Innstilling fra Stortingets presidentskap om endringer i Stortingets forretningsorden

Dette dokument

  • Innst. 358 S (2009–2010)
  • Dato: 10.06.2010
  • Utgiver: Stortingets presidentskap
  • Sidetall: 2

Til Stortinget

Innledning

Presidentskapet fremmer i denne innstilling forslag om enkelte endringer i Stortingets forretningsorden (FO) som gjelder § 12 om saksfordelingen mellom komiteene og § 15 om behandling av en sak i flere komiteer.

§ 12 – saksfordelingen mellom komiteene

Ifølge hovedregelen for arbeidsfordelingen mellom komiteene i FO § 12 annet ledd nr. 8 behandler kommunal- og forvaltningskomiteen saker om «statlig personalpolitikk – herunder lønns- og pensjonsforhold», mens arbeids- og sosialkomiteen ifølge annet ledd nr. 1 behandler saker om «pensjoner».

På departementsnivå lå sakene om offentlige tjenestepensjoner, herunder Statens pensjonskasse, tidligere under Fornyings- og administrasjonsdepartementet, men fra 1. januar 2010 er saksområdet overført til Arbeidsdepartementet.

Spørsmålet om saksfordelingen mellom de to komiteene på dette området ble aktuelt da regjeringen v/Arbeidsdepartementet i mars 2010 fremmet Prop. 107 L (2009–2010). Der foreslås en ny lov om avtalefestet pensjon for medlemmer av Statens pensjonskasse, og det foreslås endringer i lov om Statens Pensjonskasse og enkelte andre lover. Proposisjonen har sammenheng med St.meld. nr. 5 (2006–2007) om opptjening og uttak av alderspensjon i folketrygden og Ot.prp. nr. 37 (2008–2009) om endringer i folketrygdloven (ny alderspensjon). De sistnevnte sakene ble behandlet av arbeids- og sosialkomiteen. Prop. 107 L (2009–2010) ble opprinnelig besluttet sendt til kommunal- og forvaltningskomiteen, i samsvar med bestemmelsen i FO § 12 annet ledd nr. 8, men etter ønske fra arbeids- og sosialkomiteen ble det besluttet å sende proposisjonen til arbeids- og sosialkomiteen, som skal forelegge sitt utkast til innstilling for kommunal- og forvaltningskomiteen til uttalelse før innstilling avgis.

Overføring av saksområder mellom departementene er ikke avgjørende for fordelingen av saker mellom komiteene i Stortinget, fordi FO har egne regler om denne fordelingen.

Kommunal- og forvaltningskomiteen har i brev av 21. april 2010 skrevet bl.a. følgende til presidentskapet:

«Komiteen mener at gode grunner taler for at det bør vurderes å endre FO, slik at saksområdet Statens Pensjonskasse med tilhørende lovverk kan overføres til arbeids- og sosialkomiteen. Komiteen er av den oppfatning at pensjonsforhold i staten har nærmere sammenheng med pensjoner, jf. FO § 12 andre ledd nr. 1, enn den øvrige statsforvaltningsporteføljen. Kommunal- og forvaltningskomiteen bør ha ansvar for den gjenværende del av statens lønns- og personalpolitikk.

Komiteen vil i denne forbindelse også vise til at ansvaret for Statens Pensjonskasse ble flyttet fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet til Arbeidsdepartementet fra 1. januar 2010.»

Presidentskapet er enig med de to berørte komiteene i at det er mest hensiktsmessig at saker om offentlige tjenestepensjon, herunder Statens pensjonskasse, blir behandlet av den samme komiteen som behandler andre saker om pensjon, blant annet fra folketrygden, nemlig arbeids- og sosialkomiteen. Presidentskapet foreslår derfor at FO § 12 annet ledd nr. 8 endres slik at under kommunal- og forvaltningskomiteens saksområde endres «statlig personalpolitikk – herunder lønns- og pensjonsforhold» til «statlig personalpolitikk – herunder lønnsforhold». Beskrivelsen av arbeids- og sosialkomiteens saksområde er det ikke nødvendig å endre i denne sammenheng, fordi dette omfatter «pensjoner».

§ 15 – behandling av en sak i flere komiteer

Stortinget vedtar hvilken komité som skal behandle den enkelte sak, jf. § 15 første ledd. Men etter § 15 annet ledd kan presidentskapet beslutte å fordele på nytt en sak som allerede er oversendt til en komité. Etter tredje ledd i § 15 kan Stortinget vedta at en sak først skal behandles av en komité og at denne komités utkast til innstilling deretter forelegges en annen komité til uttalelse før innstilling avgis. Etter at en sak er oversendt til en komité, kan slikt vedtak gjøres av presidentskapet. Stortinget kan også vedta at en sak først skal behandles av en komité og at denne komités utkast til innstilling sendes til en annen komité, som deretter avgir innstilling. I tilknytning til den sist omtalte bestemmelsen er det ingen regel om at presidentskapet kan fatte beslutning om dette etter at en sak er oversendt til en komité. I praksis har presidentskapet likevel lagt til grunn at det har en slik myndighet, som følge av den kompetanse det for øvrig har etter § 15.

Presidentskapet foreslår at ordlyden i § 15 tredje ledd blir klargjort på dette punkt. Nåværende tredje punktum foreslås flyttet til annet punktum, og annet punktum foreslås flyttet til tredje punktum, med tilføyelse om at presidentskapets myndighet gjelder beslutninger både etter første og annet punktum i tredje ledd.

Presidentskapets tilråding

Presidentskapet viser til merknadene ovenfor og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I

I Stortingets forretningsorden gjøres følgende endringer:

I § 12 annet ledd nr. 8 skal «statlig personalpolitikk – herunder lønns- og pensjonsforhold» endres til «statlig personalpolitikk – herunder lønnsforhold».

§ 15 tredje ledd skal lyde:

Stortinget kan vedta at en sak først skal behandles av en komité og at denne komités utkast til innstilling deretter forelegges en annen komité til uttalelse før innstilling avgis. Stortinget kan også vedta at en sak først skal behandles av en komité og at denne komités utkast til innstilling sendes til en annen komité, som deretter avgir innstilling. Etter at en sak er oversendt til en komité, kan vedtak etter første eller annet punktum gjøres av presidentskapet.

II

Endringene trer i kraft straks.

Oslo, i Stortingets presidentskap, den 10. juni 2010

Dag Terje Andersen

Øyvind Korsberg

Per-Kristian Foss

Marit Nybakk

Akhtar Chaudhry

Line Henriette Hjemdal