Jeg viser til oversendelse fra Stortingets næringskomite
datert 5. april 2011 der komiteen ber om Landbruks- og matdepartementets
vurdering av representant-forslaget.
I desember 2010 kjøpte Statskog SF selskapene Borregaard
Skoger AS, Borregaard Vafos AS og Børresen AS fra Orkla ASA og Borregaard
NEA AS. Dette var det største kjøpet av produktiv skog i Norge i
nyere tid. Kjøpet ble gjennomført etter at Stortinget hadde fått
seg forelagt saken gjennom Prop. 11 S (2010-2011) og gitt sin tilslutning
til kjøpet og kapitalforhøyelse og statlig lån til formålet, jf
Innst. 153 S (2010-2011) og vedtak i Stortinget den 15.12.2010.
Som jeg tidligere har informert Stortinget om
ble Statskog SFs investeringsbeslutning basert på et forretningsmessig
grunnlag. Begrunnelsen for oppkjøpet var at det ville styrke Statskog
SFs posisjon som ledende skogeier i Norge, samtidig som det ville
gi muligheter til tilrettelegging for jakt, fiske, friluftsliv og
eiendoms- og energiutvikling. Kjøpet innebar en bedre arrondering
av foretakets skogarealer, ettersom Statskog SF allerede hadde eiendommer
som grenser inn til eller ligger i umiddelbar nærhet til de innkjøpte eiendommene.
Samtidig la styret til grunn at oppkjøpet muliggjør salg av spredte
skogeiendommer foretaket eier fra før i sør- og midt-Norge, noe
som vil effektivisere skogsdriften ytterligere.
Departementets vurdering var at salget representerte
en unik mulighet for å styrke Statskog som grunneier. Samtidig ble
muligheten for et omfattende arronderingssalg av spredte skogteiger foretaket
eier fra før vurdert som positivt. Det vil effektivisere skogdriften
og dermed bedre Statskog SFs økonomi, og det vil styrke næringsgrunnlaget
for private skogeiere, kommuner og allmenninger. Departementet pekte
på at et slikt arronderingssalg også kan utløse makeskiftearealer
for skogvern, noe som kan lette skogvernprosesser på privat grunn.
I sin behandling av Prop. 11 S (2010-2011) ga flertallet
i næringskomiteen sin tilslutning til de vurderingene som var lagt
til grunn, jf. Innst. 153 S (2010-2011). Komiteens flertall var
fornøyd med at det var lagt opp til et omfattende arronderingssalg
av spredte skogteiger som foretaket eier fra før. Flertallet ba
videre regjeringen vurdere, innenfor de samme rammene, arronderingssalg
av spredte teiger også i Nordland og Troms. Det ble forutsatt at
regjeringen i den videre dialog med selskapet legger til grunn at
et slikt videresalg av eiendommer gir muligheter for et aktivt lokalt
eierskap, og at inntektene fra arronderingssalget brukes til å nedbetale
det statlige lånet på 475 mill. kroner.
Etter min vurdering synes det oversendte representantforslaget
om at ”Stortinget ber regjeringen gjennom statens eierskap i Statskog
SF pålegge selskapet å starte med arronderingssalg av skogeiendommer
og annen fast eiendom Statskog SF eier, innen 1. august 2011” å
være til forveksling likt det mindretallsforslaget komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmet ved behandlingen av Prop. 11 S (2010-2011). Mindretallsforslaget
fra Fremskrittspartiets medlemmer jf. Innst. 153 S (2010-2011) var
som følger: «Stortinget ber regjeringen gjennom sitt eierskap i
Statskog SF å pålegge selskapet umiddelbart å gå i gang med å planlegge
et større arronderingssalg av de skogeiendommer og annen fast eiendom
Statskog SF eier i dag.» Jeg tolker disse forslagene dit hen at
et mindretall i næringskomiteen ønsker et større nedsalg av Statskog SF,
der også annen fast eiendom inngår, enn det arronderingssalget som
er begrunnet med å effektivisere skogsdriften og å styrke foretakets økonomi.
Jeg har på bakgrunn av Stortingets vedtak av innstillingen
fra næringskomiteens flertall bedt Statskog SF om å gå videre med
planene om et omfattende arronderingssalg, der også salg av spredte
teiger i Nordland og Troms inngår. I tråd med Stortingets vedtak,
vil det i løpet av våren bli fastsatt kriterier og opplegg for arronderingssalget.