Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
leiaren Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson
Lydvo, frå Framstegspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne og
Morten Ørsal Johansen, frå Høgre, Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl,
og frå Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry, er nøgd
med tilleggsløyvinga til redningshelikoptertenesta på 33,75 mill. kroner. Komiteen er
kjend med at denne posten vart styrka med 160 mill. kroner i St.prp.
nr. 1 (2007–2008) og med 15 mill. kroner i St.prp. nr. 59 (2007–2008),
jf. Innst. S. nr. 270 (2007–2008). Dette var til drift og investering
i samband med at ein har fått på plass tilstedevakt også på Rygge
og Ørlandet, etablering av ny redningshelikopterbase i Florø, auka
vedlikehaldskostnader og vidareføring av prosessen for kjøp av nye
redningshelikopter.
Komiteen har merka seg at Forsvarsdepartementet
i samarbeid med Justisdepartementet er samde om å nytte eksisterande
kaserner på Rygge og Ørlandet, og at ein har gått bort frå plasthangar
i Florø. Komiteen er også kjend med at det vert forbigåande
løysingar til innkvarteringsbygga er ferdigstilte i Florø.
Vidare er komiteen kjent med
kravet til flygetid for mannskapet. Komiteen vil
påpeike kor viktig det er å få på plass nye helikopter raskt, då vi
ser at vedlikeholdskostnadane ved dei gamle helikoptera aukar monaleg. Komiteen vil
gje ros for at Regjeringa har fått på plass tilstedevakt med lege
ved alle redningsstasjonane, og at arbeidet med etablering av Florøbasen,
som også får tilstedevakt, er igangsett, og delar fullt ut Regjeringa
sitt syn på at det er viktig at tilbodet ikkje vert redusert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil i all hovedsak gi Regjeringen ros for å holde
fokus på redningstjenesten. At Regjeringen får på plass basen på Vestlandet,
at samtlige baser får tilstedevakt og at lege blir en fast del av
det operative crewet, er etter disse medlemmers syn
en selvfølge, siden det var Stortingets vedtak, fattet 16. mai 2002,
jf. Innst. S. nr. 156 (2001–2002).
Disse medlemmer vil videre tillate
seg å påpeke at en samlet komité i samme innstilling uttalte:
"Siden dagens flåte av redningshelikopter er blitt svært
gammel ber komiteen om at disse fases ut innen 2008, dersom det
lar seg gjøre produksjonsmessig."
Disse medlemmer tar til etterretning
at verken regjeringen Bondevik II eller dagens regjering har vist
interesse for, eller maktet å følge opp, denne føringen fra et samlet
storting. Tvert imot har denne prosessen pågått i mer enn 6,5 år
siden vedtaket ble fattet, og pr. i dag er ingen kjent med når et
endelig vedtak kan fattes.
Disse medlemmer mener dette er
kritikkverdig, spesielt av hensyn til tjenestens kvalitet og de
som har behov for bistand. Videre fører dette til en vesentlig økning
i vedlikeholds- og driftsutgiftene innen redningshelikoptertjenesten.
Disse medlemmer viser i så henseende
til svar fra justisminister Storberget av 2. desember 2008, hvor
det fremkommer at vedlikeholdskostnadene utgjør ca. 75 pst. av de
totale driftskostnadene pr. flytime.
Disse medlemmer tar også inn
over seg at Regjeringen endret Stortingets forutsetning ved å la
Forsvaret få driftsansvaret for den nye basen på Vestlandet. Det
oppfattes som om at dette ville bidra til økt kvalitet på tjenesten,
uten at disse medlemmer kan se at det er dokumentert.
Likeledes at dette politiske grepet fører til at man nå må legge
en enda større bevilgning på bordet for at det skal være mulig.
Disse medlemmer antar at skifte
av operatør på den nye basen var en form for kompensasjon, fordi
Justisdepartementet ikke ønsket å fortsette i retning av "enhetshelikoptertanken".
Med andre ord at skifte av helikopter ble erstattet med et nytt
driftsoppdrag for Forsvaret.
Disse medlemmer vil hevde at
en sivil operatør på den nye basen ville ha vært positivt. Det som
nå skjer er at man får et monopol, noe disse medlemmer er
svært skeptiske til, uavhengig av om det er et offentlig eller privat
monopol. En privat operatør ville ha vært et driftsmessig og faglig
referansepunkt opp mot Forsvarets drift. Videre ville det ha vært
en forutsetning at man skulle ha operert under de samme krav som
Forsvaret; at det redningsfaglige skulle ha hovedfokuset.
Disse medlemmer slutter seg til
de vurderinger som ble lagt til grunn i St.meld. nr. 44 (2000–2001),
som ble fremmet av regjeringen Stoltenberg I. I meldingen uttalte
regjeringen blant annet:
"Forsvaret bør ikke yte bistand til det sivile samfunn
der oppgavene kan løses like godt av frivillige eller kommersielle
aktører, eller der dette kan fortrenge kommersielle interesser."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norges sannsynligvis mest kompetente fagmiljø innen helikopterbransjen finnes
i Rogaland, hvor blant annet hovedkontorene til CHC helikopterservice
og Norsk Helikopter finnes. Disse utfører et svært stort antall flygninger
til norske offshore-installasjoner, og mange av pilotene her har
tidligere vært ansatt i Forsvaret. Disse medlemmer går
derfor ut fra at også disse selskapene kunne utført en tilfredsstillende
tjeneste.
Når det gjelder valg av nye redningshelikopter vil disse
medlemmer likevel gi honnør til Justisdepartementet for
at man faktisk valgte å prioritere et redningsfaglig fokus når det
gjelder valg av nytt redningshelikopter. Noe annet ville ha vært
å ikke ta på alvor hvor viktig redningstjenesten egentlig er.
Disse medlemmer mener at enhetshelikopteret
NH 90 ikke fullt ut ville ha gitt en optimal redningstjeneste. Videre
vil disse medlemmer hevde at Forsvaret allerede har
en avtale om kjøp av NH 90, og at de første skulle vært levert i
løpet av 2004–2005. Så vidt disse medlemmer er kjent
med finnes det selv ikke i dag et eneste norsk NH 90-helikopter,
selv om det er gått 4 år siden de første skulle vært levert.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil påpeike
at årsaken til at ein valde å gå vekk frå opsjon på NH 90, var redningsfagleg
begrunna. Fleirtalet viser òg til at innkjøp av nye
redningshelikopter er under arbeid, og tek sikte på at nye helikopter
skal innfasast i perioden 2011–2014.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Innst. S. nr. 104 (2008–2009) og forslag fremmet i finanskomiteen
om å bevilge 4 mill. kroner ekstra til redningstjenesten, nærmere
bestemt Hovedredningssentralen Sør-Norge. Bevilgningsforslaget er
merket "kan overføres". Disse medlemmer mener det
er svært viktig at redningstjenesten ikke blir rammet av for små
bevilgninger og er av den oppatning at det vil være uheldig dersom
noe av driften må innstilles på grunn av økonomiske problemer. For
øvrig viser disse medlemmer til brevet som er sendt
fra Hovedredningssentralen Sør-Norge til Justisdepartementet, hvor det
redegjøres for denne problemstillingen.
Avslutningsvis vil disse medlemmer på
det sterkeste oppfordre Regjeringen til snarest mulig å få ut anbudet
på levering av nye redningshelikoptere. Nettopp helikoptrene er
det avgjørende verktøyet, sammen med mannskapene, når det står om
sekunder for å redde liv. I så måte fortjener redningstjenesten
all mulig støtte og fokus.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har med bekymring registrert at prosessen med anskaffelse
av nye redningshelikoptre trekker ut i tid, og at levetiden for
dagens redningshelikoptre stadig forlenges. Disse medlemmer vil
derfor understreke viktigheten av at man har utstyr og ressurser
som fungerer tilfredsstillende, og viser til at 330-skvadronen i
forbindelse med redningsaksjoner har store problemer med å få de
eksisterende varmesøkende kameraene til å fungere. Det utføres ofte
redningstjenester i ekstreme værsituasjoner med svært lite dagslys,
og manglende funksjonelt utstyr kan medføre at redningsoperasjoner
kompliseres og at menneskeliv kan settes i fare. Disse medlemmer viser
i denne sammenhengen til sitt forslag i St.prp. nr. 1 (2008–2009):
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag
til midlertidig løsning på problemene med manglende funksjonelt
utstyr i redningshelikoptrene, senest i Revidert nasjonalbudsjett
for 2009."