Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell Børre Hansen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre
Myrli, Tore Nordtun og Willy Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild
Ellingsen, Morten Høglund, Siv Jensen, Peter N. Myhre og Karin S. Woldseth,
fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine
M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, fra
Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Arvid Svendsen, viser til representantforslaget der det
anmodes om å stille krav til årlig, offentlig korrupsjonsrapport
fra landets største bistandsorganisasjoner.
Komiteen viser videre til miljø-
og utviklingsministerens brev til komiteen av 28. mars 2011, hvor
det redegjøres for utenriksdepartementets tiltak for bekjempelse
av korrupsjon, og viktigheten av dette for utviklingssamarbeidets
resultater og omdømme. Komiteen merker seg at utenriksdepartementet fører
oversikt over alle saker hvor det varsles om økonomiske misligheter,
og at departementet vil offentliggjøre den første rapporten om de
avsluttede sakene i 2011. Komiteen merker seg videre
at utenriksdepartementet vil kunne pålegge organisasjonene å offentliggjøre
årlige rapporter om misligheter som angår offentlige mottatte midler
fra departementet og Norad, men at dette forutsetter at hjemmelsgrunnlaget
avklares. Komiteen er av den oppfatning av at dette
er noe som bør vurderes å gjøre.
Komiteen har også merket seg
at statsråden har innkalt til møte med de største frivillige organisasjonene,
der hensikten er å drøfte arbeidet med å bekjempe økonomiske misligheter, herunder
spørsmålet om standardisert årlig rapporteringsrutine om misligheter. Komiteen imøteser
resultatet av dette arbeidet.
På denne bakgrunn forventer komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Høyre, at intensjonen i representantforslaget vil bli ivaretatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg uttalelsene fra statsråd Erik Solheim til Aftenposten
14. april 2008 om at Norge har vært naiv og at vår bistand har vært med
på å gjøre korrupsjon mulig. Disse medlemmer er kjent
med at av et bistandsbudsjett på om lag 26,2 mrd. kroner i 2009,
ble det bevilget 34,8 mill. kroner eller om lag 0,13 pst. av bistandsbudsjettet,
til rene antikorrupsjonstiltak.
Disse medlemmer er innforstått
med at Norge gir bistand til noen av verdens mest korrupte land
slik dette fremgår av diverse årlige antikorrupsjonsrapporter, og
at dette stiller store krav til overvåking og kontroll av den bistanden som
gis. I denne sammenheng viser disse medlemmer til
Fremskrittspartiets forslag om obligatorisk tilslutning til åpenhetsinitiativet
i bistanden for alle land som mottar bistand fra Norge, jf. Innst.
81 S (2010–2011) – innstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen
om representantforslag fra stortingsrepresentantene Morten Høglund
og Jan Arild Ellingsen om krav til antikorrupsjon og åpenhet i bistanden.
Komiteen mener for
øvrig at departementet bør vurdere om de krav som pålegges bistandsorganisasjoner
om rapportering av misligheter som angår midler mottatt fra departementet
eller NORAD, også bør gjelde institusjoner som NORFUND og private
selskaper som mottar støtte fra samme hold til engasjementer i utviklingsland.