Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter
fra Fastlands-Norge anslås til 683,4 mrd. kroner i 2008, en økning
på 8,0 pst. fra 2007. Den høye veksten i statens skatte- og avgiftsinntekter
må ses i lys av at norsk økonomi har vært inne i en kraftig høykonjunktur.
Anslaget på statens skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge
i 2008 er oppjustert med 33,0 mrd. kroner siden saldert budsjett
og med 3,7 mrd. kroner siden Nasjonalbudsjettet for 2009. Oppjusteringen
etter Nasjonalbudsjettet for 2009 er i hovedsak knyttet til likningen
for selskaper og andre etterskuddspliktige skattytere utenom petroleum
for inntektsåret 2007. Utliknede skatter for etterskuddspliktige
skattytere økte med nærmere 13 pst. fra inntektsåret 2006 til inntektsåret
2007. Likningen medfører restskatter for etterskuddspliktige skattytere,
som i hovedsak forventes å bli innbetalt i november 2008.
I det opprinnelige budsjettopplegget anslås skatte-
og avgiftsinntektene i budsjettåret med utgangspunkt i anslag på
regnskap for året før. Den betydelige oppjusteringen av anslagene
for skatte- og avgiftsinntekter siden saldert budsjett for 2008
må dels ses i sammenheng med at skatteinntektene i 2007 ble langt
høyere enn tidligere lagt til grunn. I tillegg har skatte- og avgiftsinngangen
gjennom 2008 vært høyere enn opprinnelig anslått. De reviderte skatte-
og avgiftsanslagene er basert på opplysninger for innbetalte skatter
og avgifter til og med oktober måned, samt oppgaver over utliknede
skatter for inntektsåret 2007 for personlige skattytere og selskaper
mv. (etterskuddspliktige skattytere).
Statsbudsjettets inntekter fra skatt på inntekt
og formue, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift anslås til 399,9 mrd.
kroner i 2008. Dette er 32,4 mrd. kroner mer enn i saldert budsjett.
Inntektene fra merverdiavgiften anslås nå til 193,5 mrd. kroner
i 2008, som er en oppjustering med 2,8 mrd. kroner i forhold til
saldert budsjett. Inntektene fra særavgifter og toll anslås til
90,0 mrd. kroner i 2008, som er 2,1 mrd. kroner lavere enn i saldert
budsjett. Nedjusteringen av inntektene fra særavgifter skyldes blant
annet lavere inntekter fra engangsavgiften for motorkjøretøyer.
Betalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt)
fra petroleumsvirksomheten i 2008 anslås nå til 240,4 mrd. kroner.
Anslaget er 61,6 mrd. kroner høyere enn anslått i saldert budsjett.
Oppjusteringen skyldes hovedsakelig at petroleumsprisene i 2008
vil bli høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Noe lavere
produksjon og høyere investeringer og driftskostnader enn forventet
bidrar imidlertid til å dempe økningen i skatter noe.
Totalt anslås innbetalte avgifter fra petroleumsvirksomheten
nå å utgjøre 5,6 mrd. kroner i 2008, 300 mill. kroner høyere enn
anslått i saldert budsjett. I forhold til saldert budsjett er forventet
innbetalt arealavgift og CO2-avgiften oppjustert med hhv. 700 mill.
kroner og 100 mill. kroner, mens innbetalingene fra NOx-avgiften
er nedjustert med 500 mill. kroner. Nedjusteringen av innbetalingene
fra NOx-avgiften henger sammen med at det gis avgiftsfritak for utslippskilder
som er omfattet av avtale med staten om gjennomføring av NOx-reduserende tiltak
i samsvar med et fastsatt miljømål. Miljøverndepartementet og 14
næringsorganisasjoner inngikk 14. mai 2008 en slik miljøavtale og EFTAs
overvåkingsorgan (ESA) godkjente 16. juli 2008 avgiftsfritaket som
lovlig statsstøtte.
Anslagene for betalte skatter og avgifter er
blant annet basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt
for 2007 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.
Komiteen tek omtalen
til orientering.