Det foreslås å styrke Arbeids- og velferdsetatens driftsbevilgning
med 60 mill. kroner i 2008. Bakgrunnen er at den krevende omstillingen som
Arbeids- og velferdsetaten er inne i går ut over den løpende tjenesteproduksjonen.
Etableringen av NAV-kontorer og forvaltningsenheter
har så langt vært i henhold til plan.
Arbeids- og velferdsetaten er midt inne i en
omfattende og krevende omstilling som følge av NAV-reformen, pensjonsreformen
og overføring av ansvaret for helserefusjoner fra Arbeids- og velferdsetaten
til Helsedirektoratet. Samtidig er det satt i gang et omfattende
arbeid med å utvikle, endre og tilrettelegge virkemidler gjennom
oppfølgingen av St.meld. nr. 9 (2006–2007) Arbeid, velferd og inkludering
og ved oppfølging av sykefraværsutvalgets innstilling.
Gjennomføringen innebærer at mange ansatte må
bytte arbeidssted, arbeide med nye oppgaver og tilegne seg ny kompetanse.
Etableringen av NAV-kontor har også vist seg mer krevende enn regnet
med. Samlet sett har dette medført at Arbeids- og velferdsetaten
ikke har opprettholdt forventet tjenesteproduksjon i 2008.
Det er i proposisjonen nærmere redegjort for:
NAV-reformen
Pensjonsreformen
Helserefusjonsreformen
Innholdsreformene.
Høsten 2007 var det klart at Arbeids- og velferdsetaten
de to neste årene ville stå overfor en utfordrende og krevende gjennomføringsperiode, jf.
budsjettproposisjonen for 2008.
Fra våren 2007 har det vært registrert økende saksbehandlingstid
for flere ytelser. Antall restanser har økt med i overkant av 70 000
til om lag 193 000 saker i august 2008. I løpet av 1. halvår 2008
har Arbeids- og velferdsetaten hatt vansker med å innfri de interne
normtidskravene for flere stønadsområder, blant annet for uføreytelser,
barnebidrag, legemiddelsaker og utenlandssaker. Saker over ytre
grense, dvs. saker som har passert etatens eget krav til maksimal saksbehandlingstid,
har hatt tilsvarende utvikling med en økning fra 7 800 i august
2007 til 18 800 saker ett år senere.
Arbeids- og velferdsdirektoratet rapporterer
at det er gjennomført en rekke tiltak med sikte på å bedre restansesituasjonen.
Selv om tiltakene har hatt god effekt, er restansesituasjonen imidlertid fortsatt
krevende.
Lang saksbehandlingstid i kombinasjon med manglende
tilgjengelighet per telefon har bidratt til at flere brukere har
møtt opp på NAV-kontorene. Mye ressurser har derfor gått til å besvare henvendelser,
slik at det har blitt mindre ressurser tilgjengelig til individuell
oppfølging.
Brukerundersøkelse fra våren 2008 viser at brukerne
er noe mindre tilfreds med servicen fra Arbeids- og velferdsetaten
enn tilfellet var for brukerne av tidligere Aetat og trygdeetaten.
Ved gjennomføringen av NAV-reformen har det vært
lagt til grunn at tjenestenivået skulle opprettholdes på det nivå
som var før reformen trådte i kraft.
På grunn av lengre saksbehandlingstider og økte restanser
sommeren 2008 samtykket Arbeids- og inkluderingsdepartementet i
at direktoratet kunne benytte fullmakten i vedtak III nr. 1 i St.prp.
nr. 1 (2007–2008), til å omdisponere inntil 40 mill. kroner fra
kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 76 Tiltak for arbeidssøkere, til
kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter, for
å bygge ned restanser og redusere saksbehandlingstider i Arbeids-
og velferdsetaten. I omtalen av fullmakten under kap. 605 post 1
i St.prp. nr. 1 (2007–2008) er omdisponeringen knyttet til gjennomføring
av forsøk med stykkprisfinansiering for avklaring av yrkeshemmede.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har opplyst at omdisponeringen
ikke vil gå ut over tiltaksgjennomføringen i 2008.
Styrkingen av driftsbevilgningen har bidratt
til å redusere saksbehandlingstiden for enkelte ytelser i noen fylker,
men har ikke vært tilstrekkelig til å redusere saksbehandlingstiden
og bygge ned restanser i større skala over bredden av ytelser. Med
dagens bevilgning vil det neppe være mulig å styrke innsatsen innenfor
ytelsesforvaltningen uten at det vil gå ut over etatens brukeroppfølging
og gjennomføring av omstillingsaktivitetene. Det foreslås derfor
en ytterligere styrking av kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten,
post 1 Driftsutgifter, med 60 mill. kroner i 2008. Bevilgningen skal
nyttes til å redusere saksbehandlingstider og bygge ned antall restanser
i etaten. Det er viktig for brukere og ansatte at omstillingsperioden ikke
forlenges da omstillingen i seg selv er krevende. Formålet med de
omstillinger som gjennomføres er å frigi tid og ressurser til individuell veiledning
og oppfølging av brukere. Departementet ser det derfor ikke som
et alternativ å redusere brukeroppfølgingen eller å utsette omorganiseringene.
Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per
Rune Henriksen og Anita Orlund, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson,
Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig
Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Jon Øyvind
Odland, og fra Venstre, André N. Skjelstad, har forståelse
for at det med dagens bevilgning neppe vil være mulig å styrke innsatsen
innenfor ytelsesforvaltningen uten at det vil gå ut over etatens
brukeroppfølging og gjennomføring av omstillingsaktivitetene. Komiteen ser at den krevende omstillingen
som Arbeids- og velferdsetaten er inne i går ut over den løpende
tjenesteproduksjonen og at det derfor er nødvendig å styrke Arbeids-
og velferdsetatens driftsbevilgning med 60 mill. kroner i 2008.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har
merket seg at det fra våren 2007 har vært registrert økende saksbehandlingstid
for flere ytelser. Antall restanser har økt med i overkant av 70 000
saker til om lag 193 000 saker i august 2008.
Disse medlemmer har
også merket seg at Arbeids- og velferdsetaten, i løpet av 1. halvår 2008,
har hatt vansker med å innfri de interne normtidskravene for flere
stønadsområder, blant annet for uføreytelser, barnebidrag, legemiddelsaker
og utenlandssaker. Saker over ytre grense, det vil si saker som
har passert etatens eget krav til maksimal saksbehandlingstid, har
hatt tilsvarende utvikling med en økning fra 7 800 saker i august
2007 til 18 800 saker ett år senere.
Disse medlemmer viser
til Dokument nr. 1 (2008–2009) Riksrevisjonens rapport om den årlige
revisjon og kontroll for budsjettåret 2007, hvor Riksrevisjonen
blant annet påpeker:
"Det mangler oppfølgingsplaner i 72 prosent av de
kontrollerte sakene for tidsbegrenset uførestønad."
og videre:
"Flere kontorer har bevisst nedprioritert oppfølging
av brukere som mottar tidsbegrenset uførestønad."
Disse medlemmer har
videre merket seg at Riksrevisjonen har vurdert Arbeids- og velferdsetatens
oppfølging av sykemeldte etter lovendringen og ivaretakelse av lovpålagte
krav til oppfølging av mottakere av tidsbegrenset uførestønad.
Disse medlemmer registrerer
at Riksrevisjonen har påpekt at etaten har store utfordringer med
å innhente oppfølgingsplaner, dokumentasjon fra dialogmøte 1 og
dialogmøte 2.
Disse medlemmer registrerer
også at Riksrevisjonen påpeker at etaten verken purrer eller sanksjonerer
mot arbeidsgivere som ikke utarbeider oppfølgingsplaner eller gjennomfører
dialogmøter.
Disse medlemmer viser
til at Arbeids- og velferdsetaten har hatt en økning på 784 årsverk fra
1. mars 2005 til 1. mars 2008.
Disse medlemmer har
mottatt en rekke henvendelser fra brukerne om at de føler situasjonen har
blitt verre etter at man innførte NAV. Dette er en situasjon man
over tid ikke kan være tilfreds med.
Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at det iverksettes nødvendige tiltak slik
at man oppnår den effekt Stortinget forutsatte ved innføringen av
NAV-reformen.
På denne bakgrunn støtter disse
medlemmer Regjeringens forslag til bevilgning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at situasjonen ville vært langt verre dersom Fremskrittpartiets
alternative budsjett for 2008 hadde blitt gjennomført. Dette inneholdt
blant annet reduksjoner i driftsutgiftene på 431 mill. kroner. Flertallet understreker at det er viktig
å få bygget ned restansene for så å få redusert saksbehandlingstid
og at dette arbeidet allerede er igangsatt ved hjelp av omdisponering
av 40 mill. kroner sommeren 2008. Ved tilføring av til sammen 100
mill. kroner vil NAV nå systematisk kunne bedre sin tjenesteproduksjon.
Flertallet forutsetter
at Regjeringa følger opp de anførsler og merknader Stortinget vil
komme med under behandling av Dokument nr. 1 (2008–2009) Riksrevisjonens
rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2007.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet har merket seg at regjeringspartiene
uttaler i denne innstilling, sitat:
"… at situasjonen ville vært langt verre dersom Fremskrittspartiets
alternative budsjett for 2008 hadde blitt gjennomført. Dette inneholdt
blant annet reduksjon i driftsutgiftene på 431 mill. kroner."
Disse medlemmer vil
understreke at påstanden om at Fremskrittspartiets alternative budsjett
for 2008 hadde ført til en langt verre situasjon er en udokumentert
og gal påstand.
Disse medlemmer vil
videre påpeke at Fremskrittspartiet økte bevilgningene i sitt alternative
budsjett for 2008, til kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, med
277 mill. kroner, ut over Regjeringens forslag til bevilgning, jf.
Budsjett-innst. S. nr. 15 (2007–2008).
Disse medlemmer vil
også påpeke at det er Regjeringens ansvar å følge opp de merknader Riksrevisjonen
har påpekt, jf. Dokument nr. 1 (2008–2009) Riksrevisjonens rapport
om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2007.
Komiteen har for
øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for 2008 blir det gjort følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
605 | | Arbeids- og velferdsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 60 000 000 |
| | fra kr 7 919 700 000 til kr
7 979 700 000 | |
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 23. oktober 2008
Karin Andersen |
Eva Kristin Hansen |
leder |
ordfører |