Brev fra Landbruks- og matdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 11. april 2011

LMDs vurdering av Dokument 8:119 S (2010-2011) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold og Torgeir Trældal om arronderingssalg av Statskog SF sine eiendommer

Jeg viser til oversendelse fra Stortingets næringskomite datert 5. april 2011 der komiteen ber om Landbruks- og matdepartementets vurdering av representant-forslaget.

I desember 2010 kjøpte Statskog SF selskapene Borregaard Skoger AS, Borregaard Vafos AS og Børresen AS fra Orkla ASA og Borregaard NEA AS. Dette var det største kjøpet av produktiv skog i Norge i nyere tid. Kjøpet ble gjennomført etter at Stortinget hadde fått seg forelagt saken gjennom Prop. 11 S (2010-2011) og gitt sin tilslutning til kjøpet og kapitalforhøyelse og statlig lån til formålet, jf Innst. 153 S (2010-2011) og vedtak i Stortinget den 15.12.2010.

Som jeg tidligere har informert Stortinget om ble Statskog SFs investeringsbeslutning basert på et forretningsmessig grunnlag. Begrunnelsen for oppkjøpet var at det ville styrke Statskog SFs posisjon som ledende skogeier i Norge, samtidig som det ville gi muligheter til tilrettelegging for jakt, fiske, friluftsliv og eiendoms- og energiutvikling. Kjøpet innebar en bedre arrondering av foretakets skogarealer, ettersom Statskog SF allerede hadde eiendommer som grenser inn til eller ligger i umiddelbar nærhet til de innkjøpte eiendommene. Samtidig la styret til grunn at oppkjøpet muliggjør salg av spredte skogeiendommer foretaket eier fra før i sør- og midt-Norge, noe som vil effektivisere skogsdriften ytterligere.

Departementets vurdering var at salget representerte en unik mulighet for å styrke Statskog som grunneier. Samtidig ble muligheten for et omfattende arronderingssalg av spredte skogteiger foretaket eier fra før vurdert som positivt. Det vil effektivisere skogdriften og dermed bedre Statskog SFs økonomi, og det vil styrke næringsgrunnlaget for private skogeiere, kommuner og allmenninger. Departementet pekte på at et slikt arronderingssalg også kan utløse makeskiftearealer for skogvern, noe som kan lette skogvernprosesser på privat grunn.

I sin behandling av Prop. 11 S (2010-2011) ga flertallet i næringskomiteen sin tilslutning til de vurderingene som var lagt til grunn, jf. Innst. 153 S (2010-2011). Komiteens flertall var fornøyd med at det var lagt opp til et omfattende arronderingssalg av spredte skogteiger som foretaket eier fra før. Flertallet ba videre regjeringen vurdere, innenfor de samme rammene, arronderingssalg av spredte teiger også i Nordland og Troms. Det ble forutsatt at regjeringen i den videre dialog med selskapet legger til grunn at et slikt videresalg av eiendommer gir muligheter for et aktivt lokalt eierskap, og at inntektene fra arronderingssalget brukes til å nedbetale det statlige lånet på 475 mill. kroner.

Etter min vurdering synes det oversendte representantforslaget om at ”Stortinget ber regjeringen gjennom statens eierskap i Statskog SF pålegge selskapet å starte med arronderingssalg av skogeiendommer og annen fast eiendom Statskog SF eier, innen 1. august 2011” å være til forveksling likt det mindretallsforslaget komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmet ved behandlingen av Prop. 11 S (2010-2011). Mindretallsforslaget fra Fremskrittspartiets medlemmer jf. Innst. 153 S (2010-2011) var som følger: «Stortinget ber regjeringen gjennom sitt eierskap i Statskog SF å pålegge selskapet umiddelbart å gå i gang med å planlegge et større arronderingssalg av de skogeiendommer og annen fast eiendom Statskog SF eier i dag.» Jeg tolker disse forslagene dit hen at et mindretall i næringskomiteen ønsker et større nedsalg av Statskog SF, der også annen fast eiendom inngår, enn det arronderingssalget som er begrunnet med å effektivisere skogsdriften og å styrke foretakets økonomi.

Jeg har på bakgrunn av Stortingets vedtak av innstillingen fra næringskomiteens flertall bedt Statskog SF om å gå videre med planene om et omfattende arronderingssalg, der også salg av spredte teiger i Nordland og Troms inngår. I tråd med Stortingets vedtak, vil det i løpet av våren bli fastsatt kriterier og opplegg for arronderingssalget.