Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen Stoltenberg II har oppfylt de økonomiske rammene
som ble lagt i Stortingets vedtak av Nasjonal transportplan 2006–2015.
Med statsbudsjettet for 2009 er rammene overoppfylt med 1,9 mrd.
kroner. Tiltakspakken for arbeid innebærer en ytterligere satsing
på samferdsel på om lag 3,8 mrd. kroner.
Flertallet er svært tilfreds
med Regjeringens satsing på samferdsel gjennom de 4 årene med flertallsregjering.
Til tross for det betydelige løftet som er foretatt i perioden,
er utfordringene innenfor samferdselsområdet så store at det er helt
nødvendig med en enda sterkere prioritering av dette området framover.
Flertallet slutter seg til de
utfordringene Regjeringen peker på i meldingen:
Vedlikehold av vei
og jernbane har vært nedprioritert over flere år, derfor er vei
og jernbanenettet så nedslitt at det trengs en ekstraordinær innsats.
Det har Regjeringen startet i perioden, og trapper ytterligere opp
i forslaget til NTP
Fortsatt er det altfor mange som dør og
blir hardt skadd i trafikken.
Klimaendringene, og transportsektorens
store andel av klimagassutslippene, gjør at målet om bærekraftig
transport har fått en langt mer framtredende plass i denne transportplanen
enn den forrige, og er et av de førende målene i transportpolitikken.
Trafikkveksten er langt større enn det
som var grunnlaget for forrige plan, og er økende. Det fører til
stor belasting på et veinett som mange steder er nedslitt.
Befolkningsveksten i og rundt de store
byene blir sterk fram mot 2020, sammen med generell økonomisk vekst,
økt bilhold og økt arbeidspendling gir dette økt press på transportsystemet.
Vi må få mer gods på bane og sjø. Det kreves
ytterligere investeringer.
Utfordringene er store, men flertallet mener forslaget
til NTP svarer på disse utfordringene, og at de tiltakene og rammene
som foreslås, vil bidra til at vi tar et langt skritt mot å nå målene for
transportpolitikken, nemlig et mer effektivt, trafikksikkert, bærekraftig
og tilgjengelig transportsystem i Norge.
Med en ramme på 322 mrd. kroner for de neste 10
årene, 100 mrd. kroner og 45 pst. over inneværende NTP, trappes
samferdselssatsingen ytterligere kraftig opp.
Komiteen viser til at en dobling
av investeringene i jernbane vil legge grunnlaget for en kraftig
vekst i persontogtrafikken i storbyregionene og for en dobling av
mengden gods på skinner. Samtidig skal nye strekninger planlegges
og bygges. I forbindelse med planleggingen skal det også vurderes
om nye strekninger kan inngå i framtidige høyfartslinjer mellom
landsdelene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti påpeker at regjeringen Stoltenberg
II ikke har oppfylt Nasjonal transportplan 2006–2015, og at regjeringspartiene
dermed ikke har dekning for påstandene fra blant annet Kristin Halvorsen 7. oktober
2008 om at Regjeringen overoppfyller transportplanen.
Disse medlemmer vil særlig peke
på at det norske vegnettet har forfalt under regjeringen Stoltenberg
II. Disse medlemmer viser til tall fra Opplysningsrådet
for Veitrafikken gjengitt i Aftenposten 26. mars 2009 som viser
at forfallet på vegnettet som blir fylkenes ansvar fra nyttår, er
på mellom 25 og 27,5 mrd. kroner. I tillegg kommer et betydelig
vedlikeholdsetterslep på riksveger som forblir statlige også etter
reformen. Disse medlemmer vil påpeke at dette innebærer
at vedlikeholdsetterslepet har økt siden OFV i mai 2006 la frem
tall som viste at vedlikeholdsetterslepet på riksveger den gang
utgjorde 12,1 mrd. kroner og vedlikeholdsetterslepet på fylkesveger
utgjorde 11 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svar på NTP-spørsmål nr. 9 fra komiteen der det kommer frem at flere
vegprosjekter som var med i NTP 2006–2015 St.meld. nr. 24 (2003–2004), ikke
videreføres i NTP 2010–2019, jf. St.meld. nr. 16 (2008–2009). Disse
medlemmer vil også vise til statsrådens svar på spørsmål
nr. 3 fra transport- og kommunikasjonskomiteen til St.prp. nr 1
(2008–2009) der det kom frem at en rekke prosjekter hadde lavere
statlige bevilgninger i perioden 2006–2009 enn i Statens vegvesens
handlingsprogram for denne perioden.
Disse medlemmer registrer at
regjeringen Stoltenberg II prøver å skape dekning for påstandene
om overoppfyllelse av NTP 2006–2015 ved å vise til de økonomiske
rammene som ble lagt i Stortingets vedtak av Nasjonal transportplan
2006–2015. Disse medlemmer mener at det blir feil
å ikke ta høyde for prisvekst innen anleggssektoren, og vil i den
forbindelse vise til at SSBs byggekostnadsindeks for veganlegg har økt
fra 102,6 i 2004 til 127,8 i 2008. Disse medlemmer viser
til at samferdselsministerens svar på Dokument nr. 15 (2008–2009),
Spørsmål nr. 818, underbygger dette.
Disse medlemmer registrerer Regjeringens omtale
av et såkalt taktskifte i bevilgningene til samferdselsformål. I
realiteten viser det seg imidlertid at det er bygget mindre vei
til en høyere kostnad i perioden 2005–2009, enn hva tilfellet var
i perioden 2001–2005. Økte råvarekostnader har blant annet ført
til at det ble lagt 400 km mindre ny asfalt i 2008 enn i 2007. Disse
medlemmer konstaterer at det i Regjeringens totale samferdselssatsning
i perioden også ligger inne om lag 1 mrd. kroner ekstra til ferjedriften,
som har fått økte driftsutgifter som følge av økt råvarepris.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at 20 år med bompenger i perioden 1990–2009 har medført at bilistene
har betalt 57 mrd. kroner, og at 40 mrd. av dette er brukt til vegprosjekter
mens de resterende 17 mrd. kroner er brukt til rentekostnader og
innkrevingskostnader. Disse medlemmer viser til at
dette er kostnader bilistene har blitt påtvunget av de andre partiene. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til svar på spm. 248
fra Finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon av 9. oktober 2008,
vedlegg 4:
Tabell 6: Fordeling av bompengeinntekter
i perioden 1990–2007
| | | | Mill 2008-kr |
år | Brutto bompengeinntekter | Driftskostnader | Netto finanskostnader | Netto bompengeinntekter |
1990 | 850,6 | 122,0 | 478,1 | 250,6 |
1991 | 982,8 | 146,1 | 638,6 | 198,1 |
1992 | 1 309,2 | 143,6 | 837,7 | 328,0 |
1993 | 1 448,9 | 149,5 | 743,5 | 556,0 |
1994 | 1 498,0 | 151,9 | 563,1 | 783,0 |
1995 | 1 891,3 | 181,4 | 672,7 | 1 037,2 |
1996 | 1 991,6 | 192,4 | 611,5 | 1 187,7 |
1997 | 2 097,0 | 211,2 | 567,5 | 1 318,3 |
1998 | 2 256,2 | 229,7 | 576,0 | 1 450,5 |
1999 | 2 351,9 | 246,7 | 678,3 | 1 426,9 |
2000 | 2 382,8 | 258,2 | 570,3 | 1 554,3 |
2001 | 2 946,9 | 360,4 | 682,2 | 1 904,3 |
2002 | 3 643,7 | 456,4 | 665,6 | 2 521,6 |
2003 | 3 626,9 | 419,1 | 509,6 | 2 698,2 |
2004 | 4 116,0 | 469,4 | 385,7 | 3 260,9 |
2005 | 4 484,3 | 490,6 | 296,9 | 3 696,8 |
2006 | 4 119,2 | 483,3 | 444,5 | 3 191,4 |
2007 | 4 146,0 | 540,1 | 358,2 | 3 247,8 |
sum | 46 143,4 | 5 251,9 | 10 280,0 | 30 611,6 |
Omregnet til 2008-prisnivå
med Finansdepartementets indekser for prisomregning. |
Disse medlemmer viser til egne
beregninger som viser at følgende tall for 2008 og 2009:
Tabell 7: Bompengeinntekter årene 2002 til 2009
år | Brutto bompenge-inntekter | Drifts-
kostnader | Netto finans-kostnader | Netto bompenge-
inntekter |
2008 | 4 746,0 | 482,0 | 511,0 | 3 753,0 |
2009 | 5 990,0 | 479,0 | 754,0 | 4 757,0 |
SUM
1990–2009 | 56 879,0 | 6 213,0 | 11 545,0 | 39 121,0 |
Disse medlemmer viser til at
det er vesentlig mer bompenger med rødgrønn regjering enn under
regjeringen Bondevik II:
| Bompengeinntekter |
2002 | 3 235 927 |
2003 | 3 273 339 |
2004 | 3 786 530 |
2005 | 4 202 703 |
Sum | 14 498 499 |
| |
2006 | 4 043 762 |
2007 | 4 044 917 |
2008 | 4 746 864 |
2009 | 5 990 000 |
Sum | 18 825 543 |
| |
Økning | 30 % |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil holde fram at etatene, Avinor
AS og departementet har gjennomført en omfattende og god prosess
før fremleggelsen av forslaget til NTP. I framtida bør prosessen
organiseres slik at planen blir enda mer enhetlig, og på en enda
bedre måte vurdere transportformene i sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at
planprosessen for å bygge veger i Norge kan medføre total tidsforbruk
på 4–20 år og at normal tidsbruk er 9 år. I tillegg til dette kommer
tiden det tar å bygge selve vegen. Disse medlemmer viser
også til at det faktisk mangler planer som kan muliggjøre en forsert
og omfattende utbygging av veger. Disse medlemmer mener
det er nødvendig med tiltak som kan redusere planleggingstid, øke planproduksjonen
og sikre en planberedskap.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak med forslag
om tiltak for å redusere planleggingstiden for vegbygging i Norge,
øke planproduksjonen og sikre en planberedskap for utbygging og vedlikehold
av et moderne, sikkert og miljøvennlig vegnett."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker
at den utvikling som har skjedd i forbindelse med planprosessen
med Nasjonal transportplan, avstedkommer en sterk ubalanse mellom
planlegging, de reelle investeringer og de store etterslep både
i investeringer og vedlikehold innenfor samferdselssektoren.
Disse medlemmer ser med uro på
utviklingen som gjør planprosessene stadig mer kompliserte med nye
oppsett og fremføring med færre referansepunkter til det tidligere
tallmateriale. Dertil kommer særdeles korte frister for gjennomgåelse
av meldingen, ikke bare på stortingsplan, men også ute i kommuner,
fylkeskommuner og de enkelte politiske partier på lokalplan.
Disse medlemmer minner om at
det bak Nasjonal transportplan ligger en svært lang og kostbar planprosess,
og derfor kan det være nærliggende å stille spørsmål om nødvendigheten
av en slik tung planlegging hvert fjerde år.
Disse medlemmer understreker
at samfunnet ikke gjennomgår så store forandringer på så kort tid,
og av denne grunn burde det ikke være behov for en slik omfattende
plan, men heller en revisjon i løpet av hver stortingsperiode av
de nødvendige handlingsprogrammene. Disse medlemmer ønsker
i utgangspunktet en planperiode på 25 år.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener Nasjonal transportplan må
bli av betydelig mer overordnet karakter, hvor alle transportformene
ses mer i sammenheng. Dette innebærer i realiteten at etatene må
planlegge mer helhetlig og med bedre planleggingsverktøy. Disse
medlemmer mener det må planlegges slik at det blir bedre mulighet
for å fremskynde prosjekter.
Disse medlemmer vil peke på behovet
for at det overordnede planleggingsarbeidet i fremtiden må vurdere
ulike transportbærere i forhold til hverandre. Det må planlegges
for ulike scenarioer, hvor for eksempel investeringer i høyhastighetstog
vil ha innvirkning på videre utbygging av flyplasser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innarbeide rutiner hvor
ulike samferdselsprosjekter kan planlegges uavhengig av om prosjektet
er endelig vedtatt og hvor ulike transportbærere måles i forhold
til hverandre."
Komiteen påpeker at
forholdene knyttet til innløsning og båndlegging av eiendom til
infrastruktur er et generelt problem. Av hensyn til samfunnets behov
for planlegging og gjennomføring av samferdselsløsninger vil enkelte
til tider måtte avstå eiendom, men å la eiere og beboere leve i
det uvisse i mange år når det gjelder innløsningstidspunkt, er å
legge en urimelig tung byrde på enkeltpersoner for oppgaver som
er statens ansvar og i samfunnets interesse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til representantforslag
i Dokument nr. 8:82 (2007–2008), og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag
om retningslinjer for båndlegging og innløsning av boligeiendommer
i forbindelse med samferdselsprosjekter, som sikrer at båndlegging
automatisk følges opp med tilbud om innløsning."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti foreslår videre:
"Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning som
automatisk gir personer som får båndlagt sin eiendom til infrastrukturformål,
rett til å innløse eiendommene til markedsverdi umiddelbart etter
at planene er godkjent."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merket seg at noen
planprosesser innenfor samferdselsfeltet tar for lang tid. Flertallet ønsker
mer effektive planprosesser, og vil be Regjeringen vurdere tiltak
for å effektivisere prosessene. KS1 er et svært viktig instrument
for å sikre god styring med planleggingen av store prosjekt og at
de konseptene som velges, er i tråd med fastsatte målsettinger.
I tråd med stortingsmeldingen vil flertallet understreke
viktigheten av at KS1 må komme i starten av prosessen. Flertallet mener
det er spesielt viktig å gjennomføre KS1 på bypakker, og igjen tidlig
i prosessen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at hensikten med
konseptvalgutredning er å vurdere alternative måter å løse transportbehov
på og beslutte om man skal starte planlegging etter plan- og bygningsloven. Disse medlemmer viser
til at det i 2005 ble innført et nytt element i planprosessen gjennom
innføring av ekstern kvalitetssikring av konseptvalg i tidlig planfase
(KS1), for statlige investeringer over 500 mill. kroner. Disse
medlemmer mener at det må være en avvegning mellom ressursbruk
og nytte ved ordningen, og ønsker en høyere grense for prosjektstørrelse
som utløser KS1 enn 500 mill. kroner. Disse medlemmer viser
til at det som følge av forvaltningsreformen ikke vil være krav
om KS1 på dagens øvrige riksvegnett hvis det ikke legges opp til
bompengefinansiering, og at manglende kvalitetssikring derved vil
kunne komme som en naturlig følge av reformen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til den endrede rolledelingen
som følge av regionreformen. Flertallet finner det
ikke ønskelig at det som en følge av reformen bygges opp parallelle
administrasjoner i fylkene og Statens vegvesen. Det er viktig at
Statens vegvesen beholder sin kompetanse. Statens vegvesen skal
være det faglige organet både for fylkene og staten. Flertallet vil
understreke meldingens vektlegging av fylkene sitt ansvar for å
ivareta nasjonale mål.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Regjeringen går inn for å overføre
17 150 km med riksveg til fylkene, dvs. 60 pst. av riksvegnettet. Disse medlemmer viser
til tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken gjengitt i Aftenposten
26. mars 2009 som viser at forfallet på vegnettet som blir fylkenes
ansvar fra nyttår, er på mellom 25 og 27,5 mrd. kroner.
Disse medlemmer er imot enhver
form for unødvendig byråkrati og sløsing med skattebetalernes penger,
og det er åpenbart at det mest effektive hadde vært å gjøre det
motsatte av Regjeringen. Disse medlemmer ønsker derfor
å nedlegge fylkene, fordele oppgavene mellom kommunene og staten,
og derved fjerne en tyngende byråkratisk byrde fra skattebetalernes skuldre.
Isteden for å overføre dårlig vedlikeholdte riksveger fra staten
til fylkene, burde man isteden la kommunene og staten overta ansvaret for
dagens fylkesveger. Disse medlemmer kjemper for enkeltmenneskets
frihet og rettigheter i kampen mot det stadig mer kvelende byråkratiet,
og at vi derfor ikke vil akseptere en regionsreform som nok engang
beslaglegger store deler av fellesskapets ressurser.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet og Høyre har vært svært tydelige på nedleggelse
av fylkene og viser til Innst. S. nr. 166 (2006–2007), jf. St.meld.
nr. 12 (2006–2007) Regionale fortrinn – regional framtid, og videre
at dette ble fulgt opp i Innst. O. nr. 30 (2008–2009), jf. Ot.prp.
nr. 10 (2008–2009) Lov om endringer i forvaltningslovgivningen mv. (gjennomføring
av forvaltningsreformen). Disse medlemmer viser til
sine merknader til Ot.prp. nr. 68 (2008–2009), der disse
medlemmer fulgte opp politikken fra Innst. S. nr. 166 (2006–2007)
ved å gå imot forslaget. Disse medlemmer er svært
skeptiske til Regjeringens politikk om å innskrenke eiendomsretten
ved å utvide byggeforbudet for tilstøtende områder til fylkesveg
fra 15 til 50 m fra vegen.
Disse medlemmer viser til overføring
av dårlig vedlikeholdte veier fra staten til fylkene i utgangspunktet
var ulovlig etter vegloven § 7, siste ledd, som lyder:
"Vedtak etter første og andre ledd kan likevel ikkje
settast i verk utan at vegen oppfyller tekniske krav etter nærare
retningsliner gitt av departementet."
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har omgått dette ved å lage en egen lov om overføring
av veiene, jf. Ot.prp. nr. 68 (2008–2009), og at dette blant annet
innebar en betydelig innskrenking av eiendomsretten til dem som
har eiendommer langs eksisterende fylkesveier.
Disse medlemmer viser til at
omklassifiseringen av veger betyr at Stortingets kontroll over norsk
infrastruktur svekkes. Disse medlemmer viser til
at det samme gjelder omklassifisering av ferjesamband.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svar på NTP-spørsmål nr. 155 fra komiteen, der det kommer frem at
det mangler mellom 5,5 og 6,1 mrd. kroner i ramme til dagens øvrige
riksveger dersom de skulle fått samme økonomiske ramme som Regjeringen
i forslag til NTP 2010–2019 gir stamvegene. Disse medlemmer gjengir
for ordens skyld her svaret:
"Svar:
i) Om ein føreset fullt låneopptak
kvart år i tiårsperioden, vil staten sine utgifter til rentekompensasjonsordninga
fordele seg slik: i fyste NTP-periode (2010–2013) er gjennomsnittlege årlege
utgifter 248 millionar 2009-kroner. I andre periode (2014–2019)
ligg nivået for utgiftene på 839 millionar 2009-kroner i årlege gjennomsnitt.
Om
ein ynskjer å sjå meir detaljert på tala, til dømes på dei einskilde
åra:
2010: 62 millionar
2011: 186 millionar
2012:
310 millionar
2013: 434 millionar
2014:
558 millionar
2015: 680 millionar
2016:
796 millionar
2017: 903 millionar
2018:
1002 millionar
2019: 1093 millionar
Alle
tal er i 2009-kroner. Her må ein merke seg at ein har rekna med
ei rente på om lag 6 pst. Nivået på rentene har endra seg sidan
berekninga vart gjort, og vil høgst truleg endra seg vidare òg.
ii) Auken
i rammene til stamvegane isolert sett er på 52,5 pst sett i høve
til rammene i NTP-perioden 2006–2015. (Dette talet er for heile
NTP-perioden (2010–2019), og føreset at dei økonomiske rammene til
mellom anna rassikring og OPS vert vedteke av Stortinget slik dei
ligg i NTP-framlegget).
iii) Staten sine løyvingar
til fylkeskommunane av øvrige riksvegar blir presentert i kommuneproposisjonen
for 2010. I NTP er det lagt til grunn budsjettrammene for 2009 samt
rentekompensasjonsordninga. Auken i rammene i NTP 2010–2019 til
øvrige riksvegar isolert sett blir då 19,1 pst. sett i høve til
rammene i NTP-perioden 2006–2015. Då er rentekompensasjon teke med
i berekninga, og tala føreset mellom anna òg at rassikring blir
lik det som ligg i NTP-framlegget. Kor stor den samla auken blir
vert klart i kommuneproposisjonen.
iv) Auken i rammene
i NTP 2010–2019 til øvrige riksvegar isolert sett er på 9,6 pst
sett i høve til rammene i NTP-perioden 2006–2015 når ein ser bort
frå rentekompensasjonen, alt anna likt punkt iii) over. Kor stor
den samla auken blir vert klart i kommuneproposisjonen.
v) Om
ein skal ha lik vekst for øvrige riksvegar som for stamvegar i NTP
2010–2019, må ein ha ei økonomisk ramme på 9,73 milliardar 2009-kronar
til desse vegane. Auken i rammene til øvrige riksvegar isolert sett
må vera på 3,35 milliardar sett i høve til rammene i NTP-perioden 2006–2015,
og 2,14 milliardar ytterlegare auke i høve til NTP 2010–2019 når
ein tek omsyn til rentekompensasjonen. Då tala for "sams vegadministrasjon"
ikkje er fastlagde, er dette halde utanom berekninga.
vi) Om
ein skal ha lik vekst for øvrige riksvegar som for stamvegar, må
ein ha ei økonomisk ramme på 9,73 milliardar 2009-kronar til desse vegane.
Auken i rammene til øvrige riksvegar isolert sett må vera på 3,35
milliardar sett i høve til rammene i NTP-perioden 2006–2015, og
2,74 milliardar ytterlegare auke i høve til NTP 2010–2019 når ein
ikkje tek omsyn til rentekompensasjonen. Då tala for "sams vegadministrasjon" ikkje
er fastlagde, er dette halde utanom berekninga."
Disse medlemmer går imot overføringen
av veger til fylkene. Disse medlemmer viser til at
Stortinget og Odelstinget også behandler overføringen av øvrige
riksveger til fylkene i andre saker. Disse medlemmer vil
derfor vise til sine merknader om dette i forbindelse med Ot.prp.
nr. 68 (2008–2009), St.prp. nr. 68 (2008–2009) og St.prp. nr. 72
(2008–2009). Disse medlemmer viser til sine merknader
i innstillingens kapittel 6.2.2. om de økonomiske aspektene ved
overføring av øvrige riksveger til fylkene. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen stoppe forvaltningsreformen."
Komiteen medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil gi Statens vegvesen en friere
og mer operativ stilling enn i dag. Stortinget skal vedta overordnede
retningslinjer, men skal ikke detaljstyre de mindre prioriteringene. På
denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette i gang arbeid for
å omdanne Statens vegvesen, gjennom en vurdering av alternative,
fristilte selskapsformer, herunder statlig aksjeselskap."
"Stortinget ber Regjeringen opprette et uavhengig
vegtilsyn. I arbeidet med dette skal det vurderes hvorvidt det nye
tilsynet også skal ha tilsynsansvar for biler og trafikanter."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres transportplan, og ønsker å opprette et uavhengig vegtilsyn.
Som ledd i fristillingen av vegvesenet bør det vurderes hvorvidt
dette også skal ha tilsyn med bilene og trafikantene.
Disse medlemmer viser til at
Høyre stemte mot forvaltningsreformen. En bedre forvaltningsmodell
etter disse medlemmers syn har dermed to nivåer –
stat og kommune. Det vises til følgende fra Innst. O. nr. 30 (2008–2009),
jf. Ot.prp. nr. 10 (2008–2009) Om lov om endringer i forvaltningslovgivningen
mv. (gjennomføring av forvaltningsreformen):
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre
viser til at fylkeskommunene i høringsrunden har vært klare på at
overføring av ansvar for hoveddelen av riksvegene også må innebære at
de settes økonomisk i stand til å sikre å ta igjen det vedlikeholdsetterslepet
som er på vegene. Disse medlemmer viser til at vegloven stiller krav
om at veger som skal overføres mellom forvaltningsnivåer skal være
i "høvelig stand". Fylkeskommunene har også gitt uttrykk for at det
må overføres kompetanse fra Statens vegvesen. Disse medlemmer viser
til at de økonomiske forholdene knyttet til overføringen ikke er
klargjort i proposisjonen og at det i proposisjonen avklares at
det ikke skal overføres kompetanse fra Statens vegvesen til fylkeskommunene
i forbindelse med ansvarsoverføringen. Disse medlemmer viser til
nærmere omtale av temaet i sine merknader i Innst. S. nr. 166 (2006–2007) og
går på denne bakgrunn imot forslag om å overføre ansvaret for en
stor andel av de øvrige riksvegene til fylkeskommunene."
Videre viser disse medlemmer til
Ot.prp. nr. 68 (2008-2009) om lov om overføring av rettigheter og
forpliktelser ved omklassifisering av veg etter veglov § 62 tredje
ledd i forbindelse med forvaltningsreformen, hvor Høyre vil stemme
mot avvikelse fra vegloven § 7 ved overføring – altså at staten
skal kunne overføre statlig veg uten at veglovens ordinære bestemmelser
om omklassifisering og retningslinjer for tekniske krav skal gjelde.