Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 88 (2007-2008)
og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi-
og lensmannsetaten | |
| 30 | (Ny) Investeringsbudsjett,
bevilges med | 30 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 88 (2006-2007)
og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
441 | | Oslo politidistrikt | |
| 45 | (NY) Investeringsbudsjett,
bevilges med | 10 000 000 " |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at situasjonen i eldreomsorgen er alvorlig mangelfull og prekær
i en rekke kommuner. Det er nødvendig med økte
midler for å heve kvaliteten og bedre tilbudet til den
enkelte bruker.
Disse medlemmer viser også til
det økte vedlikeholdsetterslepet i skolen, samt behovet
for investeringer i IKT-utstyr og IT-infrastruktur i skolen. Disse medlemmer mener
det er nødvendig å øke det statlige bidraget
for å sikre elevene et godt inneklima og topp teknisk utstyr
og oppdaterte skolebøker. Disse medlemmer ønsker
derfor å bevilge 2 mrd. kroner mer til kommunesektoren.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 67 | (Ny) Ekstraordinært
innbyggertilskudd, kan overføres,
bevilges med | 2 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til debatten om fattigdomsproblematikken som alle partiene i Stortinget
har vært opptatt av de siste årene. Disse
medlemmer har registrert at til tross for dette engasjementet
og intensjonene i den rød-grønne regjeringens
erklæring fra Soria Moria er ikke forholdene for de fattigste
i Norge blitt bedre. Det er fremdeles mange som ikke har anledning
til å spise varm mat hver dag, unne seg små fornøyelser
eller kjøpe julepresanger til barn eller barnebarn. De
fleste mennesker i Norge har anledning til å feire jul
med litt ekstra god mat og presanger til sine nærmeste,
og disse medlemmer mener at dette burde være
en mulighet for alle borgere i vårt rike land. Disse medlemmer vil
nevne at statsbudsjettet for 2007 har et overskudd på 393
mrd. kroner.
Disse medlemmer vil peke på det
gode arbeidet som utføres av mange frivillige organisasjoner,
kanskje særlig i advents- og julesesongen. Fattighuset,
Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen er eksempler på dette. Disse
medlemmer mener at det vil være mulig å skape
en hyggeligere jul for svært mange gjennom en ekstra bevilgning
til slike organisasjoner for å sette dem i stand til å arrangere
juletilstelninger for dem som ikke selv ser seg i stand til det. Disse
medlemmer vil derfor bevilge 20 mill. kroner til fordeling
mellom de frivillige organisasjoner som holder tilstelninger for vanskeligstilte
i julen og ber Regjeringen sørge for å fordele
disse 20 mill. kroner til de frivillige organisasjonene som arrangerer
juletilstelninger for vanskeligstilte.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for
2007 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
621 | | Tilskudd forvaltet av Sosial-
og helsedirektoratet | |
| 70 | Frivillig arbeid, forhøyes
med | 20 000 000 |
| | fra kr 21 800 000 til kr
41 800 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at et sterkt økende antall veiprosjekter i Norge er
finansiert gjennom at bompengeselskaper har lånt penger
i markedet for deretter å gjennomføre utbygging
av veiprosjekter. I tillegg til ovennevnte er det flere bompengeprosjekter
som er ferdig prosjektert og klare til oppstart.
Disse medlemmer viser til at
disse lånene blir betjent ved at bilistene betaler bompenger
for å bruke den ferdig bygde veien, eller der veien er
planlagt bygget. Disse medlemmer viser videre til
at de fleste prosjektene er ferdig bygget, mens andre er under utbygging.
I tillegg er det også vedtatt å gjennomføre en
del veiprosjekter. Felles for alle disse prosjektene er at pengene
allerede er brukt eller bundet til prosjektet. Disse medlemmer mener
med bakgrunn i misforholdet mellom de totale innbetalte avgifter
fra bilistene og bruken av midler til veiformål, at det
er grunnlag for ettergivelse av gjelden til bompengeselskapene og ekstraordinære
bevilgninger til de prosjekter som allerede er bestemt finansiert
gjennom bompengeinnkreving. En slik finansiering av veiprosjekter
vil ikke skape vesentlig økt etterspørsel i markedet
da midlene enten er bundet eller allerede brukt. Oppgitt bompengegjeld
pr. 31. desember 2005 er 11,6 mrd. kroner iht. til svar
på Fremskrittspartiets spørsmål nr. 149
til Finansdepartementet i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2007. Svar på spørsmål nr. 214 fra Fremskrittspartiets
stortingsgruppe til Finansdepartementet i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet for 2008 viste at departementet ikke har nyere anslag,
men at tallet per 31. desember 2005 nå var justert
til 11,7 mrd. kroner.
Disse medlemmer minner om det
tidligere vedtak om sletting av gjelden til Gardermobanen på rundt 7
mrd. kroner, hvor hovedargumentet for slettingen var at pengene
allerede var brukt. En sletting av bompengegjelden burde være
en identisk problemstilling.
Disse medlemmer viser til at
beløpet på 11,7 mrd. kroner ikke omfatter bompengeprosjekter
vedtatt i 2006, ei heller låneopptak på eldre
bompengeprosjekter opptatt i 2006. Disse medlemmer ønsker
at veiprosjekter som omfattes av disse to forhold også beregnes
og legges frem for Stortinget i egen sak.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 11,7 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett, og fremmer følgende forslag:
I
"På statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1323 | | Bompengeprosjekter - overslagsbevilgning | |
| 70 (NY) | Sletting av bompengeselskapenes
gjeld på veiprosjekter
pr. 31. desember 2007, kan overføres,
bevilges med | 11 700 000 000" |
II
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
bompengefinansierte prosjekter vedtatt av Stortinget i 2007, samt
evt. ny bompengegjeld opptatt i 2007 for andre bompengefinansierte
prosjekter. Prosjektene har ulikt innhold i form av vei- og kollektivtiltak
og har ulik fremdrift. Saken skal gi grunnlag for vedtak om statlig
gjeldsovertakelse og gjeldssletting for veiprosjektene. Stortinget
ber Regjeringen vurdere alternativ løsning der staten trer
inn som debitor i bompengeselskapenes gjeld pr. 31. desember
2007, og derved overtar den fastlagte nedbetalingen på vegne
av trafikantene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Rapport 2007/8 Økonomi og levekår for
ulike grupper, 2006, fra Statistisk sentralbyrå (SSB),
og har merket seg at enslige minstepensjonister tjener minst av
alle de store gruppene i samfunnet. Selv sosialhjelp gir 17 000
kroner mer å rutte med i året.
Disse medlemmer viser til at
vi i dag har ca. 73 300 aleneboende minstepensjonister
i Norge. Ifølge tallene fra SSB er det 8 pst. av de enslige
minstepensjonistene som opplyser at de har betalingsproblemer når det
gjelder elektrisitet og kommunale avgifter. 13 pst. opplyser at
de bor i bolig med råte, fukt eller er utsatt for forurensning.
Disse medlemmer viser videre
til den foretatte undersøkelsen av SSB hvor det fremkommer
at ca. 45 000 minstepensjonister ikke har råd
til en ukes ferieopphold, og at ca. 18 000 minstepensjonister
ikke har råd til å spise kjøtt og fisk
annenhver dag.
Disse medlemmer viser videre
til uttalelser fra tidligere arbeiderpartistatsråd Thorbjørn
Berntsen, i Dagsavisen 29. juni 2007, hvor han sier: "Jeg
begriper ikke hvordan mange av disse kvinnene får det til å gå rundt.
Pensjonen er for lav, man trenger ikke gå mange rundene
i en matbutikk for å se det."
Disse medlemmer viser til at
Norge i 2007 går med et overskudd i statsøkonomien
med nesten 400 mrd. kroner.
Disse medlemmer mener derfor
at man både bør og har råd til å gi
den gruppen som har det aller vanskeligst, rent økonomisk,
et inntektsløft.
Disse medlemmer vil derfor foreslå å øke
minstepensjonen til enslige minstepensjonister med 2 000 kroner
for desember måned 2007.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for
2007 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
2655 | | Uførhet | |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 32 838 400 |
| | fra kr 1 390 000 000 til
kr 1 422 838 400" | |
2670 | | Alderdom | |
| 73 | Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 111 562 600 |
| | fra kr 4 810 000 000 til
kr 4 921 562 600 | |
2680 | | Etterlatte | |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 2 199 000 |
| | fra kr 62 000 000 til kr
64 199 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret over den gjeldsbelastningen de regionale helseforetakene
har opparbeidet seg. Når helseforetakene har et akkumulert
underskudd som ved utgangen av 2007 kan nærme seg 2,6 mrd.
kroner, blir de regionale helseforetakenes økonomiske handlingsrom
svært begrenset. Det akkumulerte underskuddet gjør
at likviditeten blir presset. Disse medlemmer mener
en gjeldslette er helt nødvendig for at de regionale helseforetakene
skal kunne klare å få kontroll på både
gjeld og samtidig ha en tilfredsstillende likviditet. De regionale
helseforetakenes lånesaldo per 31. desember 2006
var på 9,9 mrd. kroner, som er brukt til investeringer. Disse
medlemmer foreslår at den samlede gjelden til staten
reduseres med 2 mrd. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for
2007 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
3732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 732) | |
| 92 | Ekstra avdrag på investeringslån,
bevilges med | 2 000 000 000" |