I proposisjonen legg Justisdepartementet fram forslag
om endringar i lov 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskaper § 16-16
første ledd og § 16-17 første ledd.
Aksjelova § 16-16 omhandlar sakshandsaminga i
saker om tvangsoppløysing etter orskurd frå tingretten. Endringsforslaget
gjeld Brønnøysundregistra si plikt til å sende varsel til eit selskap som
står i fare for å bli løyst opp. Justisdepartementet foreslår òg
ei presisering av kva som er avgjerande for at tingretten skal ha
kompetanse til å handsame ei sak om oppløysing. Proposisjonen omhandlar
ikkje reglane om oppløysing av aksjeselskap etter vedtak av generalforsamlinga eller
ved dom etter krav frå ein aksjeeigar.
Justisdepartementet foreslår også endringar
i dei liknande føresegnene i lov 13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper
§§ 16-16 og 16-17, lov 6. juni 2003 nr. 38 om bustadbyggjelag §§ 10-15
og 10-16 og lov 29. juni 2007 nr. 81 om samvirkeforetak §§ 142 og
143.
Justisdepartementet foreslår dessutan retting
av nokre inkuriar. Dette gjeld aksjelova § 1-5, § 5-19, overskrifta
til kapittel 11, § 13-6 og § 13-18, allmennaksjelova § 1-5, § 5-19
og § 8-10 og lov 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen
inndriving av forfalte pengekrav § 5 femte ledd andre punktum.
Bakgrunnen for lovforslaget er ein orskurd frå Høgsteretts
ankeutval 30. mars 2009 (Rt. 2009 side 414). Hovudspørsmålet i saka
var tolkinga av kravet om å «gi selskapet varsel» i aksjelova § 16-16.
Ankeutvalet kom her til at Føretaksregisteret si plikt til å gi
selskapet varsel inneber at varselet må vere kome fram til selskapet.
Justisdepartementet sendte ut eit høyringsnotat
i april 2010 om endringar i aksjelova §§ 16-16 og 16-17 og liknande
føresegner i allmennaksjelova, bustadbyggjelaglova og samvirkelova.
I høyringsnotatet blei det foreslått at det skal vere tilstrekkeleg
at varsel er sendt frå Føretaksregisteret eller i tilfelle Rekneskapsregisteret.
Det blei òg foreslått å presisere at det avgjerande for tingretten
sin kompetanse til å handsame ei sak om tvangsoppløysing er at det
har skjedd ei kunngjering, og at selskapet ikkje har retta forholdet
innan fristen. I høyringsnotatet blei det også foreslått endringar
av enkelte inkuriar i aksjelova og allmennaksjelova.
Departementet foreslår ei endring av aksjelova § 16-16
første ledd i samsvar med framlegget i høyringsnotatet. Forslaget
går ut på at det ikkje skal vere eit krav etter føresegna at varselet
må vere kome fram til selskapet, men at det er tilstrekkeleg at
Brønnøysundregistra har sendt selskapet varsel om at vilkåra for
å løyse opp selskapet etter § 16-15 er oppfylt.
Departementet sitt utgangspunkt er at ei avgjerd om
å løyse opp og avvikle eit selskap er inngripande. Ei avgjerd om
oppløysing vil kunne ha stor verknad både for selskapet og for personar med
interesser i selskapet. Tingretten treffer avgjerd om oppløysing
utan ytterlegare prøving av grunnlaget for oppløysinga. Dette gjer varslings-
og kunngjeringsreglane viktige. Ved vurderinga av den framlagte
endringa har det såleis frå departementet si side vore eit klart
siktemål at varslings- og kunngjeringssystemet skal vareta rettstryggleiken
til selskapa.
I tilfelle av at det ligg føre ein grunn til
å løyse opp selskapet etter § 16-15, er varslingsreglane lagt opp
slik at selskapet skal få to varsel, begge med rommelege fristar
til å bringe forholdet i orden. Første varsel skjer direkte til
selskapet, med ein fire vekers frist til å rette opp forholdet,
jf. § 16-16 første ledd. Andre varsel skjer ved kunngjering i Føretaksregisteret
eller Rekneskapsregisteret og i ei avis som er alminneleg lese på
forretningsstaden til selskapet, med frist på ein månad til å rette
opp forholdet, jf. § 16-16 andre ledd.
Det er departementet si vurdering at systemet
for varsling om oppløysing på bakgrunn av forhold som nemnt i aksjelova
§ 16-15 i tilstrekkeleg grad vil vareta omsynet til selskapa sin
rettstryggleik utan at det må stillast krav om at varselet etter
§ 16-16 første eller andre ledd skal vere kome fram til selskapet.
Forslaget om lovendring i denne proposisjonen inneber
at Brønnøysundregistra kan halde fram med dei automatiserte rutinane
som ein har brukt til no. Ein vil dermed unngå dei utgiftene orskurden
frå Høgsteretts ankeutval elles vil føre til. Ei lovendring som
framlagt her vil dermed spare utgifter for staten og næringslivet,
og vil såleis ha positive konsekvensar både økonomisk og administrativt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til prop. 77 L (2010–2011) Endringar i aksjelova mv.
Komiteen vil fremheve at tvungen
oppløsning av et selskap er et særdeles inngripende virkemiddel
fra statens side. Slike avgjørelser kan ha store konsekvenser for
de berørte personer og selskapets samarbeidspartnere, leverandører
og kunder. Komiteen vil derfor understreke at det er
behov for klare, forutsigbare og enkelt tilgjengelige materielle
og prosessuelle regler om oppløsning. Etter komiteens syn
undergraver ikke dette det selvstendige ansvaret næringsdrivende
og interessenter i selskapet har for å holde seg orientert om relevante
bestemmelser og virkningene av ulike avgjørelser fra myndighetenes
side.
Komiteen viser til at tingrettene
treffer avgjørelser om tvangsoppløsning uten at det foretas noen
overprøving av grunnlaget for oppløsningen. Reglene om oppløsning
av selskaper må derfor sikre selskapenes rettssikkerhet i hele prosessen.
Komiteen viser til kjennelsen
fra Høyesteretts ankeutvalg, inntatt i Norsk Retstidende 2009 side
414, som er bakgrunnen for lovendringsforslaget i denne saken. I
kjennelsen ble det fastsatt at kravet om å «gi selskapet varsel»
i aksjeloven § 16-16 første ledd innebærer at varselet må være kommet
frem til selskapet. Bestemmelsen gjelder saksbehandlingsregler i saker
om tvangsoppløsning etter kjennelse fra tingretten etter aksjeloven
§ 16-15. Avgjørende for ankeutvalget var at et krav om at selskapet har
mottatt varselet, er den fremste rettssikkerhetsgarantien.
Komiteen stiller seg positiv
til at Justisdepartementet følger opp kjennelsen med et lovendringsforslag,
foranlediget av en bredt anlagt høringsrunde.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til den tidligere omtalte kjennelsen fra
Høyesterett. Fra kjennelsen hitsettes;
«Innføringen av en toleddet prosess hadde dessuten
en side til rettssikkerhetsgarantier, og det er i proposisjonen
side 141 fremhevet at fristen som gis ved det første varselet, ikke
bør være for kort da det er tale om viktige avgjørelser. I praksis
vil det være mange selskaper som ikke følger med på kunngjøringer.
Det er videre ikke helt uvanlig at årsaken til at et varsel ikke
er mottatt av adressaten, skyldes feil som adressaten ikke kan klandres
for, som feil begått av postverket. Den fremste rettsikkerhetsgarantien
vil derfor ligge i et krav om at selskapet har mottatt varselet.»
Disse medlemmer finner den avveining ankeutvalget
foretar, mellom hensynet til rettssikkerhetsgarantier for selskapet
og hensynet til enkel og effektiv saksbehandling i offentlige organer,
rimelig. Tvangsoppløsning av et selskap er maktanvendelse fra staten.
Etter disse medlemmers oppfatning forutsetter slik maktanvendelse
en proporsjonalitet mellom inngrepets karakter og innsatsen som
ytes fra offentlige myndigheter for å gi den som rammes, en mulighet
til å rette opp i eventuelle feil, eller oppklare misforståelser.
Disse medlemmer viser videre
til høringsuttalelsene fra Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)
til departementets høringsnotat og til Justiskomiteens behandling
av saken, hvor det anbefales at varsel skal sendes rekommandert samtidig
med kunngjøringen etter § 16-16 andre ledd. NHO viser til at de
fleste feilene blir rettet opp etter første varsel. Antallet rekommanderte varslinger
blir dermed langt lavere enn antallet som sendes med ordinær post.
Disse medlemmer viser til at
det i proposisjonen legges vekt på at oppløsningsgrunnene, etter
departementets oppfatning, ligger innenfor selskapets kontroll-
og kunnskapssfære – et moment som taler for at det legges større
ansvar på selskapet. Disse medlemmer er enige i at dette
er et relevant moment, men mener at det ikke bør tillegges avgjørende
vekt i spørsmålet om det skal lovfestes et krav til rekommandert sending
av det andre varselet.
Disse medlemmer anser en automatisk varslingstjeneste
i regi av Brønnøysundregisteret, som beskrevet i proposisjonen,
som et velegnet tilbud for at selskap skal være orientert om kunngjøringer
og annet som gjelder eget selskap. Det bør imidlertid ikke oppstilles
noe krav om at ethvert selskap skal følge enhver varslingstjeneste,
heller ikke de som er i regi av offentlige etater eller foretak.
Ved vurderingen av om det bør innføres krav
til rekommandert sending, legger disse medlemmer avgjørende
vekt på rettssikkerhetsgarantien som ligger i at selskapet har mottatt
varselet. Disse medlemmer fremmer forslag om endring
i aksjeloven. En slik anledning må følges opp med tilsvarende endringer
i allmennaksjeloven, bustadbyggjelagslova og samvirkeloven.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Aksjeloven § 16-16 annet ledd skal lyde:
(2) Har selskapet ikke brakt forholdet i orden
ved fristens utløp, skal Foretaksregisteret eller Regnskapsregisteret
gjenta varselet ved rekommandert brev, ved kunngjøring i Brønnøysundregistrenes
elektroniske kunngjøringspublikasjon og i kortform i en avis som
er alminnelig lest på selskapets forretningssted. I brevet skal
det angis at vilkårene for oppløsning av selskapet er oppfylt, og
at selskapet har en frist på fire uker fra brevets dato til å bringe
forholdet i orden. Følgene av at fristen oversittes, skal også angis.»
Forslag frå Framstegspartiet og Høgre:
Forslag 1
Aksjeloven § 16-16 annet ledd skal lyde:
(2) Har selskapet ikke brakt forholdet i orden
ved fristens utløp, skal Foretaksregisteret eller Regnskapsregisteret
gjenta varselet ved rekommandert brev, ved kunngjøring i Brønnøysundregistrenes
elektroniske kunngjøringspublikasjon og i kortform i en avis som
er alminnelig lest på selskapets forretningssted. I brevet skal
det angis at vilkårene for oppløsning av selskapet er oppfylt, og
at selskapet har en frist på fire uker fra brevets dato til å bringe
forholdet i orden. Følgene av at fristen oversittes, skal også angis.
Komiteen har elles ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjere følgjande
vedtak til lov
om endringar i aksjelova mv.
I
I lov 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskaper blir det
gjort følgjande endringar:
§ 1-5 første ledd nr. 5 skal lyde:
5. selskap der vedkommende selv eller noen som
er nevnt i nr 1 til 4, har slik bestemmende innflytelse som nevnt
i § 1-3.
§ 1-5 andre ledd nr. 3 skal lyde:
3. selskap der vedkommende selv eller noen som
er nevnt i nr 1 og 2, har slik bestemmende innflytelse som nevnt
i § 1-3.
§ 5-19 andre ledd andre punktum skal lyde:
I et selskap hvor aksjene kan skifte eier uhindret av regler
om forkjøpsrett etter § 4-15 tredje ledd, gjelder det samme flertallskravet
for en beslutning som for utgitte aksjer innebærer at aksjeeierne
skal ha rett til å overta en aksje som har skiftet eller skal
skifte eier (forkjøpsrett).
Overskrifta til kapittel 11 skal lyde:
Kapittel 11. Finansielle instrumenter
§ 13-6 første ledd nr. 5 skal lyde:
5. hvilke rettigheter aksjeeiere med særlige rettigheter
og innehavere av tegningsrett som nevnt i §§ 11-1, 11-10
og 11-12 i det eller de overdragende selskapene skal ha
i det overtakende selskapet;
§ 13-18 første ledd skal lyde:
(1) Aksjeeier eller andre som har tegningsrett etter §§ 11-1, 11-10
eller 11-12 eller andre særlige rettigheter i et overdragende
selskap, kan kreve rettighetene innløst av det overdragende eller
det overtakende selskapet dersom rettighetene i det overtakende
selskapet ikke minst tilsvarer rettighetene vedkommende hadde i
det overdragende selskapet.
§ 16-16 første ledd første og andre punktum skal
lyde:
Når vilkårene i § 16-15 første ledd nr 1 til 4 er oppfylt,
skal Foretaksregisteret sende selskapet varsel
om dette. I tilfelle som nevnt i § 16-15 første ledd nr 5 sendes varsel
av Regnskapsregisteret.
§ 16-17 første ledd skal lyde:
(1) Er varsel til selskapet kunngjort etter §
16-16 annet ledd og selskapet har oversittet fristen i
kunngjøringen, skal Foretaksregisteret eller Regnskapsregisteret
varsle tingretten om dette.
II
I lov 13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper
blir det gjort følgjande endringar:
§ 1-5 første ledd nr. 5 skal lyde:
5. selskap der vedkommende selv eller noen som
er nevnt i nr 1 til 4, har slik bestemmende innflytelse som nevnt
i § 1-3.
§ 1-5 andre ledd nr. 3 skal lyde:
3. selskap der vedkommende selv eller noen som
er nevnt i nr 1 og 2, har slik bestemmende innflytelse som nevnt
i § 1-3.
§ 5-19 andre ledd andre punktum skal lyde:
I et selskap hvor aksjene kan skifte eier uhindret av regler
om forkjøpsrett etter § 4-15 annet ledd, jf. §§ 4-19 til 4-23, gjelder
det samme flertallskravet for en beslutning som for utgitte aksjer
innebærer at aksjeeierne skal ha rett til å overta en aksje som har skiftet
eller skal skifte eier (forkjøpsrett).
§ 8-10 andre ledd skal lyde:
(2) Kongen kan ved forskrift eller enkeltvedtak gjøre unntak
fra første ledd for erverv av aksjer av eller for ansatte i selskapet
eller i selskap i samme konsern.
§ 16-16 første ledd første og andre punktum skal
lyde:
Når vilkårene i § 16-15 første ledd nr 1 til 4 er oppfylt,
skal Foretaksregisteret sende selskapet varsel
om dette. I tilfelle som nevnt i § 16-15 første ledd nr 5 sendes varsel
av Regnskapsregisteret.
§ 16-17 første ledd skal lyde:
(1) Er varsel til selskapet kunngjort etter §
16-16 annet ledd og selskapet har oversittet fristen i
kunngjøringen, skal Foretaksregisteret eller Regnskapsregisteret
varsle tingretten om dette.
III
I lov 6. juni 2003 nr. 38 om bustadbyggjelag blir det
gjort følgjande endringar:
§ 10-15 første ledd første og andre
punktum skal lyde:
Når vilkåra i § 10-14 første ledd nr. 1 til 3 er oppfylte,
skal Føretaksregisteret sende laget varsel om det.
I tilfelle som nemnde i § 10-14 første ledd nr. 4 skal Rekneskapsregisteret
sende varselet.
§ 10-16 første ledd skal lyde:
(1) Er varsel til laget kunngjort etter § 10-15
andre ledd, og laget ikkje har retta tilhøvet innan fristen i kunngjeringa, skal
Føretaksregisteret eller Rekneskapsregisteret varsle tingretten
om dette.
IV
I lov 29. juni 2007 nr. 81 om samvirkeforetak blir det
gjort følgjande endringar:
§ 142 første ledd første og andre
punktum skal lyde:
Når vilkåra i § 141 første ledd nr. 1 til 4 er oppfylte,
skal Foretaksregisteret sende foretaket varsel om
dette. I tilfelle som nemnt i § 141 første ledd nr. 5, skal Rekneskapsregisteret sende varselet.
§ 143 første ledd skal lyde:
(1) Er varsel til foretaket kunngjort etter §
142 andre ledd, og har foretaket ikkje halde fristen i kunngjeringa, skal
Foretaksregisteret eller Rekneskapsregisteret varsle tingretten
om dette.
V
I lov 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og
annen inndriving av forfalte pengekrav blir det gjort følgjande
endringar:
§ 5 femte ledd andre punktum skal lyde:
Foretaket skal også opplyse om erverv av betydelig eierandel
i foretaket og om økning av slik eierandel etter samme regler som
i eiendomsmeglingsloven § 2-8 første ledd annet til fjerde
punktum og tredje ledd med forskrifter.
VI
Lova gjeld frå den tid Kongen fastset.
Oslo, i justiskomiteen, den 10. mai 2011
Per Sandberg |
Anders B. Werp |
leiar |
ordførar |