Jeg viser til komiteens brev av 10. desember 2010
ved leder Heikki Holmås, hvor det bes om departementets uttalelse
til forslaget fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen, Gjermund
Hagesæter, Åge Starheim og Bente Thoresen: Dokument 8:40 S (2009-20010). Forslaget
lyder:
"Stortinget ber regjeringen legge frem sak for Stortinget
med de nødvendige forslag for å forhindre at det gis oppholds- og
arbeidstillatelse til imamer med tilknytning til totalitære, islamistiske
regimer, som dermed ikke respekterer eller praktiserer religionsfrihet
og de universelle menneskerettighetene."
Besvarelsen er koordinert med arbeidsministeren.
Det er bestemmelsen om faglærte i utlendingsforskriften
§ 6-1 som i dag gir hjemmel for å innvilge oppholdstillatelse til
religiøse ledere. Etter denne bestemmelsen stilles det i utgangspunktet
bare krav om at utlendingen må ha fagutdanning tilsvarende videregående
skoles nivå, men for religiøse ledere opereres det i medhold av
bestemmelsens annet ledd med skjerpede krav til utlendingens kompetanse;
det kreves som hovedregel mastergrad eller utdanning på masternivå.
Det påpekes for øvrig at utlendingsforskriften også
åpner for at religiøse forelesere som ikke skal være lenger enn
tre måneder i Norge, kan jobbe som forelesere eller forkynnere i
denne perioden uten at de trenger en særskilt oppholdstillatelse.
Visumpliktige utlendinger må imidlertid ha besøksvisum for den aktuelle
perioden.
Regjeringen er opptatt av å forebygge fremvekst i
Norge av radikale religiøse grupperinger som forfekter intolerante
og samfunnsfiendtlige holdninger, uforenlige med grunnleggende menneskerettigheter,
og som representerer en sikkerhetsrisiko. Justisministeren har derfor
nylig lagt frem regjeringens handlingsplan for å forebygge radikalisering
og voldelig ekstremisme. Denne bekrefter at forebygging på området
er en viktig målsetting for regjeringen.
Samtidig er det grunnleggende at norske myndigheter
i bestrebelsene etter å forebygge ekstremisme, sørger for at vi
respekterer de verdiene og rettighetene vi derigjennom ønsker å beskytte,
så som religionsfriheten og ytringsfriheten. Regelverket om utlendingers
adgang til visum eller oppholdstillatelse har derfor ikke vilkår
knyttet til hvilket verdisyn eller hvilken religiøs retning den
aktuelle religiøse lederen representerer. Regjeringen ønsker ikke
å etablere regler som hindrer at religiøse ledere kan komme til
Norge selv om vi kan være uenig i deres verdier og standpunkter.
Det samme gjelder for øvrig også for ikke-religiøse forelesere.
Det er heller ikke aktuelt med regler som forskjellsbehandler på
bakgrunn av nasjonale myndigheters holdning til menneskerettighetene i
det landet den aktuelle forkynneren kommer fra.
Jeg vil også understreke at det er en forutsetning at
alle som oppholder seg i Norge må respektere norsk lov. Det følger
således av forholdet mellom de ulike tillatelsesbestemmelser og
bortvisningsbestemmelsen i utlendingsloven § 17, at alle som søker
om oppholdstillatelse eller visum, kan nektes slik tillatelse dersom
vedkommende oppfordrer til lovbrudd eller på annen måte opptrer
slik at det gir grunn til å nekte innreise ut fra hensynet til indre
sikkerhet, offentlig orden eller utenrikspolitiske hensyn.
Søknader om visum eller oppholdstillatelse blir behandlet
av den aktuelle utenriksstasjonen eller av Utlendingsdirektoratet,
og etatene vil rådføre seg med blant annet Politiets sikkerhetstjeneste
i saker hvor det finnes grunn til det.
I tilfeller hvor det blir kjent at noen som
har fått innvilget visum eller oppholdstillatelse, bryter norsk
lov, forutsetter jeg at dette blir fulgt opp av rette politimyndighet
og at saken blir forelagt utlendingsmyndighetene for vurdering av
bortvisning og eventuelt utvisning.