I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til at dagtilbud med yrkesrettet rehabilitering, etter mønster fra PIA-prosjektet, kan etableres på nasjonal basis. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til hvordan dette kan organiseres, samt økonomiske virkninger, både innen arbeidsmarkedspolitikken og i forhold til de dynamiske effekter økt tilbakeføring til arbeid medfører."
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.
Komiteen ba i brev av 15. oktober 2007
om departementets vurdering av representantforslaget. Statsrådens
svarbrev av 26. oktober 2007 følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas
Kjos og fung. leder Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin
Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, Christoffer Horsfjord Nilsen,
fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra
Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø og fra Venstre, André N.
Skjelstad, viser til Dokument nr. 8:7 (2007-2008) om å redusere
avgang til uføretrygd gjennom satsing på tiltak
for arbeid og livsmestring. Forslagsstillerne har i denne sammenheng
valgt å fokusere på ett konkret tiltak i én
bestemt arbeidsmarkedsbedrift, PIA-prosjektet (Person i arbeid)
ved attføringsbedriften Durapart AS i Arendal. Komiteen
besøkte bedriften i mai 2007 og fikk blant annet en orientering
om prosjektet PIA Arbeidsliv, et tilbud til mennesker som har vært
borte fra arbeidslivet i lengre tid, og som i mange tilfeller har
både psykiske og fysiske plager. Kurset baserer seg på livsmestring
ved å se mennesket i sin helhet. Formålet er å få folk
i aktivitet og arbeid, blant annet gjennom hospitering i bedrift,
individuell veiledning og fysisk trening. Komiteen fikk et positivt
inntrykk av prosjektet, både når det gjelder innretning
og resultater.
Komiteen viser til Stortingets
behandling av St.meld. nr. 9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering,
jf. Innst. S. nr. 148 (2006-2007). Komiteen viser
til at målet om redusert tilgang til og forbruk av uførepensjon
var et hovedtema i behandlingen, både i et velferdspolitisk
og et samfunnsøkonomisk perspektiv. Gjennom økt fokus
på mestring, arbeidsevnevurdering, aktive tiltak, forebygging
og tidlig inngripen skal enkeltpersoners muligheter og (rest)arbeidsevne vektlegges
i sterkere grad enn før. Aktuelle virkemidler ble delt
i fire hovedgrupper: forenklinger i folketrygdens stønadsordninger,
individuell tilpasning og økt tilgang til nye og eksisterende
relevante tiltak, tidsubestemt lønnstilskudd som alternativ
til uførepensjonering og kvalifiseringsprogram for personer
uten eller med små rettigheter i folketrygden.
Komiteen er i brev fra Arbeids-
og inkluderingsdepartementet, datert 26. oktober 2007, gjort
kjent med status i Regjeringens arbeid med å følge
opp Stortingets anbefalinger. Det redegjøres for et aktivt
arbeid på flere områder, med sikte på økt
yrkesdeltakelse blant personer i utkanten av eller utenfor arbeidslivet.
NAV-reformen skal sikre et hjelpeapparat som fungerer helhetlig
og samlet, på brukernes premisser. Det vises spesielt til
iverksatte tiltak for å hindre at personer med behov for
både medisinsk utredning/behandling og yrkesrettet
attføring, skal havne i en gråsone mellom helsetjenestenes
og Arbeids- og velferdsetatens ansvarsområder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser
til at Arbeids- og inkluderingsdepartementets brev påpeker
at PIA-prosjektet, som benyttes av NAV Aust-Agder, er et lavterskeltilbud som
brukes for å motivere personer til å gjennomføre
et ordinært attføringsløp. Liknende tilbud,
bygd på PIA-konseptet, leveres også til den nye
tjenesten arbeidsrettet rehabilitering i regi av Arbeids- og velferdsetaten,
under ordningen med tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for
sykmeldte. Det vises videre til at det foreløpig er for
tidlig å si noe om de langsiktige effektene av PIA-prosjektet,
men at en evaluering er igangsatt av bedriften selv. Det vises også til
at Regjeringen allerede har igangsatt en evaluering av ordningen
med tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester, der også PIA-prosjektet inngår,
og at formålet med evalueringen er å vurdere behovet
for nye tiltak og tjenester og utvidet bruk av eksisterende tiltak
med god måloppnåelse. Flertallet viser
til at det er utviklet mange metoder og arbeidsformer i arbeidet
med attføring og rehabilitering og understreker viktigheten
av at erfaringer fra disse forsøkene og prosjektene evalueres,
og at gode metoder må kunne anvendes av NAV over hele landet.
Flertallet mener at resultatene
som Durapart har så langt i å bistå personer
tilbake til arbeid, er svært lovende. Flertallet viser
til ønsket om en bedre evaluering av hva som skjer med
personer når de har avsluttet kurs i PIA-prosjektet, og
at statsråd Bjarne Håkon Hanssen under sitt besøk til
bedriften 25. januar 2008, ifølge Agderposten,
uttalte følgende om bedriftens søknad om prosjektstøtte
til dette formålet: "Vi ser nytten av det, og vil prøve å finne
penger". Flertallet deler statsrådens synspunkt,
og legger til grunn at dette følges opp.
Flertallet vil imidlertid påpeke
at en mer grunnleggende evaluering av prosjektets varige resultater
ikke betyr at NAV lar være å benytte foreløpige
gode erfaringer fra dette prosjektet til å stimulere prosjekter
andre steder i landet som baserer seg på lignende helhetstenkning
for personer i grensesjiktet mellom medisinsk rehabilitering og
yrkesrettet attføring. Flertallet forutsetter
at departementet i sin styringsdialog med NAV har fokus på hvordan
lovende prosjektresultater, som Durapart sitt prosjekt, raskt kan
formidles videre i etaten og benyttes andre steder der det er grunnlag
for lignende satsing. Flertallet er imidlertid innforstått
med at etatens ressursbruk på dette området ikke
kan være uavhengig av hvor godt dokumentert resultatene
er.
Flertallet foreslår
at representantforslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til den tverrpolitiske enigheten
som finnes når det gjelder å hjelpe mennesker
som blir syke eller av andre årsaker faller utenfor arbeidslivet,
tilbake til arbeidslivet. Det vises også til den sterke fokuseringen
som arbeidslinjen har fått i velferdspolitikken de siste årene,
etter at regjeringen Bondevik II la frem forslag til NAV-reform. Disse
medlemmer mener NAV-reformen er et godt rammeverk som kan
bidra til at brukere av velferdstjenester kan få god avklaring,
riktig hjelp, rask hjelp og komme tilbake til arbeid i de tilfeller
hvor det er mulig. Det er likevel slik at en institusjonell reform,
som NAV-reformen er, ikke alene vil skape det velferdsapparatet
et bredt politisk miljø er enige om at skal eksistere. Det
samlede velferdsapparatet består av en rekke ulike aktører,
både private og offentlige, og suksesskriteriet for NAV-reformen
og Regjeringens oppfylling av Stortingets vedtak og forutsetninger
ligger derfor i hvordan reformen fylles med substans, hvordan en
utbrer gode løsninger, hvordan en fører en kontinuerlig
forskning på effektene av ulike ordninger, og aller viktigst: hvordan
brukerne møtes og i hvilken grad brukerne får
den hjelpen de har behov for.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til forslaget i Dokument nr. 8:7
(2007-2008), hvor Regjeringen bes ta initiativ til at dagtilbud
med yrkesrettet rehabilitering kan etableres på nasjonal
basis. Attføringsbedriften Durapart har gjennom prosjektet
PIA (Person i arbeid) lyktes med å forene helse- og arbeidsperspektivet
i et kompakt kursopplegg for mennesker som står i fare
for å falle helt ut av arbeidslivet. Prosjektet startet opp
i 2004 og har i løpet av de årene hatt 200 kursdeltakere,
hvor kun 5 pst. har endt opp med å søke uføretrygd
i perioden etter deltakelse. Disse medlemmer konstaterer
at dette er en langt lavere andel enn hva som er vanlig innen attføringsarbeidet,
til tross for at det i dag er vanskelig å si noe om de
langsiktige effektene. Det er likevel viktig å påpeke
at det overfor PIAs målgruppe mangler treffsikre opplegg
for attføring og rehabilitering. Det skal nå foretas
en evaluering av de mer langsiktige effektene av prosjektet, hvilket
er nyttig i videreutviklingen av attføringsarbeidet.
Disse medlemmer registrerer at
det i Arbeids- og inkluderingsdepartementets svarbrev av 26. oktober
2007 påpekes at det på grunn av manglende kjennskap
til de langsiktige effektene av PIA-prosjektet, er vanskelig å si
om prosjektet kan lykkes andre steder i landet. Det vises også til
at prosjektet krever grundig forberedelse og at "tiltaket er organisert
slik at det synes å være avhengig av en del spesifikke
faktorer som ikke nødvendigvis lar seg overføre
til et landsomfattende tilbud", uten at det konkretiseres hvilke
spesifikke faktorer det er snakk om.
I denne sammenheng er det derfor meget interessant å registrere
artikkelen i Agderposten av 25. januar 2008, som refererer
fra arbeid- og inkluderingsministerens og fornyingsministeres besøk
ved Durapart 24. januar 2008, hvor det fremkommer:
"Ministrene Bjarne Håkon Hanssen og Heidi Grande
Røys vil bruke Durapart som utstillingsvindu for hele landet,
og går langt i å antyde penger til et stort forskningsprosjekt
på Durapart-effekten."
Videre:
"- Jeg er ikke i tvil om at vi vil bruke dette andre steder
i landet. Flere fylker har kurs, men ikke like profesjonelt som
her. NAV bruker heller ikke en slik bedrift på samme måte
andre steder, legger han [statsråd Bjarne Håkon
Hanssen] til."
Etter disse medlemmers oppfatning
uttaler statsråden seg her på en måte
som er i overensstemmelse med intensjonen i Dokument nr. 8:7 (2007-2008).
Statsråden peker videre på et helt sentralt element,
når han viser til hvordan NAV tilrettelegger tiltaksbestillingene.
Nettopp det samarbeidet som Durapart har hatt med sin lokale bestiller
i NAV, er et eksempel til etterfølgelse i kontakt mellom
attføringsbedrifter og NAV også andre steder i
landet. Videre er det etter disse medlemmers oppfatning
en viktig, spesifikk faktor at det er et nært samarbeid
mellom attføringsbedriftene og det lokale næringslivet,
og mellom NAV og det lokale næringslivet, slik at en på et
tidlig stadium kan nå ut til de menneskene som har behov
for den typen tiltak som PIA representerer. Disse medlemmer viser
i den sammenheng til at Durapart nå også har startet
opp en modifisert PIA-løsning som rettes spesifikt overfor
de som er sykmeldte, i tråd med de vedtak og forutsetninger
som Stortinget gjorde i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
1 (2006-2007), og som oppfølging av den innstillingen som
kom fra Sykelønnsutvalget høsten 2006.
Disse medlemmer mener det er
viktig å bygge videre på og videreutvikle de gode
løsningene og erfaringene som Durapart har hatt med sitt
PIA-prosjekt. Mange mennesker faller dessverre "mellom to stoler"
i velferdsapparatet, når de på den ene siden ikke
er syke nok til å få uføretrygd, men
på den andre siden heller ikke friske nok til å jobbe.
Disse menneskene har behov for både helsemessig behandling
og arbeidsrettet avklaring, noe som er tilfellet for personer som
er ment å omfattes av kvalifiseringsprogrammet. PIA-prosjektet
er et dagtilbud, som både har sterk individfokusering i
tiltaksperioden og god oppfølging av den enkelte bruker i
etterkant, og i likhet med det statsråden uttalte i Agderposten,
er heller ikke disse medlemmer i tvil om at dette
bør utvikles også andre steder
i landet.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til
at dagtilbud med yrkesrettet rehabilitering, etter mønster
fra PIA-prosjektet, kan etableres på nasjonal basis. Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag til hvordan dette kan organiseres,
samt økonomiske virkninger, både innen arbeidsmarkedspolitikken
og i forhold til de dynamiske effekter økt tilbakeføring
til arbeid medfører."
Som ledd i utarbeidelsen av prosjekter etter mønster
fra PIA-prosjektet er det fornuftig at det i første omgang
igangsettes et pilotprogram for PIA på 3-5 steder, i regi
av attføringsbedriftene, samt at det opprettes en forsøkspost
for dette på statsbudsjettet. I pilotperioden vil en ha
anledning til å skape det rom for lokal tilpasning og samarbeid
som PIA-prosjektet forutsetter, og også innrette en praksis
for håndtering av slike tiltak i Arbeids- og velferdsetaten.
Når pilotperioden er over, vil en da ha grunnlag for videreforedling
av tiltaket, tilpasset lokale og spesifikke faktorer, for så å vurdere
om bruken av slike tjenester skal være gjennom avtalekjøp
eller anbudsutsetting.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2009 opprette en egen prosjektpost til finansiering av pilotprosjekter
etter mønster fra PIA, samt komme tilbake til Stortinget
med en beskrivelse av hvordan prosjekter etter mønster
fra PIA kan etableres på nasjonal basis."
Disse medlemmer mener det er
avgjørende for en stadig videreutvikling av attføringsapparatet
at det tilknyttes forskningskompetanse til attføringsmiljøene
og at slik forskning også får de nødvendige
bevilgninger, slik at de velferdstjenestene som skal komme brukerne
til hjelp, er så treffsikkre og gode som mulig. Regjeringen bes
følge opp dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til at dagtilbud med yrkesrettet rehabilitering, etter mønster fra PIA-prosjektet, kan etableres på nasjonal basis. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til hvordan dette kan organiseres, samt økonomiske virkninger, både innen arbeidsmarkedspolitikken og i forhold til de dynamiske effekter økt tilbakeføring til arbeid medfører.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2009 opprette en egen prosjektpost til finansiering av pilotprosjekter etter mønster fra PIA, samt komme tilbake til Stortinget med en beskrivelse av hvordan prosjekter etter mønster fra PIA kan etableres på nasjonal basis.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:7 (2007-2008) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Martin Engeset, Peter Skovholt Gitmark og Sonja Irene Sjøli om å redusere avgang til uføretrygd gjennom satsing på tiltak for arbeid og livsmestring - vedlegges protokollen.
Dokument nr. 8:7 (2007-2008) - forslag fra stortingsrepresentantene
Martin Engeset, Peter Skovholt Gitmark og Sonja Irene Sjøli
om å redusere avgang til uføretrygd gjennom satsing på tiltak
for arbeid og livsmestring
Jeg viser til brev av 15. oktober 2007
fra arbeids- og sosialkomiteen, der komiteen ber om departementets
vurdering av forslag fremmet i Dok. nr. 8:7 (2007-2008) som lyder:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til at dagtilbud
med yrkesrettet rehabilitering, etter mønster fra PIA-frosjektet,
kan etableres på nasjonal basis. Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag til hvordan dette kan organiseres, samt økonomiske
virkninger, både innen arbeidsmarkedsføringspolitikken
og i forhold til de dynamiske effekter økt tilbakeføring
til arbeid medfører."
l Dok nr. 8:7 pekes det på sentrale
utviklingstrekk og utfordringer for arbeids- og velferdspolitikken.
Det fokuseres spesielt på utenforskapet, mennesker som
har falt utenfor arbeidslivet, og behovet for aktive tiltak på et tidlig
tidspunkt framfor overgang til uføreytelser og andre passive
ytelser. Det vises konkret til PIA-prosjektet i Arendal som eksempel
på tiltak som har stor virkning.
Regjeringen jobber aktivt på flere
områder med sikte på å øke yrkesdeltakingen
blant personer som er i utkanten av eller utenfor arbeidslivet. NAV-reformen
er viktig. Den skal sikre at brukerne møter en helhetlig
arbeids- og velferdsforvaltning - der et hovedmål er å bidra
til at flere kommer i arbeid. I St.meld. nr. 9 (2006-2007) Arbeid,
velferd og inkludering foreslår vi videre en rekke endringer
i regelverket med samme formål og som innebærer
bedre insentiver for overgang til arbeid:
Nytt kvalifiseringsprogram
trer snart ikraft
Forslag om ny tidsbegrenset inntektssikring
til erstatning for rehabiliteringspenger, attføringspenger
og tidsbegrenset uførestønad sendes snart på høring
Oppfølging og bistand fra etaten
skal bygge på en vurdering av den enkeltes arbeidsevne,
situasjon og behov - og med aktiv medvirkning fra den enkelte bruker
Forsøk med tidsubestemt lønnstilskudd
i fem fylker er i gang, og det er foreslått at ordningen gjøres
landsomfattende fra 2008
Utkast med forslag til endringer i forskrift
om arbeidsmarkedstiltak er på høring. Her foreslås
det blant annet nye avklarings- og oppfølgingstiltak som
utvider og supplerer dagens ordning. Videre foreslår vi å utvide
varigheten av dagens arbeidsmarkedsopplæring (AMO) for
personer med behov for lengre, praksisnær opplæring
Det arbeides også med en rekke andre
tiltak med sikte på å øke yrkesdeltakingen
blant personer som er i utkanten av eller utenfor arbeidslivet,
og som bidrar til å redusere overgangen til passive ytelser
som uføretrygd. I Arbeids- og velferdsetaten er det satt
i gang forsøksprosjekter for unge med funksjonsnedsettelser
for å lette overgangen fra skole til arbeidsliv og med
tilrettelegging av arbeidsplasser ved tilsetting av personer med
behov for tilrettelegging. Ved fornyingen av IA-avtalen er det satt
opp mer konkrete oppfølgingsmål til delmål
2. Viktige nye tiltak er etablering av lA-plasser for personer med
nedsatt funksjonsevne og en ny tilretteleggingsgaranti for arbeidsgivere
som stiller en tiltaksplass til disposisjon for funksjonshemmede.
I samråd med partene i arbeidslivet
er det etablert en ordning med tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester
for sykmeldte, for å bringe personer som mottar sykepenger
raskere tilbake i arbeidslivet og dermed redusere sykefraværet. Innenfor
denne ordningen tilbyr de regionale helseforetakene og arbeids-
og velferdsetaten tjenester over et bredt spekter. Det er pr. september
henvist 2460 sykmeldte arbeidstakere til behandling ved norske sykehus.
Arbeids- og velferdsetaten har startet opp nye tjenester innen avklaring,
arbeidsrettet rehabilitering og oppfølging for sykmeldte.
Det er inngått avtaler med et stort antatt tilbydere over
hele landet
Behovet for å styrke tilbudene på rehabiliteringsfeltet
har vært tatt opp i flere sammenhenger de senere år.
Utfordringene er tatt opp i St.meld. nr. 9 (2006-2007) Arbeid, velferd
og inkludering, hvor det bla. sies følgende (side 188):
"Utfordringen er særlig stor når
det gjelder brukere med muskel/skjelettproblemer og psykiske problemer.
Etaten må ha tilgang til tiltak og virkemidler som kan
settes inn før de tradisjonelle arbeidsmarkedstiltakene,
og som retter seg mot mestring og motivering i vid forstand. Det
er blant annet behov for medisinsk og rehabiliteringsfaglig kompetanse.
Denne finnes dels innenfor spesialisthelsetjenesten, bl.a. i enkelte opptreningsinstitusjoner."
St.meld. nr. 9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering
peker videre bl.a. på at det generelt har vært
vanskelig å forankre tiltak som både ivaretar
medisinsk utredning / behandling og attføring,
og dermed har falt mellom helsetjenestens og Arbeids- og velferdsetatens ansvarsområder.
Flere private opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner har orientert
deler av sin virksomhet mot arbeidsrettet rehabilitering.
Ordningen med Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester
for sykmeldte er et vesentlig bidrag for å styrke tilbudet
innen arbeidsrettet rehabilitering. En nasjonal strategi for habilitering og
rehabilitering er presentert i budsjettet for 2008 (Helse- og omsorgsdepartementet).
Denne peker blant annet på behovet for samhandling mellom
kommunene, spesialisthelsetjenesten og arbeids- og velferdsforvaltningen,
PIA - "Pasient i Aktivitet - Person i Arbeid"
er et tiltak knyttet til attføringsbedriften Durapart A/S siden
2004. Tiltaket retter seg mot mennesker med muskel/skjelettlidelser
og/eller psykiske lidelser, og er et program for livsmestring.
PIA-prosjektet er et tiltak i skjæringspunktet mellom medisinsk
rehabilitering og yrkesrettet attføring. Det kan således
betraktes som et tiltak i "gråsonen" mellom helsesiden
og arbeids- og velferdssiden.
Arbeids- og velferdsstaten v/ NAV Aust-Agder kjøper
i dag tiltaket for personer under yrkesrettet attføring.
Tiltaket er et lavterskeltilbud, og brukes for å motivere
personer til å gjennomføre et ordinært
attføringsløp. Durapart A/S og Teli AS
i Telemark som tilbyr PIA-konseptet er også leverandører
til den nye tjenesten Arbeidsrettet rehabilitering i regi av arbeids-
og velferdsetaten innenfor Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester
for sykmeldte.
Ifølge omtalen i dokument 8:7 (2007-2008)
oppnår tiltaket positive resultater. Tiltaket er også omtalt
i Econ-rapport 2007-074.
De positive erfaringene bekreftes av Arbeids-
og velferdsdirektoratet. Arbeids- og velferdsetaten opplyser imidlertid
at til tross for at deltakere fortsetter i andre tiltak for yrkeshemmede,
finnes det ingen evaluering eller forskning på hva som skjer
over tid med deltakere som har gjennomført programmet.
Durapart A/S skal på eget initiativ ha igangsatt
et forskningsprosjekt for å avklare dette. Dette
innebærer at det er for tidlig å trekke slutninger
om varige resultater av denne modellen i forhold til arbeid.
Jeg er kjent med at man har brukt mange år
på å utvikle konseptet. Durapart A/S
har knyttet til seg kontakter i helsesektoren, fastleger, psykologer,
Kysthospitalet og Rauland attføringssenter. Det er brukt
mye ressurser på å finne fram til rette kursledere
og til å bygge opp kvalitativt forsvarlig kompetanse. Kurslederne
har selv gjennomført livsmestringsstudiet ved Diakonhjemmet
i Oslo, i tillegg til kurs innen kognitiv terapi. Durapart AS har
investert i og bygget opp et moderne treningsstudio, og leier basseng
til bassengtrening.
Selv om erfaringene med PIA-prosjektet er begrensede
og tiltaket ennå ikke er evaluert, tyder tilbakemeldingene
så langt på at dette er et velfungerende tilbud
i skjæringspunktet mellom arbeid og helse. Videre tyder
erfaringene på at dette er et tilbud som krever grundige
forberedelser før man er i gang, I tillegg er tiltaket
organisert slik at det synes å være avhengig av
en del spesifikke faktorer som ikke nødvendigvis lar seg
overføre til et landsomfattende tilbud. Dette tilsier at
det innenfor denne tidsrammen ikke har vært mulig å beregne økonomiske virkninger
av forslaget innen arbeidsmarkedspolitikken og i forhold til tilbakeføring
til arbeid.
Det er et viktig mål for regjeringen å øke
omfanget av gode, arbeidsrettede rehabiliteringstilbud. Jeg har
derfor store forventninger til de tilbud som utvikles
innenfor ordningen med Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester,
der PIA-prosjektet som nevnt inngår. Tjenestene anskaffes
i tråd med regelverket for offentlige anskaffelser. Hensikten
er å fremskaffe tjenester av god kvalitet til en best mulig
pris. Det er igangsatt en evaluering av Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester,
der både måloppnåelse og samfunnsøkonomiske
effekter vil bli behandlet. Sluttrapport vil foreligge våren
2009.
Erfaringer med ulike tjenester som fungerer
godt bør spres, slik at tilbudene kan utvikles og bli enda
bedre. Potensielle tilbydere anbefales derfor å levere
tilbud i anbudsprosesser som utlyses. Gode tilbud vil på denne
måten kunne etableres flere steder i landet. En eventuell
utvidelse av tilbud som PIA-prosjektet må ses i sammenheng med
andre tilbud som tilbys målgruppen.
På bakgrunn av oppfølgingen
av forslagene i St.meld. nr. 9 (2006-2007) og erfaringer med Tilskudd
til helse- og rehabiliteringstjenester vil vi vurdere behovet for å utvikle
nye tiltak og tjenester eller utvide målgruppen for eksisterende
tiltak og tjenester, dersom det viser seg at tilbudene som er planlagt
eller igangsatt ikke er tilstrekkelige. I den forbindelse vil det
også være nødvendig å vurdere
ansvarsplassering for tjenester i "gråsonen" mellom arbeids-
og velferdssiden og helsesiden.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 12. februar 2008
Kenneth Svendsen |
Lise Christoffersen |
fung. leder |
ordfører |