Jeg viser til Transport- og kommunikasjonskomiteens
brev datert 8. oktober 2008 vedlagt ovennevnte dokument.
I representantforslaget blir Regjeringen bedt
om å sette inn avbøtende strakstiltak mot økningen i dødsulykker
på vegnettet ved å gjennomføre sikring av ulykkespunkter og – strekninger
med dokumentert høy ulykkesrisiko. I tillegg foreslås det å bevilge
400 mill. kr til igangsetting og gjennomføring av nye trafikksikkerhetstiltak
i 2008.
Jeg viser til at oppstart av slike tiltak nødvendigvis
vil kreve en viss forberedelse. I tillegg må arbeidene konkurranseutlyses.
Dette innbærer at det vil ta minimum tre måneder fra eventuelt bevilgningsvedtak
til anleggsarbeidene kan starte opp. Det vil derfor ikke være praktisk mulig
å nyttiggjøre seg en eventuell ekstrabevilgning før i 2009. Forslag
om økt satsing på trafikksikkerhetstiltak bør således vurderes i tilknytning
til statsbudsjettet for 2009 og i Nasjonal transportplan for perioden
2010–2019.
Regjeringen har gitt trafikksikkerhetstiltak
særlig høy prioritet i forslaget til statsbudsjett for 2009. Dette
for å snu den alvorlige ulykkesutviklingen så langt i 2008 og legge
til rette for videre nedgang i tallet på drepte og hardt skadde i
tråd med nullvisjonen. Blant annet innebærer forslaget til prioriteringer
innenfor investeringsrammen at satsingen på målrettede trafikksikkerhetstiltak
blir nær doblet sammenliknet med 2008. Til sammen skal det i 2009
benyttes om lag 1 030 mill. kr til særskilte investeringstiltak for
trafikksikkerhet langs eksisterende veger. Tiltak mot de mest alvorlige
ulykkene skal prioriteres, bl.a. gjennom tiltak etter trafikksikkerhetsinspeksjoner,
bygging av midtrekkverk, bruk av merket sperreområde og annen midtmarkering,
oppsetting av siderekkverk, fjerning av sidehindre, utbedring av
kryss, tiltak i kurver, veglys m.v.
Statens vegvesen gjennomfører hvert år et betydelig
antall trafikksikkerhetsinspeksjoner. Dette innebærer at det blir
foretatt en systematisk gjennomgang av vegen og vegens sidearealer
for å identifisere farlige punkter og definere forebyggende og ulykkesreduserende
tiltak. I 2009 er det planlagt utført ulykkesreduserende tiltak på
om lag 700 km ulykkesbelastet riksveg.