Forslagsstillerne fremhever utbredelsen av frivillig
engasjement som et positivt særtrekk ved det norske samfunnet. Det
finnes vel 115 000 frivillige organisasjoner i Norge, fra de store landsdekkende
organisasjoner til de små, lokale foreninger.
Forslagsstillerne viser til at det er etablert
en merverdiavgiftskompensasjonsordning for frivillig sektor som
er ment å kompensere denne sektoren for de merutgifter som den fikk
i forbindelse med innføring av merverdiavgiften på tjenester i 2001.
Forslagsstillerne viser videre til Kulturmomsutvalgets
forslag om en innføring av lav merverdiavgiftssats på 8 pst. på
billettinntekter parallelt med innføring av fradragsrett for inngående
merverdiavgift.
Det uttales i representantforslaget at uavhengig av
hva man måtte mene om innføring av lav sats på billettinntekter
i kulturlivet parallelt med fradragsrett for inngående merverdiavgift,
er det klart at en betydelig del av frivillig sektor uansett ikke
vil dra nytte av en slik regelforandring.
Forslagsstillerne mener at alle tjenester som
er avgiftsbelagt etter 1. juli 2001 må tas inn i ordningen, slik
at alle frivillige organisasjoner behandles etter de samme prinsippene.
Det vises videre til at vurdering av momsfritak for
frivillig sektor ikke ble foretatt i frivillighetsmeldingen, som
ble lagt fram august 2007.
Forslagsstillerne understreker at det må snarest settes
i gang et målrettet utredningsarbeid av en varig momskompensasjons-
eller fritaksordning for frivillig virksomhet. Utredningen må ses
i sammenheng med etableringen av et frivillighetsregister. Det er
vedtatt å opprette et statlig frivillighetsregister fra 1. januar
2009. Siden registeret vil innebære visse rettigheter og plikter
for de registrerte organisasjonene, må en unngå at registeret blir
et politisk styringsredskap for hvem som omfattes av en momskompensasjons-
eller fritaksordning. Det er derfor nødvendig å få utredet formålstjenlige
avgrensninger som ivaretar ulike aktører innen frivillig sektor, herunder
mindre lag og foreninger. Konkret utredning av en fullverdig momskompensasjon (eller
fritak) bør ikke lenger utsettes, og en utredning bør igangsettes
selv om frivillighetsregisteret ikke er ferdig implementert. Flere
viktige forhold må nå utredes og avklares, herunder hovedmodell
for hvordan frivillig sektor kan slippe unna dagens finansielle
merbelastning som merverdiavgiften medfører. Det er også viktig
å få spesifisert hvilke konkrete avgrensningsproblemer som vil oppstå,
og hvilke aktuelle løsninger som finnes.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede hvordan frivillig
sektor kan kompenseres for den finansielle belastningen som betaling
av inngående merverdiavgift medfører for frivillige lag og organisasjoner,
og gi en foreløpig vurdering av dette i forbindelse med fremleggelsen
av statsbudsjettet for 2009."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre,
Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig
Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond
Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til at uten
frivillig sektor hadde Norge stoppet opp på flere områder. Det er
en uvurderlig innsats de 113 000 frivillige årsverkene gjør hvert
år, for storsamfunnet som sådant, men også for den enkelte. Barn
og unge blir fulgt opp på fritiden, syke og eldre får hjelp og tilbud
om en aktiv fritid, og så vel lokale som nasjonale og internasjonale
organisasjoner gjør en betydelig innsats.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er glad for at Regjeringen gjør et grundig arbeid for å bedre vilkårene
for frivillig sektor, noe som kommer til uttrykk blant annet gjennom
frivillighetsmeldingen, frivillighetsregisteret, endringene i spillpolitikken,
kulturmomsutvalget og de årlige statsbudsjettene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at den
frivillige sektoren får ressursene de mottar til å strekke til på
en langt bedre måte enn hvis det offentlige skulle ha drevet tilsvarende
aktiviteter.
Disse medlemmer ønsker å understreke
at frivillig sektor utfører oppgaver og fyller funksjoner som det
verken er ønskelig eller hensiktsmessig at offentlig sektor eller
privat næringsliv utfører. Derfor er det heller ikke et mål at offentlig
sektor skal ta over oppgaver fra frivilligheten. I motsetning til
hva Regjeringen legger opp til, ønsker disse medlemmer ikke
at offentlig sektor skal vokse på bekostning av frivillig sektor.
Komiteen viser til
betydningen av frivillig sektor med en enstemmig uttalelse fra familie-
og kulturkomiteen i Innst. S. nr. 104 (2007-2008):
"Komiteen vil understreke at frivilligheten er en grunnleggende
drivkraft i samfunnsutviklingen, og komiteen er enig i at frivilligheten
er en grunnpilar i vårt demokratiske samfunn"
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at kulturmomsutvalgets innstilling nå er sendt på høring med
høringsfrist 30. juni. Flertallet er glad for at
Regjeringen vil ta stilling til utvalgets forslag og høringsinnspillene
som ledd i framtidige budsjettfremleggelser, slik det går frem av
revidert nasjonalbudsjett. I samband med den videre oppfølgingen
arbeider Kultur- og kirkedepartementet i samarbeid med Finansdepartementet med
spørsmålet knyttet til merverdiavgiftsbelastningen for frivillig
sektor, noe flertallet er tilfreds med.
Flertallet viser til revidert
nasjonalbudsjett der det fremgår at "kulturmomsutvalgets innstilling er
en viktig del av bakgrunnsmaterialet for Regjeringen ved vurdering
av spørsmålet om nullsats og frivillige organisasjoner". Det slås fast
at Regjeringen vurderer nullsats i arbeidet med oppfølgingen av
kulturmomsutvalgets innstilling. Flertallet finner
derfor ikke grunn til å pålegge Regjeringen et arbeid Regjeringen allerede
er i gang med.
Flertallet mener at endringer
i merverdiavgiftsloven i forhold til frivillig sektor bør behandles
i sammenheng med det samlede skatte- og avgiftsopplegget som presenteres
i Regjeringens budsjetter.
Flertallet mener det arbeidet
som Regjeringen har gjort, er viktig for å få til en varig ordning med
momskompensasjon for frivillig sektor og ser frem til det videre
arbeidet med oppfølgingen av kulturmomsutvalget.
Flertallet viser for øvrig til
statsrådens svarbrev (vedlegg) til komiteen, og slutter seg til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre merker seg at det
i frivillighetsmeldingen (St.meld. nr. 39 (2006-2007)) vises til det
offentlig utvalget som skulle utrede regelverket for merverdiavgift
på kultur- og idrettsområdet, og at Regjeringen ville avvente utforming
av nytt regelverk til utvalgets innstilling var klar. Senere uttalte
finansministeren at utvalget ikke skulle vurdere merverdiavgiften,
tjenestemoms med mer.
Disse medlemmer kan nå konkludere
med at det som har kommet fra Kulturmomsutvalget, ikke er annet
enn at utvalget ikke hadde mandat til å se på merverdiavgiftproblematikken
for frivillige lag og organisasjoner. Dette er svært uheldig. Det
gjør det vanskelig for den frivillige sektoren å vite hva de har
å forholde seg til. Særlig på bakgrunn av at man i frivillighetsmeldingen
forespeiler frivillig sektor en avklaring på merverdiavgiftproblematikken.
Som det er påpekt i representantforslaget, står det i Soria Moria-erklæringen
at:
"Regjeringen vil utrede muligheten for en varig ordning
for momskompensasjon for frivillig sektor."
Disse medlemmer konstaterer at
dette ikke er gjort, og at Regjeringen til tross for muligheten, både
i frivillighetsmeldingen og i kulturmomsutvalgets mandat, har valgt
å ikke forholde seg til dette løftet.
Disse medlemmer er også kjent
med at frivillige lag og organisasjoner som har til gode merverdiavgift
fra staten, ikke får dette tilbakebetalt før desember året etter.
I vanlig næringsvirksomhet får man oppgjør hver annen måned, og disse
medlemmer anmoder Regjeringen om å se på denne problemstillingen,
slik at de frivillige lag og organisasjoner ikke blir uten ressurser
til daglig drift, samtidig som de har store summer til gode fra
staten.
Disse medlemmer slutter seg til
forslaget fra representantene May-Helen Molvær Grimstad, Hans Olav
Syversen, Ingebrigt S. Sørfonn og Line Henriette Holten Hjemdal
om at det snarest må settes i gang et målrettet utredningsarbeid
av varig momskompensasjons- eller fritaksordning for frivillig virksomhet. Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede hvordan frivillig
sektor kan kompenseres for den finansielle belastningen som betaling
av inngående merverdiavgift medfører for frivillige lag og organisasjoner,
og gi en foreløpig vurdering av dette i forbindelse med fremleggelsen
av statsbudsjettet for 2009."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen utrede hvordan frivillig
sektor kan kompenseres for den finansielle belastningen som betaling
av inngående merverdiavgift medfører for frivillige lag og organisasjoner,
og gi en foreløpig vurdering av dette i forbindelse med fremleggelsen
av statsbudsjettet for 2009.
Komiteen viser til representantforslaget og sine merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:81 (2007–2008) – representantforslag fra stortingsrepresentantene May-Helen Molvær Grimstad, Hans Olav Syversen, Ingebrigt S. Sørfonn og Line Henriette Holten Hjemdal om vurdering av momsfritak for frivillige organisasjoner – vedlegges protokollen.
Det vises til brev av 9. april d.å. med anmodning om
departementets vurdering av Representantforslag fra stortingsrepresentantene
May-Helen Molvær Grimstad, Hans Olav Syversen, Ingebrigt S. Sørfonn
og Line Henriette Holten Hjemdal om vurdering av momsfritak for
frivillige organisasjoner (Dokument nr. 8:81 (2007-2008).
I forslaget heter det: "Stortinget ber Regjeringen utrede
hvordan frivillig sektor kan kompenseres for den finansielle belastningen
som betaling av inngående merverdiavgift medfører for frivillige lag
og organisasjoner, og gi en foreløpig vurdering av dette i forbindelse
med fremleggingen av statsbudsjettet for 2009."
Ved kongelig resolusjon av 1. desember 2006 oppnevnte
Regjeringen et utvalg (Kulturmomsutvalget) for å vurdere merverdiavgiftsregelverket
på kultur- og idrettsområdet samt frivillig sektor. Utvalget avga
sin innstilling 26. februar i år, NOU 2008:7 Kulturmomsutvalget
Utvidelse av merverdiavgiftsgrunnlaget på kultur- og idrettsområdet.
Kulturmomsutvalget har ikke tatt stilling til kravet
fra frivillighet Norge om full kompensasjon for merverdiavgift knyttet
til kjøp av varer og tjenester. Kulturmomsutvalgets oppgave var
å vurdere å utvide avgiftsgrunnlaget og forenkle regelverket jf
mandatet.
Frivillig virksomhet anses normalt ikke som næringsvirksomhet,
og faller derfor i de fleste tilfeller utenfor merverdiavgiftslovens
anvendelsesområde. Det er også foretatt flere tilpasninger i regelverket
om merverdiavgift som skal sikre at slik virksomhet ikke må registrere
seg som merverdiavgiftspliktig for sin frivillige virksomhet. Kun
der det i forbindelse med ordinær næringsvirksomhet omsettes varer
eller tjenester over et visst nivå, vil det for frivillig virksomhet
inntre registreringsplikt og plikt til å beregne merverdiavgift.
Det er vanskelig å oppdrive grunnleggende data om frivillig sektor,
og i NOU 2008:7 presenterer utvalget kun en summarisk omtale av
inntekter og utgifter for frivillig sektor hentet fra St.meld. nr.
39 (2006-2007) Frivillighet for alle,
der det ikke skilles mellom små og store virksomheter. Utvalget
har i tillegg samlet inn datamateriale for inntekter og utgifter for
virksomheter i kultur- og idrettssektoren for å anslå provenyeffekten
av utvalgets forslag om å utvide avgiftsgrunnlaget.
Kulturmomsutvalgets innstilling er sendt på høring
med frist til 30. juni 2008. I samband med den videre oppfølgingen
arbeider Kultur- og kirkedepartementet i samarbeid med Finansdepartementet
også med spørsmålet knyttet til merverdiavgiftsbelastningen for
frivillig sektor.
Eventuelle endringer i det samlede skatte- og avgiftsopplegget,
herunder merverdiavgiftsloven vil bli vurdert i sammenheng med Regjeringens
budsjettarbeid.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 29. mai 2008
May-Helen Molvær Grimstad |
Karin S. Woldseth |
leder |
ordfører |