I rundskriv M-1/2010 fra Landbruks- og matdepartementet
ble nedre grense for når det kreves prisvurdering ved salg av konsesjonspliktig landbrukseiendom,
hevet til 1,5 mill. kroner. I tillegg ble maksimal boverdi oppjustert
til 1,5 mill. kroner. Endringene skulle bidra til at vi får et enklere
regelverk for prisvurdering. Intensjonen med oppjustering av den
nedre beløpsgrensen for prisvurdering var å åpne for at mindre landbrukseiendommer
hvor boligfunksjonen er mer framtredende enn næringsaspektet, kunne
bli omsatt til en pris som ligger nærmere markedsverdi.
Hovedhensynet bak bestemmelsen i konsesjonsloven
§ 9 er hensynet til bosetting på eiendom og rekruttering av selvstendig
næringsdrivende til primærnæringen landbruk.
Prisvurderingen av konsesjonspliktig landbrukseiendom
gjelder kun ved erverv av landbrukseiendom som fortsatt skal nyttes
til dette formålet. Erverv av eiendommer med mindre enn 25 dekar
fulldyrket eller overflatedyrket jord, eller mindre enn 500 dekar
produktiv skog, vil kunne skje uten konsesjon, og følgelig uten
at priskontrollen kan gjøres gjeldende.
For kjøper vil de begrensninger priskontrollen medfører,
slå gunstig ut.
Priskontroll av konsesjonspliktig landbrukseiendom
har størst følger for selger.
Salg av fast eiendom skal gjerne erstattes ved
erverv av ny fast eiendom for selger. I hovedsak omsettes fast eiendom
til boligformål på det åpne marked, uten verken konsesjons- eller
boplikt, men styrt av markedet etter tilbud/etterspørselsmekanismer.
En overgang fra eiendomsmarked som er prisregulert til et eiendomsmarked
styrt etter markedsme-kansimer, vil i all hovedsak sette større
krav til egenkapital for erverver eller større krav til tilgang
på egenkapital.
En begrensning i hva selger kan forvente å få
for eksisterende fast eiendom, medfører gjerne at selger vegrer
seg for å selge. Pr. i dag står over 34 000 gårdsbruk tomme i Norge.
Forslagsstillerne er av den formening at en friere omsetning av
landbrukseiendommer vil gjøre det mer attraktivt å vedlikeholde
driftsbygninger og holde kulturlandskapet i hevd, samt legge allerede tomme
gårdsbruk ut for salg på det frie eiendomsmarkedet.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av lov 28. november 2003 nr. 98 om konsesjon ved erverv av fast
eiendom (konsesjonsloven) mv., herunder oppheving av konsesjonsloven
§ 9 nr. 1 om prisfastsetting av konsesjonspliktige landbrukseiendommer.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke-Jensen
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil
Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig
Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til representantforslag fra
stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Torgeir Trældal og Per
Roar Bredvold om oppheving av bestemmelser om prisfastsetting av konsesjonspliktige
landbrukseiendommer. Komiteen viser videre til at
forslagsstillerne ber regjeringen fremme forslag om endring av konsesjonsloven,
herunder oppheving av konsesjonsloven § 9 nr. 1 om prisfastsetting
av konsesjonspliktige landbrukseiendommer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at priskontrollen ved erverv av landbrukseiendom skal ivareta hensynet
til å forbeholde landbrukseiendommer for aktive yrkesutøvere, sikre
rekruttering til næringen og å gi yrkesutøverne økonomisk og sosialt
tilfredsstillende forhold. Prisnivået på landbrukseiendommer må da
ikke ligge høyere enn at en med normal god utnyttelse av eiendommens
driftsgrunnlag kan oppnå et tilfredsstillende økonomisk resultat. Forslaget
innebærer en avvikling av priskontrollen, og flertallet avviser
derfor forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at intensjonen med priskontrollen ved
erverv av landbrukseiendom skulle ivareta hensynet til å forbeholde landbruks-eiendommer
for aktive yrkesutøvere, sikre rekruttering til næringen og å gi
yrkesutøverne økonomisk og sosialt tilfredsstillende forhold.
Imidlertid mener disse medlemmer at
denne bestemmelsen virker mot sin hensikt i dagens samfunn. Disse
medlemmer mener prisnivået på landbrukseiendommer blir holdt
kunstig nede gjennom en sentral prisfastsettelse i forhold til hva
en ville kunne oppnådd ved omsetning av landbruks-eiendommer i et
fritt marked.
Disse medlemmer viser til at
det i dag står i overkant av 34 000 landbrukseiendommer uvirksomme. Disse
medlemmer mener dette blant annet skyldes at eierne har
funnet det uhensiktsmessig eller ulønnsomt å ha fortsatt drift.
Disse medlemmer viser til at
flere kommuner ønsker økt tilflytting og har lansert prosjekt som «lys
i alle vindu» som et tiltak for dette. Dette skjer samtidig som
det er i overkant av 160 000 som har ytret ønske om å kjøpe seg
et småbruk for å benytte som fritidsbolig.
Disse medlemmer er av den formening
at siden landbrukseiendommer ikke omsettes på det frie markedet
som bolig- og næringseiendommer for øvrig, er det mange eiere av
landbrukseiendommer som vegrer seg for å selge. Dette fordi de mener
de får mindre igjen for eiendommen enn dens reelle verdi. Mange
av disse eiendommene befinner seg i områder hvor det ikke svarer
seg å drive produktivt landbruk. Derimot har disse eiendommene gjerne
et stort potensial som fritidseiendommer.
Disse medlemmer mener at reglene
om sentral prisfastsettelse av landbrukseiendommer setter eiere
av slike eiendommer i en uheldig situasjon når de selger landbrukseiendommen
og skal kjøpe seg inn i det ordinære boligmarkedet. Grunnet lav
tilgang på egenkapital vil disse ikke kunne delta i budkampen på
attraktive boligobjekt på like vilkår som ordinære boligkjøpere.
Disse medlemmer mener denne forskjellsbehandlingen
med sentral prisfastsetting av landbrukseiendommer som følger av
lovverket, ikke lenger kan forsvares i dagens samfunn.
Disse medlemmer mener at en fri
omsetning av landbrukseiendommer i tillegg til å gi selger av slike
eiendommer en mer reell markedspris, også kan gi dynamiske ringvirkninger
for lokalsamfunn hvor disse eiendommer ligger. For det første kan
høyt moti-verte kjøpere blant annet se muligheter for å etablere
og utvikle nisjeproduksjon på eiendommen. For det andre kan potensielle
kjøpere som ønsker å bruke eiendommen som fritidseiendom, over tid
være med på å kanalisere sine husholdningskjøp til lokale forretninger
som igjen kan være med på å skape nye arbeidsplasser. For det tredje
kan potensielle kjøpere som ikke ønsker å drive jorden selv, være
villig til å leie ut produktiv jord til andre gårdbrukere i distriktet.
Dette kan igjen være med på å muliggjøre deres mulighet til å drive med
lønnsomt jordbruk på heltid.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av lov 28. november 2003 nr. 98 om konsesjon ved erverv av fast
eiendom (konsesjonsloven) mv., herunder oppheving av konsesjonsloven
§ 9 nr. 1 om prisfastsetting av konsesjonspliktige landbrukseiendommer.»
Komiteens medlemmer fra Høyre deler forslagsstillernes
syn på at en friere omsetning av landbrukseiendommer vil gjøre det
mer attraktivt å vedlikeholde driftsbygninger og holde kulturlandskapet
i hevd, samt legge allerede nedlagte gårdsbruk ut for salg på det
frie eiendomsmarkedet. Disse medlemmer viser til
at Høyre er dypt bekymret over priskontrollens negative effekter
på norsk landbruk og den norske bondens driftsmuligheter. Disse
medlemmer viser for øvrig til egne forslag og løsninger fremmet
i representantforslag fra representanter fra Høyre om å forbedre
bøndenes driftsmuligheter og styrke den private eiendomsretten herunder
gjennom fjerning av særreguleringer på landbruks-eiendommer, Representantforslag 24
S (2010–2011), som i disse dager er til behandling i Stortinget.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av lov 28. november 2003 nr. 98 om konsesjon ved erverv av fast
eiendom (konsesjonsloven) mv., herunder oppheving av konsesjonsloven
§ 9 nr. 1 om prisfastsetting av konsesjonspliktige landbrukseiendommer.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:18 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Torgeir Trældal og
Per Roar Bredvold om oppheving av bestemmelser om prisfastsetting
av konsesjonspliktige landbrukseiendommer – bifalles ikke.
Jeg viser til oversendelse fra Stortingets næringskomite,
datert 11. november 2010, der komiteen ber om Landbruks- og matdepartementets vurderinger
av ovennevnte representantforslag.
Representantene foreslår at bestemmelsene om priskontroll
i konsesjonsloven blir opphevet. De viser bl.a. til at opphevelse
av priskontrollen vil kunne føre til at eieren av landbrukseiendom
i større grad enn i dag vil være interessert i å foreta påkostninger
og investeringer i bolig og driftsbygninger og i å holde kulturlandskapet
i hevd. I tillegg er forslagsstillerne av den formening at opphevelse
av priskontrollen vil føre til at flere tomme gårdsbruk vil bli
lagt ut for salg.
Priskontrollen ved erverv av landbrukseiendom følger
av konsesjonsloven § 9. Ved avgjørelser av søknader om konsesjon
for erverv av eiendom som skal nyttes til landbruksformål, skal
det bl.a. legges vekt på om den avtalte prisen tilgodeser en samfunnsmessig
forsvarlig prisutvikling. Med en samfunnsmessig forsvarlig pris
forstås en pris som bidrar til å realisere målene i landbrukspolitikken.
Dette gjelder mål som å forbeholde landbrukseiendommer for aktive yrkesutøvere,
sikre rekruttering til næringen og å gi yrkesutøverne økonomisk
og sosialt tilfredsstillende forhold. Prisnivået på landbrukseiendommer
må da ikke ligge høyere enn at en med normal god utnyttelse av eiendommens driftsgrunnlag
kan oppnå et tilfredsstillende økonomisk resultat. Etter min mening
er de samfunnsmessige målene som priskontrollen er satt til å ivareta
viktige også i dag. Jeg har, som oppfølging av lovarbeidet i 2009
lagt opp til endringer i prisrundskrivet slik at mindre, bebygde eiendommer
er unnlatt fra priskontroll. Arealgrensen for dette følger grensene
for boplikt, dvs. at eiendommen må være større enn 25 dekar fulldyrka
eller overflatedyrka jord, eller den må være større enn 500 dekar
produktiv skog. I tillegg har jeg lagt opp til at priskontroll kan
unnlates dersom kjøpesummen ikke overstiger kr 1.500.000,-. Dette
er nærmere omtalt i rundskriv M-1/2010 som er oversendt Stortinget
i tilknytning til mitt svar på dokument 8:24 (2010-2011).
Oslo, i næringskomiteen, den 8. februar 2011
Terje Aasland |
Rigmor Andersen Eide |
leder |
ordfører |