Innstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Bent Høie og Martin Engeset om modernisering og forbedring av bostøtteordningen

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

"I

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til en gjennomgripende modernisering av boligtiltakene, med det siktemål at disse skal bli mer målrettet i fattigdomsarbeidet slik at en får en mer oversiktlig og effektiv styring av tiltak og ressurser.

II

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å fjerne funksjonskravet for boliger i bostøtteordningen for husstander med mottaker av attførings- eller rehabiliteringspenger, yrkesskadeerstatning, grunn- eller hjelpestønad, tidsbegrenset uførepensjon, eller person som har sosial stønad som eneste inntekt.

III

Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2009, avvikle funksjonskravet, arealkravet og finansieringskravet i bostøtteordningen for alle grupper med unntak av funksjonskravet for husstander med barn under 18 år (barnefamilier).

IV

Stortinget ber Regjeringen fremme konkrete forslag om å utvide personkretsen som kan få bostøtte, basert på inntektsnivå."

Forslagsstillerne viser til at bolig er ett av fundamentene i velferdspolitikken. Dette slås fast av Riksrevisjonen i Dokument nr. 3:8 (2007–2008). I fattigdomspolitikken fremstår boligtiltak som det kanskje mest sentrale virkemiddelet for å hjelpe folk ut av fattigdom.

I 2007 utgjorde de statlige virkemidlene til boligtiltak (bostøtte, startlån, boligtilskudd) om lag 6,3 mrd. kroner. I tillegg har kommunene betydelige utgifter til vanskeligstilte på boligmarkedet. Likevel er det slik at mange som har behov for et boligtiltak ikke opplever å få det, noe som bidrar til å vanskeliggjøre veien ut av fattigdom. Riksrevisjonen peker på at det er et omfattende og komplisert virkemiddelapparat i boligtiltakene, og at det stilles store krav til samordning mellom flere sektorer og forvaltningsnivåer. Forslagsstillerne påpeker at hvis boligtiltak skal nå flere av dem som har behov for det, er det nødvendig med en gjennomgripende modernisering av boligtiltakene, og da særlig ordningene for bostøtte.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Silvia K. Kosmo, Inger Løite og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Bent Høie og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre, Vera Lysklætt, har merket seg at Representantforslag nr. 117 (2007–2008) inneholder fire forslag til modernisering og forbedring av bostøtteordningen.

Komiteen viser til at Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2009 varslet om endringer i bostøtteordningen. På grunn av omfattende endringer i regelverket fant Regjeringen det hensiktsmessig å legge fram en egen stortingsproposisjon der forslagene er konkretisert og nye regler presentert. I St.prp. nr. 11 (2008–2009) legges forslagene til styrket bostøtte fram. Komiteen viser til sine partiers respektive merknader til Regjeringens forslag til endringer i bostøtten i Innst. S. nr. 160 (2008–2009).

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument nr. 8:117 (2007–2008) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Bent Høie og Martin Engeset om modernisering og forbedring av bostøtteordningen – vedlegges protokollen.

Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 26. februar 2009

Tore Hagebakken

Saera Khan

leder

ordfører