Forslagsstillerne fremhever utbredelsen av frivillig
engasjement som et positivt særtrekk ved det norske samfunnet. Det
finnes vel 115 000 frivillige organisasjoner i Norge, fra de store landsdekkende
organisasjoner til de små, lokale foreninger.
Forslagsstillerne viser til at det er etablert
en merverdiavgiftskompensasjonsordning for frivillig sektor som
er ment å kompensere denne sektoren for de merutgifter som den fikk
i forbindelse med innføring av merverdiavgiften på tjenester i 2001.
Forslagsstillerne viser videre til Kulturmomsutvalgets
forslag om en innføring av lav merverdiavgiftssats på 8 pst. på
billettinntekter parallelt med innføring av fradragsrett for inngående
merverdiavgift.
Det uttales i representantforslaget at uavhengig av
hva man måtte mene om innføring av lav sats på billettinntekter
i kulturlivet parallelt med fradragsrett for inngående merverdiavgift,
er det klart at en betydelig del av frivillig sektor uansett ikke
vil dra nytte av en slik regelforandring.
Forslagsstillerne mener at alle tjenester som
er avgiftsbelagt etter 1. juli 2001 må tas inn i ordningen, slik
at alle frivillige organisasjoner behandles etter de samme prinsippene.
Det vises videre til at vurdering av momsfritak for
frivillig sektor ikke ble foretatt i frivillighetsmeldingen, som
ble lagt fram august 2007.
Forslagsstillerne understreker at det må snarest settes
i gang et målrettet utredningsarbeid av en varig momskompensasjons-
eller fritaksordning for frivillig virksomhet. Utredningen må ses
i sammenheng med etableringen av et frivillighetsregister. Det er
vedtatt å opprette et statlig frivillighetsregister fra 1. januar
2009. Siden registeret vil innebære visse rettigheter og plikter
for de registrerte organisasjonene, må en unngå at registeret blir
et politisk styringsredskap for hvem som omfattes av en momskompensasjons-
eller fritaksordning. Det er derfor nødvendig å få utredet formålstjenlige
avgrensninger som ivaretar ulike aktører innen frivillig sektor, herunder
mindre lag og foreninger. Konkret utredning av en fullverdig momskompensasjon (eller
fritak) bør ikke lenger utsettes, og en utredning bør igangsettes
selv om frivillighetsregisteret ikke er ferdig implementert. Flere
viktige forhold må nå utredes og avklares, herunder hovedmodell
for hvordan frivillig sektor kan slippe unna dagens finansielle
merbelastning som merverdiavgiften medfører. Det er også viktig
å få spesifisert hvilke konkrete avgrensningsproblemer som vil oppstå,
og hvilke aktuelle løsninger som finnes.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede hvordan frivillig
sektor kan kompenseres for den finansielle belastningen som betaling
av inngående merverdiavgift medfører for frivillige lag og organisasjoner,
og gi en foreløpig vurdering av dette i forbindelse med fremleggelsen
av statsbudsjettet for 2009."