Presidentskapets merknader

Presidentskapet viser til at Stortingets lønnskommisjon har avgitt innstilling i samsvar med det mandatet Stortinget har gitt.

Presidentskapet viser for øvrig til at dette er den årlige ordinære lønnsjustering for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer. Det var praktiske årsaker til at lønnsjusteringen for representanter og regjeringens medlemmer i sin tid ble lagt til høsten. Arbeidstakerne i landet får framforhandlet sine lønnsoppgjør om våren. Av den grunn vil Presidentskapet se det som hensiktsmessig at Lønnskommisjonens innstilling for fremtiden kommer i umiddelbar forlengelse av oppgjøret om våren. Presidentskapet vil ta dette opp med Lønnskommisjonen.

Presidentskapets flertall viser til vedlagte innstilling fra Stortingets lønnskommisjon, og foreslår at Stortinget samtykker i at de årlige godtgjørelsene til stortingsrepresentantene og regjeringens medlemmer fastsettes i samsvar med lønnskommisjonens beslutning. Flertallet viser i denne sammenheng til at Lønnskommisjonen i sin innstilling "konstaterer at stortingsrepresentantene, men også statsrådene, har hatt en svakere lønnsutvikling de senere år sett under ett enn grupper det er nærliggende å sammenligne med".

Presidentskapets medlemmerCarl I. Hagen og Inge Lønning viser til at siden Stortinget valgte en egen lønnskommisjon for å avgi innstilling om lønnsnivået for regjeringens medlemmer og godtgjørelsen til stortingsrepresentantene i etterkant av og som oppfølging av ordinære nasjonale lønnsoppgjør, har Stortinget fulgt lønnskommisjonens forslag. Disse medlemmer vil fastholde dette også i den foreliggende saken, og utgjør således en del av flertallet.

Disse medlemmer konstaterer at Sosialistisk Venstrepartis medlem av Presidentskapet finner det uriktig å støtte eller akseptere det lønnskommisjonen foreslår for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer som følge av lønnsoppgjøret våren 2008. SVs representanter og regjeringsmedlemmer og eventuelt andre bør derfor gis anledning til å frasi seg den del av godtgjørelsen eller lønn som de mener det er riktig å avstå fra. Stortingets regnskapskontor bør derfor bemyndiges til å utbetale en lavere godtgjørelse til dem som ber om det samt føre et offentlig register over hvilken godtgjørelse den enkelte representant som ønsker en lavere godtgjørelse, har valgt å ta ut.

Disse medlemmer mener at den samme ordning i så fall også bør overveies innført for den politiske ledelse i alle departementer og SMK og fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å innføre en ordning med selvbestemt lønn lavere enn den regulativ og vedtak fastsetter, samt et offentlig register med opplysninger om person som benytter ordningen og hvilken lønn som vedkommende har fastsatt."

Presidentskapets medlem Ågot Valle viser til at stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer er blant de ti prosentene som har høyest inntekt i Norge. Dette medlem mener at stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer i framtida bør ha en lønnsutvikling som bedre samsvarer med den alminnelige lønnsutviklingen i samfunnet. Måles dette i prosenttillegg, innebærer det at kronetillegget for de som tjener mest, blir høyest. Stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer bør derfor få en lønnsøkning som tilsvarer den alminnelige lønnsøkningen målt i kronetillegg. På dette grunnlaget går dette medlem imot de foreslåtte godtgjørslene.

Dette medlem foreslår at lønnskommisjonens mandat presiseres ved at følgende endring tas inn i retningslinjene for kommisjonens arbeid:

"Som en hovedregel skal reguleringen av godtgjørelsene for stortingsrepresentanter og statsråder følge lønnsutviklingen i arbeidslivet, målt i kroner siste år. Dersom det foreligger særlige forhold som tilsier forslag om en avvikende regulering, skal det begrunnes i kommisjonens innstilling til Stortinget."