Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Kari Storstrand, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Dokument 8:119 S (2010–2011) fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold og Torgeir Trældal om arronderingssalg av Statskog SF sine eiendommer. Komiteen viser til at regjeringen i Prop. 11 S (2010–2011) Kapitalforhøyelse og statlig lån til Statskog SF, gikk inn for et fremtidig arronderingssalg av Statskog SF sine eiendommer og at et flertall i komiteen sluttet seg til dette i sine merknader. Det samme flertall forutsatte også at inntektene fra arronderingssalget ble brukt til å nedbetale på det statlige lånet på 475 mill. kroner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at Statskog SF er landets største grunneier, der statens grunn utgjør 60 000 km2, noe som utgjør 1/5 av Fastlands-Norge. Eiendommene drives, forvaltes og utvikles av Statskog SF alene, eller i samarbeid med andre. Statskog SF har sin virksomhet innen fire kjerneområder: eiendom, energi, skog, friluftsliv, og Statskog SF er en viktig bidragsyter til verdiskapning i de regionene der Statskog SF har eiendommer.

Flertallet viser til behandlingen av Prop. 11 S (2010–2011) der flertallet i næringskomiteen gav sin tilslutning til de vurderingene som var lagt til grunn, jf. Innst. 153 S (2010–2011). Komiteens flertall var fornøyd med at det var lagt opp til et omfattende arronderingssalg av spredte skogteiger som foretaket eier fra før. Flertallet ba videre regjeringen vurdere, innenfor de samme rammene, arronderingssalg av spredte teiger også i Nordland og Troms. Det ble forutsatt at regjeringen i den videre dialog med selskapet legger til grunn at et slikt videresalg av eiendommer gir muligheter for et aktivt lokalt eierskap, og at inntektene fra arronderingssalget brukes til å nedbetale det statlige lånet på 475 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at avkastningskravet for selskapet og den store kapitaltilførselen gjør det nødvendig med en styrket eierstyring og en gjennomgang av avkastnings- og utbyttekravene til selskapet, og disse medlemmer mener et arronderingssalg vil kunne understøtte selskapets finansielle situasjon, samtidig som det gir muligheter for aktivt lokalt eierskap.

Disse medlemmer viser også til at et eventuelt arronderingssalg vil bidra til at det statlige eierskapet reduseres.

Disse medlemmer viser til at det ikke er en statlig oppgave å eie skog og at privat skogforvaltning gjennom årene har vist seg å gi bedre resultater enn den offentlige. Det er også dokumentert og vel kjent at det er en betydelig interesse blant næringsaktører innen skogbruket å erverve eiendommer med tanke på en aktiv forvaltning rettet inn mot eksempelvis turisme.

Komiteens medlemmer fra Høyre støtter derfor opp om intensjonene i Dokument 8:119 S (2010–2011), men vil understreke at det etter statens styringsprinsipper er en oppgave for selskapets styre å vurdere og gjennomføre et slikt nedsalg etter de signaler som gis av eierne gjennom generalforsamling og eiermøter. Styret vil også være nærmest til å vurdere timing, fremdrift og volum av nedsalget til enhver tid, slik at det blir mest mulig økonomisk optimalt for selskapet.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tilrår at forslaget vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser for seg en omorganisering av Statskog SF i to avdelinger. For det første skal Statskog SF sitt forvaltningsmessige ansvar i forhold til allmennhetens muligheter til bruk av naturen opprettholdes.

For det andre skal Statskog SF sine forretningsmessige muligheter til kjøp og salg av eiendommer skilles ut og legges ut for salg/makeskifte, slik at privat næringsliv eller privatpersoner har mulighet til å styrke sin næring gjennom oppkjøp.

Disse medlemmer, på lik linje med komiteens øvrige medlemmer, så i forbindelse med behandlingen av Prop. 11 S (2010–2011) for seg at arronderingssalg lå som en forutsetning for at Statskog SF skulle få kjøpe de aktuelle eiendommer Orkla la ut for salg. Disse medlemmer vil bemerke at det i den nevnte sak ikke ble satt noen tidsfrister eller omfang av areal som skulle legges ut for salg i denne sammenheng.

Disse medlemmer vil presisere at Statskog SF må ta et stort økonomisk ansvar i forbindelse med verdiskaping-, forsknings- og utviklingstiltak i skognæringen. Dette vil utløse muligheter for både etab-lerte og kanskje også nyetablerte næringsaktører til å utvikle næringsvirksomhet på de eiendommer som selges. På denne måte vil næringen også bidra til positive ringvirkninger for tilstøtende næringer, samt en positiv utvikling av distrikter som kanskje sliter med næringsetablering og derav fraflytting.

Disse medlemmer ser på et videresalg som et meget godt distriktspolitisk tiltak.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennom statens eierskap i Statskog SF pålegge selskapet å starte med arronderingssalg av skogeiendommer og annen fast eiendom Statskog SF eier, innen 1. august 2011.»