Samarbeidet i Europarådet er viktig for å fremme
demokrati, rettsstaten og respekten for menneskerettighetene i hele
Europa. Gjennom et bredt samarbeid på disse sentrale områdene legges
det et solid grunnlag for fred og trygghet i vår verdensdel.
Det må etter Regjeringens syn være en hovedoppgave
for Europarådet å påse at alle medlemsland oppfyller forpliktelsene
de har påtatt seg når det gjelder menneskerettigheter, demokrati
og rettsstat, og dermed sikre disse rettighetene for alle Europas
innbyggere.
De overordnede prioriteringene for Regjeringens
arbeid i Europarådet er å fremme menneskerettighetene, rettsstaten,
demokrati og godt styresett. Norge skal være en pådriver for reformer
av det europeiske menneskerettssystemet, for styrking av politisk
og interkulturell dialog, for samarbeid med andre europeiske organisasjoner
og for effektivisering av arbeidet i organisasjonen.
Handlingsplanen fra Europarådets tredje toppmøte
i Warszawa i mai 2005 er retningsgivende for Europarådets arbeid.
Regjeringen legger stor vekt på at handlingsplanen gjennomføres,
og har i tråd med dette fokus på følgende hovedområder for arbeidet
i Europarådet:
styrking av det europeiske
menneskerettssystemet
støtte til demokratiarbeidet i medlemslandene
utvikling av samarbeidet med EU og OSSE
interkulturell dialog
reform av Europarådets organisasjon.
Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD)
er en bærebjelke i Europarådets menneskerettssystem. Domstolen har
ved årsskiftet 2007/2008 ca. 103 000 saker til behandling, og tallet
øker. Å sikre domstolens effektivitet og fremtid er en viktig oppgave
for Regjeringen. I tråd med dette har Norge derfor aktivt støttet
arbeidet for reform av det europeiske menneskerettssystemet og for
økte ressurser til Domstolen. Norge arbeider likeledes aktivt for
at Russland som det siste landet ratifiserer Protokoll 14 til Den
europeiske menneskerettskonvensjon, slik at denne viktige avtalen
for reform av Domstolen kan tre i kraft. Protokollen vil forenkle
Domstolens saksbehandling og anslås å ville øke Domstolens kapasitet
betydelig. På ministermøtet i mai appellerte Norge sterkt til Russland om
å ratifisere Protokoll 14.
Regjeringen har tatt initiativ til etablering
av et eget fond for menneskerettigheter i samarbeid med Europarådet
og Europarådets utviklingsbank (CEB). Siktemålet er å finansiere
tiltak som kan forbedre forholdene i rettsvesenet i nye medlemsland,
og således bidra til å redusere antall klagesaker for domstolen.
Avtalen om opprettelse av et menneskerettsfond (Human Rights Trust
Fund) ble undertegnet under besøket av Europarådets generalsekretær
i Norge i mars 2008.
Etter initiativ fra Norge har Ministerkomiteen utarbeidet
og nylig vedtatt sin første årsrapport om komiteens tilsyn med medlemslandenes
etterlevelse av dommer fra EMD. Norge har også bidratt til at det
i 2007 ble opprettet en offentlig tilgjengelig database med informasjon
om medlemslandenes etterlevelse av den enkelte sak. Over en fjerdedel
av sakene for Domstolen er klager mot Russland, men også mot Tyrkia, Romania
og Ukraina er det et betydelig antall saker.
Norge er blant de land som har færrest dommer mot
seg i Strasbourg. Det er imidlertid en økning i klager og dommer
også mot Norge, med fem domsavsigelser i 2007. Den mest omtalte
av disse var storkammerdommen Folgerø m.fl. mot Norge, som gjaldt
KRL-faget (kristendom, religion og livssynskunnskap) i norsk offentlig grunnskole,
slik dette faget var utformet i læreplanen fra 1997.
Norge har i 2007 hatt ledelsen av arbeidsgruppen for
menneskerettsforsvarere (Human Rights Defenders) og har lagt vekt
på å øke oppmerksomheten om og bedre beskyttelsen av menneskerettsforsvarere.
Ministerkomiteen godkjente 6. februar 2008 ekspertgruppens rapport
og forslag og vedtok samtidig en erklæring om Europarådets støtte
til menneskerettsforsvarere.
I mai 2007 ble Montenegro Europarådets 47. medlemsland.
Bare Hviterussland står nå utenfor organisasjonen. Samtidig viser
den fortsatt ustabile situasjonen flere steder på Balkan, i Øst-Europa
og i Kaukasus at mange av utfordringene som lå til grunn for etableringen
av Europarådet, fortsatt er aktuelle.
Arbeidet med utvikling av demokrati og rettsstat i
nye medlemsland har i 2007 vært preget av løpende spørsmål knyttet
til utviklingen i Sør-Kaukasus og på Balkan. Særlig har oppløsningen
av statsunionen mellom Serbia og Montenegro og situasjonen i Kosovo
stått sentralt. Utviklingen i Russland er tatt opp ved en rekke anledninger.
Videre har forholdet mellom Georgia og Russland, mellom Aserbajdsjan
og Armenia om Nagorno-Karabakh og Transnistria-konflikten i Moldova
jevnlig stått på dagsordenen.
I tillegg til de løpende politiske spørsmål
har det vært brede drøftelser av landenes oppfølging av sine forpliktelser
som medlemsland, i første rekke knyttet til gjennomføring av valg,
fengsling av journalister og menneskerettsforkjempere, medienes
stilling, samt beskyttelse av minoriteter. De nye medlemslandene
i Sørøst-Europa og Sør-Kaukasus underla seg en egen tilsynsordning
da de ble medlemmer. Tilsynsordningen sikrer kontinuerlig overvåking
av de forpliktelser landene påtok seg ved tiltredelsen. Ordningen
er også nyttig fordi den gir jevnlig informasjon om menneskerettighetssituasjonen
og demokrati- og rettsstatsutviklingen i landene.
Regjeringen legger vekt på at Europarådets innsats
i nye medlemsland styrkes. Norge har i 2007 bidratt bl.a. gjennom
ytterligere styrking av det norske fondet for Vest-Balkan, støtte
til handlingsplanene for enkelte land og opprettelse av det nye
menneskerettsfondet.
Europarådets arbeid i Kosovo har siden krigshandlingene
tok slutt foregått innenfor rammen av Sikkerhetsrådsresolusjon 1244.
Europarådets arbeid er knyttet til organisasjonens kjernemandat
– menneskerettigheter, demokrati og rettsstaten, samt vern av religiøse
og kulturelle minnesmerker. Europarådet hadde ansvaret for organisering
og overvåking av lokalvalgene i Kosovo høsten 2007.
Regjeringen legger vekt på et styrket samarbeid mellom
Europarådet og EU, og er tilfreds med at en samarbeidsavtale mellom
Europarådet og Den europeiske union (EU) ble vedtatt i 2007. Avtalen
innebærer styrking av de politiske konsultasjonene mellom de to
organisasjonene. Videre ligger det nå til rette for bedre samordning
mellom Europarådet, Europakommisjonen og medlemslandene om prosjektarbeidet
for å styrke menneskerettigheter, rettsstat og godt styresett i
de nye demokratiene. For Norge er begge disse forholdene viktige.
Regjeringen er også opptatt av å sikre felles menneskerettstandarder i
hele Europa. Det er derfor positivt at det i 2007 ble inngått en
avtale mellom Europarådet og EU om samarbeid med EUs nye byrå for
grunnleggende rettigheter.
Videre er det en sentral norsk målsetting å
styrke samarbeidet og unngå overlapping mellom Europarådet, OSSE,
NATO og FN. Regjeringen legger særlig vekt på å følge opp arbeidet
med samordning og koordinering mellom Europarådet og OSSE. Dette
arbeidet skjer på basis av den avtalen som ble inngått mellom de
to organisasjonene etter initiativ fra Norge under den norske formannskapsperioden
i Europarådet i 2004. Samarbeidet med OSSE omfatter de fire områdene terrorismebekjempelse,
tiltak mot menneskehandel, toleranse og ikke-diskriminering og beskyttelse
av rettighetene til personer som tilhører nasjonale minoriteter.
Samarbeidet fungerer godt.
Regjeringen legger vekt på å styrke Europarådets
innsats for interkulturell og interreligiøs dialog og vil fortsette
å bidra til synlighet og profil i Europarådets innsats på dette
området. En hvitbok med en rekke konkrete forslag til tiltak er under
utarbeidelse og ventes vedtatt våren 2008. Særlig vekt vil legges
på områder som inkludering og mangfold i utdanningssektoren og arbeid for
ungdom. Her har Norge ytt et særlig bidrag gjennom etableringen
av et europeisk ressurssenter for opplæring i demokrati, menneskerettigheter
og interkulturell dialog i Norge. Senteret ble godkjent av Europarådet
i desember 2007 og planlegges åpnet i Oslo høsten 2008. Hovedformålet
vil være kompetanseheving for lærere og lærerutdannere basert på
arbeidet for menneskerettigheter, demokrati og interkulturell forståelse.
Videre støttet Regjeringen i 2007 samarbeid mellom
Den europeiske kommisjonen for demokrati gjennom lovgivning (Venezia-kommisjonen)
og Unionen av arabiske høyesteretts- og forfatningsdomstoler. Et
slikt samarbeid startet opp i 2007 som følge av den norske støtten.
Regjeringen ser dette som et viktig element i dialogen mellom Europa
og de arabiske land. Førsteamanuensis Jan Helgesen ved Universitetet
i Oslo har siden desember 2007 ledet arbeidet i Venezia-kommisjonen.
Norge spilte også en sentral rolle i utformingen av
Europarådets ungdomskampanje 2006–2007 om toleranse og interkulturell
forståelse – "All different – all equal". Kampanjen er den hittil mest
omfattende i Europa om interkulturell dialog. Den nasjonale delen
av kampanjen har fokusert på lokale og regionale aktiviteter organisert av
de organisasjoner og ungdomsgrupperinger som deltar i kampanjen.
Kampanjekomiteen har aktivisert mange ungdomsgrupper ved å oppsøke
sommerleire og festivaler.
Etter nordisk-baltisk initiativ stiller Handlingsplanen
fra Warszawa-toppmøtet krav om reform og effektivisering av Europarådets organisasjon
og arbeidsmetoder. Formålet er en bedre balanse mellom oppgaver
og ressurser. Mange medlemsland ønsker nullvekst i Europarådets
budsjett. For å kunne øke innsatsen blant annet innenfor Domstolen,
er det derfor nødvendig å prioritere strengere i andre deler av organisasjonen.
Samtidig med at Regjeringen støtter økte ressurser til Domstolen
og oppfølging av dommene, ønsker ikke Norge at dette skal lede til
en betydelig reduksjon i de øvrige deler av samarbeidet.
Svalbard Museum ble i desember 2007 tildelt "Europarådets
Museumspris for 2008" av Parlamentarikerforsamlingen. I Norge er
det tidligere bare Bryggen Museum i Bergen som har vunnet prisen.
Norge har lagt vekt på å styrke lokalt og regionalt
samarbeid innen rammen av Europarådet, med særlig fokus på utdanning,
barne- og ungdomsarbeid, samt interkulturelle dialogtiltak. Norge
(ved styreleder i KS Halvdan Skard) har i perioden 2006–2008 formannskapet
i Europarådets kongress av lokale og regionale myndigheter. Kongressen
avholdt et møte i byrået og arrangerte en internasjonal konferanse
om regionalt samarbeid i Tromsø i juni 2007, der også Regjeringens
nordområdesatsing ble presentert.
Norge har i 2007 støttet Europa-kampanjene for sårbare
grupper, herunder kampanjen mot hverdagsvold, den 3-årige handlingsplan
for barns rettigheter og oppfølgingen av konvensjonen om tiltak
mot menneskehandel. Norge har videre engasjert seg aktivt i Europarådets
10-års Handlingsprogram for likestilling av funksjonshemmede.
Arbeidet mot organisert kriminalitet er styrket ved
den nye konvensjonen mot menneskehandel, som ble ratifisert av Norge
17. januar 2008 og trådte i kraft 1. februar 2008. Konvensjonen har
som formål å forebygge menneskehandel og straffeforfølge bakmennene,
samt å sikre reell beskyttelse av ofrene. Særlig viktig er overvåkningsorganet
(GRETA) som skal påse at statene oppfyller sine forpliktelser i
henhold til konvensjonen. Norge ønsker å være representert i GRETA
for å bidra til overvåkingens effektivitet og gjennomslagskraft.
Det ble i juli 2007 vedtatt en ny konvensjon
om beskyttelse av barn mot seksuell utnytting og seksuelt misbruk
av barn. Norge undertegnet konvensjonen på den europeiske justisministerkonferansen
på Lanzarote i oktober 2007.
Regjeringen vil fortsatt arbeide for modernisering
og reform av Europarådets organisasjon, for åpenhet og effektivitet,
og for at organisasjonen gis ressurser til å løse pålagte oppgaver. Regjeringen
ser hvilken verdi samarbeidet har, både på kjerneområdene og på
tilhørende områder der styrket menneskeverd er en klar fellesnevner.
Europarådet som nettverk for faglig utveksling er av stor verdi,
særlig for de nye medlemslandene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Vidar Bjørnstad, Hill-Marta Solberg, Anette Trettebergstuen
og Karin Yrvin, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund, Siv Jensen
og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Erna Solberg og Finn Martin Vallersnes,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot Valle, fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn
Høybråten, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen, og fra Venstre, Anne
Margrethe Larsen, vil understreke Europarådets betydning
for å skape dialog og samarbeid for menneskerettigheter og demokratisk utvikling
i hele Europa. Dette samarbeidet er bygd på felles og grunnleggende
verdier som menneskerettigheter og rettsstatens prinsipper.
Komiteen viser til at Europarådet
har særlig kompetanse når det gjelder menneskerettigheter, demokratisering,
lokaldemokrati og rettsstat, og kan gi rettledning til medlemslandene
på disse områdene. Komiteen vil også peke på Europarådets
arbeid for interkulturell og interreligiøs dialog.
Komiteen merker seg Regjeringens
arbeid for å styrke Europarådet på dets kjerneområder og ikke spre
seg for bredt. Regjeringens arbeid med å styrke samarbeidet mellom
Europarådet og andre organisasjoner, slik som OSSE, EU og FN, er
viktig i så måte. Komiteen støtter dette.
Komiteen støtter spesielt Regjeringens
arbeid for at Russland som det siste landet skal ratifisere Protokoll
14 til Den europeiske menneskerettighetskommisjon, slik at den snarest
råd kan tre i kraft og blant annet bidra til å effektivisere Domstolens
arbeid. Ytterligere reformarbeid som kan avlaste Domstolens arbeid,
mener komiteen bør støttes.
Med Montenegros inntreden i Europarådet er det bare
Hviterussland blant europeiske stater som ikke er medlem. Det er
store demokrati- og menneskerettighetsutfordringer i Hviterussland,
som også medlemmer i Stortinget har engasjert seg i. Videre ser komiteen at
de mange utfordringene i Øst-Europa og Kaukasus understreker at
Europarådet er like aktuelt i dag som da det ble etablert.
Komiteen er godt fornøyd med
at Norge gir støtte til blant annet fond for menneskerettigheter
i samarbeid med Europarådets utviklingsbank (CEB) og til en database
som gir informasjon om medlemslandenes etterlevelse av de enkelte
sakene som har vært oppe i Domstolen. Åpenhet er en sentral verdi
for å styrke både demokrati og menneskerettigheter. Lett tilgang
til informasjon er en del av en slik åpenhet. Komiteen understreker
at felles forståelse mellom folk, religioner og kulturer er avgjørende
for å styrke det felles arbeidet for menneskerettigheter og demokrati.
Etablering av Det europeiske ressurssenter for opplæring i demokrati,
menneskerettigheter og interkulturell dialog i Norge, mener komiteen er
et viktig bidrag.
Beskyttelse av menneskerettigheter og menneskeverd
til sårbare grupper er grunnleggende for menneskerettighetene og
bør stå sentralt i ethvert demokrati. Derfor ser komiteen det som
positivt at Norge nå har ratifisert Konvensjonen om menneskehandel,
som trådte i kraft 1. februar 2008, og som både har tiltak for forebygging,
for å straffe bakmennene og for å overvåke oppfølging av Konvensjonen.
Tilsvarende er komiteen godt fornøyd med at Konvensjon
om beskyttelse av barn mot seksuelt misbruk er vedtatt og undertegnet
av Norge. Komiteen merker seg videre at det er i
gang et arbeid for å vurdere om det skal utvikles internasjonale
rettslige redskaper om overvåking og beskyttelse mot fremmedfiendtlighet,
antisemittisme, rasisme og intoleranse.
Komiteen er fornøyd med at Regjeringen
har støttet europakampanjene for sårbare grupper, inkludert kampanjen
mot hverdagsvold, handlingsplanene for barns rettigheter og oppfølging
av konvensjonene om tiltak mot menneskehandel, samt støtte til handlingsprogram
for likestilling av funksjonshemmede. Spesielt er det viktig at
slike verdier blir en del av barns og unges opplæring. Komiteen ser
derfor positivt på at Regjeringen har støttet Europarådets ungdomskampanje.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
St.meld. nr. 26 (2007–2008) – om Norges deltakelse
i Europarådet i 2007 – vedlegges protokollen.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 11. juni 2008
Olav Akselsen |
Alf Ivar Samuelsen |
leder |
ordfører |