Akvariebygget ved Havforskningsinstituttets forsøksstasjon
i Flødevigen har i dag et stort vedlikeholdsbehov. En ombygging
vil gjøre Havforskningsinstituttet i stand til å tilby hensiktsmessige
arbeidslokaler som tilfredsstiller dagens krav til sikkerhet og
arbeidsmiljø. Det forventes at store deler av ombyggingen vil kunne
utføres i løpet av 2009.
I tillegg er det ulike vedlikeholdsbehov knyttet til
Havforskningsinstituttets forskningsstasjoner på Austevoll og Matre
og forskningsfasilitetene i Bergen.
Med bakgrunn i dette foreslås det en bevilgning på
38 mill. kroner i 2009 til vedlikehold, oppgradering og ombygging
av Havforskningsinstituttets forskningsinfrastruktur.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
I saldert budsjett er det satt av 105 mill.
kroner til innleie av ett helårs slepefartøy og ett slepefartøy i
vinterhalvåret i Nord-Norge. Endelige anbudsrunder viser at de samlede
kostnadene til innleie og drift av disse fartøyene vil bli om lag
125 mill. kroner. For å unngå at de økte kostnadene medfører uheldige
konsekvenser for aktivitetsnivået i Kystverket, fremmes det forslag
om en tilleggsbevilgning på 20 mill. kroner for å dekke de økte
kostnadene.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen med
80 mill. kroner til økte investeringer i utbygging av havner og
farleder. Prosjektene som foreslås gjennomført innenfor de ekstraordinære
bevilgningene er fordelt i de tre nordligste fylkene, med hovedvekt
på Finnmark. Innenfor den økte bevilgningen skal følgende prosjekter
prioriteres:
Båtsfjord, Finnmark,
molo
Honningsvåg, Finnmark, mudring indre havn
Torsvåg (Karlsøy), Troms, mudring
Nordmela, Nordland, mudring
Stø, Nordland, molo
Stamsund, Nordland – øke aktiviteten på
igangsatt anlegg.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittpartiet påpeker
at Kyst-Norge er viktig for verdiskapingen i hele landet. Disse
medlemmer vil også understreke at sjøtransport, havner, sjøsikkerhet
og oljevernberedskap er viktige elementer i den totale transportpolitikken. Disse medlemmer er
opptatt av det store behovet for oppgradering av fiskerihavnene,
som større og mer dyptgående fartøy har medført. Disse medlemmer viser
til Kystverkets langtidsplan og egne prioriteringer, og spesielt
til behovet for oppgradering, fornyelse og utbygging av utstyr til
oljevernberedskap.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på post 45
med 50 mill. kroner.
Det er et stort vedlikeholdsetterslep knyttet
til navigasjonsinstallasjoner, og økt vedlikehold kan igangsettes
raskt. Det foreslås å øke bevilgningen til vedlikehold av navigasjonsinstallasjoner
med 10 mill. kroner i 2009. Innenfor den økte bevilgningen foreslås
følgende fyrstasjoner prioritert:
Slettnes fyr, Finnmark
Kjølnes fyr, Finnmark
Makkaur fyr, Finnmark
Vardø fyr, Finnmark
Skomvær fyr, Nordland – totalrenovering
Feistein fyr, Rogaland
Jomfruland fyr, Telemark.
Utstyret på Fedje trafikksentral er gammelt
og slitt, og lite tidsmessig ut i fra dagens behov. Utskifting av
det tekniske utstyret er anslått til 40 mill. kroner. Arbeidet vil
kunne utføres i løpet av 2009.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteen foreslår
auka rammer for garantiar til fiskerinæringa. Dette er nødvendig
for å sikre mottaket av fisk. Regjeringa har i finanspakken auka
garantirammene m.a. til fiskerinæringa. Nye tal viser at denne auken
ikkje vil vere tilstrekkeleg. Komiteen meiner derfor
at det er nødvendig med ein vesentleg auke.
Komiteen foreslår at det blir
oppretta ei ny ordning som kan tilføre garantiar raskare. Det bør derfor
etablerast ei eiga garantiordning for førstehandsomsetjing av fisk
på 525 mill. kroner. Ordninga skal vere avgrensa til to år. Det
er Innovasjon Norge som skal vurdere dei enkelte søknadene, inkludert
kor stor risiko som skal takast i det enkelte tilfellet.
Komiteen går inn for at den nye
ordninga blir på 525 mill. kroner. Det blir overført 150 mill. kroner
frå det som er foreslått i auke under den eksisterande ordninga,
mens dei resterande 375 mill. kroner kjem i tillegg. Det blir foreslått
å løyve 175 mill. kroner til tapsavsetjingar knytt til den nye garantiordninga.
På denne bakgrunn fremmar komiteen følgjande
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2415 | | Innovasjon Norge,
fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak | |
| 50 | (NY) Tapsavsetning garantier,
bevilges med | 175 000 000" |
"Garantifullmakter
Stortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet
i 2009 kan gi Innovasjon Norge fullmakt til å gi tilsagn om nye
garantier for inntil 525 mill. kroner knyttet til førstehåndsomsetning
av fisk. Det forutsettes at tilsagn om garantier gis knyttet til
egne garantiavtaler for det enkelte fiskesalgslag."
Marint verdiskapingsprogram skal bidra til å
forsterke norsk sjømatnærings evne til bedre å utnytte de markedsmessige
konkurransefortrinnene som ligger i norsk kvalitetsråstoff og det
høye kompetansenivået i Norge. En vesentlig del av Marint verdiskapingsprogram
skal rettes mot bedrifter i kystkommuner med omstillingsbehov, med
formål om å øke bedriftenes konkurransekraft og lønnsomhet.
Hoveddelen av den økte innsatsen vil rettes
inn mot tiltak for å styrke konkurransefortrinnene til sjømatprodukter,
for på den måten å oppnå en økt og mer stabil lønnsomhet.
Med bakgrunn i dette foreslås det å øke bevilgningen
til Marint verdiskapingsprogram med 20 mill. kroner i 2009.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at finanskrisen
rammer fiskerinæringen. Det er ved inngangen til vårsesongen rapportert
om en akutt situasjon for norsk fiskerinæring knyttet til effekter
av finanskrisen i form av at kjøpersiden ikke har tilstrekkelig
tilgang på kreditt til å ta imot årets fangst, og at det er behov for
bedre eksportkredittordninger. Risikoen for at en slik situasjon
skulle oppstå, ble tidlig tydelig. En samlet fiskerinæring har i
flere omganger meldt inn et omfattende behov for finansieringstiltak.
Det vises blant annet til krav fra en samlet fiskerinæring i møte
med finanskomiteen 29. januar 2009 vedrørende tiltak i regi av Innovasjon
Norge og GIEK/Eksportfinans. Tiltakene fra Regjeringen så langt
har ikke gitt nødvendig effekt.
Disse medlemmer har ved flere
anledninger etterlyst tiltak fra Regjeringen for å møte konsekvensene
av finanskrisen for fiskerinæringen. I Stortingets spørretime 4. februar
ble statsråd Helga Pedersen oppfordret til å svare på hva hun vil
gjøre for å hindre at lysene slukkes langs kysten. Statsråden uttalte
blant annet at: "Jeg skjønner forferdelig godt den frustrasjonen
som er i fiskerinæringen, spesielt blant de fiskerne som nå opplever
at de ikke får levert fisk, når tilgjengeligheten på fisk er veldig
god. Men vi har kommet næringen i møte."
Disse medlemmer registrerer at
fiskerinæringen, ved inngangen til den økonomisk svært viktige Lofotsesongen,
opplever å være i akutt krise. Varskoropene fra kysten er mange.
Troms Folkeblad hadde den 30. januar 2009 overskriften "Fiskerinæringa
skjelver" på førstesiden. Samme dag brukte Fiskeribladet Fiskaren
beskrivelsen "På kanten av stupet". Disse medlemmer mener
at det er en generell mangel ved krisepakken at den i for liten
grad inneholder tiltak som er målrettede mot deler av norsk næringsliv
som kan regne med de største konsekvensene av finanskrisen. Disse
medlemmer vil derfor foreslå tiltak som på en direkte måte
retter seg mot fiskerinæringen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at finanskrisen
har medført mottaksstopp flere steder, og for å utnytte ledig kapasitet
foreslår disse medlemmer å bevilge 10 mill. kroner
til føringstilskudd. Dette er ment som et midlertidig tiltak for
å avhjelpe konsekvensene av kredittkrisen, og ikke som en permanent
økning i tilskuddsomfanget.
Norsk fisk opererer i et utfordrende marked
med sterk konkurranse, og disse medlemmer mener Norge
bør promotere norsk fisk enda sterkere i markedet i nåværende situasjon.
Dette både for å styrke norsk fisk sine muligheter i et marked svekket
av finanskrisen, men også for å bygge merkevaren norsk fisk med
sikte på tiden etter krisen. Disse medlemmer foreslår
derfor å bevilge 25 mill. kroner til markedsføring av norsk sjømat
i utlandet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er glad for at GIEK
er tilført økte rammer. Samtidig er det viktig at staten innenfor
de rammene GIEK nå er tilført, sikrer seg at disse dekker opp bortfall
av reassuranse. Næringen henvender seg nå i større grad til GIEK
Kredittforsikring AS som et utslag av at andre kredittforsikringsselskaper
har strammet inn sin praksis. Samtidig er GIEK Kredittforsikring
AS avhengig av å få dekket sin risiko i reassuransemarkedet.
Eksportfinans ble, som et utslag av finanskrisen, tilført
økte midler. Fiskerinæringen har imidlertid ikke kunnet nyttiggjøre
seg dette krisetiltaket fordi låneordningen i dag ikke omfatter finansiering
av sjømateksport. Fiskebåtredernes Forbund ba i brev av 30. januar
2009 til finanskomiteen om at komiteen tar initiativ til at eksport
av fisk kan komme inn under Eksportfinansordningen. Disse
medlemmer mener det er viktig at de tiltak som omfattes, favner
om de næringer som nå opplever finanskrisen på kroppen. Norsk sjømatnæring
eksporterte i 2008 sjømat for 39,1 mrd. kroner. For å sørge for
at norsk sjømatnæring overlever finanskrisen mener derfor disse
medlemmer at staten må sørge for at ordningene innrettes
slik at også sjømatnæringen kan dra nytte av eksportordningene.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for å endre Eksportfinansordningen
slik at også sjømatnæringen kan gjøre seg nytte av denne, og om nødvendig
fremme egen sak for Stortinget om dette."
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at GIEKs kredittforsikring
innenfor de økte rammene får dekket bortfall av reassuranse."
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at Innovasjon
Norge innenfor eksisterende retningslinjer benytter seg av risikofordeling
med 75 prosent statlig risiko, slik at finanskrisens virkninger
for fiskerinæringen reduseres."
"Stortinget ber Regjeringen så snart som mulig komme
tilbake til Stortinget med en situasjonsbeskrivelse og en vurdering
av fiskerinæringens behov i lys av finanskrisen for å sikre norske
arbeidsplasser og verdier."
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader ovenfor og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1050 | | Diverse fiskeriformål | |
| 75 | Tilskudd til næringstiltak i
fiskeriene, kan overføres, forhøyes med
| 10 000 000 |
| | fra kr 54 000 000
til kr 64 000 000 | |
2415 | | Innovasjon Norge, fiskeri-
og andre regionalpolitiske tiltak | |
| 75 | Marint verdiskapingsprogram, kan overføres, forhøyes med | 45 000 000 |
| | fra kr 75 000 000
til kr 120 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til et sterkt behov for konkurransedyktige rammebetingelser for fiskerinæringen
og mener at Regjeringens forslag til krisetiltak for næringen ikke
holder mål. Disse medlemmer viser til at den nåværende
markedssituasjonen for sjømat blant annet medfører økende lager.
Disse medlemmer viser til at
fiskerinæringen nå rammes hardt av den akutte finans- og kredittkrisen,
og fremmer følgende forslag for sikre en fortsatt god markedssituasjon
for sjømateksporten:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om tiltak
slik at Eksportutvalget for fisk kan intensivere sitt markedsarbeid
for 2009."
"Stortinget ber Regjeringen vurdere å fremme forslag
om tiltak som statlig garanti for utvidelse av kredittiden fra salgslagene
samt å styrke eksportgarantier."