Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Thor Erik Forsberg, Torstein
Rudihagen, Tor-Arne Strøm, Tone Merete Sønsterud og Truls Wickholm,
fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan
Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild
Tenden, viser til at ordningen med statlig tilskudd til store
fylkesvegprosjekter ble avviklet fra og med 2001 og innlemmet
i inntektssystemet til fylkeskommunene.
Komiteen vil minne
om at opprinnelig fordeling av kostnader knyttet til finansiering
av slike prosjekter var hhv. 40 pst. på fylkeskommunen og 60 pst.
på staten. Komiteen viser til at det
i forbindelse med denne omleggingen var aktuelt å gi særskilt finansiering
til noen større fylkesvegprosjekter som en overgangsordning.
Komiteen viser
til at i budsjettinnstillingene for Samferdselsdepartementet for
budsjettårene 2002, 2003 og 2005 er prosjekt Jondalstunnelen omtalt
som et slikt "større fylkesvegprosjekt".
Komiteen viser til
vedtak om ekstra statlig bevilgning på 30 mill. kroner som kom i
statsbudsjettet for 2005.
Komiteen er tilfreds
med at dette viktige prosjektet for regionen Indre Hardanger nå
er grundig utredet, kvalitetssikret flere ganger og finansiert.
Komiteen har merket
seg at Jondalstunnelen knytter sammen et bo- og arbeidsmarked på 30 000
innbyggere gjennom forbedring av transportsystemet i regionen.
Komiteen har merket
seg at berørte kommuner gir tilskudd til prosjektet, at kompensasjonsmidler
for økt arbeidsgiveravgift brukes som finansieringstilskudd til
prosjektet og at Hordaland fylkeskommune selv bidrar med hele 507 mill.
kroner, dvs. 66,7 pst.
Komiteen understreker
at prosjektet også inngår som et viktig ledd i arbeidet med å modernisere
stamvegforbindelsen mellom Vestlandet og Østlandet, E134, over Haukeli.
Komiteen har også
merket seg at reguleringsplan for prosjektet er endelig bekreftet
av Miljøverndepartementet i brev av 14. juni 2007 som vedlegges
saken.
Komiteen har merket
seg at arbeidet med anbudsutlysing ble igangsatt da proposisjonen
ble ferdigstilt for å ta inn igjen noe av den forsinkelsen prosjektet
har hatt. Komiteen er opptatt av at
det videre arbeidet med realiseringen av prosjektet skjer uten ytterligere
forsinkelser. Komiteen er kjent med
at det foreligger planer for flere traséløsninger og at endelig
valg av løsning vil bli tatt etter at det er innhentet anbud på
flere alternativ.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
forslaget i proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til prosjektets bakgrunn som
"større gjenværende fylkesvegprosjekt" der fordeling mellom stat
og fylkeskommune var hhv. 60 pst. og 40 pst. Fylkesvei 107 Jondalstunnelen
i Hordaland er et slikt prosjekt. En slik fordeling brukt også på
dette prosjektet ville medført statlig finansiering med et beløp
på 456 mill. kroner i stedet for forslaget i prosjektets finansieringsplan
på 52 mill. kroner. Disse medlemmer mener
derfor at staten i alle fall bør finansiere den delen av samlet
finansieringsplan som i forslaget er foreslått dekket med bompenger. Disse medlemmer peker på at statlig andel
da vil øke fra forslaget på 52 mill. kroner og 6,8 pst. av totalt
760 mill. kroner til 135 mill. kroner og 17,8 pst. av totalbeløpet, likevel
vel 300 mill. kroner lavere enn gammel ordning ville medført på
et slikt prosjekt.
Disse medlemmer har
merket seg at prosjektet har gjennomgått en omfattende ekstern kvalitetssikring.
På forespørsel fra komiteen til Samferdselsdepartementet er rapporter fra
hhv. juni 2006, oktober 2006 og november 2007 fremlagt. Fra siste
rapport har disse medlemmer merket seg
at det siden 2005 er utført supplerende grunnundersøkelser som bekreftet
tidligere antakelser om grunnforholdene. Ut over dette er det ikke
utført videre prosjektering eller utvikling av prosjektet siden 2005. Disse medlemmer har merket seg at til
tross for dette har Statens vegvesen utarbeidet nye inntekts- og
kostnadsanslag, som med redusert trafikkgrunnlag og derved redusert
inntekt har økt finansieringsrammen for prosjektet.
Disse medlemmer har
videre merket seg at verken Statens vegvesen eller ekstern kvalitetssikring
har funnet det nødvendig eller naturlig med kalkyler som tydeligere
er basert på bygging av tilsvarende vegtunnel i samme nærområdet;
nemlig Folgefonntunnelen. Bygginga av den tunnelen startet i juni
1998 og tok 3 år. Folgefonntunnelen ble åpnet 15. juni 2001. En
reise som tidligere tok 4 timer, tar nå 10 minutter. Folgefonntunnelen
er 11,1 km lang. Den går gjennom fjellet under Folgefonna og forbinder
Eitrheim i Odda kommune med Mauranger i Kvinnherad kommune som del
av rv. 551. Disse medlemmer viser til
at Jondalstunnelen er en tunnel av samme type og samme lengde (8,3
km, ev. 10 km dersom lengre løsning kan realiseres innenfor kostnadsrammen.) Disse medlemmer viser til den evalueringen
som Vegdirektoratet selv gjennomførte etter byggingen av Folgefonntunnelen.
Prosjektet ble gjort tidsmessig og kostnadsmessig innenfor finansieringsrammen,
og med bygging utført av to ulike anleggsentreprenører og som begynte
i hver sin ende av tunnelen, hhv. fra Odda og fra Kvinnherad. Disse medlemmer viser til Dokument nr.
15 (2003–2004) og skriftlig spørsmål nr. 374, datert 12. februar
2004.
Disse medlemmer har
merket seg at bruk av bompengefinansiering vil medføre innkrevingskostnader
og kostnader til drift av bompengeselskap på 44 mill. kroner, samt
at rentene på bompengelån (finansieringskostnader) betales med bompenger
og utgjør 48 mill. kroner. Samlet blir tilleggsregningen for bilistene
knyttet til bruk av bompenger hele 92 mill. kroner. Samlet gir dette
bilistene en regning på 175 mill. kroner, hvorav 47,5pst. utgjør
bompengebidrag til prosjektet og 52,5 pst. finansieringskostnader knyttet
til bompenger.
Disse medlemmer mener
bruk av bompenger til finansiering av dette prosjektet med overtydelighet
viser frem de urimelige merkostnadene knyttet til bruk av bompengefinansiering
istedenfor statlig finansiering. Disse medlemmer viser
til sine merknader om bruk av bompengefinansiering i tidligere saker
i denne stortingsperioden og i innstillingen til St.prp. nr. 70
(2007–2008) som behandles av komiteen høsten 2008.
Disse medlemmer viser
igjen til at med dette prosjektets bakgrunn er det særlig grunn for
at statens bidrag til finansieringen bør økes og bompengefinansiering
ikke brukes.
Disse medlemmer har
merket seg svarene fra Samferdselsdepartementet gitt i brev av 14. oktober
2008 på spørsmål fra komiteen.
Disse medlemmer har
merket seg at Samferdselsdepartementet støtter vurderingen fra Vegdirektoratet
om å vurdere innføring av automatisk innkreving både for Jondalstunnelen
og for Folgefonntunnelen. Disse medlemmer viser
til opplysninger i proposisjonen om at etablering av automatisk
bomstasjon vil medføre en investering på ca. 5,7 mill. kroner og
at en effektivisering av innkrevingen på et tidligere tidspunkt
enn 2016 – dersom bompengefinansiering velges for Jondalstunnelen
– vil komme som et positivt bidrag til finansieringen. Disse medlemmer forutsetter at departementet
sikrer en samlet effektivisering for pågående bompengeinnkreving
i Folgefonntunnelen og eventuelt ny bompengeinnkreving i Jondalstunnelen
for å redusere innkrevingskostnadene mest mulig.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag
I
Stortinget samtykker i at prosjekt fylkesveg
107 Jondalstunnelen i Hordaland gjennomføres slik det er redegjort
for i St.prp. nr. 72 (2007–2008).
II
Det bevilges 135 mill. kroner i statlig bidrag
til prosjektet, slik at dette sammen med kommunale tilskudd og fylkeskommunale
midler sikrer fullfinansiering av prosjektet innenfor en samlet ramme
på 760 mill. 2008-kroner. Stortinget ber Regjeringen sørge for at
økningen i statlig bevilgning på 83 mill. kroner i forhold til foreslått
finansieringsplan dekkes inn i sluttsalderingen av statsbudsjettet
for 2008.