Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen,
Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og
Beate Heieren Hundhammer, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte
uttalelse datert 20. januar 2009 fra Fiskeri- og kystdepartementet
v/statsråden i saken.
Komiteen har stor forståelse
for de utfordringer terskelproblematikken i Ringdals-/Iddefjorden
skaper for bedrifter som er avhengig av sjøveien til transport.
Videre har komiteen forståelse for at det er nødvendig
både av sikkerhetsmessige grunner og for å få muligheten til å benytte
større skip til transport, å utbedre skipsleden inn til Halden slik
at store industribedrifter kan sikres utviklingsmuligheter og konkurranseevnen.
Komiteen vil peke på at en utbedring
av farleden inn til Halden havn må ta særlige hensyn til miljømessige
vurderinger.
Komiteen registrerer i brevet
fra statsråd Helga Pedersen at hun har sendt brev til den svenske miljøministeren
og foreslått at det fra norsk hold tas et nytt initiativ ved at
Kystverket tar kontakt med Naturvårdsverket. Videre uttaler statsråden at
hun nå avventer et svar fra svensk side.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, foreslår at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at Regjeringen ved flere anledninger
overfor Stortinget frem til nå, har vist til at dette tiltaket skulle
vurderes i forbindelse med den kommende Nasjonal transportplan 2010–2019. Disse
medlemmer viser til at flere statsråder nå har gitt uttrykk
for at de vil arbeide for å finne en løsning med svenske myndigheter. Disse
medlemmer ser positivt på dette.
Disse medlemmer vil vise til
at tiltaket tidligere har inngått i nasjonalt planverk. Disse medlemmer har
imidlertid merket seg at det på grunn av de grenseoverskridende
effektene, krevde prosjektet betydelige ressurser og at Fiskeri-
og kystdepartementet derfor valgte å stoppe arbeidet i 2003. Disse
medlemmer ser det som viktig at denne saken, nettopp på
grunn av sin grenseoverskridende problematikk, får et særskilt og
aktivt fokus fra flere statsråder. Disse medlemmer vil
på den bakgrunn fremme følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen foreta de nødvendige konsekvensutredninger
og sikre et beslutningsgrunnlag som trengs for å tilfredsstille
norske og svenske krav, slik at nødvendige utbedringer kan gjennomføres
i farleden i Ringdalsfjorden inn til Halden havn.
II
Stortinget ber Regjeringen sørge for at tiltaket blir
prioritert og at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet
måte dersom det er behov for ekstra bevilgninger til å foreta de
nødvendige utredninger, sikre beslutningsgrunnlag og gjennomføre
de nødvendige utbedringene."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre forventer at statsråden har en aktiv tilnærming
til denne saken, og at den blir vurdert i Nasjonal transportplan 2010–2019.