Jeg viser til brev av 2. november 2007 fra familie-
og kulturkomiteen med oversendelse av dokument 8:14 (2007-2008)
om å bedre rammevilkårene for fosterforeldre, øke rettssikkerheten
for fosterbarn og lovfeste rett til ettervern for unge med tiltak
etter barnevernloven.
Stortingsrepresentantene May-Helen Molvær Grimstad,
Ola T. Lånke, Dagrun Eriksen og Åse Gunhild Woie Duesund har i dokument
8:14 (2007-2008) fremmet følgende representantforslag:
I
"Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag som
sikrer alle fosterforeldre som er ute av ordinært arbeid, rett til
sykepenger og tjenestepensjon."
Jeg har følgende kommentarer:
Fosterhjem er som kjent det viktigste og mest brukte
plasseringsalternativet når barneverntjenesten overtar omsorgen
for barn.
Fosterhjemsomsorgen i Norge har tradisjonelt vært
basert på idealisme og et ønske om å hjelpe barn som har en vanskelig
livssituasjon. Denne motivasjonen hos fosterforeldrene er det viktig
å holde på. Når barn som av ulike årsaker ikke kan bo hos sine biologiske
foreldre plasseres i fosterhjem, er formålet å gi barnet et erstatningshjem
i denne perioden. Barnet skal i størst mulig grad inngå i fosterfamilien
som et vanlig familiemedlem og delta i de samme aktiviteter som familiemedlemmene
for øvrig, for eksempel når det gjelder ferier. Det vil sjelden
bli stilt som vilkår at en av fosterforeldrene skal være permanent
ute av arbeidslivet i disse ordinære, kommunale fosterhjemmene,
som utgjør hovedtyngden av fosterhjemmene her i landet.
Barne- og likestillingsdepartementet arbeider
for tiden med en gjennomgang av hele fosterhjemsområdet.
Som nevnt utgjør de ordinære, kommunale fosterhjemmene
langt de fleste hjemmene. I tillegg har vi en del helt spesielle
hjem med særlig kompetanse på barn og unge i akuttsituasjoner samt på
barn og unge med spesielle behov. Disse hjemmene, som fylkeskommunen
hadde ansvaret for og som staten overtok i 2004, fungerer ofte som
en erstatning for institusjonsplasser. Hjemmene besitter spesiell
erfaring og kompetanse, og det er et krav at minst én av foreldrene er
hjemme med barnet på heltid.
For å vise at det er forskjeller mellom de ordinære,
kommunale fosterhjemmene og de høyspesialiserte statlige hjemmene,
har departementet valgt å inndele hjemmene i tre kategorier; kommunale fosterhjem og statlige beredskapshjem
og familiehjem.
Mens fosterforeldrene i kommunale fosterhjem skal
inngå avtale med den aktuelle kommunen (fosterhjemsavtalen), skal
foreldrene i beredskapshjem og familiehjem inngå kontrakt med staten
v/Bufetat.
Barne- og likestillingsdepartementet arbeider
for at alle fosterhjem, enten de er kommunale
eller statlige, skal få gode rammevilkår. Departementet kan imidlertid
ikke alene gi økte rettigheter til de
kommunale hjemmene. Dette må skje i samarbeid og forståelse med
blant andre Kommunenes Sentralforbund. Det vi skal gjøre er å gjennomgå
og revidere fosterhjemsavtaleskjemaet og vurdere om fosterforeldrenes
sosiale rettigheter nå bør nedfelles i fosterhjemsavtalen framfor
i departementets "Retningslinjer for fosterhjem". Der har vi gitt
utførlige opplysninger om fosterforeldrenes rettigheter, som omfatter blant
annet rett til sykepenger, omsorgspermisjon, hjelpestønad og dagpenger
under arbeidsledighet. I tillegg tar vi sikte på videre utbygging
av den såkalte Veiledningstjenesten for de kommunale fosterhjemmene,
se nærmere om dette tilbudet under forslag II.
Når det gjelder de statlige beredskapshjemmene og
familiehjemmene har departementet nedsatt en arbeidsgruppe som skal
utferdige standardkontrakter for beredskapshjem og familiehjem, der
både NTL, FO og Fagforbundet er representert. Foreldrene vil etter
de nye kontraktene få langt bedre sosiale rettigheter, herunder
blant annet rett til sykepenger, pensjon og økt vern mot oppsigelse.
Kontraktene ventes ferdigstilt i nærmeste framtid,
slik at de kan tas i bruk i løpet av 2008.
Når arbeidet med de statlige standardkontraktene
er avsluttet vil Barne- og likestillingsdepartementet ta kontakt
med Kommunenes Sentralforbund for å drøfte hva som eventuelt bør
gjøres for å styrke rammevilkårene for de kommunale fosterhjemmene.
II
"Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag som
sikrer alle fosterforeldre god faglig veiledning og et tilstrekkelig
tilbud om avlastning."
Jeg har følgende kommentarer:
Statlig regional myndighet har ansvaret for
at fosterforeldre får nødvendig opplæring og generell veiledning.
I tillegg skal barneverntjenesten i kommunen gi fosterforeldrene
nødvendige råd og veiledning i forbindelse med plassering av det
enkelte barn så lenge plasseringen varer. Veiledning av fosterforeldre
er en vesentlig forutsetning for vellykkede fosterhjemsopphold.
Statlig regional barnevernmyndighet avholder kurs
for alle fosterforeldre. FRIDE er et opplærings- og rekrutteringsprogram
for å hjelpe interesserte familier til å sette seg inn i noen av de
utfordringene de vil stå overfor i fosterhjemsarbeidet.
Ofte vil fosterforeldre ha behov for veiledning etter
at barnet er plassert. Det kan være vanskelig å være forberedt på
de utfordringer en kan møte som fosterforeldre og nye problemstillinger
kan oppstå etter hvert som barnet blir eldre. Fosterhjemstjenestene
i Bufetat tilbyr kurs for fosterforeldre. Dette kan for eksempel
være kurs der temaet er relasjonsskader hos barn eller spesielle kurs
for slektsfosterforeldre.
Fosterforeldre og barneverntjenesten inngår
en avtale ved plassering i fosterhjemmet, den såkalte fosterhjemsavtalen.
Avtalen er utarbeidet av departementet. I denne avtalen skal fosterforeldres
behov for opplæring og veiledning avtales. I tillegg skal det her
også avtales hvor mye avlastning fosterforeldrene har behov for.
Regjeringen er opptatt av at fosterforeldre
skal få god faglig veiledning og et tilstrekkelig tilbud om avlastning.
Dette er helt avgjørende dersom vi skal klare å rekruttere og beholde
fosterhjem. Det er også nødvendig i arbeidet for å forebygge brudd
i fosterhjemmet.
Fosterbarn er en sårbar gruppe som har behov
for stabilitet, trygghet og kontinuitet. Gode forebyggende veiledningstilbud
som kan bidra til å hindre utilsiktede flyttinger av fosterbarn,
er derfor helt nødvendig, også utenom ordinære åpningstider.
I vårt tildelingsbrev til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
(Bufdir) for 2007 ba vi direktoratet vurdere modeller som ivaretar
behovet for mer generell oppfølging og veiledning av fosterforeldre.
I tillegg ba vi Bufdir sørge for at alle fosterforeldre har et nødnummer
som de kan bruke utenom åpningstidene til barneverntjenestene. I
begynnelsen av desember 2007 mottok vi et forslag til hvordan dette
kan sikres som nå er til vurdering i departementet.
Vi vil gi føringer til Bufdir for 2008 for videre oppfølging.
Målet er at alle fosterforeldre uansett bosted skal ha et godt veiledningstilbud.
Fosterforeldre skal også ha visshet om at de
skal få avlastning. Omfanget av denne avlastningen må imidlertid
sees i sammenheng med barnets behov. For mange fosterhjemsbarn er
nettopp stabilitet og kontinuitet i plasseringen det viktigste.
Hvor mye avlastning fosterforeldre kan tilbys, er under vurdering
i forbindelse med utarbeiding av de nye standardkontraktene nevnt ovenfor
under forslag I.
Under forslag I uttalte jeg også at avtaleskjemaet som
kommunen skal bruke når den inngår avtale med fosterforeldrene om
den enkelte plassering (fosterhjemsavtalen) skal revideres. Departementet
vil i dette arbeidet ha et bevisst fokus på fosterforeldrenes rammebetingelser,
herunder både muligheten for å få nødvendig støtte og veiledning
i utførelsen av oppdraget og tilstrekkelig avlastning.
III
"Stortinget ber Regjeringen overføre ansvaret for
tilsyn med fosterhjem til fylkesmannen."
Jeg har følgende kommentarer:
Det skal føres tilsyn med hvert enkelt barn
i fosterhjem fra plasseringstidspunktet frem til barnet fyller 18
år. Formålet med tilsynet er å føre kontroll med at barnet får tilfredsstillende
omsorg i fosterhjemmet og at de forutsetninger som ble lagt til
grunn for plasseringer blir fulgt opp.
Tilsyn er således en kontroll med fosterhjemmet som
kommer i tillegg til den kontroll med fosterhjemmet som barneverntjenesten
selv skal utføre. Tilsynet skal utføres av en tilsynsfører som skal
ha en uavhengig rolle i forhold til barneverntjenesten og fosterforeldrene.
Det at kontroll med fosterhjemmet skal utføres av en uavhengig tredjeperson
i tillegg til barneverntjenesten skal bidra til å sikre barnets
rettsikkerhet og trygghet. Dermed blir spørsmålet om hvorvidt barnet
får tilfredsstillende omsorg vurdert av to instanser med forskjellig
ståsted i forhold til fosterhjemsplasseringen.
Det er blitt hevdet at tilsynsførerordningen,
slik den er i dag, er for lite uavhengig av den kommunale barneverntjenesten.
Jeg mener vi unngår dette ved å gi tilsynsførere god opplæring og veiledning
i hva rollen som tilsynsfører innebærer.
Det er alvorlig at en så stor andel fosterbarn
ikke har fått oppnevnt tilsynsfører. Samtidig kan det forklares
hvorfor ikke alle barn har tilsynsfører. Ungdom over 18 år er myndige
og det er derfor frivillig for dem om det skal oppnevnes tilsynsfører
eller ikke. I tillegg er enkelte plasseringer i beredskapshjem så
kortvarig at det verken er hensiktsmessig eller praktisk mulig med
tilsynsfører. Det vil dessuten til enhver tid være slik at enkelte
tilsynsførere avvikler sitt arbeid, mens andre er i en fase hvor
de er i ferd med å etablere kontakt med barnet.
Selv om barnet har oppnevnt tilsynsfører, så
oppfylles ikke alltid lovkravet om at barnet skal ha besøk av tilsynsfører
minimum fire ganger i året (i særlige tilfeller to ganger i året).
Vi har gjort flere grep for å bedre situasjonen.
Tilsynsførere har
vært tema på flere regionale konferanser for kommunene.
Det er utviklet en egen veileder: Tilsynsførere
i kommunalt barnevern - en veileder, (Q-1104). Veilederen går i
dybden i rekruttering og oppfølging av tilsynsførere for barn plassert
i fosterhjem. Den bidrar også til avklaring av tilsynsførerrollen
Tilsynsførere er ofte tema når fylkesmannen
fører forvaltningstilsyn med kommunene.
Tilsynsførerordningen var gjenstand for
revisjon ved det landsomfattende tilsynet i 2004 og 2005.
For å bevisstgjøre kommunene på viktigheten
av å oppnevne tilsynsfører, rapporterer kommunene halvårlig til
fylkesmennene om antallet barn i fosterhjem med tilsynsfører. Fra
2007 rapporterer kommunene dessuten på hvorvidt lovkravet om antallet
tilsynsførerbesøk i det enkelte fosterhjem er oppfylt.
Statlig regional barnevernmyndighet (Bufetat) holder
jevnlig opplæringskurs både for nye og erfarne tilsynsførere. Bufetat
har utviklet et nytt kurstilbud som nå tilbys kommunene.
Forslagsstillerne ønsker at ansvaret for tilsynsførere
overføres til fylkesmennene. Jeg tror ikke barnets rettsikkerhet
blir bedre ivaretatt dersom ansvaret for tilsynsførere overføres.
I dag er rettssikkerheten til disse barna godt i varetatt gjennom
at fylkesmannen fører tilsyn med kommunen.
Utfordringen er å finne flere måter å rekruttere tilsynsførere
på. En tilsynsfører må være en person som barnet har tillitt til,
og som vil være naturlig for barnet å henvende seg til dersom noe oppleves
som vanskelig. Kanskje tilsynsfører kan være en tidligere lærer,
en god nabo, moren eller faren til en god venn eller liknende? Barneverntjenesten
har god kunnskap om barnet og dets nettverk. Samme oversikt er det
ikke praktisk mulig for fylkesmannen å skaffe seg. Det er ca 6000
fosterhjem i Norge. Dette er et for stort antall til at tilsynsførerordningen
kan overføres til 18 fylkesmenn, idet dette vil kreve et omfattende
administrasjonsapparat. Dersom fylkesmannen overtar ansvaret for
tilsynsførere har vi dessuten ingen instans som kan kontrollere
om fylkesmannen ivaretar sitt ansvar på en god måte. Det vil ikke
være naturlig at departementet fører kontroll med fylkesmannen på
et slikt område.
Barne- og likestillingsdepartementet har ingen planer
om å overføre ansvaret for tilsyn med fosterhjem til fylkesmannen.
Vi vil imidlertid også fremover bruke ulike kanaler for å få kommunene
til å prioritere arbeidet med å rekruttere tilsynsførere og sørge
for at antall lovpålagte tilsynsbesøk blir gjennomført.
IV
"Stortinget ber Regjeringen gjennomgå lønnsbetingelsene
for tilsynsførere, med sikte på å utjevne forskjellene mellom kommunene
og gjøre det lettere å rekruttere tilsynsførere."
Jeg har følgende kommentarer:
Jeg er klar over at det er forskjeller mellom
kommunene når det gjelder godtgjøring av tilsynsførere. Tidligere
hadde Kommunenes sentralforbund (KS) på lik linje som for arbeidsgodtgjøring
og utgiftsdekning i fosterhjem og besøkshjem, veiledende satser
for lønnsbetingelser for tilsynsførere. Det siste rundskrivet fra KS
som omtaler dette, er fra 1996.
Barne- og likestillingsdepartementet har inngått en
samarbeidsavtale med KS på barnevernområdet. Som et ledd i denne
avtalen holdes det jevnlige møter for å diskutere aktuelle problemstillinger.
Vi har bedt KS kartlegge forskjellene på landsbasis når det gjelder
godtgjøring av tilsynsførere og vurdere behovet for å innføre veiledende
satser. KS har konkludert med at det ikke er nødvendig med nasjonale
satser, men vil publisere veiledende satser fra ulike kommuner på
sin hjemmeside. Dette har departementet tatt til etterretning.
V
"Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag som
gir unge med tiltak etter barnevernloven rett til tiltak fram til
fylte 23 år."
Jeg har følgende kommentarer:
Da aldersgrensen for å opprettholde frivillige tiltak
etter barnevernloven ble hevet fra 20 til 23 år i 1998 ble det reist
spørsmål om ikke ungdom som har vært under barnevernets omsorg burde få
en lovfestet rett, og kommunen en tilsvarende plikt, til å opprettholde
barneverntiltak etter fylte 18 år når ungdommen selv ønsker det.
Spørsmålet om å innføre en rett til tjenester
og tiltak for barn som omfattes av barnevernloven ble diskutert
allerede i forbindelse med vedtakelsen av dagens barnevernlov i
1992, jfr. Ot.prp. nr. 44 (1991-92). Stortinget støttet departementets
syn om at flere grunner taler mot en slik løsning. En av grunnene
er at det er vanskelig å definere hvilken situasjon som skal utløse rettigheten.
Det er dessuten uklart hva et slikt rettskrav skulle bestå i. Videre
er det unaturlig å definere noe som en rettighet dersom det ikke
er klart at rettighetshaveren (barnet) oppfatter rettigheten som
et gode, eksempelvis rett til tvangsplassering på institusjon. Endelig
ble det påpekt at en rettighetsbestemmelse i barnevernloven også
ville kunne få den uheldige vridningseffekt at det vil være de mest
ressurssterke som lettest ville kunne gjøre sin rettighet gjeldende.
Stortinget besluttet etter dette at barnevernloven ikke skulle være
en rettighetslov.
Når heller ikke barn under 18 år, som jo er
barneverntjenestens hovedansvarsområde, har en lovfestet rett til tiltak etter barnevernloven,
vil det etter Barne- og likestillingsdepartementets oppfatning ikke
bli riktig å gi kommunene større forpliktelser overfor ungdom som
er myndige.
Sist gang det ble drøftet å lovfeste barns rett
til barneverntjenester var i St.meld. nr. 40 (2002-2003) om Barne-
og ungdomsvernet. Også da ble det konkludert med at tungtveiende
argumenter taler mot en lovfesting, noe stortingsflertallet sluttet
seg til under stortingsbehandlingen.
Statistikken viser at antallet unge over 18
år som mottar hjelpetiltak etter barnevernloven øker. I 2006 gjaldt
dette 4286 unge, noe som er nær det dobbelte av antallet i 2003.
Ungdommene kan klage til fylkesmannen hvis de ikke får nødvendig
hjelp. Kommunene har plikt til å gjøre
oppmerksom på klageretten dersom det gis avslag på søknad om tiltak.
Barne- og likestillingsdepartementet har etter dette
mottatt et forslag fra Barneombudet og fra Advokatforeningen om
å gjøre presiseringer i barnevernloven
for å styrke ettervernet. Blant annet foreslås det at barneverntjenesten
alltid må begrunne at et igangsatt tiltak ikke skal fortsette etter
at ungdommen har fylt 18 år, eller hvorfor det gis avslag på søknad
om ettervern.
Jeg ser på dette som et konstruktivt forslag,
som understreker at barneverntjenesten har et særlig ansvar for
denne gruppen. Ved å innføre en begrunnelsesplikt, må det også begrunnes
hvorfor ungdommen ikke lenger trenger
hjelp. Derved kan det sikres at barneverntjenesten alltid tar en god
barnevernsfaglig beslutning, med barnets beste i fokus. I tillegg
vil en slik begrunnelse gi fylkesmannen et bedre avgjørelsesgrunnlag
under en eventuell klagebehandling.
Departementet vil derfor se på hvilke presiseringer
som kan gjøres i barnevernloven for å understreke at barneverntjenesten
har et ansvar også for ungdom mellom 18 og 23 år.