Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler
på statsbudsjettet for 2010. Under programområde 10, Helse og omsorg,
fremmes det forslag om å sette ned utgiftene med 77,15 mill. kroner.
Inntektene foreslås satt opp med 124,15 mill. kroner. Under programområde
30, Stønad ved helsetjenester, fremmes det, på grunnlag av nye anslag,
forslag om å sette opp utgiftene med 446,6 mill. kroner.
Under programområde 10, Helse og omsorg, fremmes
det videre flere forslag om å flytte bevilgninger mellom poster
innenfor samme kapittel for at budsjettering og regnskapsføring
knyttet til tilskudd skal være i samsvar med bevilgningsreglementet.
Post 70 Tilskudd foreslås satt ned 16,35 mill. kroner.
Post 70 Frivillig arbeid foreslås satt ned 8
mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt
opp 3,75 mill. kroner.
Post 60 Kommunetilskudd foreslås satt opp 6 mill.
kroner.
Post 70 Smittevern mv. foreslås satt ned 3,75 mill.
kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt ned 1,5
mill. kroner.
Post 71 Særskilte tilskudd foreslås satt opp
6,2 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt opp 3,3
mill. kroner.
Post 72 Basisbevilgning Helse Sør Øst RHF foreslås
satt ned 2 400 mill. kroner.
Post 73 Basisbevilgning Helse Vest RHF foreslås
satt ned 840 mill. kroner.
Post 74 Basisbevilgning Helse Midt-Norge RHF foreslås
satt ned 640 mill. kroner.
Post 75 Basisbevilgning Helse Nord RHF foreslås
satt ned 570 mill. kroner.
Post 76 Innsatsstyrt finansiering foreslås satt
ned 46,3 mill. kroner.
Post 77 Poliklinisk virksomhet foreslås satt
ned 13 mill. kroner.
Post 83 Opptrekksrenter for lån fom. 2008 foreslås
satt opp 14 mill. kroner.
Ny post 86 Driftskreditter foreslås bevilget
med 4 450 mill. kroner.
Post 91 Opptrekksrenter for lån tom. 2007 foreslås
satt ned 2,5 mill. kroner.
Post 72 Kjøp av opptrening foreslås satt ned
9 mill. kroner.
Post 71 Tvungen omsorg for psykisk utviklingshemmede
foreslås satt ned 8 mill. kroner.
Post 72 Utviklingsområder innen psykisk helsevern
og rus foreslås satt ned 2 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt
opp 7,95 mill. kroner.
Post 60 Omsorgstjenester foreslås satt ned 1 mill.
kroner.
Post 67 Utviklingstiltak foreslås satt ned 7,65 mill.
kroner.
Post 75 Kompetansetiltak foreslås satt ned 1 mill.
kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt
opp 5,9 mill. kroner.
Post 73 Forebygging av uønskede svangerskap og
abort foreslås satt ned 3,9 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt
ned 5,5 mill kroner.
Post 61 Kommunalt rusarbeid foreslås satt opp 5,5
mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt
opp 39,7 mill. kroner.
Post 60 Psykisk helsearbeid foreslås satt ned
9 mill. kroner.
Post 72 Utviklingstiltak foreslås satt ned 29,7 mill.
kroner.
Post 73 Vold og traumatisk stress foreslås satt ned
1 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt
opp 1,7 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt
ned 1 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt
ned 2,15 mill. kroner.
Post 79 Andre tilskudd foreslås satt opp 1,15 mill.
kroner.
Post 70 Spesialisthjelp foreslås satt opp 92
mill. kroner.
Post 71 Psykologhjelp foreslås satt opp 21 mill. kroner.
Post 72 Tannlegehjelp foreslås satt ned 5 mill. kroner.
Post 76 Private laboratorier og røntgeninstitutt foreslås
satt opp 18 mill. kroner.
Post 70 Legemidler foreslås satt ned 18,5 mill. kroner.
Post 72 Sykepleieartikler foreslås satt opp
55 mill. kroner.
Post 70 Egenandelstak 1 foreslås satt opp 215,6 mill.
kroner.
Post 71 Egenandelstak 2 foreslås satt ned 2
mill. kroner.
Post 62 Fastlønnsordning fysioterapeuter foreslås
satt opp 17 mill. kroner.
Post 70 Allmennlegehjelp foreslås satt opp 163,1 mill.
kroner.
Post 71 Fysioterapi foreslås satt ned 107,3
mill. kroner.
Post 72 Jordmorhjelp foreslås satt ned 1 mill. kroner.
Post 73 Kiropraktorbehandling foreslås satt
opp 4 mill. kroner.
Post 70 Bidrag lokalt foreslås satt ned 5,3
mill. kroner.
Post 3 Refusjon fra Utenriksdepartementet foreslås
satt ned 16,35 mill. kroner.
Post 80 Renter på investeringslån foreslås satt opp
174 mill. kroner.
Post 85 Avdrag på investeringslån fom. 2008 foreslås
satt ned 41 mill. kroner.
Post 90 Avdrag på investeringslån tom. 2007 foreslås
satt opp 7,5 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, har når det gjelder kapitler som ikke er omtalt
nedenfor, ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene
i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å styrke
det forebyggende arbeidet mot rusproblemer. Slik disse medlemmer ser
det, bør blant annet hjelpetiltakene for barn av rusmiddelavhengige
styrkes. Det vises til Innst. S. nr. 322 (2008–2009) der en enstemmig
komité ber regjeringen samarbeide med kommunene om å gjennomføre
rusforebyggende prosjekter etter inspirasjon fra STAD-prosjektet i
Stockholm. Dette innebærer samarbeid med salgsnæringen om opplæring
av personell, kombinert med flere kontroller av salgs- og serveringsstedene.
Disse medlemmer viser til at
bevilgningen over kap. 718 post 70 har stikkordet «kan overføres»,
og vil stemme mot regjeringen Stoltenbergs forslag om å kutte i
denne bevilgningen.
Komiteen registrerer at det er
usikkert når helseforetakene vil være klare til å kunne benytte sikkerhetsløsningen
for e-resept, og imøteser den varslede orientering til Stortinget
når valg av sikkerhetsløsning er klar.
Komiteen registrerer
at den utvidelse av det erstatningsrettslige vern som fant sted
i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 (2008–2009), har
ført til erstatningsvedtak i Pasientskadenemnda, og gir sin tilslutning
til at bevilgningen settes opp som foreslått.
Komiteen registrerer
at det foreligger ny informasjon om endrede pensjonskostnader for
regionale helseforetak både for 2010 og 2011 sammenlignet med henholdsvis
saldert budsjett for 2010 og forslag til budsjett for 2011. Proposisjonen
redegjør for bakgrunnen for endringene. Komiteen merker
seg at fremtidige pensjonskostnader vil bli lavere når offentlig tjenestepensjon
tilpasses pensjonsreformen på bakgrunn av nye regler for regulering
av alderpensjon og effekten av levealdersjustering. I første omgang
gjelder beregningene årskullene 1953 og tidligere. Komiteen registrerer
at basert på forslag om hvordan disse forhold skal beregnes fra
Norsk regnskapsstiftelse som er på høring, vil det for 2010 bli
en engangseffekt med reduksjon i pensjonskostnaden i resultatregnskapene
til de regionale helse-fore-takene på 9,25 mrd. kroner. Komiteen gir
tilslutning til at 4,8 mrd. kroner av dette beløpet disponeres til
å styrke foretakenes egenkapital på bakgrunn av et tilsvarende akkumulert
underskudd fra perioden 2006 til 2008 som følge av merkostnader
til pensjon. Dette vil innebære et positivt resultatkrav til regionale
helseforetak på 4,8 mrd. kroner i 2010.
Komiteen mener temaet pensjon
er komplisert, og det store flertallet i befolkningen vil ikke være
kjent med for eksempel forskjellen på pensjonskostnad og pensjonspremie. Komiteen forventer
derfor at det kan bli krevende å kommunisere grunnlaget for et så
betydelig positivt driftsresultat for 2010.
Komiteen støtter forslaget om
at den resterende kostnadsreduksjonen på 4,45 mrd. kroner medfører
tilsvarende nedsettelse av basisbevilgningen samtidig som driftskreditten
settes tilsvarende opp, jf. de prinsipper som ble lagt gjennom behandlingen
av St.prp. nr. 1 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det per 2. kvartal
2010 var 5 698 som ventet på fysikalsk medisin og rehabilitering
i spesialisthelsetjenesten ifølge Helsedirektoratets rapport om
ventetider. Dette er ca. 1 300 flere enn på samme tidspunkt i 2007.
I samme periode er spesialisthelsetjenestens kjøp av døgnplasser
i opptreningsinstitusjonene redusert. Flere rehabiliteringstilbud
i spesialisthelsetjenesten, blant annet bassengtrening, er avviklet
det siste året som følge av regjeringen Stoltenbergs kutt i refusjon
for poliklinisk fysioterapi. Flere opptreningsinstitusjoner får
reduserte avtaler med helseforetakene i pågående anbudsprosesser. Slik disse
medlemmer ser det, bør tilbudet i opptreningsinstitusjonene
utnyttes bedre og tilbudet bør videreutvikles. Disse medlemmer vil
derfor stemme mot forslaget om å redusere bevilgningen på kap. 733
post 70, og viser til at bevilgningen kan overføres til neste års
budsjett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti påpeker at det fortsatt er
behov for et betydelig arbeid for å utvikle tilbudet innenfor rusbehandling
og psykisk helsevern. Disse medlemmer påpeker blant
annet at utvikling av faglige retningslinjer for rusbehandling først
skal foreligge i 2015, til tross for at det er stort behov for å
styrke kvaliteten i arbeidet. Videre påpeker disse medlemmer at
det er betydelige variasjoner i bruk av tvang mellom helseforetakene,
og at det er viktig å iverksette utviklingstiltak som kan redusere
unødvendig tvangsbruk. Disse medlemmer vil stemme
mot å redusere bevilgningen over kap. 734 post 72.
Komiteen er svært
tilfreds med at det er foreslått å øke de frie inntektene til kommunene med
1 mrd. kroner i 2010, og at ordningen med investeringstilskudd for
sykehjemsplasser og omsorgsboliger økes betydelig. Komiteen er enig
i at de nye forbedrede investeringstilskuddene skal gis med tilbakevirkende
kraft.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at kommunene blir styrket gjennom denne nysalderingen. Disse
medlemmer mener at dette må bidra til å finansiere et løft
for eldreomsorgen i kommunene gjennom en økning av investeringstilskuddet
for bygging av sykehjemsplasser til 1,3 mill. kroner per plass. Dette
er en naturlig oppfølging av Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2011.
Disse medlemmer understreker
behovet for å øremerke midler til eldreomsorgen, ettersom alle erfaringer
tilsier at økning i de frie inntektene som regjeringen foreslår,
ikke bidrar til ønsket vekst i antall sykehjemsplasser. Disse
medlemmer forutsetter derfor at denne tilleggsbevilgningen
kan overføres og viser videre til Fremskrittspartiets alternative
budsjett for 2011 der kommunene er styrket med 3 mrd. kroner ut over
regjeringens forslag, herunder 2 mrd. kroner øremerket til eldreomsorgen. Disse
medlemmer mener dette vil gi kommunene den nødvendige forutsigbarheten
til å øke tjenestetilbudet for denne tilleggsbevilgningen. Dette
er etter disse medlemmers syn avgjørende å få på
plass slik at kommunene faktisk bruker penger på eldreomsorgen.
Dette er langt viktigere enn at kommunene gjør som kommunalministeren
har antydet, nemlig å bruke regjeringens styrking til ekstraordinær
nedbetaling av gjeld eller bygging av fond. Disse medlemmer viser
derfor til Fremskrittspartiets forslag under kapittel 586, der det
i denne nysaldering er foreslått en styrking av øremerkede midler
til eldreomsorgen.
Komiteen er glad for at innføringen
av automatisk frikort har vært vellykket, og at alle innbyggere
nå får refundert sine utgifter over tak 1. Dette har bidratt til
en utgiftsvekst på 17,2 prosent fra 2009. Komiteen støtter
at bevilgningen på denne post settes opp med 215,6 mill. kroner
som foreslått.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke at utgiftsveksten
på 215,6 mill. kroner, som det vises til, i sin helhet er penger som
staten tidligere ikke har refundert til innbyggerne. Disse
medlemmer vil også påpeke at overgangen til ny ordning har
medført store forsinkelser på refusjon, noe som først og fremst rammer
dem med lavest kjøpekraft. Det er avgjørende at oppfølgingen av
dette blir bedre i 2011.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité
med unntak av forslagene til endring av kap. 718 post 70, kap. 733
post 70 og kap. 734 post 72 som fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter |
703 | | Internasjonalt samarbeid | |
| 70 | Tilskudd, kan overføres, kan nyttes
under post 60, nedsettes med | 16 350 000 |
| | fra kr 32 300 000 til kr 15 950 000 | |
718 | | Rusmiddelforebygging | |
| 70 | Frivillig arbeid, kan overføres, nedsettes med | 8 000 000 |
| | fra kr 95 821 000 til kr 87 821 000 | |
719 | | Annet folkehelsearbeid | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres,
kan nyttes under
post 79, forhøyes med | 3 750 000 |
| | fra kr 49 701 000 til kr 53 451 000 | |
| 60 | Kommunetilskudd, kan overføres,forhøyes med | 6 000 000 |
| | fra kr 11 855 000 til kr 17 855 000 | |
| 70 | Smittevern mv., kan overføres, nedsettes med | 3 750 000 |
| | fra kr 31 529 000 til kr 27 779 000 | |
720 | | Helsedirektoratet | |
| 01 | Driftsutgifter, nedsettes med
| 1 500 000 |
| | fra kr 778 763 000 til kr 777 263 000 | |
722 | | Norsk pasientskadeerstatning | |
| 71 | Særskilte tilskudd, forhøyes med
| 6 200 000 |
| | fra kr 2 064 000 til kr 8 264 000 | |
724 | | Statens autorisasjonskontor for helsepersonell | |
| 01 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 3 300 000 |
| | fra kr 25 043 000 til kr 28 343 000 | |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 72 | Basisbevilgning Helse Sør-Øst RHF, kan
overføres, nedsettes med | 2 400 000 000 |
| | fra kr 40 405 637 000 til kr 38 005 637 000 | |
| 73 | Basisbevilgning Helse Vest RHF, kan
overføres, nedsettes med | 840 000 000 |
| | fra kr 14 056 039 000 til kr 13 216 039 000 | |
| 74 | Basisbevilgning Helse Midt-Norge RHF, kan
overføres, nedsettes med | 640 000 000 |
| | fra kr 10 717 406 000 til kr 10 077 406 000 | |
| 75 | Basisbevilgning Helse Nord RHF, kan
overføres, nedsettes med | 570 000 000 |
| | fra kr 9 510 782 000 til kr 8 940 782 000 | |
| 76 | Innsatsstyrt finansiering, overslagsbevilgning, nedsettes med | 46 300 000 |
| | fra kr 19 148 942 000 til kr 19 102 642 000 | |
| 77 | Poliklinisk virksomhet mv., overslagsbevilgning, nedsettes med | 13 000 000 |
| | fra kr 2 308 459 000 til kr 2 295 459 000 | |
| 83 | Opptrekksrenter for lån fom. 2008, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 14 000 000 |
| | fra kr 6 000 000 til kr 20 000 000 | |
Ny | 86 | Driftskreditter, bevilges med
| 4 450 000 000 |
| 91 | Opptrekksrenter for lån tom. 2007, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 2 500 000 |
| | fra kr 10 000 000 til kr 7 500 000 | |
733 | | Habilitering og rehabilitering | |
| 72 | Kjøp av opptrening mv., kan overføres, nedsettes med | 9 000 000 |
| | fra kr 40 960 000 til kr 31 960 000 | |
734 | | Særskilte tilskudd til psykisk helse og rustiltak | |
| 71 | Tvungen omsorg for psykisk utviklingshemmede, nedsettes med | 8 000 000 |
| | fra kr 80 461 000 til kr 72 461 000 | |
| 72 | Utviklingsområder innen psykisk helsevern og rus, nedsettes med | 2 000 000 |
| | fra kr 50 948 000 til kr 48 948 000 | |
761 | | Omsorgstjeneste | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes
under post 79,forhøyes med | 7 950 000 |
| | fra kr 119 472 000 til kr 127 422 000 | |
| 60 | Kompetansetiltak i kommunene, kan
overføres,nedsettes med | 1 000 000 |
| | fra kr 180 955 000 til kr 179 955 000 | |
| 67 | Utviklingstiltak, nedsettes med
| 7 650 000 |
| | fra kr 109 382 000 til kr 101 732 000 | |
| 75 | Kompetansetiltak, nedsettes med
| 1 000 000 |
| | fra kr 9 961 000 til kr 8 961 000 | |
762 | | Primærhelsetjeneste | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes
under post 70,forhøyes med | 5 900 000 |
| | fra kr 24 079 000 til kr 29 979 000 | |
| 73 | Forebygging av uønskede svangerskap og abort,
kan overføres, nedsettes med
| 3 900 000 |
| | fra kr 28 512 000 til kr 24 612 000 | |
763 | | Rustiltak | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes
under post 71,nedsettes med | 5 500 000 |
| | fra kr 63 100 000 til kr 57 600 000 | |
| 61 | Kommunalt rusarbeid, kan overføres,forhøyes med | 5 500 000 |
| | fra kr 323 088 000 til kr 328 588 000 | |
764 | | Psykisk helse | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med | 39 700 000 |
| | fra kr 33 941 000 til kr 73 641 000 | |
| 60 | Psykisk helsearbeid, kan overføres, nedsettes med | 9 000 000 |
| | fra kr 195 837 000 til kr 186 837 000 | |
| 72 | Utviklingstiltak, kan overføres,nedsettes med | 29 700 000 |
| | fra kr 409 243 000 til kr 379 543 000 | |
| 73 | Vold og traumatisk stress, kan overføres,nedsettes med | 1 000 000 |
| | fra kr 108 255 000 til kr 107 255 000 | |
769 | | Utredningsvirksomhet mv. | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes
under post 70,forhøyes med | 1 700 000 |
| | fra kr 29 837 000 til kr 31 537 000 | |
770 | | Tannhelsetjeneste | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes
under post 70, nedsettes med | 1 000 000 |
| | fra kr 9 804 000 til kr 8 804 000 | |
781 | | Forsøk og utvikling mv. | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, nedsettes med
| 2 150 000 |
| | fra kr 91 215 000 til kr 89 065 000 | |
| 79 | Andre tilskudd, forhøyes med
| 1 150 000 |
| | fra kr 40 004 000 til kr 41 154 000 | |
2711 | | Spesialisthelsetjeneste mv. | |
| 70 | Spesialisthjelp, forhøyes med
| 92 000 000 |
| | fra kr 1 288 000 000 til kr 1 380 000 000 | |
| 71 | Psykologhjelp, forhøyes med
| 21 000 000 |
| | fra kr 172 000 000 til kr 193 000 000 | |
| 72 | Tannlegehjelp, nedsettes med
| 5 000 000 |
| | fra kr 1 380 000 000 til kr 1 375 000 000 | |
| 76 | Private laboratorier og røntgeninstitutt, forhøyes med | 18 000 000 |
| | fra kr 372 000 000 til kr 390 000 000 | |
2751 | | Legemidler mv. | |
| 70 | Legemidler, nedsettes med
| 18 500 000 |
| | fra kr 7 713 500 000 til kr 7 695 000 000 | |
| 72 | Sykepleieartikler, forhøyes med
| 55 000 000 |
| | fra kr 1 395 000 000 til kr 1 450 000 000 | |
2752 | | Refusjon av egenbetaling | |
| 70 | Egenandelstak 1, forhøyes med
| 215 600 000 |
| | fra kr 3 824 400 000 til kr 4 040 000 000 | |
| 71 | Egenandelstak 2, nedsettes med
| 2 000 000 |
| | fra kr 183 000 000 til kr 181 000 000 | |
2755 | | Helsetjeneste i kommunene mv. | |
| 62 | Fastlønnsordning fysioterapeuter,
kan nyttes
under post 71, forhøyes med | 17 000 000 |
| | fra kr 230 000 000 til kr 247 000 000 | |
| 70 | Almennlegehjelp, forhøyes med
| 163 100 000 |
| | fra kr 3 116 900 000 til kr 3 280 000 000 | |
| 71 | Fysioterapi, kan nyttes under post
62, nedsettes med | 107 300 000 |
| | fra kr 1 727 300 000 til kr 1 620 000 000 | |
| 72 | Jordmorhjelp, nedsettes med
| 1 000 000 |
| | fra kr 43 000 000 til kr 42 000 000 | |
| 73 | Kiropraktorbehandling, forhøyes med
| 4 000 000 |
| | fra kr 105 000 000 til kr 109 000 000 | |
2790 | | Andre helsetiltak | |
| 70 | Bidrag lokalt, nedsettes med
| 5 300 000 |
| | fra kr 225 300 000 til kr 220 000 000 | |
| | | |
Inntekter |
3703 | | Internasjonalt samarbeid | |
| 3 | Refusjon fra Utenriksdepartementet, nedsettes med
| 16 350 000 |
| | fra kr 18 855 000 til kr 2 505 000 | |
3732 | | Regionale helseforetak | |
| 80 | Renter på investeringslån, forhøyes med
| 174 000 000 |
| | fra kr 350 000 000 til kr 524 000 000 | |
| 85 | Avdrag på investeringslån fom. 2008, nedsettes med
| 41 000 000 |
| | fra kr 140 000 000 til kr 99 000 000 | |
| 90 | Avdrag på investeringslån tom. 2007, forhøyes med
| 7 500 000 |
| | fra kr 670 000 000 til kr 677 500 000 | |
II
Stortinget samtykker i at stikkordet «kan overføres»
tilføyes bevilgningen under kapitel 781, Forsøk og utvikling, post
21, Spesielle driftsutgifter i statsbudsjettet for 2010.
III
Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet
i 2010 kan gi de regionale helseforetakene inntil 11 350 mill. kroner
i driftskreditt, men slik at utestående lån ved utgangen av 2010 ikke
skal overstige 10 782 mill. kroner.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 9. desember 2010
Bent Høie |
Are Helseth |
leder |
ordfører |