I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stille krav om at
alle større norske bistandsorganisasjoner offentliggjør en årlig
korrupsjonsrapport.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell Børre Hansen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre
Myrli, Tore Nordtun og Willy Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild
Ellingsen, Morten Høglund, Siv Jensen, Peter N. Myhre og Karin S. Woldseth,
fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine
M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, fra
Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Arvid Svendsen, viser til representantforslaget der det
anmodes om å stille krav til årlig, offentlig korrupsjonsrapport
fra landets største bistandsorganisasjoner.
Komiteen viser videre til miljø-
og utviklingsministerens brev til komiteen av 28. mars 2011, hvor
det redegjøres for utenriksdepartementets tiltak for bekjempelse
av korrupsjon, og viktigheten av dette for utviklingssamarbeidets
resultater og omdømme. Komiteen merker seg at utenriksdepartementet fører
oversikt over alle saker hvor det varsles om økonomiske misligheter,
og at departementet vil offentliggjøre den første rapporten om de
avsluttede sakene i 2011. Komiteen merker seg videre
at utenriksdepartementet vil kunne pålegge organisasjonene å offentliggjøre
årlige rapporter om misligheter som angår offentlige mottatte midler
fra departementet og Norad, men at dette forutsetter at hjemmelsgrunnlaget
avklares. Komiteen er av den oppfatning av at dette
er noe som bør vurderes å gjøre.
Komiteen har også merket seg
at statsråden har innkalt til møte med de største frivillige organisasjonene,
der hensikten er å drøfte arbeidet med å bekjempe økonomiske misligheter, herunder
spørsmålet om standardisert årlig rapporteringsrutine om misligheter. Komiteen imøteser
resultatet av dette arbeidet.
På denne bakgrunn forventer komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Høyre, at intensjonen i representantforslaget vil bli ivaretatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg uttalelsene fra statsråd Erik Solheim til Aftenposten
14. april 2008 om at Norge har vært naiv og at vår bistand har vært med
på å gjøre korrupsjon mulig. Disse medlemmer er kjent
med at av et bistandsbudsjett på om lag 26,2 mrd. kroner i 2009,
ble det bevilget 34,8 mill. kroner eller om lag 0,13 pst. av bistandsbudsjettet,
til rene antikorrupsjonstiltak.
Disse medlemmer er innforstått
med at Norge gir bistand til noen av verdens mest korrupte land
slik dette fremgår av diverse årlige antikorrupsjonsrapporter, og
at dette stiller store krav til overvåking og kontroll av den bistanden som
gis. I denne sammenheng viser disse medlemmer til
Fremskrittspartiets forslag om obligatorisk tilslutning til åpenhetsinitiativet
i bistanden for alle land som mottar bistand fra Norge, jf. Innst.
81 S (2010–2011) – innstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen
om representantforslag fra stortingsrepresentantene Morten Høglund
og Jan Arild Ellingsen om krav til antikorrupsjon og åpenhet i bistanden.
Komiteen mener for
øvrig at departementet bør vurdere om de krav som pålegges bistandsorganisasjoner
om rapportering av misligheter som angår midler mottatt fra departementet
eller NORAD, også bør gjelde institusjoner som NORFUND og private
selskaper som mottar støtte fra samme hold til engasjementer i utviklingsland.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen stille krav om at
alle større norske bistandsorganisasjoner offentliggjør en årlig
korrupsjonsrapport.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:101 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen,
Gunnar Gundersen og Ine M. Eriksen Søreide om årlig, offentlig korrupsjonsrapport
fra landets største bistandsorganisasjoner – vedlegges protokollen.
Det vises til brev fra utenriks- og forsvarskomiteen
datert 10.03.2010 med anmodning om departementets uttalelse til
dokument 8: 101 S (2010-2011) fra stortingsrepresentantene Peter Skovholt
Gitmark, Ivar Kristiansen, Gunnar Gundersen og Ine M. Eriksen Søreide.
Vedlagt følger departementets uttalelse til
det fremlagte representantforslaget.
Departementets uttalelse til Dokument 8:101
S (2010-2011)
Det vises til anmodningen fra Utenriks- og forsvarskomiteen
10. mars 2011 om uttalelse fra departementets angående representantforslaget
om årlige, offentlige korrupsjonsrapporter fra landets største bistandsorganisasjoner;
jfr. dokument 8:101 S (2010-2011).
Bekjempelse av økonomiske misligheter og åpenenhet
om dette er viktig for utviklingssamarbeidets resultater og omdømme.
Ekstern informasjon om arbeidet med mislighetssaker kan ha en forebyggende
effekt.
Utenriksdepartementet driver et kontinuerlig
og systematisk arbeid for å forebygge, avdekke, rapportere om, håndtere
og informere om korrupsjon og andre former for økonomiske misligheter.
Dette arbeidet har blitt vesentlig styrket de seinere år, blant
annet gjennom opprettelsen av Sentral kontrollenhet i 2007. Dette
arbeidet omfatter alle kanaler for forvaltning av midlene, inkludert
frivillige norske organisasjoner og multilaterale organisasjoner,
programmer og fond. I Riksrevisjonens undersøkelse av resultatorienteringen
i norsk bistand blir det observert at departementet har styrket
innsatsen mot korrupsjon og at tiltakene samlet sett har bidratt
til bedret bistandsforvaltning (jfr. Dokument 3:4 (2010-2011), s.11).
Utenriksdepartementet fører oversikt over alle saker
hvor det varsles om økonomiske misligheter. Fra november 2007 til
15. mars 2011 har departementet registrert i alt 274 varsler om økonomiske
misligheter. I alt 115 saker er avsluttet. Med utgangspunkt i oversikten
vil departementet offentliggjøre aggregert informasjon om de avsluttede
sakene. Den første rapporten skal være på plass i løpet av 2011.
Deretter er planen å legge ut tilsvarende aggregert informasjon
hvert år. Det er etablert en formell rapporteringsrutine som sikrer
at også mislighetssaker relatert til bistand forvaltet av Norad
inkluderes i denne rapporteringen.
Departementet og Norad stiller tydelige krav
til tilskuddsmottakere om tiltak for å forbygge økonomiske misligheter
og plikten til å informere. Gjennom formelle avtaler stilles det krav
til at tilskuddsmottaker uten unødig opphold skal underrette departementet
eller Norad om mistanke om økonomiske misligheter som tilskuddsmottaker
blir oppmerksom på. I tillegg til avtalekravene er nulltoleransepolitikken
tema for diskusjon på de årlige møtene som Norad har med alle de
største organisasjonene.
Departementet har løpende kontakt med de store norske
bistandsorganisasjonene om arbeidet for å bekjempe økonomiske misligheter,
seinest gjennom møter i januar og februar 2011 om nulltoleranse
for slike misligheter. Norads nyopprettede varslingsteam vil følge
opp med liknende møter for direktoratets avtalepartnere. Det er
departementets inntrykk at organisasjonene er positive til mer åpenhet
på dette feltet, og at flere av dem vurderer hvordan de mest hensiktsmessig
kan legge ut informasjon om dette. Departementet vil kunne pålegge
organisasjonene å rapportere årlig om misligheter som angår midler
disse har mottatt fra departementet og Norad. Det er fullt ut mulig
for departementet og Norad å oppfordre organisasjonene til å offentliggjøre
årlige rapporter om mislighetssaker. Det vil imidlertid kreve en
nærmere undersøkelse av hjemmelsgrunnlaget før man eventuelt vil
kunne gi et generelt pålegg om offentliggjøring av slik rapportering.
Departementet har innkalt til et møte mellom statsråden
og de største frivillige organisasjonene 8. april 2011. Hensikten
med møtet er å drøfte arbeidet med å bekjempe økonomiske misligheter
knyttet til norske bistandsmidler, herunder spørsmålet om standardisert
årlig rapporteringsrutine om mislighetssaker .
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 4. mai 2011
Ine M. Eriksen Søreide |
Eva Kristin Hansen |
leder |
ordfører |