Det foreslås å styrke Arbeids- og velferdsetatens driftsbevilgning
med 60 mill. kroner i 2008. Bakgrunnen er at den krevende omstillingen som
Arbeids- og velferdsetaten er inne i går ut over den løpende tjenesteproduksjonen.
Etableringen av NAV-kontorer og forvaltningsenheter
har så langt vært i henhold til plan.
Arbeids- og velferdsetaten er midt inne i en
omfattende og krevende omstilling som følge av NAV-reformen, pensjonsreformen
og overføring av ansvaret for helserefusjoner fra Arbeids- og velferdsetaten
til Helsedirektoratet. Samtidig er det satt i gang et omfattende
arbeid med å utvikle, endre og tilrettelegge virkemidler gjennom
oppfølgingen av St.meld. nr. 9 (2006–2007) Arbeid, velferd og inkludering
og ved oppfølging av sykefraværsutvalgets innstilling.
Gjennomføringen innebærer at mange ansatte må
bytte arbeidssted, arbeide med nye oppgaver og tilegne seg ny kompetanse.
Etableringen av NAV-kontor har også vist seg mer krevende enn regnet
med. Samlet sett har dette medført at Arbeids- og velferdsetaten
ikke har opprettholdt forventet tjenesteproduksjon i 2008.
Det er i proposisjonen nærmere redegjort for:
NAV-reformen
Pensjonsreformen
Helserefusjonsreformen
Innholdsreformene.
Høsten 2007 var det klart at Arbeids- og velferdsetaten
de to neste årene ville stå overfor en utfordrende og krevende gjennomføringsperiode, jf.
budsjettproposisjonen for 2008.
Fra våren 2007 har det vært registrert økende saksbehandlingstid
for flere ytelser. Antall restanser har økt med i overkant av 70 000
til om lag 193 000 saker i august 2008. I løpet av 1. halvår 2008
har Arbeids- og velferdsetaten hatt vansker med å innfri de interne
normtidskravene for flere stønadsområder, blant annet for uføreytelser,
barnebidrag, legemiddelsaker og utenlandssaker. Saker over ytre
grense, dvs. saker som har passert etatens eget krav til maksimal saksbehandlingstid,
har hatt tilsvarende utvikling med en økning fra 7 800 i august
2007 til 18 800 saker ett år senere.
Arbeids- og velferdsdirektoratet rapporterer
at det er gjennomført en rekke tiltak med sikte på å bedre restansesituasjonen.
Selv om tiltakene har hatt god effekt, er restansesituasjonen imidlertid fortsatt
krevende.
Lang saksbehandlingstid i kombinasjon med manglende
tilgjengelighet per telefon har bidratt til at flere brukere har
møtt opp på NAV-kontorene. Mye ressurser har derfor gått til å besvare henvendelser,
slik at det har blitt mindre ressurser tilgjengelig til individuell
oppfølging.
Brukerundersøkelse fra våren 2008 viser at brukerne
er noe mindre tilfreds med servicen fra Arbeids- og velferdsetaten
enn tilfellet var for brukerne av tidligere Aetat og trygdeetaten.
Ved gjennomføringen av NAV-reformen har det vært
lagt til grunn at tjenestenivået skulle opprettholdes på det nivå
som var før reformen trådte i kraft.
På grunn av lengre saksbehandlingstider og økte restanser
sommeren 2008 samtykket Arbeids- og inkluderingsdepartementet i
at direktoratet kunne benytte fullmakten i vedtak III nr. 1 i St.prp.
nr. 1 (2007–2008), til å omdisponere inntil 40 mill. kroner fra
kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 76 Tiltak for arbeidssøkere, til
kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter, for
å bygge ned restanser og redusere saksbehandlingstider i Arbeids-
og velferdsetaten. I omtalen av fullmakten under kap. 605 post 1
i St.prp. nr. 1 (2007–2008) er omdisponeringen knyttet til gjennomføring
av forsøk med stykkprisfinansiering for avklaring av yrkeshemmede.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har opplyst at omdisponeringen
ikke vil gå ut over tiltaksgjennomføringen i 2008.
Styrkingen av driftsbevilgningen har bidratt
til å redusere saksbehandlingstiden for enkelte ytelser i noen fylker,
men har ikke vært tilstrekkelig til å redusere saksbehandlingstiden
og bygge ned restanser i større skala over bredden av ytelser. Med
dagens bevilgning vil det neppe være mulig å styrke innsatsen innenfor
ytelsesforvaltningen uten at det vil gå ut over etatens brukeroppfølging
og gjennomføring av omstillingsaktivitetene. Det foreslås derfor
en ytterligere styrking av kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten,
post 1 Driftsutgifter, med 60 mill. kroner i 2008. Bevilgningen skal
nyttes til å redusere saksbehandlingstider og bygge ned antall restanser
i etaten. Det er viktig for brukere og ansatte at omstillingsperioden ikke
forlenges da omstillingen i seg selv er krevende. Formålet med de
omstillinger som gjennomføres er å frigi tid og ressurser til individuell veiledning
og oppfølging av brukere. Departementet ser det derfor ikke som
et alternativ å redusere brukeroppfølgingen eller å utsette omorganiseringene.