Nærbutikken er en viktig møteplass som ofte
har en mer omfattende funksjon enn bare det å skaffe lokalbefolkningen
og andre tilgang på dagligvarer. Strategien til mange bygdebutikker
er å skaffe seg flere ben å stå på, og mange tilbyr et bredt utvalg
av tilleggstjenester.
De butikkene som tilbyr tilleggstjenester fra statlige
monopolaktører, kan etter forslagsstillernes mening få et konkurransefortrinn
overfor andre nærbutikker. Dette er en utilsiktet konkurransevridning.
Ikke alle butikker som ønsker å tilby spillprodukter fra Norsk Tipping
får lov til dette, og NT har en rekke kriterier i forbindelse med
utvelgelse av nye kommisjonærer. Ved ansettelse av nye kommisjonærer
i utkantstrøk har NT et samarbeid med MERKUR-programmet (MERKUR
– merkantilt kompetanseprogram for utkantbutikkene i regionene)
hvor MERKUR foreslår aktuelle kandidater som vurderes av Norsk Tipping
innenfor prioriterte rammer.
Vinmonopolets nettbutikk tilbyr fraktfri forsendelse
og utlevering av varer til kunder i kommuner uten vinmonopolutsalg,
og dette gjøres på bakgrunn av en rammeavtale mellom Vinmonopolet
og Posten fra 1994. Dette innebærer at nærbutikkene med "Post i
Butikk" i slike kommuner får en ytterligere konkurransefordel gjennom
at de i tillegg til posttjenester også fungerer som vin- og spritutsalg.
Forslagsstillerne ser for seg at man kan unngå konkurransevridning
ved å la norske nærbutikker tilby vinmonopoltjenester etter samme
modell som "Post i Butikk".
Statlige monopolaktører bør være bevisste på konkurransevridningen
de legger opp til. Forslagsstillerne mener derfor at alle nærbutikker
med omsetning over et visst nivå bør få lov til å tilby tjenester
fra statsmonopolene Norsk Tipping og Vinmonopolet, uavhengig av
hvor mange andre butikker i nærheten som tilbyr disse tjenestene.
Forslaget bør også omfatte enhver annen butikk som omsetter dagligvarer,
inkludert bensinstasjoner og store kiosker.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"I
Stortinget ber Regjeringen åpne for at nærbutikker
som ønsker det, skal få mulighet til å tilby Norsk Tippings spilltjenester.
II
Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning med
"minipol" i matbutikker, basert på suksessmodellen Post i Butikk."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til forslaget fra Per-Willy Amundsen, Ib Thomsen, Bård Hoksrud,
Jan-Henrik Fredriksen og Karin S. Woldseth om å forhindre statlig
forskjellsbehandling og konkurransevridning mellom nærbutikker.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser videre til forslaget om at dagligvarebutikker,
bensinstasjoner og store kiosker med omsetning over et visst nivå
skal få mulighet til å tilby Norsk Tippings spilltjenester. I tillegg
foreslås det at Regjeringen utreder en ordning hvor samme type utsalgssteder
kan tilby vinmonopoltjenester etter samme modell som "Post i Butikk".
Flertallet mener at nærbutikken
er helt sentral i mange lokalsamfunn. Mange nærbutikker må også
ha mange bein å stå på for å sikre en forsvarlig drift. Ved å tilby
ulike varer og tjenester kan også nærbutikken gi et bedre tilbud.
Det er et mål for flertallet å støtte nærbutikkene, blant
annet gjennom merkantilt kompetanseprogram for utkantbutikkene i
regionene, MERKUR.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
ønsker at alle dagligvarebutikker, bensinstasjoner og store kiosker
med omsetning over et visst nivå skal kunne tilby spilltjenester
fra Norsk Tipping, og at dette skal være en overgangsordning inntil
en avvikling av spillmonopolet har funnet sted. Flertallet mener
at spillmonopolet er viktig for å finansiere lokale idretts- og
kulturtiltak. I tillegg er det helt sentralt å forebygge negative konsekvenser
av pengespill. Flertallet viser til at i dag går
0,5 pst. av overskuddet til Norsk Tipping til tiltak mot spilleavhengighet
og at antall samtaler på Hjelpelinjen for spilleavhengige har gått
ned fra 3 505 samtaler i 2005 til 2 217 i 2007. Flertallet vil
derfor ikke støtte et forslag hvor målet er å avvikle det norske
spillmonopolet. I tillegg kan hensynet til driften av Norsk Tipping
tilsi at det ikke er ønskelig at butikkene automatisk skal få lov
til å tilby spilltjenester.
Flertallet mener at det å være
kommisjonær for Norsk Tipping er viktig for mange nærbutikker og
at en rekke kommisjonærer har vært omfattet av MERKUR-programmet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til brevet fra Nærings- og handelsdepartementet, datert 27.
november 2008, der kultur- og kirkeministeren skriver at departementet
har "bedt Norsk Tipping vurdere om kravene til omsetning for kommisjonærer kan
nyanseres hvis hensynet til tilgjengelighet og kanalisering av folks
spillebehov tilsier det". Dette flertallet støtter
dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at forslagsstillerne ønsker
at alle dagligvarebutikker, bensinstasjoner og store kiosker med
en omsetning over et visst nivå skal få lov til å tilby tjenester
fra Vinmonopolet etter modellen "Post i Butikk". Denne ordningen
skal være en overgangsordning inntil en avvikling av Vinmonopolet
har funnet sted. Flertallet mener at en slik endring
vil føre til en mangedobling av antallet utsalgssteder og i praksis
undergrave Vinmonopolet. Flertallet viser for øvrig
til svaret fra helse- og omsorgsministeren i brevet fra Nærings-
og handelsdepartementet, datert 27. november 2008.
Flertallet mener at Vinmonopolet
er et helt sentralt virkemiddel for å redusere skadevirkingen av
bruk av alkohol i Norge. Flertallet vil derfor ikke
støtte et forslag som kan undergrave Vinmonopolets stilling og der
målet er å avvikle det norske vinmonopolet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at helse- og omsorgsministeren, i brevet fra Nærings-
og handelsdepartementet, datert 27. november 2008, skriver at "Regjeringen
er opptatt av at tilgjengeligheten til Vinmonopolets tjenester skal
være så lik som mulig på landsbasis". Dette flertallet støtter
denne målsettingen og viser til at Vinmonopolet i 2007 opprettet
en prøveordning med ni filialer, såkalte minipol, med begrenset areal,
begrenset sortiment og begrensede åpningstider. Dette flertallet mener
at denne ordningen, som blant annet prøves ut i Namsskogan, videreføres. Dette
flertallet viser i tillegg til Vinmonopolets ordning med
fjernsalg. Ordningen innebærer blant annet at innbyggere i kommuner
uten vinmonopolutsalg kan få varer fraktfritt tilsendt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at det i forslaget vises til
at strategien til mange bygdebutikker er å skaffe seg flere ben
å stå på, at mange tilbyr et bredt utvalg av tjenester og at de butikkene
som tilbyr tilleggstjenester fra statlige monopolaktører, kan få
et konkurransefortrinn overfor andre nærbutikker. Det foreslås at Regjeringen
åpner for at nærbutikker som ønsker det, skal få mulighet til å
tilby Norsk Tippings spilltjenester, og at Regjeringen utreder en ordning
med "minipol" i matbutikker, basert på suksessmodellen Post i Butikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at offentlige myndigheter skal legge opp til likeverdige konkurranseforhold
for nærbutikker, og at dette skal legges til grunn for muligheten
til å kunne tilby tilleggstjenester fra offentlige aktører som spillprodukter
fra Norsk Tipping. Disse medlemmer viser til at en
annen form for konkurransevridning som rammer mange nærbutikker,
er praktiseringen av dagens ordning med "Post i butikk", der disse
butikkene også fungerer som vin- og spritutsalg etter en avtale
om forsendelse og utlevering av varer mellom Posten og Vinmonopolet. Disse
medlemmer mener at man kan unngå denne konkurransevridningen
ved å la norske nærbutikker tilby vinmonopoltjenester etter samme
modell som "Post i butikk":
På bakgrunn av dette fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen åpne for at nærbutikker
som ønsker det, skal få mulighet til å tilby Norsk Tippings spilltjenester."
"Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning med
"minipol" i matbutikker, basert på suksessmodellen Post i Butikk."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til svarbrev til komiteen fra statsråd
Sylvia Brustad datert 27. november 2008 (vedlagt). I brevet fremheves
at
"Kravene til rasjonell drift gjør at Norsk Tippings
egne forretningsmessige vurderinger ligger til grunn for valg av
kommisjonær. Det ligger utenfor formålet med Norsk Tipping å benytte
kommisjonærstatus som et rent distriktspolitisk virkemiddel. Norsk
Tipping er imidlertid opptatt av å yte god service til sine spillere i
distriktene. Selskapet tar derfor distriktshensyn når hensynet til
forsvarlig forretningsdrift gir rom for det."
Det fremgår videre at Kultur- og
kirkedepartementet har bedt Norsk Tipping vurdere om kravene til
omsetning for kommisjonær kan nyanseres hvis hensynet til tilgjengelighet
og kanalisering av folks spillebehov tilsier det. I brevet vises
det også til at den norske alkoholpolitikken i stor grad baserer
seg på tilgjengelighetsbegrensende tiltak på befolkningsnivå, og at
en ordning tilsvarende "Post-i-butikk" for salg av alkoholholdig
drikk ikke vil være forenlig med monopolordningen.
Disse medlemmer ser ikke bort
fra at kriteriene for retten til å bli tippekommisjonær kan medføre
utilsiktede konkurransevridende effekter. Disse medlemmer mener
derfor det kan være grunn til å se nærmere på disse kriteriene. Samtidig
bør Norsk Tipping fortsatt kunne legge forretningsmessige vurderinger
til grunn for valget av kommisjonær, og på denne bakgrunn finner disse
medlemmer ikke å kunne støtte et forslag som innebærer at
alle nærbutikker som ønsker det, skal få mulighet til å tilby Norsk
Tippings spilltjenester.
Disse medlemmer viser til at
Høyre og Venstre legger til grunn at alkohol er et lovlig nytelsesmiddel.
Samtidig må det sees hen til sosialpolitiske hensyn i utformingen
av politikken på dette området. Den norske alkoholpolitikken har
bidratt til å holde totalforbruket av alkohol og de alkoholrelaterte
skadene på et mer moderat nivå enn i andre europeiske land.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av den kommunale friheten og det lokale ansvaret for
alkoholpolitikken. Videre vil disse medlemmer understreke
at oppslutning om alkoholpolitikken krever rimelig tilgjengelighet til
kjøp av alkoholholdige varer i hele landet. En rekke mindre kommuner
står uten eget pol, og vil heller ikke kunne påregne eget pol av
hensyn til lønnsomheten.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning med
pol i butikk i kommuner uten eget pol."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil understreke viktigheten av å ha en overordnet
nasjonal spillpolitikk. Samtidig skal lokale myndigheter ha en betydelig
frihet innenfor nasjonale rammer. Den enkelte kommune må gis større
innflytelse over spillpolitikken innenfor kommunens grenser. På
samme måte som en kommune kan avgjøre i hvilken form salg av øl skal
gjøres (butikk eller monopol), skal en kommune ha betydelig innflytelse
over bl.a. antall automater, hvor de skal plasseres, hvem som skal
være kommisjonær(er) mv. Dette forutsetter at hver enkelt kommune
utvikler en helhetlig spillpolitisk plan, på samme måte som kommunene
i dag har en alkoholpolitisk plan og planer for det fysiske miljøet
i kommunen.
Det bærende prinsipp for disse medlemmers tilnærming
til spillpolitikken er at det offentlige fastsetter en fornuftig
balanse mellom kontroll og frihet for borgerne. Disse medlemmer mener
at et av hovedproblemene med dagens spillpolitikk er mangelen på
helhetlig tenkning. Mange av elementene i spillpolitikken sees på som
løsrevet fra en større sammenheng og blir behandlet deretter, parallelt
med at det skjer en kontinuerlig utvikling innenfor spillmarkedene som
aktualiserer viktigheten av politisk debatt og det å anlegge et
bredt og helhetlig perspektiv mht. dette feltet. Disse medlemmer viser
til Budsjett-innst. S. nr. 2 (2008–2009) hvor Venstre sammen med
Fremskrittspartiet og Høyre fremmet forslag om en helhetlig gjennomgang av
norsk spillpolitikk og fremtidige utfordringer knyttet til denne. Disse
medlemmer vil igjen vise til Budsjett-innst. S. nr. 2 (2008–2009)
hvor Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med sak om å åpne kommisjonærnettverket for
andre aktører enn Norsk Tipping AS, og forslag om en full gjennomgang
av rammevilkårene for drift av lotterier, og fremme forslag om endringer
i lotteriloven for å sikre bedre utnyttelse av det potensialet som
ligger i lotterivirksomheten. Disse medlemmer viser
til at spilleavhengighet er et voksende problem i dagens samfunn, derfor
bør Norsk Tipping og andre som har omsetning fra alle typer pengespill,
betale et årlig beløp til tiltak mot spilleavhengighet. Hjelpelinjen
for spilleavhengige har mottatt et voksende antall henvendelser
de senere år, og er ett av tiltakene som bør styrkes. Tiltak mot
spilleavhengighet skal ikke bare begrenses til pengespill, men også
omfatte andre avhengighetsskapende spilltyper, herunder dataspill. Disse
medlemmer mener det bør satses mer på forskning på spilleavhengighet,
kompetanseheving i helsesektoren, samt at offentlige myndigheters
tilsyn med spill må styrkes.
Komiteens medlem fra Venstre vil
påpeke at på mange mindre steder i Norge har ikke Vinmonopolet utsalg,
på tross av at innbyggerne i kommunen ønsker et slikt utsalg. Dette
medlem vil at kommunene selv skal få bestemme om de ønsker
et alkoholutsalg. Dette medlem viser til at Venstre
går inn for at kommunene skal kunne tillate salg av vin i butikker
som oppfyller alminnelige vilkår for salg av alkoholholdige drikkevarer.
I svarbrev til komiteen fra statsråd Sylvia
Brustad datert 27. november 2008 (vedlagt) vises det til at Vinmonopolet
sommeren 2007 startet en prøveordning med å opprette 9 filialer
(utsalg med begrenset areal, begrenset sortiment og begrensede åpningstider).
Denne ordningen skal evalueres av Vinmonopolet og SIRUS. Dette medlem forventer
at Regjeringen vil legge evalueringen frem for Stortinget på egnet
måte når den foreligger. Dette medlem mener at hvis
denne prøveordningen viser seg å fungere godt, så bør den bli en
permanent ordning, slik at kommuner uten Vinmonopol får anledning
til å åpne slike filialer. Dette medlem er klar over at
økt tilgjengelighet til alkohol kan føre til økt misbruk. Modellen
med vinmonopol er et av de viktigste tilgjengelighetsbegrensende
tiltakene vi har i Norge. Derfor mener dette medlem at en
ordning med vinmonopolfilialer, i de kommunene som vil ha slike,
er en god ordning mht. fare for økt forbruk.
Dette medlem vil på denne bakgrunn
ikke støtte forslaget om å be Regjeringen utrede en ordning med
"minipol" i matbutikker, basert på suksessmodellen Post i Butikk.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen åpne for at nærbutikker
som ønsker det, skal få mulighet til å tilby Norsk Tippings spilltjenester.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning med
"minipol" i matbutikker, basert på suksessmodellen Post i Butikk.
Forslag fra Høyre:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning med
pol i butikk i kommuner uten eget pol.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:9 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen, Ib Thomsen, Bård
Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen og Karin S. Woldseth om å forhindre
statlig forskjellsbehandling og konkurransevridning mellom nærbutikker
– bifalles ikke.
Jeg viser til brev av 20. november d.å. fra næringskomiteen
vedrørende representantforslag nr. 8:9 (2008-2009)
Stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen, Ib
Thomsen, Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen og Karin S. Woldseth
har fremmet forslag om å forhindre statlig forskjellsbehandling
og konkurransevriding mellom nærbutikker. Mer konkret ber de regjeringen:
1. Om å åpne for at
nærbutikker som ønsker det skal få mulighet til å tilby Norsk Tippings spilltjenester.
2. Om å utrede en ordning med ”minpol”
i matbutikker, basert på suksessmodellen Post i Butikk.
De forslag som her fremmes berører Norsk Tipping
og Vinmonopolet. Det er henholdsvis kultur- og kirkeministeren og
helse- og omsorgsministeren som er ansvarlig på disse områdene.
Jeg har oversendt problemstillingene til dem for vurdering.
Kultur- og kirkedeministeren svarer følgende:
"Rammene for Norsk Tippings virksomhet reguleres
av lov om pengespill, spillereglene for de enkelte spill og vedtekter
fastsatt for selskapet. Norsk Tippings formål er fastsatt i vedtektenes § 2:
Selskapet
skal i henhold til spilleregler fastsatt av departementet avholde
og formidle pengespill i betryggende former under offentlig kontroll, med
sikte på å forebygge negative konsekvenser av pengespillene, samtidig
som det gjennom rasjonell drift av selskapet skal legges til rette
for at mest mulig av overskuddet fra spillene kan gå til formål
som nevnt i pengespilloven § 10.
Kravene til rasjonell
drift gjør at Norsk Tippings egne forretningsmessige vurderinger
ligger til grunn for valg av kommisjonærer. Det ligger utenfor formålet
med Norsk Tipping å benytte kommisjonærstatus som et rent distriktspolitisk virkemiddel.
Norsk Tipping er imidlertid opptatt av å yte god service til sine
spillere i distriktene. Selskapet tar derfor distriktshensyn når
hensynet til forsvarlig forretningsdrift gir rom for det. Norsk
Tipping deltar også aktivt i næringsutviklingsprosjekt dersom selskapets
forretningsmessige målsettinger kan ivaretas. En rekke kommisjonærer
har bl.a. vært omfattet av det såkalte Merkur-programmet.
Departementet
har imidlertid bedt Norsk Tipping vurdere om kravene til omsetning
for kommisjonær kan nyanseres hvis hensynet til tilgjengelighet
og kanalisering av folks spillebehov tilsier det."
Helse- og omsorgsministeren svarer følgende:
"Alkohol er det rusmiddelet som forårsaker mest sosiale
og helsemessige skader. Ifølge WHO er alkohol den tredje viktigste
risikofaktor til sykdom og tidlig død i industrialiserte land. Alkohol er
involvert i mange trafikkulykker og andre ulykker som innebærer
alvorlige personskader og dødsfall. Alkoholbruk medfører store kostnader for
arbeidslivet. Rokkansenteret anslo i 2004 de årlige alkoholrelaterte
kostnadene for norsk arbeidsliv til å være om lag 12 milliarder
kroner, og i tillegg er det grunn til å anta at alkoholrelaterte
problemer er en betydelig underrapportert årsak til sykefravær og
for tidlig pensjonering, slik at det reelle tallet trolig er enda
høyere. I et slikt perspektiv er det viktig, i størst mulig grad, å
begrense de skader bruk av alkohol kan medføre.
Forebyggingen
av alkoholproblemer i Norge har et såkalt befolkningsperspektiv.
Dette innebærer at vi benytter oss av virkemidler som er rettet mot
befolkningen som helhet, ikke bare mot enkeltgrupper. All forskning
viser at dette er en riktig strategi. Vi skal ha en alkoholpolitikk
som ivaretar de svake gruppene i samfunnet.
Den norske
alkoholpolitikken baserer seg i stor grad på tilgjengelighetsbegrensende
tiltak på befolkningsnivå. Alkoholpolitikken er en helhetlig konstruksjon
der betydningen av ett virkemiddel hviler på og forsterkes av andre
virkemidler. Salg av alkoholholdig drikk som inneholder mer enn
4,7 volumprosent alkohol kan bare foretas av Vinmonopolet på grunnlag
av kommunal bevilling til utsalgssteder i kommunen. Ordningen med
vinmonopol er et av de viktigste tilgjengelighetsbegrensende tiltakene. Monopolordningen
fører også til fravær av kjøpepress mot forbruker fordi det ikke
foreligger privatøkonomiske interesser knyttet til salg av alkohol.
Nasjonal og internasjonal forskning viser at statlig detaljmonopol
er et effektivt virkemiddel for å begrense omsetningen av alkoholholdig
drikk, og derigjennom de skader bruk av alkohol kan ha. En tilsvarende
ordning til "Post-i-butikk" for salg av alkoholholdig drikk vil
ikke være forenlig med monopolordningen. Monopolordningen baserer
seg på at AS Vinmonopolet driver sine utsalg selv. Regjeringen har
i Opptrappingsplan for rusfeltet slått fast at de viktigste virkemidlene
i alkoholpolitikken, herunder vinmonopolord-ningen, skal opprettholdes.
Vinmonopolet
er et alkoholpolitisk virkemiddel. Det vil ikke være økonomisk forsvarlig
å opprette utsalg i alle kommuner som ønsker det, da det ut i fra
økonomiske hensyn må være slik at utsalg må dekke sine egne driftskostnader.
Når det er sagt, er Regjeringen opptatt av at tilgjengeligheten
til Vinmonopolets tjenester skal være så lik som mulig på landsbasis.
Tilgjengelighet til selskapets tjenester på landsbasis løses hovedsakelig
på to måter – gjennom opprettelse av mindre utsalg tilpasset distriktsområder
og fjernhandel. Fjernhandelsløsningene, salg via kundesenter og
salg via internett skal bidra til økt tilgjengelighet, bl.a. for
personer som har lang reisevei til nærmeste utsalg. Kunder som bor
i kommune uten vinmonopolutsalg, tilbys også fraktfri forsendelse
av Vinmonopolets varer når disse bestilles via kundesenter eller
internett. Videre har Vinmonopolet distriktsbutikker som skal bidra
til at det kan opprettes utsalg i mindre kommuner hvor det ikke
er mulig/økonomisk grunnlag for å opprette ordinære utsalg. Det
vises også til at Vinmonopolet sommeren 2007 fikk Regjeringens tillatelse
til - som en prøveordning - å opprette 9 filialer (utsalg med begrenset
areal, begrenset sortiment og begrensede åpningstider). Ordningen
skal evalueres av Vinmonopolet og SIRUS.
Den kommunale
friheten er også et sentralt moment i alkoholpolitikken, som det
tradisjonelt sett har vært stor oppslutning om på Stortinget. Som
en følge av dette, er det opp til den enkelte kommune å innvilge
søknad fra Vinmonopolet om å opprette utsalg i den enkelte kommune. Slik
bør det etter mitt syn fortsatt være, noe som innebærer at enhver
butikk som omsetter dagligvarer, ikke kan få omsette alkoholholdig
drikk.
Hva angår anførselen om at Vinmonopolet må
få informere sine kunder om sine produkter, bl.a. publikumssmaking,
er det slik at Norge har et reklameforbud som setter skranker for
hvilken informasjon som kan gis til forbrukerne. Reklameforbudet
er både helhetlig og medienøytralt. Etter mitt syn bør man ikke
uthule dette forbudet gjennom å tilby publikumssmaking, da reklameforbudet
er en viktig del av helheten i den norske alkoholpolitikken.
Når
det gjelder anførselen om at lokale produsenter bør få delta i ordningen,
vil jeg vise til at markedsadgangen for alkoholholdig drikk med
høyere alkoholinnhold enn 4,7 volumprosent gjennom Vinmonopolet
er utførlig regulert i forskrift 30. november 1995 nr. 938 om AS
Vinmonopolets innkjøpsvirksomhet mv (innkjøpsforskriften). Vinmonopolets
etiske regler er strenge og forbyr leverandørene å henvende seg
direkte til butikkene med produktinformasjon. Slike regler er funnet
nødvendige for å hindre uønsket påvirkning og sikre tillit til at
monopolordningen gir rettferdig markedsadgang. Det ligger i sakens
natur at de etiske reglene også må gjelde for leverandørene av lokale
produkter. Alle leverandører har imidlertid anledning til å henvende
seg til Vinmonopolets kjedekontor (hovedkontoret) for å informere
om produktene. Slik produktinformasjon fra leverandørene publiseres
på Vinmonopolets interne nettsider og er tilgjengelig for alle butikkene.
Grupper av leverandører kan også invitere butikkansatte til prøvesmaking
av produktene sine etter henvendelse til Vinmonopolets kjedekontor.
Det er viktig at de markeds- og informasjonsmuligheter som faktisk
foreligger for lokale produkter, blir benyttet av leverandørene.
Det tilligger samtidig Vinmonopolet et ansvar for å følge etterspørselen
etter lokalt produserte produkter så tett at innkjøp foretas til
basisutvalget, der det med sannsynlighet er kundegrunnlag for landsdekkende
distribusjon.
Forslagsstillerne anfører også at forslaget
bør omfatte enhver annen butikk som omsetter dagligvarer, inkludert
bensinstasjoner og store kiosker. Det er i dag uttrykkelig slått
fast i alkoholforskriften at det ikke kan gis salgsbevilling for
alkoholholdig drikk til bensinstasjon eller kiosk. Forslaget innebærer
altså på dette punkt ikke bare et brudd med monopolordningen, men er
også i strid med forskriftsbestemmelsen. Begrenset tilgjengelighet
er som nevnt et sentralt moment i alkohollovgivningen, og det er
etter mitt syn ikke ønskelig at bensinstasjoner og kiosker skal
kunne selge alkoholholdig drikk.
Fordi det er ønskelig
å opprettholde monopolordningen, og derigjennom begrense de skadevirkninger
bruk av alkohol kan gi, vil det etter mitt syn ikke være aktuelt
å utrede en ordning med "minipol" i matbutikker, basert på modellen
Post i butikk. Regjeringen vil arbeide for en så lik tilgjengelighet
til Vinmonopolets tjenester som mulig på landsbasis, men dette
må gjøres innenfor de eksisterende rammer for alkoholpolitikken."
Oslo, i næringskomiteen, den 22. januar 2009
Ola Borten Moe |
Elisabeth Røbekk Nørve |
leder |
ordfører |