Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Kari Storstrand, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Dokument
8:119 S (2010–2011) fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik,
Per Roar Bredvold og Torgeir Trældal om arronderingssalg av Statskog
SF sine eiendommer. Komiteen viser til at regjeringen
i Prop. 11 S (2010–2011) Kapitalforhøyelse og statlig lån til Statskog
SF, gikk inn for et fremtidig arronderingssalg av Statskog SF sine
eiendommer og at et flertall i komiteen sluttet seg til dette i
sine merknader. Det samme flertall forutsatte også at inntektene
fra arronderingssalget ble brukt til å nedbetale på det statlige
lånet på 475 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at Statskog SF er landets
største grunneier, der statens grunn utgjør 60 000 km2, noe som
utgjør 1/5 av Fastlands-Norge. Eiendommene drives, forvaltes og
utvikles av Statskog SF alene, eller i samarbeid med andre. Statskog
SF har sin virksomhet innen fire kjerneområder: eiendom, energi,
skog, friluftsliv, og Statskog SF er en viktig bidragsyter til verdiskapning
i de regionene der Statskog SF har eiendommer.
Flertallet viser til behandlingen
av Prop. 11 S (2010–2011) der flertallet i næringskomiteen gav sin
tilslutning til de vurderingene som var lagt til grunn, jf. Innst.
153 S (2010–2011). Komiteens flertall var fornøyd med at det var lagt
opp til et omfattende arronderingssalg av spredte skogteiger som
foretaket eier fra før. Flertallet ba videre regjeringen vurdere,
innenfor de samme rammene, arronderingssalg av spredte teiger også
i Nordland og Troms. Det ble forutsatt at regjeringen i den videre
dialog med selskapet legger til grunn at et slikt videresalg av eiendommer
gir muligheter for et aktivt lokalt eierskap, og at inntektene fra
arronderingssalget brukes til å nedbetale det statlige lånet på
475 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at avkastningskravet for selskapet og
den store kapitaltilførselen gjør det nødvendig med en styrket eierstyring
og en gjennomgang av avkastnings- og utbyttekravene til selskapet,
og disse medlemmer mener et arronderingssalg vil
kunne understøtte selskapets finansielle situasjon, samtidig som det
gir muligheter for aktivt lokalt eierskap.
Disse medlemmer viser også til
at et eventuelt arronderingssalg vil bidra til at det statlige eierskapet
reduseres.
Disse medlemmer viser til at
det ikke er en statlig oppgave å eie skog og at privat skogforvaltning
gjennom årene har vist seg å gi bedre resultater enn den offentlige.
Det er også dokumentert og vel kjent at det er en betydelig interesse
blant næringsaktører innen skogbruket å erverve eiendommer med tanke
på en aktiv forvaltning rettet inn mot eksempelvis turisme.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter derfor
opp om intensjonene i Dokument 8:119 S (2010–2011), men vil understreke
at det etter statens styringsprinsipper er en oppgave for selskapets
styre å vurdere og gjennomføre et slikt nedsalg etter de signaler
som gis av eierne gjennom generalforsamling og eiermøter. Styret
vil også være nærmest til å vurdere timing, fremdrift og volum av
nedsalget til enhver tid, slik at det blir mest mulig økonomisk
optimalt for selskapet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tilrår at forslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
for seg en omorganisering av Statskog SF i to avdelinger. For det
første skal Statskog SF sitt forvaltningsmessige ansvar i forhold
til allmennhetens muligheter til bruk av naturen opprettholdes.
For det andre skal Statskog SF sine forretningsmessige
muligheter til kjøp og salg av eiendommer skilles ut og legges ut
for salg/makeskifte, slik at privat næringsliv eller privatpersoner
har mulighet til å styrke sin næring gjennom oppkjøp.
Disse medlemmer, på lik linje
med komiteens øvrige medlemmer, så i forbindelse med behandlingen
av Prop. 11 S (2010–2011) for seg at arronderingssalg lå som en
forutsetning for at Statskog SF skulle få kjøpe de aktuelle eiendommer
Orkla la ut for salg. Disse medlemmer vil bemerke
at det i den nevnte sak ikke ble satt noen tidsfrister eller omfang
av areal som skulle legges ut for salg i denne sammenheng.
Disse medlemmer vil presisere
at Statskog SF må ta et stort økonomisk ansvar i forbindelse med
verdiskaping-, forsknings- og utviklingstiltak i skognæringen. Dette
vil utløse muligheter for både etab-lerte og kanskje også nyetablerte næringsaktører
til å utvikle næringsvirksomhet på de eiendommer som selges. På
denne måte vil næringen også bidra til positive ringvirkninger for
tilstøtende næringer, samt en positiv utvikling av distrikter som
kanskje sliter med næringsetablering og derav fraflytting.
Disse medlemmer ser på et videresalg
som et meget godt distriktspolitisk tiltak.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennom statens
eierskap i Statskog SF pålegge selskapet å starte med arronderingssalg
av skogeiendommer og annen fast eiendom Statskog SF eier, innen
1. august 2011.»