Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om endringer i statsbudsjettet for 2010 under Helse- og omsorgsdepartementet

Innhold

Til Stortinget

Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2010. Under programområde 10, Helse og omsorg, fremmes det forslag om å sette ned utgiftene med 77,15 mill. kroner. Inntektene foreslås satt opp med 124,15 mill. kroner. Under programområde 30, Stønad ved helsetjenester, fremmes det, på grunnlag av nye anslag, forslag om å sette opp utgiftene med 446,6 mill. kroner.

Under programområde 10, Helse og omsorg, fremmes det videre flere forslag om å flytte bevilgninger mellom poster innenfor samme kapittel for at budsjettering og regnskapsføring knyttet til tilskudd skal være i samsvar med bevilgningsreglementet.

Post 70 Tilskudd foreslås satt ned 16,35 mill. kroner.

Post 70 Frivillig arbeid foreslås satt ned 8 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt opp 3,75 mill. kroner.

Post 60 Kommunetilskudd foreslås satt opp 6 mill. kroner.

Post 70 Smittevern mv. foreslås satt ned 3,75 mill. kroner.

Post 1 Driftsutgifter foreslås satt ned 1,5 mill. kroner.

Post 71 Særskilte tilskudd foreslås satt opp 6,2 mill. kroner.

Post 1 Driftsutgifter foreslås satt opp 3,3 mill. kroner.

Post 72 Basisbevilgning Helse Sør Øst RHF foreslås satt ned 2 400 mill. kroner.

Post 73 Basisbevilgning Helse Vest RHF foreslås satt ned 840 mill. kroner.

Post 74 Basisbevilgning Helse Midt-Norge RHF foreslås satt ned 640 mill. kroner.

Post 75 Basisbevilgning Helse Nord RHF foreslås satt ned 570 mill. kroner.

Post 76 Innsatsstyrt finansiering foreslås satt ned 46,3 mill. kroner.

Post 77 Poliklinisk virksomhet foreslås satt ned 13 mill. kroner.

Post 83 Opptrekksrenter for lån fom. 2008 foreslås satt opp 14 mill. kroner.

Ny post 86 Driftskreditter foreslås bevilget med 4 450 mill. kroner.

Post 91 Opptrekksrenter for lån tom. 2007 foreslås satt ned 2,5 mill. kroner.

Post 72 Kjøp av opptrening foreslås satt ned 9 mill. kroner.

Post 71 Tvungen omsorg for psykisk utviklingshemmede foreslås satt ned 8 mill. kroner.

Post 72 Utviklingsområder innen psykisk helsevern og rus foreslås satt ned 2 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt opp 7,95 mill. kroner.

Post 60 Omsorgstjenester foreslås satt ned 1 mill. kroner.

Post 67 Utviklingstiltak foreslås satt ned 7,65 mill. kroner.

Post 75 Kompetansetiltak foreslås satt ned 1 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt opp 5,9 mill. kroner.

Post 73 Forebygging av uønskede svangerskap og abort foreslås satt ned 3,9 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned 5,5 mill kroner.

Post 61 Kommunalt rusarbeid foreslås satt opp 5,5 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt opp 39,7 mill. kroner.

Post 60 Psykisk helsearbeid foreslås satt ned 9 mill. kroner.

Post 72 Utviklingstiltak foreslås satt ned 29,7 mill. kroner.

Post 73 Vold og traumatisk stress foreslås satt ned 1 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt opp 1,7 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned 1 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned 2,15 mill. kroner.

Post 79 Andre tilskudd foreslås satt opp 1,15 mill. kroner.

Post 70 Spesialisthjelp foreslås satt opp 92 mill. kroner.

Post 71 Psykologhjelp foreslås satt opp 21 mill. kroner.

Post 72 Tannlegehjelp foreslås satt ned 5 mill. kroner.

Post 76 Private laboratorier og røntgeninstitutt foreslås satt opp 18 mill. kroner.

Post 70 Legemidler foreslås satt ned 18,5 mill. kroner.

Post 72 Sykepleieartikler foreslås satt opp 55 mill. kroner.

Post 70 Egenandelstak 1 foreslås satt opp 215,6 mill. kroner.

Post 71 Egenandelstak 2 foreslås satt ned 2 mill. kroner.

Post 62 Fastlønnsordning fysioterapeuter foreslås satt opp 17 mill. kroner.

Post 70 Allmennlegehjelp foreslås satt opp 163,1 mill. kroner.

Post 71 Fysioterapi foreslås satt ned 107,3 mill. kroner.

Post 72 Jordmorhjelp foreslås satt ned 1 mill. kroner.

Post 73 Kiropraktorbehandling foreslås satt opp 4 mill. kroner.

Post 70 Bidrag lokalt foreslås satt ned 5,3 mill. kroner.

Post 3 Refusjon fra Utenriksdepartementet foreslås satt ned 16,35 mill. kroner.

Post 80 Renter på investeringslån foreslås satt opp 174 mill. kroner.

Post 85 Avdrag på investeringslån fom. 2008 foreslås satt ned 41 mill. kroner.

Post 90 Avdrag på investeringslån tom. 2007 foreslås satt opp 7,5 mill. kroner.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, har når det gjelder kapitler som ikke er omtalt nedenfor, ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene i proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å styrke det forebyggende arbeidet mot rusproblemer. Slik disse medlemmer ser det, bør blant annet hjelpetiltakene for barn av rusmiddelavhengige styrkes. Det vises til Innst. S. nr. 322 (2008–2009) der en enstemmig komité ber regjeringen samarbeide med kommunene om å gjennomføre rusforebyggende prosjekter etter inspirasjon fra STAD-prosjektet i Stockholm. Dette innebærer samarbeid med salgsnæringen om opplæring av personell, kombinert med flere kontroller av salgs- og serveringsstedene.

Disse medlemmer viser til at bevilgningen over kap. 718 post 70 har stikkordet «kan overføres», og vil stemme mot regjeringen Stoltenbergs forslag om å kutte i denne bevilgningen.

Komiteen registrerer at det er usikkert når helseforetakene vil være klare til å kunne benytte sikkerhetsløsningen for e-resept, og imøteser den varslede orientering til Stortinget når valg av sikkerhetsløsning er klar.

Komiteen registrerer at den utvidelse av det erstatningsrettslige vern som fant sted i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 (2008–2009), har ført til erstatningsvedtak i Pasientskadenemnda, og gir sin tilslutning til at bevilgningen settes opp som foreslått.

Komiteen registrerer at det foreligger ny informasjon om endrede pensjonskostnader for regionale helseforetak både for 2010 og 2011 sammenlignet med henholdsvis saldert budsjett for 2010 og forslag til budsjett for 2011. Proposisjonen redegjør for bakgrunnen for endringene. Komiteen merker seg at fremtidige pensjonskostnader vil bli lavere når offentlig tjenestepensjon tilpasses pensjonsreformen på bakgrunn av nye regler for regulering av alderpensjon og effekten av levealdersjustering. I første omgang gjelder beregningene årskullene 1953 og tidligere. Komiteen registrerer at basert på forslag om hvordan disse forhold skal beregnes fra Norsk regnskapsstiftelse som er på høring, vil det for 2010 bli en engangseffekt med reduksjon i pensjonskostnaden i resultatregnskapene til de regionale helse-fore-takene på 9,25 mrd. kroner. Komiteen gir tilslutning til at 4,8 mrd. kroner av dette beløpet disponeres til å styrke foretakenes egenkapital på bakgrunn av et tilsvarende akkumulert underskudd fra perioden 2006 til 2008 som følge av merkostnader til pensjon. Dette vil innebære et positivt resultatkrav til regionale helseforetak på 4,8 mrd. kroner i 2010.

Komiteen mener temaet pensjon er komplisert, og det store flertallet i befolkningen vil ikke være kjent med for eksempel forskjellen på pensjonskostnad og pensjonspremie. Komiteen forventer derfor at det kan bli krevende å kommunisere grunnlaget for et så betydelig positivt driftsresultat for 2010.

Komiteen støtter forslaget om at den resterende kostnadsreduksjonen på 4,45 mrd. kroner medfører tilsvarende nedsettelse av basisbevilgningen samtidig som driftskreditten settes tilsvarende opp, jf. de prinsipper som ble lagt gjennom behandlingen av St.prp. nr. 1 (2008–2009).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det per 2. kvartal 2010 var 5 698 som ventet på fysikalsk medisin og rehabilitering i spesialisthelsetjenesten ifølge Helsedirektoratets rapport om ventetider. Dette er ca. 1 300 flere enn på samme tidspunkt i 2007. I samme periode er spesialisthelsetjenestens kjøp av døgnplasser i opptreningsinstitusjonene redusert. Flere rehabiliteringstilbud i spesialisthelsetjenesten, blant annet bassengtrening, er avviklet det siste året som følge av regjeringen Stoltenbergs kutt i refusjon for poliklinisk fysioterapi. Flere opptreningsinstitusjoner får reduserte avtaler med helseforetakene i pågående anbudsprosesser. Slik disse medlemmer ser det, bør tilbudet i opptreningsinstitusjonene utnyttes bedre og tilbudet bør videreutvikles. Disse medlemmer vil derfor stemme mot forslaget om å redusere bevilgningen på kap. 733 post 70, og viser til at bevilgningen kan overføres til neste års budsjett.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti påpeker at det fortsatt er behov for et betydelig arbeid for å utvikle tilbudet innenfor rusbehandling og psykisk helsevern. Disse medlemmer påpeker blant annet at utvikling av faglige retningslinjer for rusbehandling først skal foreligge i 2015, til tross for at det er stort behov for å styrke kvaliteten i arbeidet. Videre påpeker disse medlemmer at det er betydelige variasjoner i bruk av tvang mellom helseforetakene, og at det er viktig å iverksette utviklingstiltak som kan redusere unødvendig tvangsbruk. Disse medlemmer vil stemme mot å redusere bevilgningen over kap. 734 post 72.

Komiteen er svært tilfreds med at det er foreslått å øke de frie inntektene til kommunene med 1 mrd. kroner i 2010, og at ordningen med investeringstilskudd for sykehjemsplasser og omsorgsboliger økes betydelig. Komiteen er enig i at de nye forbedrede investeringstilskuddene skal gis med tilbakevirkende kraft.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at kommunene blir styrket gjennom denne nysalderingen. Disse medlemmer mener at dette må bidra til å finansiere et løft for eldreomsorgen i kommunene gjennom en økning av investeringstilskuddet for bygging av sykehjemsplasser til 1,3 mill. kroner per plass. Dette er en naturlig oppfølging av Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2011.

Disse medlemmer understreker behovet for å øremerke midler til eldreomsorgen, ettersom alle erfaringer tilsier at økning i de frie inntektene som regjeringen foreslår, ikke bidrar til ønsket vekst i antall sykehjemsplasser. Disse medlemmer forutsetter derfor at denne tilleggsbevilgningen kan overføres og viser videre til Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2011 der kommunene er styrket med 3 mrd. kroner ut over regjeringens forslag, herunder 2 mrd. kroner øremerket til eldreomsorgen. Disse medlemmer mener dette vil gi kommunene den nødvendige forutsigbarheten til å øke tjenestetilbudet for denne tilleggsbevilgningen. Dette er etter disse medlemmers syn avgjørende å få på plass slik at kommunene faktisk bruker penger på eldreomsorgen. Dette er langt viktigere enn at kommunene gjør som kommunalministeren har antydet, nemlig å bruke regjeringens styrking til ekstraordinær nedbetaling av gjeld eller bygging av fond. Disse medlemmer viser derfor til Fremskrittspartiets forslag under kapittel 586, der det i denne nysaldering er foreslått en styrking av øremerkede midler til eldreomsorgen.

Komiteen er glad for at innføringen av automatisk frikort har vært vellykket, og at alle innbyggere nå får refundert sine utgifter over tak 1. Dette har bidratt til en utgiftsvekst på 17,2 prosent fra 2009. Komiteen støtter at bevilgningen på denne post settes opp med 215,6 mill. kroner som foreslått.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke at utgiftsveksten på 215,6 mill. kroner, som det vises til, i sin helhet er penger som staten tidligere ikke har refundert til innbyggerne. Disse medlemmer vil også påpeke at overgangen til ny ordning har medført store forsinkelser på refusjon, noe som først og fremst rammer dem med lavest kjøpekraft. Det er avgjørende at oppfølgingen av dette blir bedre i 2011.

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité med unntak av forslagene til endring av kap. 718 post 70, kap. 733 post 70 og kap. 734 post 72 som fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.

Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

703

Internasjonalt samarbeid

70

Tilskudd, kan overføres, kan nyttes under post 60, nedsettes med

16 350 000

fra kr 32 300 000 til kr 15 950 000

718

Rusmiddelforebygging

70

Frivillig arbeid, kan overføres, nedsettes med

8 000 000

fra kr 95 821 000 til kr 87 821 000

719

Annet folkehelsearbeid

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 79, forhøyes med

3 750 000

fra kr 49 701 000 til kr 53 451 000

60

Kommunetilskudd, kan overføres,forhøyes med

6 000 000

fra kr 11 855 000 til kr 17 855 000

70

Smittevern mv., kan overføres, nedsettes med

3 750 000

fra kr 31 529 000 til kr 27 779 000

720

Helsedirektoratet

01

Driftsutgifter, nedsettes med

1 500 000

fra kr 778 763 000 til kr 777 263 000

722

Norsk pasientskadeerstatning

71

Særskilte tilskudd, forhøyes med

6 200 000

fra kr 2 064 000 til kr 8 264 000

724

Statens autorisasjonskontor for helsepersonell

01

Driftsutgifter, forhøyes med

3 300 000

fra kr 25 043 000 til kr 28 343 000

732

Regionale helseforetak

72

Basisbevilgning Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, nedsettes med

2 400 000 000

fra kr 40 405 637 000 til kr 38 005 637 000

73

Basisbevilgning Helse Vest RHF, kan overføres, nedsettes med

840 000 000

fra kr 14 056 039 000 til kr 13 216 039 000

74

Basisbevilgning Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, nedsettes med

640 000 000

fra kr 10 717 406 000 til kr 10 077 406 000

75

Basisbevilgning Helse Nord RHF, kan overføres, nedsettes med

570 000 000

fra kr 9 510 782 000 til kr 8 940 782 000

76

Innsatsstyrt finansiering, overslagsbevilgning, nedsettes med

46 300 000

fra kr 19 148 942 000 til kr 19 102 642 000

77

Poliklinisk virksomhet mv., overslagsbevilgning, nedsettes med

13 000 000

fra kr 2 308 459 000 til kr 2 295 459 000

83

Opptrekksrenter for lån fom. 2008, overslagsbevilgning, forhøyes med

14 000 000

fra kr 6 000 000 til kr 20 000 000

Ny

86

Driftskreditter, bevilges med

4 450 000 000

91

Opptrekksrenter for lån tom. 2007, overslagsbevilgning, nedsettes med

2 500 000

fra kr 10 000 000 til kr 7 500 000

733

Habilitering og rehabilitering

72

Kjøp av opptrening mv., kan overføres, nedsettes med

9 000 000

fra kr 40 960 000 til kr 31 960 000

734

Særskilte tilskudd til psykisk helse og rustiltak

71

Tvungen omsorg for psykisk utviklingshemmede, nedsettes med

8 000 000

fra kr 80 461 000 til kr 72 461 000

72

Utviklingsområder innen psykisk helsevern og rus, nedsettes med

2 000 000

fra kr 50 948 000 til kr 48 948 000

761

Omsorgstjeneste

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 79,forhøyes med

7 950 000

fra kr 119 472 000 til kr 127 422 000

60

Kompetansetiltak i kommunene, kan overføres,nedsettes med

1 000 000

fra kr 180 955 000 til kr 179 955 000

67

Utviklingstiltak, nedsettes med

7 650 000

fra kr 109 382 000 til kr 101 732 000

75

Kompetansetiltak, nedsettes med

1 000 000

fra kr 9 961 000 til kr 8 961 000

762

Primærhelsetjeneste

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 70,forhøyes med

5 900 000

fra kr 24 079 000 til kr 29 979 000

73

Forebygging av uønskede svangerskap og abort, kan overføres, nedsettes med

3 900 000

fra kr 28 512 000 til kr 24 612 000

763

Rustiltak

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 71,nedsettes med

5 500 000

fra kr 63 100 000 til kr 57 600 000

61

Kommunalt rusarbeid, kan overføres,forhøyes med

5 500 000

fra kr 323 088 000 til kr 328 588 000

764

Psykisk helse

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

39 700 000

fra kr 33 941 000 til kr 73 641 000

60

Psykisk helsearbeid, kan overføres, nedsettes med

9 000 000

fra kr 195 837 000 til kr 186 837 000

72

Utviklingstiltak, kan overføres,nedsettes med

29 700 000

fra kr 409 243 000 til kr 379 543 000

73

Vold og traumatisk stress, kan overføres,nedsettes med

1 000 000

fra kr 108 255 000 til kr 107 255 000

769

Utredningsvirksomhet mv.

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 70,forhøyes med

1 700 000

fra kr 29 837 000 til kr 31 537 000

770

Tannhelsetjeneste

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 70, nedsettes med

1 000 000

fra kr 9 804 000 til kr 8 804 000

781

Forsøk og utvikling mv.

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

2 150 000

fra kr 91 215 000 til kr 89 065 000

79

Andre tilskudd, forhøyes med

1 150 000

fra kr 40 004 000 til kr 41 154 000

2711

Spesialisthelsetjeneste mv.

70

Spesialisthjelp, forhøyes med

92 000 000

fra kr 1 288 000 000 til kr 1 380 000 000

71

Psykologhjelp, forhøyes med

21 000 000

fra kr 172 000 000 til kr 193 000 000

72

Tannlegehjelp, nedsettes med

5 000 000

fra kr 1 380 000 000 til kr 1 375 000 000

76

Private laboratorier og røntgeninstitutt, forhøyes med

18 000 000

fra kr 372 000 000 til kr 390 000 000

2751

Legemidler mv.

70

Legemidler, nedsettes med

18 500 000

fra kr 7 713 500 000 til kr 7 695 000 000

72

Sykepleieartikler, forhøyes med

55 000 000

fra kr 1 395 000 000 til kr 1 450 000 000

2752

Refusjon av egenbetaling

70

Egenandelstak 1, forhøyes med

215 600 000

fra kr 3 824 400 000 til kr 4 040 000 000

71

Egenandelstak 2, nedsettes med

2 000 000

fra kr 183 000 000 til kr 181 000 000

2755

Helsetjeneste i kommunene mv.

62

Fastlønnsordning fysioterapeuter, kan nyttes under post 71, forhøyes med

17 000 000

fra kr 230 000 000 til kr 247 000 000

70

Almennlegehjelp, forhøyes med

163 100 000

fra kr 3 116 900 000 til kr 3 280 000 000

71

Fysioterapi, kan nyttes under post 62, nedsettes med

107 300 000

fra kr 1 727 300 000 til kr 1 620 000 000

72

Jordmorhjelp, nedsettes med

1 000 000

fra kr 43 000 000 til kr 42 000 000

73

Kiropraktorbehandling, forhøyes med

4 000 000

fra kr 105 000 000 til kr 109 000 000

2790

Andre helsetiltak

70

Bidrag lokalt, nedsettes med

5 300 000

fra kr 225 300 000 til kr 220 000 000

Inntekter

3703

Internasjonalt samarbeid

3

Refusjon fra Utenriksdepartementet, nedsettes med

16 350 000

fra kr 18 855 000 til kr 2 505 000

3732

Regionale helseforetak

80

Renter på investeringslån, forhøyes med

174 000 000

fra kr 350 000 000 til kr 524 000 000

85

Avdrag på investeringslån fom. 2008, nedsettes med

41 000 000

fra kr 140 000 000 til kr 99 000 000

90

Avdrag på investeringslån tom. 2007, forhøyes med

7 500 000

fra kr 670 000 000 til kr 677 500 000

II

Stortinget samtykker i at stikkordet «kan overføres» tilføyes bevilgningen under kapitel 781, Forsøk og utvikling, post 21, Spesielle driftsutgifter i statsbudsjettet for 2010.

III

Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet i 2010 kan gi de regionale helseforetakene inntil 11 350 mill. kroner i driftskreditt, men slik at utestående lån ved utgangen av 2010 ikke skal overstige 10 782 mill. kroner.

Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 9. desember 2010

Bent Høie

Are Helseth

leder

ordfører