Målet med tilskuddet er å stimulere lærebedrifter til
å gi lærlinger og lærekandidater med spesielle behov anledning til
å oppnå en fagutdanning eller deler av en fagutdanning. Saldert
budsjett 2009 er på 8,7 mill. kroner. Regjeringen foreslår en midlertidig
økning i tilskuddet på 10 mill. kroner i 2009. Formålet er å bidra
til at flere lærlinger og lærekandidater kan få tilskudd.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
nesten daglig kommer meldinger om lærlinger som sies opp og bedrifter
som sier de ikke vil ansette flere lærlinger. Dette er alvorlig,
og det vil være svært skadelig for tilgangen på kompetent arbeidskraft
på sikt. Det er viktig å bidra til at bedriftene tar inn flere lærlinger,
samtidig som offentlig sektor også må bli langt flinkere til å tilby
lærlingplasser.
Disse medlemmer viser til at
det er i de yrkesfaglige studieretningene at vi ser størst frafall,
og at de som ikke får lærlingplass har enda større risiko for ikke
å fullføre. Derfor mener disse medlemmer at lærlingetilskuddet
bedriftene får for å ta inn lærlinger er for lavt og bør økes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til disse medlemmers alternative forslag
der det foreslås å fjerne arbeidsgiveravgiften for alle lærlinger.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til dette medlems forslag om å halvere
arbeidsgiveravgiften for alle som er blitt eller blir lærlinger
etter 1. januar 2009, med virkning for avgiftskravet fra og med
1. april 2009.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forslag i Innst. O. nr. 43 (2008–2009) om å halvere arbeidsgiveravgiften
for alle lærlinger og forslag i denne innstilling kapittel 16 om
å sette ned bevilgningene på kap. 5700 post 72 med 300 mill. kroner
som følge av dette forslaget.
Program for basiskompetanse i arbeidslivet er
en ordning hvor bedrifter og offentlige virksomheter kan søke om
tilskudd til opplæring i lesing, skriving, regning og IKT, samt
motivasjonsarbeid. Opplæringstilbydere og organisasjoner i arbeidslivet
kan søke sammen med en bedrift eller offentlig virksomhet. Tilskuddet
skal bidra til å styrke grunnleggende ferdigheter blant voksne arbeidstakere
og arbeidssøkere, slik at færre faller ut av arbeidslivet og flere
kan ta del i opplæring og utdanning. Saldert budsjett 2009 er på
38,6 mill. kroner.
For å kunne nå flere i målgruppen vil det bli
foretatt noen justeringer i programmets innretning. Målet er at
disse justeringene skal bidra til at programmet kan nå:
arbeidstakere i utsatte
bransjer som blir særlig berørt av konjunkturnedgangen, som for
eksempel byggenæringen, varehandelen etc.
arbeidsledige gjennom et tettere samarbeid
med NAV
deltakere på andre arenaer enn i arbeidslivet gjennom
et utvidet samarbeid med studieforbund.
I foregående år har det vært søkt om mer midler enn
programmet har hatt til disposisjon. Det foreslås en midlertidig
økning av bevilgningen med 20 mill. kroner i 2009.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er viktig
at Regjeringen viderefører regjeringen Bondevik IIs "Ny sjanse"-program
for å sikre opplæring til voksne uten tilstrekkelige grunnleggende
ferdigheter. Programmet heter nå Program for basiskompetanse i arbeidslivet
(BKA). De siste årene har det vist seg at det omsøkte beløpet er
betydelig høyere enn bevilgningene. Særlig i en tid der arbeidsledigheten
øker så sterkt, og voksne med svake grunnleggende ferdigheter er
særlig utsatt, er det viktig å styrke tiltak som bidrar til å gi
slik opplæring.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative forslag der det foreslås å øke bevilgningen
til program for basiskompetanse i arbeidslivet med 80 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
257 | | Program for basiskompetanse
i arbeidslivet | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 38 570 000
til kr 138 570 000" | |
For 2009 er det vedtatt å øke bevilgningen til bygging
av studentboliger til om lag 220,8 mill. kroner. Dette legger til
rette for å bygge om lag 1 000 hybelenheter, avhengig av hvor i
landet de blir bygd. Samtidig ble det vedtatt å øke kostnadsrammen
med inntil 100 000 kroner per enhet når behovet for økt ramme er
knyttet til miljø- og energifremmende tiltak og universell utforming. Økningen
av kostnadsrammen kan også gjelde for tidligere gitte tilsagn.
Regjeringen foreslår å bevilge ytterligere 75 mill.
kroner som et engangstilskudd til studentboligbygging i 2009. Forslaget
vil gi om lag 300 flere hybelenheter enn det som er lagt til grunn
i saldert budsjett 2009.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringspartiene
i Soria Moria-erklæringen sier at det skal igangsettes et omfattende
program for bygging av studentboliger. Den rød-grønne regjeringen
har frem til nå brutt disse løftene. I en historisk økonomisk oppgangstid
valgte dagens regjering å kutte i støtten til bygging av studentboliger
både i 2006 og 2007, og i 2007 ble det bygget under 400 studentboliger.
Det er positivt at Regjeringen sier at det skal bygges
1 300 hybelenheter i 2009, men det er dessverre urealistisk å bygge
disse hybelenhetene med den foreslåtte bevilgningen. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen i budsjettet for 2008 valgte å heve kostnadsrammen
for studentboliger i pressområdene Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger
og Tromsø fra 500 000 kroner til 600 000 kroner pr. hybelenhet,
og at kostnadsrammen ellers i landet ble endret fra 400 000 kroner
til 500 000 kroner pr. hybelenhet. Det viser seg at dette ikke er
tilstrekkelig. Det er i dag svært mange prosjekter som ikke blir realisert
grunnet denne kostnadsbegrensningen. Disse medlemmer viser
til at Høyre og Kristelig Folkeparti tidligere har foreslått å fjerne denne
kostnadsrammen, men regjeringspartiene har stemt i mot. Disse
medlemmer mener derfor at Regjeringens anslag for bygging
av 1 300 nye studentboliger i 2009 til 295 mill. kroner synes helt
urealistisk, og er undrende til at Regjeringen kan stå inne for
disse anslagene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser for øvrig til Budsjett-innst.
S. nr. 12 (2008–2009) og mener dagens situasjon ytterligere taler for
å oppheve kostnadsrammen for bygging av studentboliger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen oppheve kostnadsrammen
for bygging av studentboliger."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 100 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
270 | | Studium i utlandet
og sosiale formål for
studenter | |
| 75 | Tilskudd til bygging
av studentboliger, kan overføres, forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 220 816 000
til kr 320 816 000" | |
De selvforvaltende institusjonene i universitets- og
høyskolesektoren eier egne bygg i tillegg til at de har enkelte
leieforhold. Eierskapet innebærer at de er ansvarlig for forvaltning,
drift, vedlikehold og rehabilitering av byggene. Det er mulig å
gjennomføre flere rehabiliterings- og vedlikeholdstiltak i sektoren
utover det som er planlagt gjennomført i 2009. Regjeringen foreslår
å bevilge éngangstilskudd for 2009 til følgende konkrete tiltak:
ESFRI (European Strategy
Forum on Research Infrastructure) har et veikart for europeisk forskningsinfrastruktur.
ECCSEL-prosjektet (European Carbon Dioxide Capture and Storage Laboratory
Infrastructure), som er et forslag initiert av NTNU og SINTEF knyttet
til karbonfangst og -lagring, ble tatt inn på ESFRIs veikart i 2008.
På dette området har NTNU og SINTEF internasjonalt anerkjent spisskompetanse,
og prosjektet er i tråd med Regjeringens strategi for forskning
og miljøsatsinger. Gjennomføring av prosjektet forutsetter oppgradering
og rehabilitering av kjemibygg og laboratorier. Regjeringen foreslår
et engangstilskudd på 120 mill. kroner til NTNU i 2009 knyttet til
prosjektet.
Universitetet i Oslo har behov for renovering
og ombygging av høyblokkene på Blindern (SV- og HF-fakultetet) og
Domus Medica for at de skal være tilstrekkelig oppgradert til dagens
forsknings- og undervisningsformål. Regjeringen foreslår et engangstilskudd
på 50 mill. kroner i 2009 til Universitetet i Oslo knyttet til dette.
Universitetet i Bergen har behov for renovering, ombygging
og oppgradering av arealer i tilknytning til Bergen Museum. Regjeringen
foreslår et engangstilskudd på 30 mill. kroner til Universitetet
i Bergen knyttet til dette.
Når det gjelder øvrige vedlikeholds- og byggeprosjekter
innenfor universitets- og høyskolesektoren vises det til nærmere
omtale av disse under kap. 1580 og kap. 2445 under Fornyings- og
administrasjonsdepartementet.
Samlet sett foreslås det at bevilgningen på
kap. 271 post 50 økes med 200 mill. kroner i 2009.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det i dagens
situasjon er avgjørende viktig å satse på kunnskap og forskning,
og gjennom dette investere for framtiden. Vi er i ferd med å legge
bak oss historisk gode økonomiske tider der Regjeringen burde benyttet
muligheten til å investere i forskning og høyere utdanning for å
sikre framtidens velferd. I stedet har dagens regjering den siste
perioden valgt å kutte i bevilgningene til universiteter og høyskoler,
og det er ingenting som tyder på at de vil oppfylle målet om at
staten skal bruke 1 prosent av BNP til forskningsformål innen 2010.
I nedgangstider øker søkningen til universiteter og
høyskoler. Sektoren sier selv at de med dagens økonomiske rammer
ikke har kapasitet til å ta i mot en betydelig økning i studenttallene. Universitetene
og høyskolene sliter fortsatt med virkningene av det "hvileskjæret"
Regjeringen har påført den, og sektoren har i tillegg fått økte utgifter
til lønns- og pensjonsutbetalinger på om lag 440 mill. kroner. Kvalitetsreformen
i høyere utdanning er ikke lenger fullfinansiert, og handlingsrommet
til å drive kvalitetsutvikling, internasjonalisering og institusjonssamarbeid
er sterkt redusert.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at økonomien i
universitets- og høgskolesektoren allerede er anstrengt grunnet
manglende kompensasjon for økte lønns- og pensjonskostnadene. Samtidig
er det grunn til å anta at antall studenter vil øke i tiden fremover.
I en situasjon med forventet betydelig økt ledighet, bør ekstra satsing
på høyere utdanning være et av flere målrettede tiltak for å fremme
omstilling og ny utvikling. Disse medlemmer mener
det er behov for å styrke basisfinansieringen for å sikre at kvaliteten
ikke blir skadelidende. Disse medlemmer foreslår
derfor å styrke basisfinansieringen til statlige universiteter med
136 mill. kroner. Disse medlemmer foreslår videre
å styrke basisbevilgningen til andre universiteter og høyskoler
med i alt 114 mill. kroner, jf. forslag under kap. 272 og kap. 275.
Samlet foreslås en styrking av basisbevilgningen til universiteter
og høyskoler med 250 mill. kroner ut over Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
271 | | Universiteter | |
| 50 | Basisfinansiering
statlige universiteter, forhøyes med | 336 000 000 |
| | fra kr 7 388 211 000
til kr 7 724 211 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 18 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 218 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
271 | | Universiteter | |
| 50 | Basisfinansiering
statlige universiteter, forhøyes med | 218 000 000 |
| | fra kr 7 388 211 000
til kr 7 606 211 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under
kap. 271 post 50. Behovet for bevilgningsøkning gjelder også statlige
vitenskapelige høyskoler.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
272 | | Vitenskapelige
høyskoler | |
| 50 | Basisfinansiering
statlige vitenskapelige høyskoler, forhøyes med | 11 000 000 |
| | fra kr 579 327 000
til kr 590 327 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 17 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 17 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
272 | | Vitenskapelige
høyskoler | |
| 50 | Basisfinansiering
statlige vitenskapelige høyskoler, forhøyes med | 17 000 000 |
| | fra kr 579 327 000
til kr 596 327 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under
kap. 271 post 50. Behovet for bevilgningsøkning gjelder også private
vitenskapelige høyskoler. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
272 | | Vitenskapelige
høyskoler | |
| 70 | Basisfinansiering
private vitenskapelige høyskoler, forhøyes med | 3 000 000 |
| | fra kr 102 076 000
til kr 105 076 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 4 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 4 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
272 | | Vitenskapelige
høyskoler | |
| 70 | Basisfinansiering
private vitenskapelige høyskoler, forhøyes med | 4 000 000 |
| | fra kr 102 076 000
til kr 106 076 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under
kap. 271 post 50. Behovet for bevilgningsøkning gjelder også statlige
høyskoler.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
275 | | Høyskoler | |
| 50 | Basisfinansiering
statlige høyskoler, forhøyes med | 94 000 000 |
| | fra kr 5 112 563 000
til kr 5 206 563 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 152 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 152 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
275 | | Høyskoler | |
| 50 | Basisfinansiering
statlige høyskoler, forhøyes med | 152 000 000 |
| | fra kr 5 112 563 000
til kr 5 264 563 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under
kap. 271 post 50. Behovet for bevilgningsøkning gjelder også private
høyskoler.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
275 | | Høyskoler | |
| 70 | Basisfinansiering
private høyskoler, forhøyes med | 6 000 000 |
| | fra kr 290 419 000
til kr 296 419 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 9 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 9 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
275 | | Høyskoler | |
| 70 | Basisfinansiering
private høyskoler, forhøyes med | 9 000 000 |
| | fra kr 290 419 000
til kr 299 419 000" | |
Tilstrekkelig tilgang på personale med doktorgrad
er en forutsetning for å øke forskningsevnen og for å utvikle et
mer kunnskapsbasert næringsliv. Regjeringen vil derfor øke antallet stipendiat-
og nærings-Ph.D.-stillinger. Stipendiatstillingene vil i stor grad
bli fordelt til institusjoner som har omfattende samarbeid med kompetansebedrifter
som er særlig utsatt for nedbemanning.
Regjeringen foreslår på denne bakgrunn å bevilge
23 mill. kroner til opprettelse av om lag 60 nye stipendiatstillinger
øremerket matematiske, naturvitenskapelige og teknologiske fag i
2009. For Regjeringens forslag angående nærings-Ph.D. vises det
til omtale av dette under kap. 285 post 52 og kap. 920 post 50 under
Nærings- og handelsdepartementets budsjett.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Erfaringsmessig blir høyere utdanning mer ettertraktet
når arbeidsmarkedet blir strammere, bl.a. økte antall studenter
med 22 prosent fra 1988 til 1990. Flere unge søker seg direkte til
høyere utdanning fra videregående opplæring, og sektoren får flere
søknader fra arbeidstakere som enten har mistet arbeidet, eller
ser for seg en vanskelig arbeidssituasjon fremover. Samtidig står Norge
nå foran en økning i de aldersgruppene som normalt søker seg til
høyere utdanning. Det har imidlertid skjedd betydelige endringer
i sektoren siden nedgangskonjunkturen på slutten av 80-tallet, blant
annet er utdanningskapasiteten økt betydelig. Behovet for flere
studieplasser vil også avhenge av utviklingen i arbeidsmarkedet fremover
og institusjonenes mulighet til å ta inn flere studenter.
Kunnskapsdepartementet vil følge situasjonen nøye.
Regjeringen vil i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009
vurdere å øke antall studieplasser fra høsten 2009.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 250 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 250 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
281 | | Fellesutgifter
for
universiteter og
høgskoler | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan
overføres, forhøyes med | 250 000 000 |
| | fra kr 15 100 000
til kr 265 100 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 25 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
281 | | Fellesutgifter
for
universiteter og
høgskoler | |
| (NY) 80 | Omstillingsmidler, bevilges
med | 25 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 500 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 500 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
281 | | Fellesutgifter
for
universiteter og
høgskoler | |
| (NY) 81 | Kritisk vedlikehold ved universiteter
og høyskoler, bevilges med | 500 000 000" |
Regjeringen foreslår å bevilge 40 mill. kroner
til et nytt bygg på Blindern som skal huse et oppdatert datarom
for Meteorologisk institutt. Nåværende datarom gir ikke lenger den
nødvendige driftssikkerhet for IT-systemene til Meteorologisk institutt.
Det nye tilbygget vil også bidra til å sikre nødvendig kontor- og
laboratorieplasser mv., slik at instituttet kan levere enda bedre
meteorologitjenester i fremtiden.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Ordningen med nærings-Ph.D. er et formalisert samarbeid
mellom bedrifter og høyere utdanningsinstitusjoner om å utdanne
doktorander. Bedrifter får et økonomisk tilskudd tilsvarende 50
prosent av stipendsatsen i en treårsperiode for at ansatte kan ta
en doktorgrad.
Økt satsing på forskerrekruttering vil bidra
til å utvikle et nyskapende og bærekraftig næringsliv. Siktemålet
for ordningen med nærings-Ph.D. er å bygge opp den langsiktige forskningsevnen
i næringslivet gjennom å øke egenkompetansen og styrke samarbeidet
mellom næringsliv og akademia. En styrking av ordningen gir bedrifter som
midlertidig reduserer egen forskningsaktivitet bedre mulighet til
å beholde og øke egen forskerkompetanse. Det vil også bli lettere
for bedriftene å knytte til seg nyutdannede.
Regjeringen foreslår på denne bakgrunn å bevilge
12,5 mill. kroner til nærings-Ph.D.-ordningen over Kunnskapsdepartementets
budsjett. Regjeringen foreslår også å bevilge 12,5 mill. kroner
til nærings-Ph.D. over Nærings- og handelsdepartementets budsjett,
jf. nærmere omtale av dette under kap. 920 post 50.
Komiteen slutter seg
til forslaget frå Regjeringa.
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til
klimaforskning gjennom Norges forskningsråd med 75 mill. kroner
som en midlertidig bevilgning i 2009. Styrkingen av klimaforskning
vil blant annet være rettet mot fornybar energi, særlig offshore
vindkraft/havvindmøller. Bevilgningen skal benyttes til infrastrukturtiltak, forskning
og utvikling innenfor dette området.
Samlet foreslås det at bevilgningen på posten økes
med 87,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.