Presidentskapet fremmer
i denne innstillingen forslag til endring i Stortingets forretningsorden
(FO) § 18 sjette ledd siste punktum, som vil gi adgang til å avholde
åpne høringer samtidig som det er møte i plenum. Dessuten fremmes det
forslag om endring i § 25 som gjelder møtestart og møtepause i Stortingets
plenum, hvilket innebærer at møtene på fredager som hovedregel starter
kl. 09, og at møtepause i praksis bare forekommer tirsdager og enkelte
torsdager. Som en følge av endret møtestart på fredager foreslås
det at fristen for å levere inn ulike forslag til behandling flyttes
fra kl. 09.00 til kl. 08.30, jf. § 28 første ledd annet punktum og
§ 30 første ledd annet punktum og femte ledd. Det foreslås at endringene
i FO trer i kraft straks.
Endring av møtestart og avvikling av møter uten møtepause
kan gjøres uten endring av FO, men når starttidspunktet legges om
på varig basis, har presidentskapet likevel funnet
det hensiktsmessig å justere FO § 25 i henhold til den nye praksisen.
Denne endringen ble, i likhet med enkelte andre endringer i møteavviklingen
som ikke krever endring av FO, innført i desember 2010. Den nye
ordningen innebærer at møtepausene sløyfes helt i desember og juni.
Videre skal kveldsmøter fortrinnsvis legges til tirsdager, sekundært
mandager og eventuelt torsdager hvis det er møte den påfølgende
fredag. Hvis det avholdes kveldsmøter på mandager, sløyfes normalt
møtepausen dersom møtet starter kl. 12.
Presidentskapet vil dessuten
videreføre ordningen med plenumsfrie uker i perioden januar–april,
som kan benyttes til komitéreiser, åpne høringer etc. Det legges
opp til å avholde plenumsmøter i uken etter påske.
Presidentskapet vil også sørge
for at det i langtidsplanen avsettes tid for gruppeseminarer.
Presidentskapet er av den oppfatning
at de samlede endringene vil føre til en mer hensiktsmessig og forutsigbar
møteavvikling. Dessuten vil komiteenes behov for å kunne planlegge
og avvikle åpne høringer bli bedre ivaretatt. Det vil også bli enklere
for representantene å kunne ha kontakt med sine valgdistrikt og
utøve annen møtevirksomhet enn den som er forbundet med møter i
Stortinget.
Endringene som her er omtalt, er drøftet med gruppelederne,
og presidentskapet har også mottatt brev i sakens
anledning fra samtlige stortingsgrupper og fra flere av de faste
komiteene. På denne bakgrunn legger presidentskapet til
grunn at det er bred enighet om både de endringene som alt er iverksatt
og de som foreslås i innstillingen.
FO § 18 har regler om komiteenes åpne høringer.
§ 18 sjette ledd siste punktum lyder:
«Det er ikke adgang til å holde åpen høring når det
er møte i Stortinget, bortsett fra den ordinære spørretimen.»
Regelen om at det ikke kan holdes åpne komitéhøringer
samtidig med møter i Stortinget, ble i Innst. S. nr. 8 (1995–1996)
s. 22–23 i utgangspunktet begrunnet med to hensyn:
Misnøye blant en
del representanter, særlig i de små partiene, med at komitémøter
holdes samtidig med møter i tingene. Komitémedlemmene vil ha enda
vanskeligere for å utebli fra en åpen høring.
Medias og publikums oppmerksomhet mot tingsmøtene
kan bli enda mindre når det samtidig foregår en åpen komitéhøring.
I Innst. S. nr. 91 (2001–2002) gikk
likevel et flertall i presidentskapet inn for å tillate at åpne høringer
kunne holdes samtidig med ordinær spørretime pga. de praktiske problemene
komiteene i noen tilfeller har med å avvikle høringer utenom plenumstiden. Presidentskapet viser til
at når det nå er gjort endringer mht. møtepausen, vil dette problemet
øke, og presidentskapet har derfor funnet å ville
vurdere spørsmålet på nytt. Erfaringene etter at ordningen med åpne
høringer ble etablert i 2002, tilsier også at oppmerksomheten rundt
– og deltakelse i – debattene i salen ikke nødvendigvis vil bli
vesentlig endret om enkelte komitéhøringer holdes samtidig med møte
i plenum. Særlig hensynet til de mindre partiene taler for å spre møtevirksomheten
i Stortinget slik at representantene gis mulighet til å delta både
i komitéaktiviteter og i debattene i plenum. Presidentskapet vil
derfor understreke at komiteene fortsatt bør bestrebe seg på å legge åpne
høringer til dager der det ikke er møter i plenum, og viser til
at langtidsplanen er lagt opp med dette for øye.
Presidentskapet vil peke på at
kontrollhøringer som regel er forbundet med større oppmerksomhet
og bruk av ressurser i Stortingets administrasjon enn øvrige komitéhøringer.
Slike høringer bør derfor ikke finne sted samtidig med at det er
møte i plenum. Presidentskapet vil i denne forbindelse
vise til at også andre komiteer enn kontroll- og konstitusjonskomiteen
unntaksvis vil kunne holde kontrollhøringer. I Reglement om åpne
kontrollhøringer § 1 er det fastsatt at reglementet gjelder for
høringer i andre komiteer «når den åpne høringen har som formål
å klarlegge eller vurdere et tidligere faktisk begivenhetsforløp».
Presidentskapet foreslår på denne
bakgrunn at det gis adgang til å avholde åpne høringer samtidig
med at det er møte i Stortinget, med unntak for kontrollhøringer.
Adgangen til å avholde kontrollhøringer under den ordinære spørretimen
videreføres.
Presidentskapet foreslår etter
dette at FO § 18 sjette ledd siste punktum endres slik:
«Det er ikke adgang til å holde åpen kontrollhøring
når det er møte i Stortinget, bortsett fra under den ordinære spørretimen.»
Møtetiden i Stortinget reguleres av FO § 25,
som lyder:
«Møter i Stortinget holdes i regelen på hverdager mellom
kl. 10 og 16, lørdager mellom kl. 10 og 13. Dersom arbeidsmengden
krever det, kan Presidentskapet beslutte at det etter vanlig kunngjøring
skal holdes møter også mellom kl. 18 og 22. Med Stortingets samtykke,
kan møtene vare ut over denne tid.»
Presidentskapet har
vurdert om møtene i Stortinget bør starte tidligere. Presidentskapet har
konkludert med at møtestart kl. 10 som hovedregel bør beholdes,
med unntak av formiddagsmøtene fredager som bør starte kl. 09. Eventuelle
møter lørdager bør fortsatt starte kl. 10. Praksis med at møtene
mandager normalt starter kl. 12, videreføres. Det vises til at det
er oppslutning i partigruppene om å avvikle møtene i Stortinget
etter disse retningslinjer.
Møtestart på fredager kl. 09 ble iverksatt fra desember
2010, da FO § 25 ikke er til hinder for fleksibilitet når det gjelder
møtestart. At fredagsmøtene starter kl. 09, betyr at det kan legges til
rette for normalt å kunne avslutte møtene innen kl. 12. Siden møtestart
på fredager innføres som en fast ordning, mener presidentskapet at
FO § 25 bør endres i tråd med dette.
Presidentskapet har besluttet
at møtepausen som hovedregel skal sløyfes når møtet i Stortinget
starter kl. 12 og på torsdager når det ikke er møte den påfølgende
fredag. Pausen sløyfes helt i desember og juni når det i utgangspunktet avholdes
daglige plenumsmøter. I praksis vil møtepause bare forekomme tirsdager
og enkelte torsdager. Det foreslås derfor at FO § 25 endres slik
at bestemmelsen for det første bare gir uttrykk for når møtet begynner.
Dette innebærer at dagens saker behandles fortløpende til dagens kart
er ferdig behandlet. Vilkåret i gjeldende regel om at kveldsmøte
er avhengig av at arbeidsmengden krever det, videreføres ikke. I
stedet foreslås det en regel som gir presidentskapet adgang til
å bestemme at det skal være en pause i møtet mellom kl. 16 og kl. 18.
Men det normale vil som nevnt være at møtene avholdes uten slik pause.
Bestemmelsen om at møtene kan vare ut over kl. 22, videreføres.
Presidentskapet fremmer følgende
forslag:
«FO § 25 skal lyde:
Møter i Stortinget begynner i regelen kl. 10
med unntak av fredager da møtene i regelen begynner kl. 09. Presidentskapet
kan beslutte at møtet etter vanlig kunngjøring skal avsluttes kl. 16,
og settes på ny kl. 18. Med Stortingets samtykke kan møtene vare
ut over kl. 22.»
Som følge av at møtestart på fredager settes
til kl. 09, er det behov for å endre fristen for innlevering av
forslag.
FO § 28 første ledd annet punktum lyder:
«Grunnlovsforslag og representantforslag innleveres
til Stortingets administrasjon senest kl. 09.00 den dag forslaget
skal fremsettes i møte.»
FO § 30 første ledd første og annet punktum lyder:
«Forslag som er omhandlet og utformet i komitéinnstillingen,
tas opp til avgjørelse sammen med innstillingen når forslagsstilleren
krever det. Det samme gjelder andre forslag vedkommende samme sak
når de er forhåndsvarslet ved innlevering til presidenten gjennom
Stortingets administrasjon senest kl. 09.00 den dag saken skal behandles
i Stortinget.»
FO § 30 femte ledd lyder:
«Dersom et forslag vedrørende lovbehandling som fremsettes
ved annen behandling av et lovforslag, ikke er forhåndsvarslet ved
innlevering til presidenten gjennom Stortingets administrasjon senest
kl. 09.00 den dag saken skal behandles, kan presidenten eller en
femtedel av de medlemmer som er til stede, motsette seg avstemning
over forslaget.»
Presidentskapet viser
til at disse fristene er satt av hensyn til den administrative forberedelsen
av forslagene. Behovet for slik forberedelse antas å være størst
for representantforslagenes vedkommende. Grunnlovsforslagene fremsettes i
praksis ikke samme dag som de skal fremmes i møtet. Det er mindre
oppfølgingsarbeid knyttet til forslag som fremsettes i medhold av
§ 30. Presidentskapet mener likevel det vil være mest
ryddig om det gjelder samme frist for alle typer forslag, uavhengig
av når møtet begynner. Fristen for å innlevere forslag bør derfor
være kl. 08.30. §§ 28 og 30 foreslås endret i tråd med dette.
Presidentskapet fremmer følgende
forslag:
«FO § 28 første ledd annet punktum skal lyde:
Grunnlovsforslag og representantforslag innleveres
til Stortingets administrasjon senest kl. 08.30 den dag forslaget
skal fremsettes i møte.
FO § 30 første ledd annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder andre forslag vedkommende samme
sak når de er forhåndsvarslet ved innlevering til presidenten gjennom
Stortingets administrasjon senest kl. 08.30 den dag saken skal behandles
i Stortinget.
FO § 30 femte ledd skal lyde:
Dersom et forslag vedrørende lovbehandling som
fremsettes ved annen behandling av et lovforslag, ikke er forhåndsvarslet
ved innlevering til presidenten gjennom Stortingets administrasjon
senest kl. 08.30 den dag saken skal behandles, kan presidenten eller
en femtedel av de medlemmer som er til stede, motsette seg avstemning
over forslaget.»
Presidentskapet rår
Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I Stortingets forretningsorden gjøres følgende endringer:
§ 18 sjette ledd siste punktum skal lyde:
Det er ikke adgang til å holde åpen kontrollhøring når
det er møte i Stortinget, bortsett fra under den
ordinære spørretimen.
§ 25 skal lyde:
Møter i Stortinget begynner i regelen kl. 10 med unntak av fredager da møtene i regelen
begynner kl. 09. Presidentskapet kan beslutte at møtet etter vanlig
kunngjøring skal avsluttes kl. 16, og settes på ny kl. 18. Med
Stortingets samtykke kan møtene vare ut over kl. 22.
§ 28 første ledd annet punktum skal lyde:
Grunnlovsforslag og representantforslag innleveres til Stortingets
administrasjon senest kl. 08.30 den dag
forslaget skal fremsettes i møte.
§ 30 første ledd annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder andre forslag vedkommende samme sak når de
er forhåndsvarslet ved innlevering til presidenten gjennom Stortingets
administrasjon senest kl. 08.30 den dag
saken skal behandles i Stortinget.
FO § 30 femte ledd skal lyde:
Dersom et forslag vedrørende lovbehandling som fremsettes ved
annen behandling av et lovforslag, ikke er forhåndsvarslet ved innlevering til
presidenten gjennom Stortingets administrasjon senest kl. 08.30 den dag saken skal behandles, kan
presidenten eller en femtedel av de medlemmer som er til stede,
motsette seg avstemning over forslaget.
II
Endringene under I trer i kraft straks.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 3. februar 2011
Dag Terje Andersen |
Øyvind Korsberg |
Per-Kristian Foss |
Marit Nybakk |
Akhtar Chaudhry |
Line Henriette Hjemdal |