Presidentskapet fremmer i denne innstilling forslag
om enkelte endringer i Stortingets forretningsorden (FO) som gjelder
§ 12 om saksfordelingen mellom komiteene og § 15 om behandling av
en sak i flere komiteer.
Ifølge hovedregelen for arbeidsfordelingen mellom
komiteene i FO § 12 annet ledd nr. 8 behandler kommunal- og forvaltningskomiteen
saker om «statlig personalpolitikk – herunder lønns- og pensjonsforhold»,
mens arbeids- og sosialkomiteen ifølge annet ledd nr. 1 behandler
saker om «pensjoner».
På departementsnivå lå sakene om offentlige tjenestepensjoner,
herunder Statens pensjonskasse, tidligere under Fornyings- og administrasjonsdepartementet,
men fra 1. januar 2010 er saksområdet overført til Arbeidsdepartementet.
Spørsmålet om saksfordelingen mellom de to komiteene
på dette området ble aktuelt da regjeringen v/Arbeidsdepartementet
i mars 2010 fremmet Prop. 107 L (2009–2010). Der foreslås en ny
lov om avtalefestet pensjon for medlemmer av Statens pensjonskasse,
og det foreslås endringer i lov om Statens Pensjonskasse og enkelte
andre lover. Proposisjonen har sammenheng med St.meld. nr. 5 (2006–2007)
om opptjening og uttak av alderspensjon i folketrygden og Ot.prp.
nr. 37 (2008–2009) om endringer i folketrygdloven (ny alderspensjon).
De sistnevnte sakene ble behandlet av arbeids- og sosialkomiteen.
Prop. 107 L (2009–2010) ble opprinnelig besluttet sendt til kommunal-
og forvaltningskomiteen, i samsvar med bestemmelsen i FO § 12 annet
ledd nr. 8, men etter ønske fra arbeids- og sosialkomiteen ble det
besluttet å sende proposisjonen til arbeids- og sosialkomiteen,
som skal forelegge sitt utkast til innstilling for kommunal- og
forvaltningskomiteen til uttalelse før innstilling avgis.
Overføring av saksområder mellom departementene
er ikke avgjørende for fordelingen av saker mellom komiteene i Stortinget,
fordi FO har egne regler om denne fordelingen.
Kommunal- og forvaltningskomiteen har i brev av
21. april 2010 skrevet bl.a. følgende til presidentskapet:
«Komiteen mener at gode grunner taler for at det bør
vurderes å endre FO, slik at saksområdet Statens Pensjonskasse med
tilhørende lovverk kan overføres til arbeids- og sosialkomiteen.
Komiteen er av den oppfatning at pensjonsforhold i staten har nærmere
sammenheng med pensjoner, jf. FO § 12 andre ledd nr. 1, enn den
øvrige statsforvaltningsporteføljen. Kommunal- og forvaltningskomiteen
bør ha ansvar for den gjenværende del av statens lønns- og personalpolitikk.
Komiteen
vil i denne forbindelse også vise til at ansvaret for Statens Pensjonskasse
ble flyttet fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
til Arbeidsdepartementet fra 1. januar 2010.»
Presidentskapet er
enig med de to berørte komiteene i at det er mest hensiktsmessig
at saker om offentlige tjenestepensjon, herunder Statens pensjonskasse,
blir behandlet av den samme komiteen som behandler andre saker om
pensjon, blant annet fra folketrygden, nemlig arbeids- og sosialkomiteen. Presidentskapet foreslår
derfor at FO § 12 annet ledd nr. 8 endres slik at under kommunal-
og forvaltningskomiteens saksområde endres «statlig personalpolitikk
– herunder lønns- og pensjonsforhold» til «statlig personalpolitikk
– herunder lønnsforhold». Beskrivelsen av arbeids- og sosialkomiteens
saksområde er det ikke nødvendig å endre i denne sammenheng, fordi
dette omfatter «pensjoner».
Stortinget vedtar hvilken komité som skal behandle
den enkelte sak, jf. § 15 første ledd. Men etter § 15 annet ledd
kan presidentskapet beslutte å fordele på nytt en sak som allerede
er oversendt til en komité. Etter tredje ledd i § 15 kan Stortinget
vedta at en sak først skal behandles av en komité og at denne komités
utkast til innstilling deretter forelegges en annen komité til uttalelse
før innstilling avgis. Etter at en sak er oversendt til en komité,
kan slikt vedtak gjøres av presidentskapet. Stortinget kan også
vedta at en sak først skal behandles av en komité og at denne komités
utkast til innstilling sendes til en annen komité, som deretter
avgir innstilling. I tilknytning til den sist omtalte bestemmelsen
er det ingen regel om at presidentskapet kan fatte beslutning om
dette etter at en sak er oversendt til en komité. I praksis har
presidentskapet likevel lagt til grunn at det har en slik myndighet,
som følge av den kompetanse det for øvrig har etter § 15.
Presidentskapet foreslår at ordlyden
i § 15 tredje ledd blir klargjort på dette punkt. Nåværende tredje
punktum foreslås flyttet til annet punktum, og annet punktum foreslås
flyttet til tredje punktum, med tilføyelse om at presidentskapets
myndighet gjelder beslutninger både etter første og annet punktum
i tredje ledd.
Presidentskapet viser
til merknadene ovenfor og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I Stortingets forretningsorden gjøres følgende endringer:
I § 12 annet ledd nr. 8 skal «statlig personalpolitikk
– herunder lønns- og pensjonsforhold» endres til «statlig personalpolitikk
– herunder lønnsforhold».
§ 15 tredje ledd skal lyde:
Stortinget kan vedta at en sak først skal behandles
av en komité og at denne komités utkast til innstilling deretter
forelegges en annen komité til uttalelse før innstilling avgis.
Stortinget kan også vedta at en sak først skal behandles av en komité
og at denne komités utkast til innstilling sendes til en annen komité,
som deretter avgir innstilling. Etter at en
sak er oversendt til en komité, kan vedtak etter første eller annet
punktum gjøres av presidentskapet.
II
Endringene trer i kraft straks.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 10. juni 2010
Dag Terje Andersen |
Øyvind Korsberg |
Per-Kristian Foss |
Marit Nybakk |
Akhtar Chaudhry |
Line Henriette Hjemdal |