I proposisjonen foreslår Justisdepartementet
endringer i lov 8. februar 1980 nr. 2 om pant (panteloven) § 4-4
og § 4-5. Lovforslaget går ut på å regulere kredittinstitusjoners
adgang til å avtale panterett i egne kunders innskudd på konto,
og innbærer en spesialregulering av avtalepant i enkle pengekrav.
Bakgrunnen for lovforslaget er at det etter gjeldende rett er tvilsomt
om det foreligger en adgang til å avtale denne formen for panterett,
og at det er behov for avklaring av rettstilstanden. I proposisjonen
foreslås det et nytt annet ledd i panteloven § 4-4 der det fastsettes
at enkle pengekrav i form av innskudd på konto i kredittinstitusjon
kan pantsettes til fordel for kredittinstitusjonen. Forslaget omfatter
både forbrukerforhold og næringsforhold, men det foreslås enkelte
særskilte formkrav i forbrukerforhold. I proposisjonen fremmes det
videre forslag om at denne formen for pantsettelse skal få rettsvern
ved opprettelse av en skriftlig avtale mellom partene.
I høringsnotatet ble forslaget dels omtalt som panterett
i innskuddskonto, dels som panterett i innskudd (på konto). Selve
lovforslaget gjaldt innskudd på konto. Justisdepartementet mener det
formelt må være riktig å betegne ordningen som pant i innskudd på
kontoen. Den alternative betegnelsen kan indikere at det er selve
kontoen som er pantobjekt. Det er imidlertid innskuddet som utgjør
det enkle kravet, mens angivelsen av et kontonummer er nødvendig
for identifiseringen av innskuddet.
Justisdepartementet fremmer også forslag om endringer
i lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart. Proposisjonen inneholder
forslag om endringer i luftfartsloven som fastsetter grenser for
ansvaret til fraktfører, slik at departementet får kompetanse til
å fastsette ansvarsgrenser i forskrift. Forslaget innebærer at selve
ansvarsgrensene i fremtiden vil følge av forskrift. Forslaget har sammenheng
med at nivået på ansvarsgrensene, som fastsettes internasjonalt,
nylig ble revidert i samsvar med den fremgangsmåten som følger av Montreal-konvensjonen
av 1999.
Videre fremsettes det et forslag om en endring
i inkassoloven. Forslaget går ut på å føye til et nytt annet punktum
i inkassoloven § 4 femte ledd som gir hjemmel til å gi regler til
gjennomføring av direktiv 2005/36/EF (yrkeskvalifikasjonsdirektivet)
artikkel 8. Departementet foreslår å følge opp forslaget i høringsnotatet
om et nytt annet punktum i inkassoloven § 4 femte ledd. Etter forslaget
skal Kongen kunne gi regler om at Finanstilsynet på forespørsel
fra myndigheter i en annen EØS-stat plikter å gi opplysninger om en
norsk inkassator som midlertidig utøver inkassovirksomhet i vedkommende
EØS-stat.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til forslaget om å regulere kredittinstitusjoners adgang til
å avtale panterett i egne kunders innskudd på konto. Komiteen ser
behovet for rettsavklaring på dette feltet, i form av den reguleringen
av avtalepant i enkle pengekrav som er foreslått. Den foreslåtte
presiseringen gir etter komiteens oppfatning tilstrekkelig
klarhet i regelverket. Etter komiteens oppfatning
viser høringsuttalelsene gjennomgående en klar anbefaling fra finansnæringen,
samt offentlige myndigheter og tilsynsorganer, om at de foreslåtte lovendringene
blir vedtatt.
Komiteen vil fremheve behovet
for at oversiktlige og tilgjengelige regler regulerer adgangen til
pant i ulike formuesgoder. I særdeleshet gjelder dette for forbrukerforhold. Komiteen støtter
forslagene om enkelte særskilte formkrav i forbrukerforhold. Også
næringsdrivende har behov for å kunne fastlegge sine aktiva og handlingsalternativer
på en rask og enkel måte. Komiteen viser til høringsuttalelsen
fra Finansnæringens Hovedorganisasjon og Sparebankforeningen hvor
det understrekes at pant i innskudd for enkelte kunder, fordi de
ikke ansees kredittverdige, er den eneste muligheten de har til
å få utstedet bankgaranti. Det faktum at også offentlige myndigheter
og virksomheter, både kommunale og statlige, benytter bankgarantier
i betydelig utstrekning, illustrerer etter komiteens oppfatning
hvor praktisk denne formen for sikkerhetsstillelse er.
Komiteen har merket seg de ulike
vurderingene som er gjort i høringssvarene vedrørende behovet for
publisitet av pantsettelsen. Tinglysning av panteavtalen i Løsøreregisteret
vil utvilsomt sikre øvrige kreditorer større oversikt over pantsetters
økonomiske situasjon. Ved vurderingen av om det skal innføres et
slikt tilleggkrav vektlegger komiteen at dette ikke
er et vilkår ved pantsettelse av enkle pengekrav generelt. Behovet
for raskt å kunne sikre rettsvern gjelder i mange ulike situasjoner
både for næringsdrivende og privatpersoner. Komiteen legger
til grunn at hensynet til andre kreditorer er tilstrekkelig ivaretatt
ved muligheten for dekningsaksjon. Det synes ikke å være uenighet
blant høringsinstansene om at skriftlig avtale mellom pantsetter
og panthaver sikrer nødvendig notoritet, et syn som deles av departementet. Komiteen støtter
dette.
Komiteen har merket seg høringsinnspillene som
stiller spørsmål ved om behovet for slik pantsettelsesadgang er
reelt, og bekymringen for en uheldig forrykking av balansen mellom
ulike kreditorgrupper. Komiteen finner de positive effektene
av den foreslåtte lovendringen som større enn de påpekte uheldige
virkningene. Komiteen vil fremheve behovet for at
departementet har dialog med de næringene som i størst grad berøres
av endringene.
Komiteen viser til forslaget
om grenser for ansvaret til fraktfører i luftfartsloven. Komiteen støtter
forslaget. Norge er folkerettslig forpliktet til å følge Montreal-konvensjonen
om visse ensartede regler for internasjonal luftbefordring, da den
er gjennomført i norsk rett. Komiteen viser til at
kun en marginal andel av statene som har tiltrådt konvensjonen,
hadde innvending mot det aktuelle forslaget, og at endringen dermed
er bindende etter konvensjonen. Den foreslåtte endringen vil medføre
at de konkrete ansvarsgrensene i fremtiden vil fastsettes i forskrift. Komiteen ser
det som hensiktsmessig at dette gjennomføres som foreslått, sett
i lys av de forventede endringene i satsene hvert femte år.
Komiteen viser videre til forslaget
om endring i inkassoloven, som vil gi hjemmel til å gi regler om
gjennomføring av yrkeskvalifikasjonsdirektivet i norsk rett. Komiteen støtter
forslaget og har ingen øvrige merknader.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i panteloven mv.
I
I lov 8. februar 1980 nr. 2 om pant gjøres følgende
endringer:
§ 4-4 annet ledd skal lyde:
(2) Enkle pengekrav i form av innskudd på konto i
kredittinstitusjon kan pantsettes til fordel for kredittinstitusjonen.
I forbrukerforhold må slik panterett etableres ved skriftlig avtale,
og panteretten kan bare omfatte innskudd som står på særskilt konto
som er opprettet i forbindelse med avtalen.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
§ 4-5 nytt annet ledd skal lyde:
(2) Avtale om panterett etter § 4-4 annet ledd
må inngås skriftlig for å få rettsvern. Avtalen må angi hvilket
eller hvilke innskudd panteretten omfatter ved å angi kontonummer
eller kontonumre. Bestemmelsen i § 1-4 gjelder ikke. Pantsettelse
av slik panterett får rettsvern på samme måte.
Nåværende annet ledd blir første ledd nytt annet punktum.
II
I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart gjøres følgende
endringer:
§ 10-22 første til fjerde ledd skal
lyde:
Fraktføreren kan ikke fraskrive seg eller begrense ansvar
etter § 10-17 ved befordring av passasjerer, som ikke overstiger
et erstatningsbeløp fastsatt av departementet i forskrift for
hver enkelt passasjer. For beløp som overstiger beløpet
fastsatt av departementet i forskrift for hver enkelt
passasjer, er fraktføreren ikke ansvarlig etter § 10-17 dersom fraktføreren
godtgjør at:
1. skaden ikke er forårsaket ved skyld utvist av fraktføreren,
hans tilsatte eller andre han svarer for, eller
2. skaden utelukkende er forårsaket av tredjemanns skyld.
Fraktførerens ansvar for tap som følge av forsinkelse ved
befordring av passasjer er begrenset til et beløp fastsatt
av departementet i forskrift for hver passasjer.
Ved befordring av reisegods er fraktførerens ansvar for
tap på grunn av at reisegodset forsinkes, skades eller helt eller
delvis går tapt, begrenset til et beløp fastsatt av departementet
i forskrift for hver passasjer. Dersom passasjeren ved
overlevering av innskrevet reisegods til fraktføreren særskilt angir
verdien av reisegodset og betaler fastsatte tilleggsavgifter, gjelder
det oppgitte beløp som grense for fraktførerens ansvar. Dette gjelder
likevel ikke dersom fraktføreren godtgjør at verdien er lavere enn
det oppgitte beløp.
Ved befordring av gods er fraktførerens ansvar for tap
på grunn av at godset forsinkes, skades eller helt eller delvis
går tapt, begrenset til et beløp pr. kg fastsatt
av departementet i forskrift. Dersom avsenderen ved overlevering
av godset til fraktføreren særskilt angir verdien av godset og betaler
fastsatte tilleggsavgifter, gjelder det oppgitte beløp som grense for
fraktførerens ansvar. Dette gjelder likevel ikke dersom fraktføreren
godtgjør at verdien er lavere enn det oppgitte beløp. Dersom bare
en del av godset forsinkes, skades eller helt eller delvis går tapt,
regnes bare den sammenlagte vekten av de berørte kolli med når grensen
for fraktførerens ansvar skal bestemmes. Dersom verdien av andre
kolli som omfattes av samme luftfraktbrev, godskvittering eller
registrering på annen måte jf. § 10-5 annet ledd påvirkes, skal
disse kolliene regnes med.
III
I lov 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og
annen inndriving av forfalte pengekrav skal § 4 femte ledd nytt
annet punktum lyde:
Kongen kan i forskrift
gi regler om at Finanstilsynet uhindret av taushetsplikten kan eller
skal gi opplysninger om en inkassator som har norsk inkassobevilling
og midlertidig utøver inkassovirksomhet i en annen EØS-stat, til
relevant myndighet i vedkommende EØS-stat.
IV
Loven del I gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Loven del II og III trer i kraft straks.
Oslo, i justiskomiteen, den 9. november 2010
Per Sandberg |
Anders B. Werp |
leder |
ordfører |