I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem sak for Stortinget
med de nødvendige forslag for å forhindre at det gis oppholds- og
arbeidstillatelse til imamer med tilknytning til totalitære, islamistiske
regimer, som dermed ikke respekterer eller praktiserer religionsfrihet
og de universelle menneskerettighetene.»
I representantforslaget vises det til at lederskapet innen
islam i løpet av de siste 100 årene har gjennomgått store endringer.
Forslagsstillerne mener det er felles for de største hovedretningene
innen islam å etablere seg som talsmenn for en bokstavtro, ortodoks
form for islam, også utenfor tradisjonelt muslimske samfunn.
I dokumentet vises det videre til at det i et oppslag
på NRK Dagsrevyen 6. november 2010 fremgår at Den islamske republikken
Iran finansierer moskeer og sender imamer til Norge. En av kildene
til NRK opplyser at de her forkynner et hat mot Vesten, og målet
er å forberede norske muslimer ideologisk på å utføre terrorhandlinger hvis
det en dag blir gitt ordre om det.
Forslagsstillerne peker på at Irans ambassadør
til Norge, Seyed Hossein Rezvani, bekrefter overfor NRK i et innslag
i Søndagsrevyen 14. november 2010 at organisasjonen som eier den
omtalte moskeen i Oslo, følger ideologiske føringer som er lagt
av Irans øverste leder, ayatollah Ali Khamenei.
Forslagsstillerne mener at slike opplysninger
er svært urovekkende og at konsekvensen er at muslimske trossamfunn
vil bli brukt som plattform for radikalisering av sine medlemmer
og sympatisører.
I representantforslaget pekes det på at religionsfriheten
og ytringsfriheten er vesentlige verdier i det norske samfunnet.
Samtidig fremstår religiøs og politisk aktivitet som undergraver
andres like rettigheter til de samme frihetene, som mer enn et paradoks.
Videre mener forslagsstillerne at slik virksomhet er ekskluderende
og potensielt samfunnsundergravende på sikt. Religiøse ledere med
tilknytning til totalitære, islamistiske regimer er i stor utstrekning
premissgivere for hvordan man skal innskrenke rettigheter til andre
religiøse grupperinger i eget land, og sannsynligheten er svært
stor for at de viderefører slike budskap når de ankommer islamske
trossamfunn i Norge.
Forslagsstillerne mener regjeringen bør ta i
bruk innvandringspolitiske virkemidler som forhindrer slik virksomhet,
slik at man motvirker radikaliserende virksomhet som på sikt kan
utgjøre en trussel mot det norske samfunnet.
For øvrig viser forslagsstillerne til representantforslaget
i Dokument 8:23 S (2010–2011) hvor argumenter og begrunnelser er
sammenfallende med forslagsstillernes intensjoner med dette forslaget.
For nærmere redegjørelse for forslaget vises
det til dokumentet.
Kommunal- og forvaltningskomiteen ba i brev av
10. desember 2010 om justis- og politiministerens vurdering av forslaget.
Statsrådens svarbrev av 31. januar 2011 følger vedlagt.
Som ledd i komiteens behandling av dokumentet
ble det 15. februar 2011 avholdt høring i saken. På høringen deltok
Human Rights Service.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Gjermund
Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael Tetzschner,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki Holmås, fra Senterpartiet,
Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
er opptatt av å verne om religionsfriheten i landet. Denne rett
omfatter frihet til å skifte religion eller tro, og frihet til,
enten alene eller sammen med andre, offentlig eller privat, å utøve
sin religion. FNs menneskerettighetskomité har slått fast at religions-
og livssynsfriheten er en sterk og vidtrekkende rettighet. Komiteen mener
at religionsfriheten framfor alt skal sikre minoriteters rettigheter.
Retten til fri religionsutøvelse må forsvares også om man er sterkt uenig
i læren i en religion, eller mener at religionen står for verdier
man ikke selv deler. Også upopulære standpunkter er beskyttet av
religionsfriheten.
Komiteen er kjent med at det
er bestemmelsen om faglærte i utlendingsforskriften § 6-1 som i dag
gir hjemmel for å innvilge oppholdstillatelse til religiøse ledere.
Det stilles i utgangspunktet bare krav om at utlendingen må ha fagutdanning tilsvarende
videregående skoles nivå, men for religiøse ledere opereres det
i medhold av bestemmelsens annet ledd med skjerpede krav til utlendingens
kompetanse.
Komiteen kjenner til at utlendingsforskriften også
åpner for at religiøse forelesere som ikke skal være lenger enn
tre måneder i Norge, kan jobbe som forelesere eller forkynnere i
denne perioden uten at de trenger en særskilt oppholdstillatelse.
Komiteen ønsker å forebygge fremvekst
av radikale religiøse grupperinger som forfekter intolerante og
samfunnsfiendtlige holdninger i Norge. Komiteen registrerer
at justisministeren har lagt frem en handlingsplan for å forebygge
radikalisering og voldelig ekstremisme, som understreker at det
er nødvendig med politisk initiativ for å forebygge fremvekst av
slike miljøer og grupper i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er kjent med at den islamske
republikken Iran finansierer moskeer og sender imamer til Norge, slik
som det fremgår i et oppslag på NRK Dagsrevyen 6. november 2010. Disse
medlemmer er bekymret for spredningen av en islamistisk
ideologi som sprer hat mot Vesten, og oppildner til terrorhandlinger
som den omtalte moskeen er beskyldt for.
Disse medlemmer mener at det
er viktig med en kritisk tilnærming til mennesker som er talspersoner
for regimet i Iran, som kan betegnes som et religiøst diktatur.
Disse medlemmer mener at det
er uheldig om talspersoner for det iranske regimet får posisjoner
i det norske samfunnet med stor innflytelse, særlig med tanke på
alle de iranerne som har fått tilflukt fra dette regimet i Norge.
Disse medlemmer mener at det
er viktig at Politiets sikkerhetstjeneste har tilstrekkelig med midler
til å overvåke personer det er grunn til å tro vil spre hat og oppfordre
til terror i Norge.
Disse medlemmer mener det kan
være behov for å styrke utenriksstasjonene, slik at de har bedre
kapasitet til å vurdere visumnekt til personer det er grunn til
å tro vil spre hat og oppfordre til terror i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er urovekkende at totalitære, islamistiske regimer under dekke
av å bruke religionsfriheten, bruker denne viktige bestanddelen
i det norske verdigrunnlaget til å fremme holdninger og budskap
som går stikk i strid med FNs verdenserklæring om menneskerettigheter.
Disse medlemmer vil at enhver
borger i Norge skal føle den beskyttelsen internasjonale konvensjoner
gir. Disse medlemmer peker spesielt på FNs verdenserklæring
om menneskerettigheters artikkel 18 og Den europeiske menneskerettighetserklæringens
artikkel 9. Like fullt er det, etter disse medlemmers oppfatning, nødvendig
å beskytte disse internasjonale konvensjoners integritet i det norske
samfunnet, slik at en så sentral rettighet som religionsfriheten
er, ikke uthules av regimer som viser eklatant ringeakt mot de samme
konvensjoners ånd. I forordet til FNs verdenserklæring om menneskerettigheter
uttrykte FNs generalforsamling 10. desember 1948 følgende:
«[E]t felles mål for alle folk og alle nasjoner,
for at hvert individ og hver samfunnsmyndighet, med denne erklæring
stadig i tankene, skal søke gjennom undervisning og oppdragelse
å fremme respekt for disse rettigheter og friheter, og ved nasjonale
og internasjonale tiltak å sikre at de blir allment og effektivt
anerkjent og overholdt både blant folkene i medlemsstatene selv
og blant folkene i de områder som står under deres overhøyhet.»
Disse medlemmer mener at stater
som er underlagt et totalitært, islamistisk styresett utnytter internasjonale
konvensjoner og godvilje til å fremme et budskap som ikke etterlever
de internasjonale konvensjonenes ånd. Slike regimer har gjort seg
bemerket med en besk og umenneskelig tilnærming til religiøse minoriteter
i eget land, og fremhever sitt politisk/religiøse budskap som det
eneste rette, og at troende skal fremheve slike budskap som undergraver
universelle rettigheter. Disse medlemmer er derfor
glade for at man har innsett, også i Norge, at man ikke ukritisk
skal kunne la personer hvis oppdrag ikke bare er å spre et religiøst
budskap, men også fremheve nasjonale, politiske programmer til totalitære,
islamistiske regimer som en del av forkynnelsen, operere utenfor
offentlig kontroll.
Disse medlemmer mener religionsfriheten
er en svært viktig verdi i det norske samfunnet, men det går også
en grense for hvor langt man kan gå for å forsvare utøvelsen av
religionen, noe også Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen
(EMK) fastslår i artikkel 9.2:
«Frihet til å gi uttrykk for sin religion eller overbevisning
skal bare være undergitt slike begrensninger som er foreskrevet
ved lov og er nødvendige i et demokratisk samfunn av hensyn til
den offentlige trygghet, for å beskytte den offentlige orden, helse
eller moral, eller for å beskytte andres rettigheter og friheter.»
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem sak for Stortinget
med de nødvendige forslag for å forhindre at det gis oppholds- og
arbeidstillatelse til imamer med tilknytning til totalitære, islamistiske
regimer, som dermed ikke respekterer eller praktiserer religionsfrihet
og de universelle menneskerettighetene.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem sak for Stortinget
med de nødvendige forslag for å forhindre at det gis oppholds- og
arbeidstillatelse til imamer med tilknytning til totalitære, islamistiske
regimer, som dermed ikke respekterer eller praktiserer religionsfrihet
og de universelle menneskerettighetene.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:40 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen, Gjermund Hagesæter,
Åge Starheim og Bente Thorsen om ikke å gi oppholds- og arbeidstillatelse
til imamer med tilknytning til totalitære, islamistiske regimer
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til komiteens brev av 10. desember 2010
ved leder Heikki Holmås, hvor det bes om departementets uttalelse
til forslaget fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen, Gjermund
Hagesæter, Åge Starheim og Bente Thoresen: Dokument 8:40 S (2009-20010). Forslaget
lyder:
"Stortinget ber regjeringen legge frem sak for Stortinget
med de nødvendige forslag for å forhindre at det gis oppholds- og
arbeidstillatelse til imamer med tilknytning til totalitære, islamistiske
regimer, som dermed ikke respekterer eller praktiserer religionsfrihet
og de universelle menneskerettighetene."
Besvarelsen er koordinert med arbeidsministeren.
Det er bestemmelsen om faglærte i utlendingsforskriften
§ 6-1 som i dag gir hjemmel for å innvilge oppholdstillatelse til
religiøse ledere. Etter denne bestemmelsen stilles det i utgangspunktet
bare krav om at utlendingen må ha fagutdanning tilsvarende videregående
skoles nivå, men for religiøse ledere opereres det i medhold av
bestemmelsens annet ledd med skjerpede krav til utlendingens kompetanse;
det kreves som hovedregel mastergrad eller utdanning på masternivå.
Det påpekes for øvrig at utlendingsforskriften også
åpner for at religiøse forelesere som ikke skal være lenger enn
tre måneder i Norge, kan jobbe som forelesere eller forkynnere i
denne perioden uten at de trenger en særskilt oppholdstillatelse.
Visumpliktige utlendinger må imidlertid ha besøksvisum for den aktuelle
perioden.
Regjeringen er opptatt av å forebygge fremvekst i
Norge av radikale religiøse grupperinger som forfekter intolerante
og samfunnsfiendtlige holdninger, uforenlige med grunnleggende menneskerettigheter,
og som representerer en sikkerhetsrisiko. Justisministeren har derfor
nylig lagt frem regjeringens handlingsplan for å forebygge radikalisering
og voldelig ekstremisme. Denne bekrefter at forebygging på området
er en viktig målsetting for regjeringen.
Samtidig er det grunnleggende at norske myndigheter
i bestrebelsene etter å forebygge ekstremisme, sørger for at vi
respekterer de verdiene og rettighetene vi derigjennom ønsker å beskytte,
så som religionsfriheten og ytringsfriheten. Regelverket om utlendingers
adgang til visum eller oppholdstillatelse har derfor ikke vilkår
knyttet til hvilket verdisyn eller hvilken religiøs retning den
aktuelle religiøse lederen representerer. Regjeringen ønsker ikke
å etablere regler som hindrer at religiøse ledere kan komme til
Norge selv om vi kan være uenig i deres verdier og standpunkter.
Det samme gjelder for øvrig også for ikke-religiøse forelesere.
Det er heller ikke aktuelt med regler som forskjellsbehandler på
bakgrunn av nasjonale myndigheters holdning til menneskerettighetene i
det landet den aktuelle forkynneren kommer fra.
Jeg vil også understreke at det er en forutsetning at
alle som oppholder seg i Norge må respektere norsk lov. Det følger
således av forholdet mellom de ulike tillatelsesbestemmelser og
bortvisningsbestemmelsen i utlendingsloven § 17, at alle som søker
om oppholdstillatelse eller visum, kan nektes slik tillatelse dersom
vedkommende oppfordrer til lovbrudd eller på annen måte opptrer
slik at det gir grunn til å nekte innreise ut fra hensynet til indre
sikkerhet, offentlig orden eller utenrikspolitiske hensyn.
Søknader om visum eller oppholdstillatelse blir behandlet
av den aktuelle utenriksstasjonen eller av Utlendingsdirektoratet,
og etatene vil rådføre seg med blant annet Politiets sikkerhetstjeneste
i saker hvor det finnes grunn til det.
I tilfeller hvor det blir kjent at noen som
har fått innvilget visum eller oppholdstillatelse, bryter norsk
lov, forutsetter jeg at dette blir fulgt opp av rette politimyndighet
og at saken blir forelagt utlendingsmyndighetene for vurdering av
bortvisning og eventuelt utvisning.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 29. mars 2011
Heikki Holmås |
Geir Jørgen Bekkevold |
leder |
ordfører |