Det vises til forslag om økte bevilgninger til
kommunene, blant annet tilskudd på 4 mrd. kroner til vedlikehold
og rehabilitering av kommunal infrastruktur. Som følge av dette
anslås merverdiavgiftskompensasjonen til kommuner og fylkeskommuner
å øke med 800 mill. kroner i 2009. I saldert budsjett 2009 er det
bevilget 13 650 mill. kroner på posten. Det foreslås at bevilgningen
økes med 800 mill. kroner til, 14 450 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener at innsparingspotensialet i statlig forvaltning
er betydelig. Disse medlemmer viser videre til at
regjeringen Bondevik II i sitt siste budsjettopplegg foreslo å innføre
en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen. Ordningen innebærer
at virksomhetenes budsjetter ikke lenger belastes betalt merverdiavgift ettersom
dette skal føres på eget budsjettkapittel. Innføring av en slik
nettoordning medfører en nøytral vurdering mellom egenproduksjon
og kjøp av varer og tjenester. Den rødgrønne regjeringen reverserte
ordningen, og sørget dermed for at kjøp av varer og tjenester fremstår som
dyrere enn ved egenproduksjon i staten. I fjor høst ble det framlagt
rapporter om at Helse Sør-Øst kan spare 720 mill. kroner dersom
private bedrifter får lov til å konkurrere om ikke-medisinske tjenester
som renhold, snømåking og matlaging ved de tre største sykehusene
i Oslo. En forutsetning for at en slik konkurranse om ikke-medisinske
tjenester skal finne sted er at det innføres en ordning med momsnøytrale
innkjøp i staten. I 2004 var statens samlede innkjøp på hele 120
mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Høyre og Venstre i flere alternative budsjetter har foreslått tiltak
og reformer som kan lede til innsparinger for det offentlige. Der
kan nevnes særlig effektivisering i helseforetakene, nøytral moms
i staten og modernisert bygg- og eiendomsforvaltning.
Disse medlemmer vil dermed budsjettere med
en beskjeden samlet innsparing av å innføre nøytral moms i statsforvaltningen
på 200 mill. kroner i 2009, som posteres under tilfeldige utgifter. Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter,
nedsettes med | 200 000 000 |
| | fra kr 13 088 074 000
til kr 12 888 074 000" | |
Det vises til omtale i proposisjonen kapittel
3 om forslag til konjunkturavhengig skattelette. Det vises også
til Ot.prp. nr. 30 (2008–2009) Om endringer i skatteloven. På denne
bakgrunn foreslås bevilgningen satt ned med 3 250 mill. kroner,
fra 157 500 mill. kroner til 154 250 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
fremmar følgjande forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 blir det gjort følgjande endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes med
| 4 780 000 000 |
| | fra kr 157 500 000 000
til kr 152 720 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 12 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 15,3 mrd. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes med
| 15 250 000 000 |
| | fra kr 157 500 000 000 til
kr 142 250 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til omtalen av Høyres samlede tiltakspakke i kapittel 2.2 og merknadene
i kapittel 4.4 (skatt), og reduserer skattebyrden for både bedrifter
og ansatte i forhold til Regjeringen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes med
| 10 912 000 000 |
| | fra kr 157 500 000 000 til
kr 146 588 000 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til forslag fremmet av dette medlem, alene
eller sammen med andre partier, med målrettede skattereduksjoner
overfor næringslivet for å styrke konkurranseevnen og stimulere
til aktivitet i en krevende situasjon. Det fremmes forslag om:
å reversere skatteskjerpelser
vedtatt i statsbudsjettet
å øke avskrivningssatser på maskiner og
utstyr, skip, fartøyer og rigger, samt driftsbygninger i landbruket
forbedre Skattefunn-ordningen og reverserer tidligere
innstramminger
ta bort taket i modellen for tilbakeføring
av underskudd som Regjeringen har foreslått.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes med
| 9 335 000 000 |
| | fra kr 157 500 000 000 til
kr 148 165 000 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til omtale om en rekke forslag til målrettet skattelette til norsk
næringsliv nærmere omtalt i kapittel 3 i denne innstilling og forslag
i Innst. O. nr. 43 (2008–2009). Dette gjelder bl.a. reversering
av Regjeringens forslag om innstramminger i formuesskatt og arveavgift
gjeldene for årets statsbudsjett, styrking av Skattefunn-ordningen,
halv arbeidsgiveravgift for lærlinger, økte avskrivningssatser for
saldogruppe d, fiskefartøy og driftsmidler som brukes til produksjon av
fornybar energi, samt flere tiltak knyttet til skattekreditt mv.
som styrker bedriftenes likviditet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes med
| 9 520 000 000 |
| | fra kr 157 500 000 000 til
kr 147 980 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 80 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 80 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5506 | | Avgift av arv
og gaver | |
| 70 | Avgift, nedsettes
med | 80 000 000 |
| | fra kr 2 200 000 000
til kr 2 120 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til omtalen av Høyres samlede tiltakspakke i kapittel 2.2, hvor
vi reverserer skatteøkningene (arveavgiften) for generasjonsskifte
i familiebedrifter for 2009.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5506 | | Avgift av arv
og gaver | |
| 70 | Avgift, nedsettes
med | 60 000 000 |
| | fra kr 2 200 000 000
til kr 2 140 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til forslag om å reverser vedtaket om økt
verdsettelsesgrunnlag i arveavgiften som regjeringspartiene vedtok
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2009. Disse
medlemmer mener at dette vedtaket vanskeliggjør generasjonsskifte
i mange familieeide bedrifter og er spesielt problematisk i den
konjunktursituasjon vi nå er inne i.
Disse medlemmer fremmer på den
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5506 | | Avgift av arv
og gaver | |
| 70 | Avgift, nedsettes
med | 60 000 000 |
| | fra kr 2 200 000 000
til kr 2 140 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til forslag om å utsette
innbetaling av skatteoppgjøret for 2008 for næringslivet til 1. august
2009 for å styrke bedriftenes likviditet. Et slikt forslag vil innebære
et rentetap for staten på anslagsvis 450 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5605 | | Renter av statskassens kontantbeholdning
og andre fordringer | |
| 80 | Av statskassens
foliokonto i Norges Bank, nedsettes med | 450 000 000 |
| | fra kr 6 942 800 000
til kr 6 492 800 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 1,8 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 1,8 mrd. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5700 | | Folketrygdens
inntekter | |
| 72 | Arbeidsgiveravgift, nedsettes
med | 1 800 000 000 |
| | fra kr 127 300 000 000 til
kr 125 500 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under kapittel 5.1 og foreslår at arbeidsgiveravgiften
for alle lærlinger fjernes helt for å hindre at bedriftene reduserer
antallet lærlinger i en utfordrende periode.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5700 | | Folketrygdens
inntekter | |
| 72 | Arbeidsgiveravgift, nedsettes
med | 620 000 000 |
| | fra kr 127 300 000 000 til
kr 126 680 000 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til forslag om halvert arbeidsgiveravgift
for alle nye lærlinger etter 1. januar 2009, med virkning fra 1. april
2009, og fremmer følgende forslag:
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5700 | | Folketrygdens
inntekter | |
| 72 | Arbeidsgiveravgift, nedsettes
med | 265 000 000 |
| | fra kr 127 300 000 000
til kr 127 035 000 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forslag om halvert arbeidsgiveravgift for alle lærlinger fra
og med 1. april 2009.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5700 | | Folketrygdens
inntekter | |
| 72 | Arbeidsgiveravgift,
nedsettes med | 310 000 000 |
| | fra kr 127 300 000 000
til kr 126 990 000 000" | |