt
med til sammen 47,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Bevilgningen på kap. 1618, post 21
dekker bl.a. skatteetatens og de kommunale skatteoppkrevernes utgifter til
innkreving av skatter og avgifter. På grunn av lavere rettsgebyr
for utleggsforretninger og noe lavere innkrevingsaktivitet foreslås
bevilgningen på kap. 1618, post 21 redusert med 14 mill.
kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det vises til omtale av SKARP-prosjektet i St.prp.
nr. 1 (2007-2008) for Finansdepartementet. Det foreslås å omdisponere
3 mill. kroner fra kap. 1600 post 1 og 16,5 mill. kroner fra kap.
1618, post 1 - til sammen 19,5 mill. kroner - til kap. 1618, post
22 for å dekke utgifter i SKARP-prosjektet. Omdisponeringen
innebærer ikke at prosjektet totalt sett blir dyrere enn
omtalt i nevnte proposisjon. Bevilgningen foreslås derfor økt
med 19,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Bevilgningen på kap. 1618, post 45
dekker blant annet skatteetatens utgifter til større IT-utskiftinger. Utskifting
av IT-utstyr i skatteetaten skjer i mindre grad enn tidligere som
store prosjekter. Mindre omfattende utstyrsanskaffelser regnskapsføres
i stor grad som driftsutgifter. Det foreslås derfor å omdisponere 64
mill. kroner fra kap. 1618, post 45 til kap. 1618, post 1. Eventuelle
større utstyrsanskaffelser i 2007 vil bli dekket av overført
beløp fra foregående budsjettår på kap.
1618, post 45. Bevilgningen foreslås redusert med 64 mill.
kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Ved brukerfinansierte oppdrag blir utgiftene
postert på kap. 1620, post 21, mens inntektene posteres
på kap. 4620, post 2. Inntektene fra de brukerfinansierte
oppdragene skal fullt ut dekke utgiftene. På grunnlag av nye
anslag foreslås bevilgningen på kap. 1620, post
21 økt med 21 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Senter for statlig økonomistyring har
behov for å oppdatere programvare og teknisk infrastruktur
innenfor regnskapsområdet. Bevilgningen på kap.
1631, post 1 foreslås derfor økt med 3 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Innkreving av rettsgebyr i tilknytning til tvangsforretninger
er flyttet fra Brønnøysundregistrene til Statens
innkrevingssentral (SI). I den forbindelse foreslås overført
1,5 mill. kroner fra kap. 440 Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten,
post 1 Driftsutgifter, til kap. 1634, post 1 til dekning av SIs økte
utgifter i 2007.
Det vises til omtale av utviklingen av en database
for registrering av utlegg fra både alminnelige namsmenn og
særnamsmenn i St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Finansdepartementet.
Utviklingen av utleggsdatabasen innebærer merkostnader
for SI. I den forbindelse foreslås overført 1,5
mill. kroner fra kap. 440 Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten,
post 1 Driftsutgifter, til kap. 1634 post 1.
Ny lov om tvistemål ble vedtatt av
Stortinget i 2005, jf. Ot.prp. nr. 74 (2005-2006) Om lov om endringer
i tvisteloven (endringer i straffeprosessloven og andre lover),
og er besluttet iverksatt fra 1. januar 2008. Den nye loven
innebærer at det må lages nye rutiner og standardbrev
for forlikssaker i saksbehandlingssystemet SIAN. Utgiftene dette
medfører er utelukkende tilknyttet alminnelige namsmenns
bruk av systemet. I den forbindelse foreslås overført
1 mill. kroner fra kap. 440 Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten,
post 1 Driftsutgifter, til kap. 1634 post 1.
Samlet innebærer ovenstående
at bevilgningen på kap. 1634 post 1 foreslås økt
med 4 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
På grunnlag av nye anslag foreslås
kap. 1650, post 89 økt med 9,1 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
I saldert budsjett 2007 er det på kap.
2309 Tilfeldige utgifter, post 1 Driftsutgifter bevilget 9 674,7 mill.
kroner. I bevilgningsendringene som ble vedtatt i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett 2007, ble bevilgningen på kap.
2309 økt med til sammen 1 551,2 mill. kroner,
til 11 225,8 mill. kroner. Bevilgningsøkningen i
forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2007 skyldes bl.a. at
det måtte tas høyde for merutgifter til lønnsoppgjøret
som følge av at lønnsvekstanslaget i 2007 ble satt
opp i Revidert nasjonalbudsjett 2007, og at det i reguleringen av
grunnbeløpet i folketrygden fra 1. mai 2007 skulle
kompenseres for høyere lønnsvekst fra 2005 til
2006 enn lagt til grunn i oppgjøret våren 2005.
Bevilgningen på kap. 2309 skal blant
annet dekke tilleggsbevilgninger i forbindelse med lønnsoppgjøret
for statsansatte, reguleringen av folketrygdens grunnbeløp,
takstoppgjøret for leger, fysioterapeuter og psykologer
og oppgjøret for vernepliktige. I proposisjoner som ble
fremmet i vårsesjonen, ble utgiftene til disse formålene
anslått til i alt 8 358,3 mill. kroner.
Oppdatert informasjon om de budsjettmessige konsekvensene i 2007
som følge av lønnsoppgjøret i staten,
viser imidlertid at Stortingets vedtak på kap. 2315 Lønnsreguleringer
for arbeidstakere i det statlige tariffområdet, er 27,2 mill.
kroner for lavt. Videre ble det ikke fremmet bevilgningsforslag
i tilknytning til takstoppgjøret for psykologer og leger
i vårsesjonen ettersom avtalen ble inngått senere
enn opprinnelig tiltenkt. Bevilgningsforslag som følge
av disse avtalene utgjør 59 mill. kroner, og er fremmet
i St.prp. nr. 10 (2007-2008). Det innebærer at bevilgningen
på kap. 2309 må settes ned med 8 444,5 mill.
kroner for å dekke inntektsoppgjør, trygdeoppgjør
mv.
Det er per 30. september regnskapsført
utgifter på til sammen 92,4 mill. kroner direkte
på kap. 2309. Dette gjelder i hovedsak billighetserstatninger
fastsatt av Justissekretariatene. I tillegg vil det ved Finansdepartementets
samtykke eller kongelig resolusjon bli gitt adgang til netto overskridelser
under de enkelte departementenes budsjettkapitler. Det har vært
svært store utbetalinger til billighetserstatninger så langt
i år sammenliknet med tidligere år. Det anslås
nå at de samlede utbetalinger av billighetserstatninger
i 2007 blir på 120 mill. kroner. Hvor mye som for øvrig
vil bli regnskapsført på dette kapitlet de tre
siste månedene av året og samlet omfang av overskridelsessamtykker
er usikkert, men Finansdepartementet antar at 50 mill. kroner er
tilstrekkelig til å dekke disse merutgiftene. På denne
bakgrunn bør det gjenstå om lag 170 mill. kroner
under kap. 2309 etter nysalderingen.
Bevilgningen foreslås på denne
bakgrunn redusert med 11 056,53 mill. kroner, hvorav dekning
av bevilgninger til lønnsoppgjør, trygdeoppgjør
mv. utgjør 8 444,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
I forbindelse med Stortingets behandling av
St.prp. nr. 82 (2006-2007), jf. Innst. S. nr. 254 (2006-2007), ble
kap. 2315 bevilget med 800,00 mill. kroner til dekning av utgifter
ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige
tariffområdet. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele
bevilgningen på de av departementenes poster som har lønnsbevilgning.
De endelige beregningene viser at virkningene på statsbudsjettet
for 2007 av lønnsoppgjøret for 2007 er 27,2 mill. kroner
høyere enn opprinnelig antatt. Det foreslås derfor
at bevilgningen under kap. 2315 økes med 27,166 mill. kroner.
På grunnlag av nye anslag foreslås
følgende endringer av bevilgningene på kap. 4610:
– Post 1
reduseres med 0,7 mill. kroner
– Post 2 økes med 0,3
mill. kroner
– Post 3 økes med 0,8
mill. kroner
– Post 11 økes med 10
mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
På grunnlag av nye anslag foreslås
følgende endringer av bevilgningene på kap. 4618:
– Post 1 økes
med 12,3 mill. kroner
– Post 5 økes med 7,2
mill. kroner
– Post 7 reduseres med 0,3 mill.
kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
På grunnlag av nye anslag foreslås
bevilgningen på kap. 4620 post 1 økt med 0,2 mill.
kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det vises til omtale under kap. 1620, post 21.
Bevilgningen på kap. 4620 post 2 foreslås økt
med 21 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
På grunnlag av nye anslag foreslås
bevilgningen på kap. 4620 post 85 økt med 1 mill.
kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
På grunnlag av nye anslag foreslås
følgende endringer i bevilgningene på kap. 4634:
– Post 85 økes
med 75 mill. kroner
– Post 86 økes med 180
mill. kroner
– Post 87 økes med 2
mill. kroner
– Post 88 økes med 33
mill. kroner
Økningen på post 85 skyldes økning
i antall nedbetalingsordninger og høyere månedsbeløp
for disse ordningene. Økningen på post 86 skyldes økt
volum for forenklede forelegg og at et større antall krav
gjøres opp raskere enn tidligere. Økningen på post
87 skyldes økt volum for overlastgebyr. Økningen
på post 88 skyldes en betydelig økning av overført
kravbeløp til SI.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
I saldert budsjett 2007 er det på kap.
5309 Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse bevilget 52,8 mill.
kroner. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2007 ble bevilgningen økt
med 38 mill. kroner knyttet til dagbøter Oslo
Børs har ilagt Seadrill Ltd i anledning manglende
overholdelse av tilbudsplikt overfor aksjonærene i Eastern
Drilling ASA. Bøtene skal tilfalle statskassen, jf. verdipapirhandelloven § 14-1
annet ledd. Bevilgningen utgjør etter dette 90,8 mill.
kroner.
Det ble i november gjennomført auksjon
av frekvenser i båndene 2500-2690 MHz og 2010-2025 MHz. Samlede
inntekter fra denne auksjonen utgjør om lag 229 mill. kroner
som vil innbetales i 2007.
Samferdselsdepartementet har videre kunngjort
auksjon av den fjerde ledige 3G-lisensen i desember og eventuelle
auksjonsinntekter vil bli innbetalt i 2007. Denne lisensen ble forsøkt
auksjonert i 2006, men det kom ingen bud selv om fire selskap hadde
meldt interesse. Ved auksjonen av den tredje 3G-lisensen i 2003 var
auksjonsinntektene 62 mill. kroner. Det er ikke innarbeidet inntekter
fra denne auksjonen i bevilgningsforslaget.
Det er svært vanskelig å anslå størrelsen
på auksjonsinntekter på forhånd da dette
er avhengig av betalingsviljen til de selskap som deltar. Det er
derfor ikke budsjettert med inntekter fra auksjoner, men Stortinget
har gitt Finansdepartementet fullmakt til å innhente inntekter
ved auksjon av frekvenstillatelser.
Under dette kapitlet inntektsføres
i tillegg uforutsette inntekter som det ikke er naturlig å føre
under andre kapitler. I saldert budsjett er det lagt til grunn om
lag 50 mill. kroner i slike uforutsette inntekter i 2007. På bakgrunn
av regnskapstall per 30. september og forventede inntekter
i 4. kvartal, anslås slike uforutsette inntekter nå til
om lag 200 mill. kroner. Tilbakeførte tilskuddsmidler
mv. som gjelder Utenriksdepartementet utgjør en vesentlig
del av disse merinntektene.
Samlet foreslås bevilgningen under
kap. 5309 Tilfeldige inntekter økt med 380,282 mill. kroner
til 471 mill. kroner.
Som kompensasjon for virkningene av lønnsoppgjøret
i 2007 er Kredittilsynet tildelt 2,3 mill. kroner. Ettersom virksomheten
er selvfinansiert, foreslås kap. 5580 post 70 økt
med samme beløp.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
På denne posten føres alle
inntekter og utgifter knyttet til utgåtte avgifter på toll-
og avgiftsetatens område, jf. nærmere orientering
i St.prp. nr. 34 (2003-2004).
I perioden 1994-2001 ble det innkrevd flypassasjer-/flyseteavgift.
Avgiften var fram til 1. april 2000 dobbelt så høy
for flygninger mellom Norge og andre EØS-stater som for
innenlandsflygninger. Bl.a. på bakgrunn av en grunngitt
uttalelse fra EFTAs overvåkingsorgan innrømmet
staten at differensieringen måtte avvikles som stridende
mot Norges EØS-rettslige forpliktelser.
Flyselskapet KLM tok ut stevning mot staten
hvor det ble krevd tilbakebetaling av for mye innbetalt avgift.
I påvente av avgjørelse i saken ble det fra statens side
akseptert utsatt foreldelsesfrist for enkelte andre flyselskaper.
Lagmannsrettens dom 20. august 2007 er anket til Høyesterett.
Det foreslås at det utbetales 30 mill. kroner til dekning
av deler av kravet i 2007. Denne delen av kravet er ikke omstridt.
Tvisten for Høyesterett er om selskapet har krav på ytterligere
tilbakebetaling.
De selskapene som fikk utsatt foreldelsesfristen
i påvente av rettsavgjørelsen, har nå fremmet
krav om tilbakebetaling av innbetalt avgift. Kravene er fremmet for
toll- og avgiftsetaten, og det legges til grunn at disse medfører
en tilbakebetaling i 2007. Det foreslås å avsette
100 mill. kroner til dekning av den delen av tilbakebetalingskravene
som ikke er omstridt.
I alt foreslås det bevilget 130 mill.
kroner for tilbakebetaling på kap. 5584 (ny) post 70.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Statens kontantbeholdning varierer gjennom året
i takt med løpende inntekter og utgifter for staten. Innskuddene
i Norges Bank forrentes til en rente som beregnes på bakgrunn
av renten banken får på sine fordringer, som i
stor grad består av valutareservene. Gjennomsnittlig innestående
i 2007 vil bli høyere enn tidligere lagt til grunn. På denne
bakgrunn foreslås bevilgningen på kap. 5605, post
80 økt med 319,4 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
På bakgrunn av nye anslag foreslås
bevilgningen på kap. 5605, post 82 redusert med 58,5 mill.
kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Posten omfatter renteinntekter av statens regnskapsføreres
innskudd i Norges Bank og andre steder, utlån som forvaltes
av Finansdepartementet og andre departementer, og renteinntekter
av likviditetslån til industrien som forvaltes av Innovasjon
Norge. På bakgrunn av nye anslag foreslås kap.
5605 post 83 økt med 30 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
I 2002 ble det opprettet en låneordning
for bl.a. de regionale helseforetakene. Rentene kapitaliseres og
tillegges lånene gjennom en egen lånebevilgning
for opptrekksrenter under de respektive departementene. Post 84
er den motsvarende inntektsposten. Som følge av endringer
i anslaget på kap. 732 post 91 foreslås bevilgningen
på kap. 5605 post 84 økt med 8 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Finansdepartementet ber om fullmakt til å foreta
korrigeringer i kapitalregnskapet i følgende to saker:
Kapitalregnskapet foreslås korrigert
med 4 623 018,15 kroner til debet konto
63.51.16 "Utlån og utestående fordringer, Finansdepartementet"
og til kredit konto for forskyvning i balansen, jf. forslag til romertallsvedtak.
Bakgrunnen er avtale mellom den norske stat og Serbia-Montenegro
i 2001 om kapitalisering av påløpte, ikke betalte
renter, samt morarenter, på et lån til Jugoslavia
fra 1983 samt gjeldslettelse i 2006 over Utenriksdepartementets
budsjett. Kapitalregnskapet er ikke blitt korrigert for å gjenspeile
reell hovedstol på lånet, og dette foreslås
derfor gjort nå.
Kapitalregnskapet foreslås korrigert
med 17 231 860 kroner til kredit konto
80.44.44 "12 pst. statslån 1985-90/2007" og til
debet konto for forskyvning i balansen, jf. forslag til romertallsvedtak.
Bakgrunnen er feilposteringer fra tidligere år som har
medført at det feilaktig gjenstår en saldo i kapitalregnskapet på ovennevnte
beløp. Kapitalregnskapet foreslås derfor korrigert
for dette.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa om fullmakt til å gjere korrigeringar
i kapitalrekneskapen, jf. forslag IV under kapittel 7 Tilråding
frå komiteen.
I saldert budsjett for 2007 ble det under kap.
2800, post 50 bevilget 364 893 mill. kroner. Grunnlaget
for overføringen er statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås satt ned
med 45 192,6 mill. kroner i denne proposisjonen, slik
at samlet bevilgning under kap. 2800, post 50 blir 319 700,4 mill.
kroner. Overføringen til Statens Pensjonsfond - Utland
vil først bli fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen
av regnskapet for 2007, basert på regnskapsførte
inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Under kap. 5800 ble det i fjor høst
som overføring fra Statens pensjonsfond - Utland, bevilget
54 142 mill. kroner for å dekke det oljekorrigerte
underskuddet på statsbudsjettet. Det anslås nå et
oljekorrigert underskudd på 2 810 mill. kroner.
Det foreslås at det tilbakeføres midler til å dekke
det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett 2007. Samlet
sett foreslås derfor overføringen fra Statens
pensjonsfond - Utland redusert med 51 332 mill. kroner
i denne proposisjonen, til 2 810 mill. kroner.
Komiteen viser til rettebrev
12. desember 2007 frå finansministeren der det
heiter at ved ein feil er forslag til ny løyving for kap.
5800 post 50 i St.prp. nr. 28 (2007-2008) Ny saldering av statsbudsjettet
for 2007, sett 50 000 kroner for høgt. Brevet
følgjer som vedlegg til denne innstillinga.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til
brevet frå finansministeren og fremjar følgjande
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endringer
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5800 | | Statens pensjonsfond -
Utland: | |
| 50 | Overføring fra
fondet, nedsettes med | 51 332 050 000 |
| | fra kr 54 142 000 000 til
kr 2 809 950 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslag til nedbetaling av bompengegjeld for å fjerne
bomstasjoner på landets veistrekninger med 11,7 mrd. kroner,
tilleggsbevilgning til helseforetakene med 1 mrd. kroner, ekstraordinær
tilleggsbevilgning til kommunene med 2 mrd. kroner, økte
midler til helseforetakene på 150 mill. kroner, samt bevilgningsforslag
til gratis influensavaksine på 2,5 mill. kroner, jf. Innst.
S. nr. 101 (2007-2008) og St.prp. nr. 10 (2007-2008) og forslag
til økt investeringsbevilgning til politiet på 40
mill. kroner, jf. Innst. S. nr. 88 (2006-2007) og St.prp. nr. 18
(2007-2008). Disse medlemmer foreslår også å bevilge
2 000 kroner til hver minstepensjonist i desember med anslått proveny
på 146,6 mill. kroner. Disse medlemmer foreslår
20 mill. kroner til frivillige organisasjoner i desember for å gjøre
julen mer hyggelig for de aller mest vanskeligstilte. Disse
medlemmer foreslår at dette dekkes inn ved økt
bevilgning under kap. 5800 post 50. På denne bakgrunn foreslår disse
medlemmer å øke kap. 5800 post 50 med
kr 15 059 100 000 i forhold
til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5800 | | Statens petroleumsfond
(jf. kap. 2800) | |
| 50 | Overføring fra
fondet, nedsettes med | 36 272 900 000 |
| | fra kr 54 142 000 000 til
kr 17 869 100 000" | |
Bevilgningen knyttet til statslånemidler
er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert lånetransaksjoner.
Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov.
Ved at nysaldert budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov
på 56 940 mill. kroner foreslås samme
beløp bevilget på kap. 5999.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å sette
av 2 mrd. kroner til å nedbetale sykehusgjeld. På denne
bakgrunn foreslår disse medlemmer å øke
kap. 5999 post 90 med 2 000 000 000 kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Overføring fra
fondet, nedsettes med | 6 663 626 000 |
| | fra kr 65 604 000 000 til
kr 58 940 374 000" | |