Forslagsstillerne viser til at kommunene er
selve grunnmuren i det norske demokratiet, og de ønsker å styrke
denne grunnmuren i takt med utviklingen i samfunnet for øvrig. Folk
må ifølge forslagsstillerne ha tillit til at deres stemmer teller,
og at valgprosessen er rettferdig.
Forslagsstillerne viser til at det ved kommunevalget
i 2007 ble avdekket flere feil og mangler ved valgprosessen, og
at representantforslaget inneholder konkrete forslag til forbedringer.
Politiet konkluderte etter en innledende etterforskning
med at det hadde foregått valgfusk i Drammen ved kommunevalget 2007,
og at personer i byens rusmiljø hadde blitt tilbudt penger for å
stemme. Forslagsstillerne viser til at i henhold til valgloven § 13-4
tredje ledd, kan et kommunevalg kun kjennes ugyldig hvis det er
begått feil som antas å ha hatt innflytelse på fordelingen av mandatene
mellom listene og som det ikke er mulig å rette. Man kan altså ikke
kjenne valget ugyldig hvis valgjuks kun har påvirket sammensetningen
av de enkelte partigruppene. Når det gjelder suspensjon i forbindelse
med valgfusk finnes det ikke engang en egen paragraf for dette,
og den øvre strafferammen på 3 års fengsel er neppe særlig avskrekkende.
Forslagsstillerne fremmer derfor forslag om å åpne for suspensjon av
folkevalgte siktet for juks, samt åpning for å kjenne valg ugyldig
også der feil antaes å kun ha påvirket mandatfordelingen innad på
den enkelte valgliste. Forslagsstillerne fremmer dessuten forslag
om å øke strafferammen for valgfusk, samt forslag om at Norge ved
neste kommunevalg skal ha tilstrekkelig med internasjonale valgobservatører.
Forslagsstillerne viser til at det er færre
som stemmer ved kommunevalg enn ved stortingsvalg, og at denne situasjonen
holder seg stabilt fra valg til valg. Ved kommunevalget i 2007 var valgdeltakelsen
på 61,2 pst., mens den ved stortingsvalget i 2005 var på 77,4 pst.
I NOU 2006:7, Det lokale folkestyret i endring, Lokaldemokratikommisjonen,
gikk derfor et mindretall bestående av Sørheim, Røssland, Steen,
Kvaløy og Skard inn for felles valgdag.
Forslagsstillerne er enig med kommisjonens mindretall,
og ønsker å innføre en felles valgdag. Sverige har hatt felles valgdag
siden 1970, med valg til Europaparlamentet hvert femte år som eneste
unntak.
Stortinget vedtok ved behandlingen av Ot.prp. nr.
24 (2006–2007) at:
"Velger som er ukjent for stemmemottaker, skal legitimere
seg. Velgers identitet kan ved stemmegivning på institusjon i stedet
bekreftes av en ansatt som legitimerer seg."
Denne endringen var helt ifølge forslagsstillerne klart
riktig og nødvendig. Flere valgstyrer har imidlertid gitt tilbakemeldinger
på at en del forsøkte å stemme ved hjelp av falsk ID, og at det
i dag ikke brukes straffereaksjoner overfor slik virksomhet. Forslagsstillerne
fremmer derfor forslag om at forsøk på bruk av falsk ID ved stemmeavgivelse
skal straffes med fengsel eller bøter.
Fremskrittspartiet stemte ved behandlingen av Ot.prp.
nr. 96 (2005–2006) imot en ny § 38 a nr. 3 i kommuneloven, som i
praksis legger opp til forskjellsbehandling mellom kjønnene i forbindelse
med valg til for eksempel komiteer underlagt kommunestyret. Bakgrunnen
var at Fremskrittspartiet er imot enhver form for positiv eller
negativ diskriminering på grunnlag av religion, kjønn, legning,
etnisk eller politisk tilhørighet. Hvis jevn kjønnsfordeling er
viktig for velgerne, vil dessuten partier som lykkes med dette,
ha et betydelig konkurransefortrinn. Forslagsstillerne viser til
at likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås i Aftenposten 6. september
2007 tok idégrunnlaget til denne paragrafen ett skritt videre, og
ba velgerne stemme ut hvite, heteroseksuelle menn mellom 40 og 50
år uten nedsatt funksjonsevne. Dette viser ifølge forslagsstillerne
hvor farlig prinsippet om såkalt positiv diskriminering er. Man
vil alltid kunne finne grupper som er underrepresentert, og hvis
man virkelig ønsker kommunestyrer som speiler befolkningen 100 pst.,
må man overlate oppgaven med å velge kommunestyrer til Statistisk
sentralbyrå (SSB), og ikke velgerne. At et likestillingsombud selv
går aktivt inn for grov diskriminering på bakgrunn av kjønn, legning,
alder og etnisitet, tyder ifølge forslagsstillerne på at likestillingsombudet
kanskje har utspilt sin rolle i det norske samfunnet. Forslagsstillerne
fremmer forslag om nødvendige lovendringer for å avvikle enhver
form for kjønnskvotering i forbindelse med kommune- og fylkestingsvalg,
og vil for øvrig motsette seg ethvert forslag om forskjellsbehandling
på bakgrunn av religion, kjønn, legning, etnisk eller politisk tilhørighet.
Innvandrere trenger bare å ha bodd i Norge i
3 år for å ha stemmerett ved kommunevalg, mens bare norske statsborgere
har stemmerett ved stortingsvalg. Forslagsstillerne viser til at
etter 3 år i Norge kan mange innvandrere fortsatt ikke norsk, og
det er dermed umulig for dem å sette seg inn i norsk politikk og
samfunnsliv. Forslagsstillerne viser videre til at i 1979 ga Norge
stemmerett til nordiske borgere ved lokalvalg, og dette ble gjort
etter en anbefaling fra Nordisk Råd. Dette har senere blitt utvidet
til å gjelde alle innvandrere, og Norge har bilaterale avtaler med
EU-landene om at deres borgere skal ha stemmerett her hvis de har
bodd her i 3 år. Disse bilaterale avtalene speiler innholdet i Maastricht-avtalen
som EU-landene er bundet av seg imellom. På samme måte får norske
borgere i Spania stemmerett der etter å ha bodd der noen år. Gjennom
å begrense stemmerett ved lokalvalg til norske borgere og EØS-borgere,
vil man sikre at de som har rett til å avlegge stemme ved kommunevalg,
har opparbeidet seg en grunnleggende demokratiforståelse. Ungarn
begrenset for øvrig i 2004 stemmerett ved kommunevalg til kun ungarske
borgere og EØS-borgere med 3 års botid. Forslagsstillerne fremmer
derfor forslag om endringer slik at Norge ikke går lenger enn Norges
internasjonale forpliktelser tilsier.
Forslagsstillerne viser til at ved kommunevalget i
2007 ble det fra Kommunal- og regionaldepartementet utsendt informasjon
til de som skal stemme, ikke bare på norsk, men også på engelsk,
tyrkisk, russisk, somali, vietnamesisk, arabisk, farsi og urdu.
Valgene av disse språkene rimer dårlig med avtalene Norge har undertegnet med
europeiske land om stemmerett ved lokalvalg etter 3 års botid i
Norge. For å etterleve intensjonene i disse avtalene mener forslagsstillerne
at det vil være langt mer naturlig med informasjon på EU-språk som
tysk, fransk, polsk, engelsk og spansk. Forslagsstillerne fremmer
derfor forslag om at valginformasjon på andre språk enn norsk først
og fremst skal være på EU-språk.
Kommunal- og regionaldepartementet og Stortinget
bestemmer i dag nøyaktig hvordan valgprosessen skal være i den enkelte
kommune, og dette gjør demokratiet mindre dynamisk enn det ellers
hadde vært. Resultatet er lav valgdeltagelse og lavt engasjement.
For eksempel kan kommunene selv ikke bestemme hvorvidt de vil ha direkte
ordførervalg eller ikke, men må søke kommunal- og regionalministeren
om lov. Forslagsstillerne vil minne om at Fremskrittspartiet, Høyre
og Venstre i Innst. O. nr. 9 (2006–2007) fremmet felles forslag
om endringer i kommuneloven og valgloven slik at kommunestyrer og
fylkesting selv velger valgmetode for valg av ordfører og varaordfører.
Forslagsstillerne fremmer tilsvarende forslag på nytt.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
at stemmerett ved lokalvalg begrenses til norske borgere, innenfor
rammen av de internasjonale avtalene Norge er forpliktet av.
II
Stortinget ber Regjeringen legge opp til at
valginformasjon på andre språk enn norsk først og fremst skal være
på EU-språk.
III
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om felles
valgdag for Stortinget, fylkesting og kommunestyrer.
IV
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
at den som er siktet for valgfusk, blir suspendert fra sine politiske
verv.
V
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som åpner
for å kjenne valg ugyldig også der feil antas å kun ha påvirket
mandatfordelingen innad på den enkelte valgliste.
VI
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å heve strafferammen for valgfusk.
VII
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ internasjonalt
slik at Norge ved neste kommunevalg har tilstrekkelig med internasjonale
valgobservatører.
VIII
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
at forsøk på bruk av falsk ID ved stemmegivning straffes med bøter
eller fengsel.
IX
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om nødvendige
lovendringer for å avvikle enhver form for kjønnskvotering i forbindelse
med kommune- og fylkestingsvalg.
X
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag
til nødvendige lovendringer slik at kommunestyrer og fylkesting
selv velger metode for valg av ordfører og varaordfører, innenfor
demokratiske rammer."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, viser
til Dokument nr. 8:50 (2007–2008), representantforslag fra stortingsrepresentantene
Per-Willy Amundsen, Åge Starheim, Ib Thomsen og Jørund Rytman, om
endringer i kommunevalgordningen med bakgrunn i erfaringer fra kommunevalget
i 2007.
Forslagsstillerne viser til at kommunene er
selve grunnmuren i det norske demokratiet, og at de ønsker å styrke
grunnmuren i takt med utviklingen i samfunnet for øvrig. Forslagsstillerne
viser til at folk må ha tillit til at deres stemmer teller og at
valgprosessen er rettferdig.
Komiteen er enig i at det er
viktig at folk har tillit til at valgene, både lokalvalg og stortingsvalg,
går rett og riktig for seg. All erfaring tilsier at valgene i Norge
ser ut til å nyte stor tillit i befolkningen. Etter komiteens mening
er valgordningen en av hovedpilarene i demokratiet. Det må ikke
være noen tvil om at valgordningen og selve gjennomføringen av valget
sikrer folks demokratiske rettigheter, samt at fordelingen og valgte
representanter gjenspeiler folkemeningen slik den kommer til uttrykk
ved valgresultatet. Det er derfor viktig at valgordningen fremmer
en slik helhet og ikke bygger på mer partitaktiske avveininger.
Bare et slikt opplegg kan sikre valget legitimitet i befolkningen.
Politikk og politisk virksomhet er avhengig av bred folkelig tillit.
Tilliten til det politiske system er derfor først og fremst et resultat
av hvordan politikken utøves. I det representative folkestyret vil
imidlertid også en bred tillit til selve valgordningen være avgjørende.
Komiteen viser til at valgordningen
ble endret ved behandlingen av Ot.prp. nr. 45 (2001–2002). Utgangspunktet
for de endringene som ble gjennomført var det omfattende arbeidet
som ble lagt ned av Valglovutvalget og presentert i NOU 2001:3 Velgere,
valgordning, valgte. Alle partier var representert i valglovutvalget,
og utvalgets mandat hadde tre hoveddeler: 1) Spørsmål knyttet til
valg, demokrati og deltakelse, 2) en lovteknisk gjennomgang og 3)
en vurdering av praktiseringen av valgloven. I denne offentlige utredningen
beskrives også at demokrati, i vid forstand, ikke kan knyttes til
spesifikke valgsystemer. Utvalget la vekt på at hemmelig stemmegivning
må stå helt sentralt i valghandlingen og er trolig den beste måten
å unngå utilbørlig press både i og utenfor valglokalet. Klare regler som
følger internasjonale standarder er helt sentralt i en valgprosess.
Komiteen viser til at Stortinget
i forbindelse med behandlingen av endringene i valgloven, la vekt
på at valgordningen bør evalueres fortløpende. Komiteen vil
vise til at den nye valgloven foreløpig har virket i få valg, og
at det ble foretatt enkelte mindre, tekniske justeringer foran lokalvalget
i 2007.
Komiteen vil videre peke på at
under behandlingen av Innst. S. nr. 110 (2007–2008) fra kontroll-
og konstitusjonskomiteen, viste kommunal- og regionalminister Magnhild
Meltveit Kleppa til at Regjeringa vil legge fram en stortingsmelding
om lokaldemokrati våren 2008. Valgordningen vil være et viktig tema
i denne meldingen. Statsråden viste i sitt innlegg også til at Rokkan-senteret
har fått i oppdrag å evaluere personvalgordningen m.m. ved kommunestyre- og
fylkestingsvalget i 2007. Endelig resultat av dette arbeidet vil
foreligge ved utgangen av 2008.
Komiteen finner det derfor naturlig
å avvente en bredere gjennomgang av erfaringene før det foretas
så omfattende endringer i valgloven som representantforslaget, Dokument
nr. 8:50 (2007–2008), innebærer og anbefaler at forslaget vedlegges
protokollen.
Komiteen finner derfor ikke grunnlag
for å gå nærmere inn på en vurdering av de konkrete forslag til
endringer som ligger i representantforslaget.
Utkast til innstilling ble 8. mai 2008 oversendt kommunal-
og forvaltningskomiteen til uttalelse i henhold til vedtak i Stortinget
26. februar 2008.
Kommunal- og forvaltningskomiteen har i brev av
20. mai 2008 uttalt at den ikke har merknader til utkastet til innstilling.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:50 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen, Åge Starheim, Ib
Thomsen og Jørund Rytman om endringer i kommunevalgordningen – vedlegges
protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 20. mai 2008
Lodve Solheim |
Ivar Skulstad |
leder |
ordfører |