Jeg viser til brev av 10. mars 2008 med nye spørsmål
i tilknytning til ovennevnte sak.
Spørsmålene besvares som følger:
Vi forventer at de nødvendige avklaringene vil bli
foretatt i løpet av april. Stortinget vil bli orientert om departementets
konklusjon på en dertil egnet måte.
Individuelle krav og ønsker om personlig handlefrihet
vil alltid måtte veies opp mot samfunnsmessige interesser i tilfeller
der det oppstår interessekonflikter. I denne konkrete saken er det
hensynet til trafikksikkerheten og almennhetens krav på trygg transport
med buss og drosje, vurdert opp mot det uomtvistelige faktum at
risikoen for uforutsigbare sykdomsanfall øker betydelig etter fylte
70 år, som har gjort at avveiningen med hensyn til aldersgrensen
har blitt som den er. Jeg har vansker med å se at en lovbestemmelse
basert på en risikovurdering i forhold til statistisk materiale
om sykdom/alder kan karakteriseres som diskriminering, selv om enkelte
kan oppleve en aldersgrense som urettferdig.
Kravet om kjøreseddel gjelder bare hvis transporten
drives mot vederlag, dvs. at det er tillatt å kjøre persontransport
hvis transporten skjer uten vederlag i noen form, og forutsatt
at man har gyldig førerkort for vedkommende kjøretøyklasse.
Utenlandske sjåfører kan kjøre i Norge uten
norsk kjøreseddel hvis transporten skjer i forbindelse med internasjonal
transport eller ved utøvelse av kabotasje, dvs. transport mellom steder
i Norge utført av transportør hjemmehørende i utlandet. Utenlandske
sjåfører som skal kjøre for norske selskap eller på permanent basis
i Norge må oppfylle de krav norsk lovgivning setter, bl.a. kravet
om kjøreseddel.
Det avhenger bl.a. av det nasjonale regelverket som
gjelder i det landet hvor kjøringen skjer.