Opplysningsrådet for Veitrafikken er en paraplyorganisasjon
som fremmer en effektiv veitrafikk med minst mulig skade på mennesker
og miljø. Våre medlemmer spenner fra veibrukere og veibyggere via
bilforhandlere og verksteder, til trafikksikkerhetsorganisasjoner.
Vi er bekymret over dagens dårlige veistandard, og registrerer at de
årlige bevilgningene innebærer en svært langsom utvikling i retning
av å komme à jour med standardkravene og behovene i befolkningen.
En rekke rapporter har de senere årene avdekket gapet
mellom de krav forvaltningen har definert på basis av Stortingsvedtak
og de krav befolkningen har til god og sikker infrastruktur og den
faktiske veistandarden på riks- og fylkesveinettet. Dette gir grunn
til å spørre seg i hvor stor grad dagens veiforvaltning bidrar til
å oppfylle Stortingets vedtak om Vegloven av 1963 og Nasjonal transportplan.
Vi ber Riksrevisjonen foreta en grundig forvaltningsrevisjon
av riksveiene for å belyse følgende:
I hvor stor grad
bidrar veiforvaltningen til å oppfylle Vegloven § 1 a?
I hvor stor grad bidrar veiforvaltningen
til å oppfylle Stortingsvedtak om de overordnede målene i transportpolitikken
i Nasjonal transportplan?
Hvilke råd vil Riksrevisjonen gi til veiforvaltningen
gitt de økonomiske rammebetingelser som kan forventes?
Forvaltningsrevisjonens siktemål er å kartlegge om
Stortingets vedtak og forutsetninger er oppfylt. Et sentralt Stortingsvedtak
og grunnleggende for veiforvaltningen er Vegloven av 21. Juni. Nr.
23 1963. I formålsparagrafen går det frem at loven skal sikre "planlegging,
bygging, velikehald og drift av offentlege og private vegar, slik at
trafikken på dei kan gå på eit vis som trafikantane og samfunnet
til ei kvar tid kan være tente med. Det er ei overordna målsetting
for vegstyresmaktane å skape størst mogleg trygg og god avvikling
av trafikken og ta omsyn til grannane, eit godt miljø og andre samfunnsinteresser ellers".
Med utgangspunkt i Vegloven er forskrifter, vegnormaler
og håndbøker for planlegging, drift, vedlikehold og bygging av offentlige
veier utarbeidet av Statens vegvesen. Vegnormalene gjelder for bygging
av ny veg og håndbøkene gjelder for drift og vedlikehold, og felles
for alle er at de kan fravikes av budsjettmessige hensyn. Dette
har som konsekvens at de kravene som stilles for å ivareta Stortingets
vedtak i Vegloven, realiseres i den utstrekning det er tilfredsstillende
økonomiske rammer. De økonomiske rammene fastsettes av Stortinget gjennom
årlige budsjettvedtak, og har i en årrekke ikke vært tilstrekkelige
for å bygge ut og vedlikeholde veiene i tråd med kravene.
Flere rapporter fra Statens vegvesen de senere
år dokumenterer dette:
Kilde: Statens vegvesens tilstandsanalyser 2006, Nasjonal
transportplan 2010-2019, St.prp. nr 1 (2009-2010) Samferdselsdepartementet,
OFV
Gapet som Statens vegvesen har kartlagt, består i
avviket mellom faktisk veistandard og krav til standard dersom veien
skulle bygges ny. Krav til ny vei er fastsatt i Statens vegvesens
håndbok 017, Vegnormaler. Det foreligger ikke egne krav til eksisterende
vei i Statens vegvesens serie av håndbøker. Dersom vegnormalene
ikke skal gjelde på eksisterende vei, bør egne krav utarbeides.
Kilde: Statens vegvesen. Nasjonal transportplan 2010-2019,
St.prp. nr 1 (2009-2010) Samferdselsdepartementet, OFV
Når de årlige budsjettvedtakene er for lave
gjennom mange år, tilrettelegges det for et økende gap mellom veikravene
på den ene siden og faktisk veistandard på den andre siden. Stortinget gjør
det umulig for veiforvaltningen å realisere de kravene vegforvaltningen
selv har fastsatt for å oppfylle Stortingets vedtak. Dette er en
praksis som neppe kan være formålstjenlig å opprettholde. Hva vil
riksrevisjonen anbefale i dette tilfellet?
Riksrevisjonen skal veilede forvaltningen for
å forebygge fremtidige feil og mangler. Det bør være et sentralt
mål for norsk veiforvaltning at faktisk veistandard er i tråd med
de fastsatte kravene. Ethvert avvik fra veiforvaltningens krav knyttet
til kvaliteten på veiene, fra drift via vedlikehold til teknisk/geometrisk
standard, må være å betrakte som en forvaltningsfeil- eller mangel.
OFV har sammen med en rekke organisasjoner i mange
år anbefalt Stortingets politiske partier å øke de økonomiske rammene
slik at veistandarden kan bringes à jour med standardkravene. Likevel
viser våre analyser at Stortingets budsjettvedtak ikke gir rom for
å realisere forvaltningens egne standardkrav før om 60 – 90 år.
Ifølge en rapport fra analyseselskapet Rambøll finnes
det "ingen lover, forskrifter eller normaler som sier noe om når
målene om effektiv, sikker og miljømessig vetransport skal nås"
(Rambøll 2009, vedlagt).
Dette innebærer at veiforvaltningen fortsatt
vil bære preg av feil og mangler i alle disse årene. Dette kan neppe
være i tråd med god offentlig forvaltningsskikk. En løsning er at
veiforvaltningens standardkrav bringes i bedre samsvar med de økonomiske
rammene i Stortingets budsjettvedtak. Det betyr at standardkravene
til vedlikehold må justeres ned betydelig. Dette vil igjen svekke
forvaltningens evne til å realisere målene i Nasjonal transportplan
og Vegloven. Vi ber Riksrevisjonens gi råd til Veiforvaltningen hvordan
disse dillemmaene bør håndteres på en god måte.
Dagens veiforvaltning har videre ført til et
gap mellom befolkningens behov for gode og sikre veier på den ene
siden, og faktisk veistandard på den andre siden.
Det økende standardgapet blir av Regjeringen identifisert
som en hovedutfordring, i Stortingsmeldingen for Nasjonal transportplan
2010-2019 (St.meld. nr. 16 008-2009) heter det at utfordringene
for den videre utviklingen av transportsystemet blant annet er knyttet
til (sitat):
Til tross for at det legges opp til et betydelig
løft, og forutsatt at planen realiseres, vil det fortsatt være et
betydelig gap mellom transportbehov og standard på veiene over hele
landet i 2019. Blant annet vil kun 350 km av totalt 1240 km på riksveinettet
breddeutvides og få to felt med gul midtstripe ved utgangen av 2019.
Det vil fortsatt være store vedlikeholdsbehov over hele landet.
I lys av den forventede befolknings- og trafikkveksten i tiårsperioden,
vil standarden neppe være veldig mye nærmere befolkningens behov
i 2+19.
Gapet mellom befolkningens behov og faktisk veistandard
kommer tydelig til uttrykk i form av lav tilfredshet med offentlige
veier. I den store innbyggerundersøkelsen som Direktoratet for forvaltning
og IKT har utført på oppdrag fra Regjeringen ved Fornyings- og administrasjonsdepartementet,
går det frem at:
3. Brukernes tilfredshet
med riksveiene er meget lav. Vei er det tjenesteområdet av alle
offentlige tjenester, statlige, fylkeskommunale og kommunale, som
innbyggerne er minst tilfredse med
Kilder. Direktorat for forvaltning og IKT, Innbyggerundersøkelsen
2010
Statlig tilsyn er ett av flere virkemidler for
å følge opp Intensjonene i lovverket. Tilsynet med måloppnåelse
i veisektoren føres av sektoren selv ved Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet.
I andre sektorer, som helsesektoren, er det etablert en uavhengig
tilsynsmyndighet. Den modellen veisektoren benytter kan være uheldig på
flere måter; først og fremst ved at Statens vegvesen både skal ivareta
rollen som uavhengig tilsynsmyndighet og være departementets fagansvarlige
i veisaker. Dermed vil Statens vegvesens tilsynsvirksomhet være
å betrakte som internkontroll, og det er problematisk at ingen fører
tilsyn med denne. Vi imøteser Riksrevisjonens vurdering av dette.
Vi håper Riksrevisjonen vil vurdere disse momentene
og foreta en grundig gjennomgang av veiforvaltningen i tråd med
Lov og instruks om Riksrevisjonen. Det er grunn til å stille spørsmål ved
den lave måloppnåelsen i veiforvaltningen, både målt i forhold til
standardgapet og i forhold til innbyggermisnøyen.
Det er behov for forvaltningsrevisjon på alle
tre forvaltningsnivåer (stat, fylkeskommune og kommune) slik vi
ser det. Ettersom Riksrevisjonens oppgave er å følge opp Stortingets
vedtak, vil riksveiene være en naturlig avgrensning i første omgang.
I neste omgang bør søkelyset rettes mot Forvaltningsreformen og
overføringen av øvrig riksveinett fra staten til fylkeskommunene.
Vi kan dokumentere alle momenter i brevet, og bistår
gjerne ved behov.