Det vises til brev fra utenriks- og forsvarskomiteen
datert 10.03.2010 med anmodning om departementets uttalelse til
dokument 8: 101 S (2010-2011) fra stortingsrepresentantene Peter Skovholt
Gitmark, Ivar Kristiansen, Gunnar Gundersen og Ine M. Eriksen Søreide.
Vedlagt følger departementets uttalelse til
det fremlagte representantforslaget.
Departementets uttalelse til Dokument 8:101
S (2010-2011)
Det vises til anmodningen fra Utenriks- og forsvarskomiteen
10. mars 2011 om uttalelse fra departementets angående representantforslaget
om årlige, offentlige korrupsjonsrapporter fra landets største bistandsorganisasjoner;
jfr. dokument 8:101 S (2010-2011).
Bekjempelse av økonomiske misligheter og åpenenhet
om dette er viktig for utviklingssamarbeidets resultater og omdømme.
Ekstern informasjon om arbeidet med mislighetssaker kan ha en forebyggende
effekt.
Utenriksdepartementet driver et kontinuerlig
og systematisk arbeid for å forebygge, avdekke, rapportere om, håndtere
og informere om korrupsjon og andre former for økonomiske misligheter.
Dette arbeidet har blitt vesentlig styrket de seinere år, blant
annet gjennom opprettelsen av Sentral kontrollenhet i 2007. Dette
arbeidet omfatter alle kanaler for forvaltning av midlene, inkludert
frivillige norske organisasjoner og multilaterale organisasjoner,
programmer og fond. I Riksrevisjonens undersøkelse av resultatorienteringen
i norsk bistand blir det observert at departementet har styrket
innsatsen mot korrupsjon og at tiltakene samlet sett har bidratt
til bedret bistandsforvaltning (jfr. Dokument 3:4 (2010-2011), s.11).
Utenriksdepartementet fører oversikt over alle saker
hvor det varsles om økonomiske misligheter. Fra november 2007 til
15. mars 2011 har departementet registrert i alt 274 varsler om økonomiske
misligheter. I alt 115 saker er avsluttet. Med utgangspunkt i oversikten
vil departementet offentliggjøre aggregert informasjon om de avsluttede
sakene. Den første rapporten skal være på plass i løpet av 2011.
Deretter er planen å legge ut tilsvarende aggregert informasjon
hvert år. Det er etablert en formell rapporteringsrutine som sikrer
at også mislighetssaker relatert til bistand forvaltet av Norad
inkluderes i denne rapporteringen.
Departementet og Norad stiller tydelige krav
til tilskuddsmottakere om tiltak for å forbygge økonomiske misligheter
og plikten til å informere. Gjennom formelle avtaler stilles det krav
til at tilskuddsmottaker uten unødig opphold skal underrette departementet
eller Norad om mistanke om økonomiske misligheter som tilskuddsmottaker
blir oppmerksom på. I tillegg til avtalekravene er nulltoleransepolitikken
tema for diskusjon på de årlige møtene som Norad har med alle de
største organisasjonene.
Departementet har løpende kontakt med de store norske
bistandsorganisasjonene om arbeidet for å bekjempe økonomiske misligheter,
seinest gjennom møter i januar og februar 2011 om nulltoleranse
for slike misligheter. Norads nyopprettede varslingsteam vil følge
opp med liknende møter for direktoratets avtalepartnere. Det er
departementets inntrykk at organisasjonene er positive til mer åpenhet
på dette feltet, og at flere av dem vurderer hvordan de mest hensiktsmessig
kan legge ut informasjon om dette. Departementet vil kunne pålegge
organisasjonene å rapportere årlig om misligheter som angår midler
disse har mottatt fra departementet og Norad. Det er fullt ut mulig
for departementet og Norad å oppfordre organisasjonene til å offentliggjøre
årlige rapporter om mislighetssaker. Det vil imidlertid kreve en
nærmere undersøkelse av hjemmelsgrunnlaget før man eventuelt vil
kunne gi et generelt pålegg om offentliggjøring av slik rapportering.
Departementet har innkalt til et møte mellom statsråden
og de største frivillige organisasjonene 8. april 2011. Hensikten
med møtet er å drøfte arbeidet med å bekjempe økonomiske misligheter
knyttet til norske bistandsmidler, herunder spørsmålet om standardisert
årlig rapporteringsrutine om mislighetssaker .