Dokument nr. 8:7 (2007-2008) - forslag fra stortingsrepresentantene
Martin Engeset, Peter Skovholt Gitmark og Sonja Irene Sjøli
om å redusere avgang til uføretrygd gjennom satsing på tiltak
for arbeid og livsmestring
Jeg viser til brev av 15. oktober 2007
fra arbeids- og sosialkomiteen, der komiteen ber om departementets
vurdering av forslag fremmet i Dok. nr. 8:7 (2007-2008) som lyder:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til at dagtilbud
med yrkesrettet rehabilitering, etter mønster fra PIA-frosjektet,
kan etableres på nasjonal basis. Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag til hvordan dette kan organiseres, samt økonomiske
virkninger, både innen arbeidsmarkedsføringspolitikken
og i forhold til de dynamiske effekter økt tilbakeføring
til arbeid medfører."
l Dok nr. 8:7 pekes det på sentrale
utviklingstrekk og utfordringer for arbeids- og velferdspolitikken.
Det fokuseres spesielt på utenforskapet, mennesker som
har falt utenfor arbeidslivet, og behovet for aktive tiltak på et tidlig
tidspunkt framfor overgang til uføreytelser og andre passive
ytelser. Det vises konkret til PIA-prosjektet i Arendal som eksempel
på tiltak som har stor virkning.
Regjeringen jobber aktivt på flere
områder med sikte på å øke yrkesdeltakingen
blant personer som er i utkanten av eller utenfor arbeidslivet. NAV-reformen
er viktig. Den skal sikre at brukerne møter en helhetlig
arbeids- og velferdsforvaltning - der et hovedmål er å bidra
til at flere kommer i arbeid. I St.meld. nr. 9 (2006-2007) Arbeid,
velferd og inkludering foreslår vi videre en rekke endringer
i regelverket med samme formål og som innebærer
bedre insentiver for overgang til arbeid:
Nytt kvalifiseringsprogram
trer snart ikraft
Forslag om ny tidsbegrenset inntektssikring
til erstatning for rehabiliteringspenger, attføringspenger
og tidsbegrenset uførestønad sendes snart på høring
Oppfølging og bistand fra etaten
skal bygge på en vurdering av den enkeltes arbeidsevne,
situasjon og behov - og med aktiv medvirkning fra den enkelte bruker
Forsøk med tidsubestemt lønnstilskudd
i fem fylker er i gang, og det er foreslått at ordningen gjøres
landsomfattende fra 2008
Utkast med forslag til endringer i forskrift
om arbeidsmarkedstiltak er på høring. Her foreslås
det blant annet nye avklarings- og oppfølgingstiltak som
utvider og supplerer dagens ordning. Videre foreslår vi å utvide
varigheten av dagens arbeidsmarkedsopplæring (AMO) for
personer med behov for lengre, praksisnær opplæring
Det arbeides også med en rekke andre
tiltak med sikte på å øke yrkesdeltakingen
blant personer som er i utkanten av eller utenfor arbeidslivet,
og som bidrar til å redusere overgangen til passive ytelser
som uføretrygd. I Arbeids- og velferdsetaten er det satt
i gang forsøksprosjekter for unge med funksjonsnedsettelser
for å lette overgangen fra skole til arbeidsliv og med
tilrettelegging av arbeidsplasser ved tilsetting av personer med
behov for tilrettelegging. Ved fornyingen av IA-avtalen er det satt
opp mer konkrete oppfølgingsmål til delmål
2. Viktige nye tiltak er etablering av lA-plasser for personer med
nedsatt funksjonsevne og en ny tilretteleggingsgaranti for arbeidsgivere
som stiller en tiltaksplass til disposisjon for funksjonshemmede.
I samråd med partene i arbeidslivet
er det etablert en ordning med tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester
for sykmeldte, for å bringe personer som mottar sykepenger
raskere tilbake i arbeidslivet og dermed redusere sykefraværet. Innenfor
denne ordningen tilbyr de regionale helseforetakene og arbeids-
og velferdsetaten tjenester over et bredt spekter. Det er pr. september
henvist 2460 sykmeldte arbeidstakere til behandling ved norske sykehus.
Arbeids- og velferdsetaten har startet opp nye tjenester innen avklaring,
arbeidsrettet rehabilitering og oppfølging for sykmeldte.
Det er inngått avtaler med et stort antatt tilbydere over
hele landet
Behovet for å styrke tilbudene på rehabiliteringsfeltet
har vært tatt opp i flere sammenhenger de senere år.
Utfordringene er tatt opp i St.meld. nr. 9 (2006-2007) Arbeid, velferd
og inkludering, hvor det bla. sies følgende (side 188):
"Utfordringen er særlig stor når
det gjelder brukere med muskel/skjelettproblemer og psykiske problemer.
Etaten må ha tilgang til tiltak og virkemidler som kan
settes inn før de tradisjonelle arbeidsmarkedstiltakene,
og som retter seg mot mestring og motivering i vid forstand. Det
er blant annet behov for medisinsk og rehabiliteringsfaglig kompetanse.
Denne finnes dels innenfor spesialisthelsetjenesten, bl.a. i enkelte opptreningsinstitusjoner."
St.meld. nr. 9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering
peker videre bl.a. på at det generelt har vært
vanskelig å forankre tiltak som både ivaretar
medisinsk utredning / behandling og attføring,
og dermed har falt mellom helsetjenestens og Arbeids- og velferdsetatens ansvarsområder.
Flere private opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner har orientert
deler av sin virksomhet mot arbeidsrettet rehabilitering.
Ordningen med Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester
for sykmeldte er et vesentlig bidrag for å styrke tilbudet
innen arbeidsrettet rehabilitering. En nasjonal strategi for habilitering og
rehabilitering er presentert i budsjettet for 2008 (Helse- og omsorgsdepartementet).
Denne peker blant annet på behovet for samhandling mellom
kommunene, spesialisthelsetjenesten og arbeids- og velferdsforvaltningen,
PIA - "Pasient i Aktivitet - Person i Arbeid"
er et tiltak knyttet til attføringsbedriften Durapart A/S siden
2004. Tiltaket retter seg mot mennesker med muskel/skjelettlidelser
og/eller psykiske lidelser, og er et program for livsmestring.
PIA-prosjektet er et tiltak i skjæringspunktet mellom medisinsk
rehabilitering og yrkesrettet attføring. Det kan således
betraktes som et tiltak i "gråsonen" mellom helsesiden
og arbeids- og velferdssiden.
Arbeids- og velferdsstaten v/ NAV Aust-Agder kjøper
i dag tiltaket for personer under yrkesrettet attføring.
Tiltaket er et lavterskeltilbud, og brukes for å motivere
personer til å gjennomføre et ordinært
attføringsløp. Durapart A/S og Teli AS
i Telemark som tilbyr PIA-konseptet er også leverandører
til den nye tjenesten Arbeidsrettet rehabilitering i regi av arbeids-
og velferdsetaten innenfor Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester
for sykmeldte.
Ifølge omtalen i dokument 8:7 (2007-2008)
oppnår tiltaket positive resultater. Tiltaket er også omtalt
i Econ-rapport 2007-074.
De positive erfaringene bekreftes av Arbeids-
og velferdsdirektoratet. Arbeids- og velferdsetaten opplyser imidlertid
at til tross for at deltakere fortsetter i andre tiltak for yrkeshemmede,
finnes det ingen evaluering eller forskning på hva som skjer
over tid med deltakere som har gjennomført programmet.
Durapart A/S skal på eget initiativ ha igangsatt
et forskningsprosjekt for å avklare dette. Dette
innebærer at det er for tidlig å trekke slutninger
om varige resultater av denne modellen i forhold til arbeid.
Jeg er kjent med at man har brukt mange år
på å utvikle konseptet. Durapart A/S
har knyttet til seg kontakter i helsesektoren, fastleger, psykologer,
Kysthospitalet og Rauland attføringssenter. Det er brukt
mye ressurser på å finne fram til rette kursledere
og til å bygge opp kvalitativt forsvarlig kompetanse. Kurslederne
har selv gjennomført livsmestringsstudiet ved Diakonhjemmet
i Oslo, i tillegg til kurs innen kognitiv terapi. Durapart AS har
investert i og bygget opp et moderne treningsstudio, og leier basseng
til bassengtrening.
Selv om erfaringene med PIA-prosjektet er begrensede
og tiltaket ennå ikke er evaluert, tyder tilbakemeldingene
så langt på at dette er et velfungerende tilbud
i skjæringspunktet mellom arbeid og helse. Videre tyder
erfaringene på at dette er et tilbud som krever grundige
forberedelser før man er i gang, I tillegg er tiltaket
organisert slik at det synes å være avhengig av
en del spesifikke faktorer som ikke nødvendigvis lar seg
overføre til et landsomfattende tilbud. Dette tilsier at
det innenfor denne tidsrammen ikke har vært mulig å beregne økonomiske virkninger
av forslaget innen arbeidsmarkedspolitikken og i forhold til tilbakeføring
til arbeid.
Det er et viktig mål for regjeringen å øke
omfanget av gode, arbeidsrettede rehabiliteringstilbud. Jeg har
derfor store forventninger til de tilbud som utvikles
innenfor ordningen med Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester,
der PIA-prosjektet som nevnt inngår. Tjenestene anskaffes
i tråd med regelverket for offentlige anskaffelser. Hensikten
er å fremskaffe tjenester av god kvalitet til en best mulig
pris. Det er igangsatt en evaluering av Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester,
der både måloppnåelse og samfunnsøkonomiske
effekter vil bli behandlet. Sluttrapport vil foreligge våren
2009.
Erfaringer med ulike tjenester som fungerer
godt bør spres, slik at tilbudene kan utvikles og bli enda
bedre. Potensielle tilbydere anbefales derfor å levere
tilbud i anbudsprosesser som utlyses. Gode tilbud vil på denne
måten kunne etableres flere steder i landet. En eventuell
utvidelse av tilbud som PIA-prosjektet må ses i sammenheng med
andre tilbud som tilbys målgruppen.
På bakgrunn av oppfølgingen
av forslagene i St.meld. nr. 9 (2006-2007) og erfaringer med Tilskudd
til helse- og rehabiliteringstjenester vil vi vurdere behovet for å utvikle
nye tiltak og tjenester eller utvide målgruppen for eksisterende
tiltak og tjenester, dersom det viser seg at tilbudene som er planlagt
eller igangsatt ikke er tilstrekkelige. I den forbindelse vil det
også være nødvendig å vurdere
ansvarsplassering for tjenester i "gråsonen" mellom arbeids-
og velferdssiden og helsesiden.