Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Thor Erik Forsberg, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm, Tone Merete Sønsterud og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at ordningen med statlig tilskudd til store fylkesvegprosjekter ble avviklet fra og med 2001 og innlemmet i inntektssystemet til fylkeskommunene.

Komiteen vil minne om at opprinnelig fordeling av kostnader knyttet til finansiering av slike prosjekter var hhv. 40 pst. på fylkeskommunen og 60 pst. på staten. Komiteen viser til at det i forbindelse med denne omleggingen var aktuelt å gi særskilt finansiering til noen større fylkesvegprosjekter som en overgangsordning.

Komiteen viser til at i budsjettinnstillingene for Samferdselsdepartementet for budsjettårene 2002, 2003 og 2005 er prosjekt Jondalstunnelen omtalt som et slikt "større fylkesvegprosjekt".

Komiteen viser til vedtak om ekstra statlig bevilgning på 30 mill. kroner som kom i statsbudsjettet for 2005.

Komiteen er tilfreds med at dette viktige prosjektet for regionen Indre Hardanger nå er grundig utredet, kvalitetssikret flere ganger og finansiert.

Komiteen har merket seg at Jondalstunnelen knytter sammen et bo- og arbeidsmarked på 30 000 innbyggere gjennom forbedring av transportsystemet i regionen.

Komiteen har merket seg at berørte kommuner gir tilskudd til prosjektet, at kompensasjonsmidler for økt arbeidsgiveravgift brukes som finansieringstilskudd til prosjektet og at Hordaland fylkeskommune selv bidrar med hele 507 mill. kroner, dvs. 66,7 pst.

Komiteen understreker at prosjektet også inngår som et viktig ledd i arbeidet med å modernisere stamvegforbindelsen mellom Vestlandet og Østlandet, E134, over Haukeli.

Komiteen har også merket seg at reguleringsplan for prosjektet er endelig bekreftet av Miljøverndepartementet i brev av 14. juni 2007 som vedlegges saken.

Komiteen har merket seg at arbeidet med anbudsutlysing ble igangsatt da proposisjonen ble ferdigstilt for å ta inn igjen noe av den forsinkelsen prosjektet har hatt. Komiteen er opptatt av at det videre arbeidet med realiseringen av prosjektet skjer uten ytterligere forsinkelser. Komiteen er kjent med at det foreligger planer for flere traséløsninger og at endelig valg av løsning vil bli tatt etter at det er innhentet anbud på flere alternativ.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til forslaget i proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til prosjektets bakgrunn som "større gjenværende fylkesvegprosjekt" der fordeling mellom stat og fylkeskommune var hhv. 60 pst. og 40 pst. Fylkesvei 107 Jondalstunnelen i Hordaland er et slikt prosjekt. En slik fordeling brukt også på dette prosjektet ville medført statlig finansiering med et beløp på 456 mill. kroner i stedet for forslaget i prosjektets finansieringsplan på 52 mill. kroner. Disse medlemmer mener derfor at staten i alle fall bør finansiere den delen av samlet finansieringsplan som i forslaget er foreslått dekket med bompenger. Disse medlemmer peker på at statlig andel da vil øke fra forslaget på 52 mill. kroner og 6,8 pst. av totalt 760 mill. kroner til 135 mill. kroner og 17,8 pst. av totalbeløpet, likevel vel 300 mill. kroner lavere enn gammel ordning ville medført på et slikt prosjekt.

Disse medlemmer har merket seg at prosjektet har gjennomgått en omfattende ekstern kvalitetssikring. På forespørsel fra komiteen til Samferdselsdepartementet er rapporter fra hhv. juni 2006, oktober 2006 og november 2007 fremlagt. Fra siste rapport har disse medlemmer merket seg at det siden 2005 er utført supplerende grunnundersøkelser som bekreftet tidligere antakelser om grunnforholdene. Ut over dette er det ikke utført videre prosjektering eller utvikling av prosjektet siden 2005. Disse medlemmer har merket seg at til tross for dette har Statens vegvesen utarbeidet nye inntekts- og kostnadsanslag, som med redusert trafikkgrunnlag og derved redusert inntekt har økt finansieringsrammen for prosjektet.

Disse medlemmer har videre merket seg at verken Statens vegvesen eller ekstern kvalitetssikring har funnet det nødvendig eller naturlig med kalkyler som tydeligere er basert på bygging av tilsvarende vegtunnel i samme nærområdet; nemlig Folgefonntunnelen. Bygginga av den tunnelen startet i juni 1998 og tok 3 år. Folgefonntunnelen ble åpnet 15. juni 2001. En reise som tidligere tok 4 timer, tar nå 10 minutter. Folgefonntunnelen er 11,1 km lang. Den går gjennom fjellet under Folgefonna og forbinder Eitrheim i Odda kommune med Mauranger i Kvinnherad kommune som del av rv. 551. Disse medlemmer viser til at Jondalstunnelen er en tunnel av samme type og samme lengde (8,3 km, ev. 10 km dersom lengre løsning kan realiseres innenfor kostnadsrammen.) Disse medlemmer viser til den evalueringen som Vegdirektoratet selv gjennomførte etter byggingen av Folgefonntunnelen. Prosjektet ble gjort tidsmessig og kostnadsmessig innenfor finansieringsrammen, og med bygging utført av to ulike anleggsentreprenører og som begynte i hver sin ende av tunnelen, hhv. fra Odda og fra Kvinnherad. Disse medlemmer viser til Dokument nr. 15 (2003–2004) og skriftlig spørsmål nr. 374, datert 12. februar 2004.

Disse medlemmer har merket seg at bruk av bompengefinansiering vil medføre innkrevingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskap på 44 mill. kroner, samt at rentene på bompengelån (finansieringskostnader) betales med bompenger og utgjør 48 mill. kroner. Samlet blir tilleggsregningen for bilistene knyttet til bruk av bompenger hele 92 mill. kroner. Samlet gir dette bilistene en regning på 175 mill. kroner, hvorav 47,5pst. utgjør bompengebidrag til prosjektet og 52,5 pst. finansieringskostnader knyttet til bompenger.

Disse medlemmer mener bruk av bompenger til finansiering av dette prosjektet med overtydelighet viser frem de urimelige merkostnadene knyttet til bruk av bompengefinansiering istedenfor statlig finansiering. Disse medlemmer viser til sine merknader om bruk av bompengefinansiering i tidligere saker i denne stortingsperioden og i innstillingen til St.prp. nr. 70 (2007–2008) som behandles av komiteen høsten 2008.

Disse medlemmer viser igjen til at med dette prosjektets bakgrunn er det særlig grunn for at statens bidrag til finansieringen bør økes og bompengefinansiering ikke brukes.

Disse medlemmer har merket seg svarene fra Samferdselsdepartementet gitt i brev av 14. oktober 2008 på spørsmål fra komiteen.

Disse medlemmer har merket seg at Samferdselsdepartementet støtter vurderingen fra Vegdirektoratet om å vurdere innføring av automatisk innkreving både for Jondalstunnelen og for Folgefonntunnelen. Disse medlemmer viser til opplysninger i proposisjonen om at etablering av automatisk bomstasjon vil medføre en investering på ca. 5,7 mill. kroner og at en effektivisering av innkrevingen på et tidligere tidspunkt enn 2016 – dersom bompengefinansiering velges for Jondalstunnelen – vil komme som et positivt bidrag til finansieringen. Disse medlemmer forutsetter at departementet sikrer en samlet effektivisering for pågående bompengeinnkreving i Folgefonntunnelen og eventuelt ny bompengeinnkreving i Jondalstunnelen for å redusere innkrevingskostnadene mest mulig.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag

I

Stortinget samtykker i at prosjekt fylkesveg 107 Jondalstunnelen i Hordaland gjennomføres slik det er redegjort for i St.prp. nr. 72 (2007–2008).

II

Det bevilges 135 mill. kroner i statlig bidrag til prosjektet, slik at dette sammen med kommunale tilskudd og fylkeskommunale midler sikrer fullfinansiering av prosjektet innenfor en samlet ramme på 760 mill. 2008-kroner. Stortinget ber Regjeringen sørge for at økningen i statlig bevilgning på 83 mill. kroner i forhold til foreslått finansieringsplan dekkes inn i sluttsalderingen av statsbudsjettet for 2008.