I dokumentet fremmes følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen reversere avviklingen av
bassengene og gjenåpne dem som er lukket.
II
Stortinget ber regjeringen sørge for at ingen
flere basseng legges ned før nytt alternativ er på plass.
III
Stortinget ber regjeringen sørge for at også
poliklinisk fysioterapi inkluderes i den innsatsstyrte finansieringen
(ISF), og at det også her gis mulighet for egenbetaling.»
Forslagsstillerne viser til at stortingsflertallet
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2010 vedtok
avvikling av refusjonsordningen for poliklinisk fysioterapi. Intensjonen
med omleggingen var at midlene skulle fordeles mer likt, og regjeringen
har hatt tillit til at helseregionene skulle klare å fordele midlene
dit det er behov.
Det vises til at Fysioterapeutforbundet (NFF)
har gjennomført en kartlegging av konsekvensene av at stortingsflertallet
avviklet refusjonen for poliklinisk fysioterapi, og det viser seg
der at når de regionale helseforetakene har fordelt midlene gjennom
inntektsmodellen for helseforetaket, har denne fordelingsmodellen
slått svært uheldig ut for enkelte foretak til tross for at det
er stilt krav i oppdragsdokumentene til de regionale helseforetakene
om at tilbudet med poliklinisk fysioterapi skal opprettholdes.
Det vises til at tilbud om bassengtrening og
annet rehabilteringstilbud har blitt redusert ved flere sykehus.
Det uttales at bortfallet av refusjonsordningen for
poliklinisk fysioterapi fører til nedleggelser av tilbud uten at
annet tilbud er etablert i kommunehelsetjenesten.
Forslagsstillerne mener fysioterapitjenesten
må få levelige rammevilkår, noe den etter deres mening ikke har
i dag idet den står uten refusjonsrett, uten ISF-rett (innsatsstyrt
finansiering) og uten rett til å kreve egenandeler. Forslagsstillerne
mener at poliklinisk fysioterapi også bør inkluderes i den innsatsstyrte
finansieringen, og at forutsetningene for et slikt grep allerede
er på plass.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kari Agerup, Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline
Knutsen og Sonja Mandt, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari
Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig
Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til at rehabilitering er
samfunnets bidrag til at personer med behov for det kan oppnå best
mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse
sosialt og i samfunnet.
Komiteen mener forslagsstillerne
tar opp viktige problemstillinger, og viser til den gode helsemessige
effekten enkelte kan ha av bruk av basseng som del av behandling.
Videre uttrykker forslagsstillerne bekymring for nedleggelser. Komiteen deler
oppfatningen av dette tilbudets viktige stilling og viser til at
helse- og omsorgsministeren i sitt brev av 26. august 2010 til komiteen
understreker viktigheten av tilbud om nødvendig rehabilitering og
opptrening.
Komiteen viser til den samfunnsøkonomiske gevinsten
bassengtilbud gir gjennom sitt bidrag til bedret helse for store
pasientgrupper.
Komiteen viser til at det er
den enkelte kommune og de regionale helseforetakene som har det
daglige ansvaret for et godt helsetilbud.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til brevet fra helse- og omsorgsministeren der det understrekes
at det er forventet at RHF-ene og kommunene sørger for å ha tilstrekkelig
tilgang til basseng.
Flertallet vil videre fremheve
helse- og omsorgsministerens påpekning av helseregionenes «sørge
for»-ansvar knyttet til et forsvarlig fysioterapitilbud og er tilfreds
med at statsråden varsler at utviklingen vil følges tett videre. Statsråden
viser videre til oppfølgingen av samhandlingsmeldingen. Flertallet imøteser
dette.
Flertallet viser til forslagsstillernes
ønske om å inkludere poliklinisk fysioterapi i ISF. Flertallet mener
at det er viktig å skaffe oversikt over omfanget av poliklinisk
fysioterapi i helseforetakene, og at det deretter vurderes om det skal
inkluderes i ISF.
Flertallet foreslår at dokumentet
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er et overordnet
ansvar at helseforetakene og kommunene til enhver tid har gode tilbud
om varmtvannsbasseng og andre rehabiliteringstilbud. Dette vil for
mange pasientgrupper være forebyggende og med på å legge til rette
for at flere kan leve et bedre kvalitativt liv. Det bør satses betydelig
på forebyggende tiltak og rehabilitering. Mange av de pasientene
som har behov for rehabilitering, risikerer altfor ofte at de blir
stående utenfor det yrkesaktive liv på grunn av store smerter som
følge av manglende tilbud om rehabilitering. Det er særdeles viktig
med etterbehandling for å komme raskere tilbake til hverdagen og
et eventuelt yrkesaktivt liv, noe som gir økt livskvalitet for den
enkelte. Disse medlemmer mener det bør rettes et
særlig fokus på de pasienter som har falt ut av arbeidsmarkedet
som følge av manglende behandlingstilbud, og at dette bør være en
prioritert oppgave.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Innst. 212 S (2009–2010) Samhandlingsreformen der det blant
annet understrekes at habilitering og rehabilitering må få en tydelig
plass, både i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten,
i den helsemodellen samhandlingsreformen legger opp til. Videre
pekes det på et samhandlingsperspektiv, hvor individuelle pasientløp forutsetter
gode, tilpassede og samstemte opplegg, om at habilitering og rehabilitering
må bli en naturlig del av behandlingsløpet for de pasientgrupper
som trenger dette. Disse medlemmer mener ut fra dagens
finansieringssystem at det er riktig å øremerke midler til dette.
Disse medlemmer er bekymret for
utviklingen i antall rehabiliteringsplasser og mener det bør legges
opp til en betydelig økning av antallet slike plasser. Disse
medlemmer mener den viktigste faktoren for å få flere og
bedre rehabiliteringsplasser er å endre finansieringsmodellen slik
at pengene følger brukeren. Ved en slik modell ville det ikke vært
en problemstilling med ulikt tilbud i de forskjellige helseforetak
på bakgrunn av dårlig økonomi.
Disse medlemmer viser til at
det ifølge tall fra de regionale helseforetakene og KOSTRA har vært
en nedgang i antall rehabiliteringsplasser i perio-den 2005–2009.
Dette står i sterk kontrast til regjeringens uttalte målsetting
om å satse på rehabilitering. Disse medlemmer mener det
er behov for å bygge opp kapasiteten på rehabiliteringsfeltet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringspartiene, Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, sikret flertall for en endring i refusjonstakstene
for poliklinisk fysioterapi i Innst. 11 S (2009–2010). Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti
påpekte at opptreningstilbudet er mangelfullt, og advarte mot å
foreta denne endringen før alternativ finansiering var på plass.
Disse medlemmer viser til interpellasjonsdebatt
reist av Erna Solberg 15. april 2010, der representanten Solberg
pekte på hvordan kutt i opptreningstilbudet rammer pasientene og
fører til økt sykefravær. Helse- og omsorgsministeren uttaler at
«Det forutsettes at helseregionene viderefører de nødvendige
behandlingstilbudene, slik at sørge for-ansvaret deres ivaretas
på en best mulig måte.»
Disse medlemmer konstaterer
at dette ikke er tilfellet, og viser til at helseforetakene har foretatt
kutt i opptreningstilbud som eksempelvis bassengtrening, blant annet
i Kristiansund, Oslo, samt på Røros og i Levanger. Dette fører til
at pasienter mister viktige tilbud som setter dem i stand til å
mestre hverdag og jobb. Dette er stikk i strid med målsettingen
om å redusere sykefraværet og sikre at flere kan delta i arbeidslivet.
Disse medlemmer mener at det
er et politisk ansvar å sikre at helseforetakene ikke foretar beslutninger
i strid med helsepolitiske føringer, men konstaterer at regjeringspartiene
legger mer vekt på å beskytte helseforetakene enn å ivareta pasientenes
behov. Disse medlemmer viser til representantforslaget,
som vil sikre at gode opptreningstilbud kan videreføres.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at også
poliklinisk fysioterapi inkluderes i den innsatsstyrte finansieringen
(ISF), og at det også her gis mulighet for egenbetaling.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det er avgjørende at
det er god tilgang til varmtvannsbasseng i kommunene. Derfor er
det viktig at kommunene har økonomi til å opprettholde denne typen
tilbud. Disse medlemmer mener derfor at det avgjørende
virkemiddelet for å opprettholde gode bassengtilbud er å sikre kommunene
en god inntektsutvikling.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at nedleggelsene av rehabiliteringstilbud
uten at annet tilbud er etablert i kommunehelsetjenesten, fører
til oppløsning av nødvendige fagmiljøer og en svært vanskelig situasjon
for pasientene og helsepersonellet som berøres. Dette medlem vil
understreke at det haster med å snu denne utviklingen og fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen reversere avviklingen
av basseng som brukes til rehabilitering, og gjenåpne dem som er
lukket.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at ingen flere
basseng som brukes til rehabilitering, legges ned før nytt alternativ
er på plass.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sørge for at også
poliklinisk fysioterapi inkluderes i den innsatsstyrte finansieringen
(ISF), og at det også her gis mulighet for egenbetaling.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen reversere avviklingen av
basseng som brukes til rehabilitering, og gjenåpne dem som er lukket.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen sørge for at ingen
flere basseng som brukes til rehabilitering, legges ned før nytt
alternativ er på plass.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:131 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Dagfinn Høybråten, Laila Dåvøy og Rigmor
Andersen Eide om rehabilitering – vedlegges protokollen.
Dok. 8:131 S (2009-2010) - representantforslag fra
Dagfinn Høybråten, Laila Dåvøy og Rigmor Andersen Eide om rehabilitering
Jeg viser til brev av 31. mai 2010 der helse-
og omsorgskomiteen ber om min uttalelse til representantforslag
nr. 8:131 S (2009-2010) fra stortingsrepresentantene Dagfinn Høybråten,
Laila Dåvøy og Rigmor Andersen Eide om rehabilitering.
Representantforslaget inneholder tre forslag. Nedenfor
følger mine uttalelser til forslagene.
I
Stortinget ber regjeringen
reversere avviklingen av bassengene og gjenåpne dem som er lukket
Regjeringen styrer helsetjenesten gjennom krav til
tilbudet. Hvor mange basseng som er nødvendig for å gi et god tilbud
er en fortløpende vurdering hvor den enkelte kommune, RHF og Regjeringen
vil følge opp at de pasienter som har behov for det må få tilbud
om nødvendig rehabilitering og opptrening. For mange pasienter kan bruk
av basseng være en del av dette. De regionale helseforetakene har
det samlede ansvaret for at innbyggerne får tilgang til likeverdige
og gode spesialisthelsetjenester, herunder spesialisert rehabilitering
der også fysioterapi inngår. Kommunene har ansvar for rehabilitering
i kommunen, herunder fysioterapitjenester. Jeg forventer at RHF
og kommune sørger for å ha tilstrekkelig tilgang på basseng.
I 2010 ble midler til poliklinisk fysioterapi
lagt inn i basisrammen til de regionale helseforetakene. Endringen
innebærer en opprydding og avvikling av en overgangsordning som
har omfattet noen sykehus. Ordningen har vært basert på manuelle
oppgjør og har vært administrativt ressurskrevende. Jeg forutsetter
at helseregionene sørger for å videreføre de behandlingstilbud som
er nødvendige og riktige slik at deres ”sørge for”-ansvar ivaretas
på en best mulig måte. Dette vil jeg følge nøye med på.
Deler av tjenestene kan ligge i grenselandet
mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten, og må
løses ut fra lokale forhold hvor nødvendig faglig kompetanse er
en av hovednøklene. I tillegg til tilgjengelig kompetanse, vil geografi
spille en viktig rolle for hvordan tjenestene organiseres. Samarbeid
mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten er derfor
viktig for at tjenestene blir ivaretatt overfor pasientene, og at
tjenesten blir utført på riktig nivå.
Som en del av samhandlingsreformen har regjeringen
sagt at det skal lovfestes et krav om at kommuner/samarbeidende
kommuner helseforetak skal inngå samarbeidsavtaler. Dette vil være
en viktig mekanisme for å sikre at tjenestetilbudet i kommuner og
helseforetak blir godt tilpasset hverandre inkludert der det er
behov for basseng.
II
Stortinget ber regjeringen
sørge for at ingen flere basseng legges ned før et nytt alternativ
er på plass.
Jeg er enig i at det er viktig at pasienter
som har behov for det må få tilbud om nødvendig rehabilitering og
opptrening. De regionale helseforetakenes ”Sørge for”-ansvar gjelder
fortløpende og det må sikres at det til enhver tid er et forsvarlig
tilbud. Det betyr at man ikke kan avvikle et tilbud for et nytt
er på plass. Bassengtilbud i helseforetakene er som oftest et poliklinisk tilbud
til hjemmeboende pasienter. Disse pasientene kan i mange tilfeller
ivaretas i kommunehelsetjenesten. Jeg forutsetter at fysioterapi
og bassengtrening knyttet til spesialisert rehabilitering fortløpende
ivaretas av de regionale helseforetakene. Jeg er opptatt av at det
må være god samhandling og godt samarbeid mellom kommuner og helseforetak
for så sikre at pasienter får et helhetlig og sammenhengende tilbud. Dette
er også en sentral del av samhandlingsreformen.
III
Stortinget ber regjeringen
sørge for at også poliklinisk fysioterapi inkluderes i den innsatsstyrte
finansieringen (ISF), og at det også her gis mulighet for egenbetaling.
Som nevnt i mitt svar på interpellasjon nr.
55 (2009-2010) fra Erna Solberg (H) datert 15. februar 2010 som
jeg besvarte 15. april 2010, vil vi vurdere å inkludere poliklinisk
fysioterapi i innsatsstyrt finansiering. I en slik vurdering vil vi
se hen til arbeidet vi gjør i forbindelse samhandlingsreformen.
Jeg vil for orden skyld nevne at fysioterapi innen spesialisert
rehabilitering inngår i grunnlaget for beregning av DRG-poeng til
regionale helseforetakene fordi fysioterapeuter er en del av et
tverrfaglig team. Om lag 14 000 slike opphold er med i beregningsgrunnlaget
for ISF i 2009.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 11. november 2010
Bent Høie |
Geir-Ketil Hansen |
leder |
ordfører |