Jeg viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen
av 4. mars 2008 hvor det bes om en uttalelse fra Samferdselsdepartementet
til Dok. nr. 8:65 (2007-2008) om en handlingsplan for en mer moderne
og velholdt jernbane i Oslo-området.
Det framgår at bakgrunnen for forslaget er at
de reisende i Oslo-området i den siste tiden har opplevd en rekke
innstillinger i togtrafikken som følge av feil ved Jernbaneverkets
anlegg og at flere hendelser har avslørt en betydelig sårbarhet ved
jernbanenettet ved at mindre hendelser har lammet store deler av
jernbanetrafikken. På denne bakgrunn fremmes det forslag om at det utarbeides
en egen handlingsplan i form av en stortingsmelding med mål om å
redusere sårbarheten og øke kvaliteten på jernbanenettet i Oslo-området.
Jeg er enig i at de hyppige toginnstillingene
på Oslo S, hovedsakelig på grunn av tekniske feil i Oslo-tunnelen,
som vi har opplevd den senere tid, er skadelig for jernbanetrafikken
og at det haster med å få gjort forbedringer. For å få forsert arbeidet
med fornyelsen av Oslo-tunnelen og eventuelt strekninger ved Oslo
S og Skøyen har jeg nedsatt et prosjekt som har fått i oppdrag å
foreta en gjennomgang av infrastrukturen med sikte på å identifisere
og foreslå tiltak som kan gjennomføres allerede i 2008 utover tiltak
som Jernbaneverket allerede har planlagt. I tillegg har gruppen
fått i oppdrag å identifisere og foreslå tiltak for å forsere hovedplanarbeidet for
mer omfattende arbeid med sikte på oppstart i 2009. Prosjektet ledes
av Jernbaneverket og er dessuten sammensatt med deltagelse fra ledelsene
i de største brukergruppene som omfatter NSB, Flytoget og Cargo
Net. Prosjektet skal rapportere direkte til ledelsen i Samferdselsdepartementet.
Alle tiltak må planlegges og det må avsettes
nødvendig tid til dette. Da dette gjelder den mest trafikkerte togstrekningen
på det nasjonale jernbanenettet, er det her snakk om meget komplisert planlegging
for å få til en optimal gjennomføring av tiltak samtidig med behovet
for avviklingen av togtrafikken på strekningen. For å få til en rask
gjennomføring av planlagte tiltak er det behov for å inngå avtaler
med togoperatørene om togfrie perioder og samtidig etablere alternative transportmuligheter.
For å få til best mulig koordinering av gjennomføringen av tiltak
og behovet for trafikkavvikling, deltar de mest berørte togselskapene
i prosjektet sammen med Jernbaneverket.
Som det framgår haster det med å få gjennomført forbedringer
av denne viktige jernbanestrekningen og jeg legger derfor opp til
å følge opp saken med mulig tiltak så raskt som mulig. Når det gjelder
større fornyelses- og investeringsarbeider som trenger lenger planleggingstid
og som ikke vil være klare til oppstart i 2009, vil jeg komme tilbake
til i stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2010-2019 som
etter planen skal fremmes for Stortinget ved årsskiftet 2008/2009.
Basert på Stortingets behandling av denne, vil Jernbaneverket utarbeide
et handlingsprogram for gjennomføringen av planlagte fornyelses-
og investeringsarbeider for planperioden 2010-2013.
Jeg viser for øvrig til at det over flere år
har pågått omfattende anleggsarbeider i Vestkorridoren med utbygging
av nytt dobbeltspor sammen med bygging av ny Lysaker stasjon. Arbeidene
er nå konsentrert om byggingen av ny Lysaker stasjon som etter planen
skal stå ferdig i 2009 og utbyggingen av nytt dobbeltspor Lysaker-Sandvika
som etter planen skal være ferdig i 2011. Det er her snakk om omfattende
investeringer som vil bidra til en betydelig kapasitetsøkning som
samtidig vil gi en mer robust og driftsstabil togtrafikk på denne
meget viktige togstrekningen.
På bakgrunn av alle arbeider som pågår og arbeider
som nå planlegges igangsatt, ser jeg ikke behov for å utarbeide
enda en handlingsplan i form av en egen stortingsmelding om jernbanenettet
i Oslo-området.