Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

"I

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til en gjennomgripende modernisering av boligtiltakene, med det siktemål at disse skal bli mer målrettet i fattigdomsarbeidet slik at en får en mer oversiktlig og effektiv styring av tiltak og ressurser.

II

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å fjerne funksjonskravet for boliger i bostøtteordningen for husstander med mottaker av attførings- eller rehabiliteringspenger, yrkesskadeerstatning, grunn- eller hjelpestønad, tidsbegrenset uførepensjon, eller person som har sosial stønad som eneste inntekt.

III

Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2009, avvikle funksjonskravet, arealkravet og finansieringskravet i bostøtteordningen for alle grupper med unntak av funksjonskravet for husstander med barn under 18 år (barnefamilier).

IV

Stortinget ber Regjeringen fremme konkrete forslag om å utvide personkretsen som kan få bostøtte, basert på inntektsnivå."

Forslagsstillerne viser til at bolig er ett av fundamentene i velferdspolitikken. Dette slås fast av Riksrevisjonen i Dokument nr. 3:8 (2007–2008). I fattigdomspolitikken fremstår boligtiltak som det kanskje mest sentrale virkemiddelet for å hjelpe folk ut av fattigdom.

I 2007 utgjorde de statlige virkemidlene til boligtiltak (bostøtte, startlån, boligtilskudd) om lag 6,3 mrd. kroner. I tillegg har kommunene betydelige utgifter til vanskeligstilte på boligmarkedet. Likevel er det slik at mange som har behov for et boligtiltak ikke opplever å få det, noe som bidrar til å vanskeliggjøre veien ut av fattigdom. Riksrevisjonen peker på at det er et omfattende og komplisert virkemiddelapparat i boligtiltakene, og at det stilles store krav til samordning mellom flere sektorer og forvaltningsnivåer. Forslagsstillerne påpeker at hvis boligtiltak skal nå flere av dem som har behov for det, er det nødvendig med en gjennomgripende modernisering av boligtiltakene, og da særlig ordningene for bostøtte.