Regjeringen legger i proposisjonen frem forslag om å gi
Kongsberg Defence & Aerospace AS (KDA) en statlig garanti
i forbindelse med bygging av en ny fabrikk for komposittproduksjon. Produksjon
av avanserte komposittmaterialer er vurdert som et strategisk satsingsområde
for norsk forsvarsrelatert industri, og er særlig aktuelt
i industriplanene som utvikles i samarbeid med leverandørene
av et mulig nytt kampfly til det norske forsvaret.
Stortinget besluttet i 2001 (Innst. S. nr. 342 (2000-2001),
jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001)) at en fremskaffelse av nye kampfly
skulle forberedes. Regjeringen har lagt forholdene til rette for
en reell konkurranse i kampflyanskaffelsen, og har utvidet og forsterket
den etablerte dialogen med alle de tre potensielle leverandørene,
EADS (Eurofighter), Lockheed Martin (Joint Strike Fighter, JSF)
og SAAB (JAS Gripen).
Dersom norske myndigheter beslutter å anskaffe nye
kampfly, vil KDA være aktuell som leverandør av
komposittkomponenter til den av de tre leverandørene som
blir valgt. For EADS og SAAB vil dette være aktuelt i form
av gjenkjøpsavtaler, som inngås som ledd i en
eventuell anskaffelse.
I påvente av en beslutning om en norsk
kampflyanskaffelse har Norge deltatt i det internasjonale samarbeidet
om utvikling og produksjon av kampflyet F-35 Lightning II JSF.
Norges deltagelse i dette samarbeidet har gitt KDA mulighet til å konkurrere
om kontrakter, og det er nå inngått avtaler om
leveranser til JSF som danner grunnlag for å etablere en
ny fabrikk for komposittproduksjon.
I henhold til avtalene som er inngått
med LM og Northrop Grumman (NGR), skal leveransene starte i 2010.
Bygging av den nye fabrikken startet i 2007. Dersom myndighetene
på et senere tidspunkt skulle beslutte ikke å anskaffe
nye kampfly, kan KDA se seg nødt til å avvikle
JSF-relatert virksomhet ved fabrikken.
Forslaget innebærer at garantien blir
utløst dersom norske myndigheter velger ikke å anskaffe nye
kampfly på et tidspunkt hvor KDA vil ha foretatt betydelige
investeringer i prosjektet. Dersom det besluttes å kjøpe
Eurofighter eller JAS Gripen, kan det bli aktuelt for KDA å stille om
til produksjon for deltagelse i gjenkjøpsprosjekter med
den valgte leverandør.
Regjeringen planlegger å fremme en
egen proposisjon om anskaffelse av nye kampfly mot slutten av 2008.
Ved fremleggelsen av kampflyproposisjonen til Stortinget vil Regjeringens
valgte kandidat og anbefalte prosjektomfang bli presentert. Regjeringen
legger vekt på at en eventuell anskaffelse av nye kampfly
skal gi industrielle muligheter til norsk næringsliv, og
på at oppbygging av kompetanse og produksjon i forbindelse
med militære formål over tid gir kompetansemiljøer,
teknologi og produkter som kan nyttiggjøres også i
sivil sektor. Det er ønskelig at komposittoppdrag i tilknytning
til kampflyanskaffelsen kan danne grunnlag for et nasjonalt løft
innen materialteknologi.
For Regjeringen er det avgjørende at
de tre aktuelle leverandørene skal kunne konkurrere på likeverdige
vilkår. Det må samtidig understrekes at industrimuligheter
knyttet til en anskaffelse av Eurofighter eller JAS Gripen vil komme
i stand på andre vilkår enn i JSF-programmet.
Ved en eventuell anskaffelse av Eurofighter eller JAS Gripen vil
industripakkene bli realisert gjennom gjenkjøpsavtaler.
Oppdragene som norsk industri tilbys vil derfor ikke nødvendigvis
være knyttet til utvikling eller produksjon av det aktuelle kampflyet.
I JSF-sammenheng er det ikke aktuelt med gjenkjøp.
Ved en eventuell anskaffelse av JSF vil industrideltagelse være
et resultat av Norges status som partnernasjon i JSF-programmet.
Norge har deltatt i utviklingsfasen av JSF siden sommeren 2002,
og undertegnet i januar 2007 en avtale om deltagelse i produksjonsfasen.
Det er også undertegnet et "Letter of Intent" med LM relatert
til de norske industrielle mulighetene i programmet. Deltagelsen
har gitt norsk industri mulighet til å konkurrere om kontrakter
i utviklingsprosjekter og produksjonsoppdrag. Norsk industri konkurrerer
da på like vilkår som andre nasjoner med tilsvarende
partnerstatus.
Kongsberg Defence and Aerospace AS (KDA) har
over flere år bygget opp komposittproduksjon på Kongsberg.
Leveransene er blant annet knyttet til romfartsindustri og fly-
og helikopterproduksjon.
KDA leverte tilbud på en forespørsel
fra LM på produksjon av et større antall komponenter
til flyets struktur. KDA er nå prekvalifisert for deltagelse
i produksjon av JSF, og er forespeilet kontrakter på komposittkomponenter
fra og med 2010. KDA og LM har inngått en foreløpig
kontrakt basert på KDAs tilbud med avtale om maksimalpris.
Det gjenstår imidlertid fremdeles å forhandle
ferdig en del av betingelsene for kontrakten, og å etablere
endelig produksjonsunderlag.
De nye kontraktene med LM og NGR krever en produksjonskapasitet
og automasjonsgrad som gjør det nødvendig å bygge
en ny fabrikk med nye maskiner og utstyr på Kongsberg.
Kontraktene omfatter leveranser i størrelsesorden 7-8 mrd.
kroner. Tallene er basert på plantallet for fly som er
vurdert av USA, UK og Norge. Fabrikken vil starte produksjonen i
2008 og sysselsette i størrelsesorden 200 personer.
De første leveransene fra KDA til JSF-programmet
skal finne sted i 2010. For å kunne levere i tide til den
aktuelle produksjonsfasen av JSF har bygging av ny fabrikk startet
før Stortinget har behandlet spørsmålet
om fremtidig kampflykapasitet. Utfallet av fremtidige beslutninger
i Norge representerer dermed en risiko for KDAs prosjekt. Dersom
norske myndigheter skulle beslutte ikke å anskaffe kampfly,
kan KDA bli uaktuell som deltager i produksjonsteamet for JSF. I
så tilfelle vil kontraktene bli overført til andre
partnernasjoner. KDA vil da se seg nødt til å avvikle
JSF-relatert virksomhet ved fabrikken.
Dersom det besluttes å anskaffe Eurofighter
eller JAS Gripen, kan også videre deltagelse i JSF-programmet
være uaktuelt. Samtidig kan muligheten til å kreve
gjenkjøp fra leverandørene bak Eurofighter og
JAS Gripen åpne for nye muligheter for komposittkontrakter til
KDA. Regjeringen har lagt vekt på at slike komposittoppdrag
skal legges inn i eventuelle gjenkjøpsavtaler knyttet til
en kampflyanskaffelse.
KDA ble i brev fra Nærings- og handelsdepartementet
av 5. juli 2007 orientert om at Regjeringen ville fremme
forslag om å stille en garanti for det tilfellet at norske
myndigheter beslutter ikke å anskaffe kampfly. I brevet
ble det tatt forbehold om Stortingets samtykke. Det fremgår videre
at dersom Norge skulle velge Eurofighter eller JAS Gripen, vil Regjeringen
vurdere en søknad om støtte til omstilling fra
komposittproduksjon for JSF til produksjon for den valgte leverandør.
Brevet er tatt inn som vedlegg til proposisjonen.
En statsgaranti anses som offentlig støtte
idet garantien utstedes. EØS-avtalen artikkel 61 (1) forbyr
offentlig støtte som vrir eller truer med å vri
konkurransen ved å begunstige enkelte foretak eller produksjonen
av enkelte varer. Artikkel 123 i EØS-avtalen åpner
imidlertid for unntak fra bestemmelsene om offentlig støtte
for produksjon av, og handel med, krigsmateriell.
Materialteknologi er et av de åtte
strategiske kompetanseområdene for Forsvaret. Det vil være av
vesentlig strategisk betydning for Forsvaret at norsk industri har
innsikt i design og produksjon av avanserte komposittmaterialer,
slik de aktuelle kontraktene for JSF-produksjon vil medføre. En
slik innsikt og kompetanse er særdeles relevant også for
utvikling av egne produkter. Regjeringens oppfatning er derfor at
produksjon av, og handel med, komposittdeler av denne type omfattes
av unntaket i EØS-avtalen artikkel 123. Staten vil i forhandlinger
med KDA sikre at en eventuell sivil del av fabrikken ikke drar økonomiske
fordeler av garantien.
Garantien utstedes av Nærings- og handelsdepartementet.
Departementets administrative kostnader vil bli dekket innenfor
eksisterende rammer. I forhandlingene, og ved utarbeidelse av garantidokumentene,
vil departementet benytte seg av GIEKs garantikompetanse. Det kan også bli
aktuelt for departementet å benytte seg av GIEK i oppfølgingen
av garantien. Til dekning av GIEKs administrative kostnader kan
det bli aktuelt å kreve inn en særskilt garantipremie. Det
er ikke lagt opp til at det vil bli krevd garantipremie knyttet
til spørsmålet om valg av kampfly. Nærings-
og handelsdepartementet vil også ta sikte på å avklare
tidsrammen for garantien i forhandlingene med KDA.
Regjeringen foreslår at staten tilbyr
KDA en garanti som gir dekning til KDA i det tilfellet at norske
myndigheter beslutter ikke å anskaffe nye kampfly.
Garantien vil ha en ramme på maksimum
737 mill. kroner, og innebærer at staten har pant i fabrikk,
maskiner og annet inventar. Garantien forutsetter at KDA forplikter
seg til å kjøpe fabrikken tilbake for minimum
240 mill. kroner. Staten vil stå fritt til å avhende
fabrikken til en høyere pris. Netto garantibeløp
blir således maksimum 497 mill. kroner.
Nærings- og handelsdepartementet vil
med Stortingets fullmakt forhandle med KDA om en avtale innenfor
den rammen som er beskrevet i forslaget.