Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Kari Kjøn-aas
Kjos, Per Arne Olsen og Erlend Wiborg, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja
Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy,
vil understreke betydningen av at helsevesenet har gode og effektive
rutiner for pasientforløp med tanke på henvisning, diagnostisering, utredning
og behandling av alvorlige sykdommer som kreft og iskemisk hjertesykdom.
Komiteen vil videre framholde
at akutt hjerteinfarkt og enkelte akutte kreftsykdommer krever umiddelbar,
øyeblikkelig behandling, mens andre tilstander må ha nøyere undersøkelse
for at riktig behandling skal kunne gis.
Komiteen viser til at Statens
helsetilsyn i 2010 påpekte at risikonivået i norsk kreftbehandling er
for høyt. Dette har med flere forhold å gjøre; sen diagnostikk,
dårlig informasjonsflyt, manglende konti-nui-tet i behandlingen
og at de ulike aktørene er for dårlig koordinerte. Det er derfor positivt
at Helse- og omsorgsdepartementet har tatt utgangspunkt i rapportens
konklusjoner og startet et arbeid med å heve kvaliteten i pasientbehandlingen. Komiteen merker
seg at de regionale helseforetakene er bedt om å bruke rapporten
i sitt kvalitetsarbeid, jf. svarbrev av 18. mai 2011 fra helse-
og omsorgsministeren til helse- og omsorgskomiteen.
Komiteen peker på at det foreliggende
representantforslag tar til orde for at det innføres et såkalt «pakkeforløp»
i kreftbehandlingen etter modell fra Danmark. Komiteen vil
i den forbindelse bemerke at den danske 48-timersmodellen opererer
med en frist som kun omfatter at man skal være i gang med utredning,
og at man skal ha fått en plan for hvordan denne skal gjennomføres
innen 48 timer. En diagnose må nødvendigvis ta noe lengre tid avhengig
av hvor mange tester som skal gjennomføres, for eksempel dersom
dette innebærer patologisk undersøkelse av vevsprøver. Derfor er
det viktig at man tar for seg hele pasientforløpet, fra henvisning
fra fastlege til operasjon eller annen behandling, med klare mål
for tidsbruk.
Komiteen viser til at Nasjonal
strategi for kreftområdet (2006–2011) inneholder handlingsplaner
som angir nasjonale retningslinjer for kreft. Disse skal sikre at
en holder høy kvalitet i behandlingen, og at en har likeverdige
tilbud over hele landet. Komiteen har merket seg
at flere regionale helseforetak allerede har satt i gang et arbeid
etter modell med «pakkeforløp» i kreftbehandlingen, hvor man har
lagt opp til å eliminere «flaskehalser» i hele pasientforløpet, for
eksempel mellom ulike aktører og nivåer. Komiteen vil
i den forbindelse nevne Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN),
hvor man systematisk har arbeidet med å effektivisere pasientforløpene
for ulike kreftformer, herunder lungekreft og kreft i mage og tarm.
Tilsvarende pasientforløp er innført eller skal innføres for gynekologisk
kreft, kreftsykdommer i nyre/urinveier og endokrinologiske kreftformer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at sammenlignet tidsbruk før og etter innføring av helhetlig pa-sient-forløp
viser betydelige forbedringer og mind-re variasjoner når det gjelder
ventetid for pasientene. For lungekreft foregår det diagnostiske
pasientforløpet innen 28 dager for 82 prosent av pasientene, mens
gjennomsnittlig pasientforløp for magekreft er 26 dager.
Flertallet vil for øvrig bemerke
at tallene for 2010 er bedre i Norge enn i Danmark når man sammenligner
median ventetid fra mottatt henvisning til start behandling for
pasienter med lungekreft, tykk-tarmkreft og brystkreft.
Komiteen viser til
at Helse- og omsorgsdepartementet i brev til Helsedirektoratet av
1. april 2011 har bedt om at det foretas revisjon av de nasjonale
retningslinjene for diagnostisering, behandling og oppfølging av
pasienter med kreftsykdom, med sikte på å innføre maksimale tidsfrister
for de ulike ledd i utrednings- og behandlingsforløpet i alle helseforetakene.
På en pressekonferanse i Bergen fredag 20. mai 2011
presenterte helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen
åtte ulike kvalitetsindikatorer som et ledd i regjeringens satsing
på kvalitet i helsetjenesten. Indikatorene skal gi økt kunnskap
og bedre behandling og blant annet omhandle maksimale ventetider
for sykdommer som lungekreft, tykktarms-kreft, brystkreft, fødselsrifter,
amputasjoner blant pasienter med diabetes og psykiske lidelser. Komiteen ser
positivt på dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er av den oppfatning at det
tar altfor lang tid å diagnostisere og behandle mange kreftpasienter
i Norge. Disse medlemmer viser til gjentatte medieoppslag
den senere tid, spesielt på TV2, som avdekker den svært uheldige
situasjonen mange enkeltmennesker i denne pasientgruppen opplever. Disse
medlemmer viser videre til behovet for oppdaterte og reelle
venteliste- og ventetidsstatistikker for de ulike kreftdiagnosegruppene.
Det er ikke, slik disse medlemmer ser det, tilstrekkelig
at man har fått på plass historiske data om ventetider. Det pasientene
er opptatt av, er hvilke ventetider og behandlingsmuligheter de
har i dag. Det er derfor nødvendig å opprette offentlige venteliste-
og kvalitetsdata som fortløpende oppdateres gjennom ordningen med
fritt sykehusvalg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser videre til at Aleris er i ferd med å gjennomføre
et prosjekt med diagnosesenter som i Danmark. Disse medlemmer mener
det er gledelig at private aktører går foran med et godt eksempel,
men mener samtidig det er høyst nødvendig at det offentlige helsevesenet gjør
det samme.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til den store belastningen
en kreftsykdom medfører. Både i form av psykisk belastning og når
det gjelder viktigheten av rask respons og behandling når sykdommen
inntreffer, for på den måten å legge best mulig til rette for pasientenes helsetilstand. Disse
medlemmer mener derfor det er nødvendig å komme i gang med
pakkeforløp med gitte tidsfrister, slik man har gjort i Danmark,
til det beste for norske kreftpasienter og pårørende.
Disse medlemmer mener derfor
at det må innføres standard behandlingsforløp fra det tidspunkt
en får mistanke om kreft sammen med sin fastlege og til diagnostisering
er startet, etter modell fra «Innen 48 timer» i Danmark, samt et forløp
for videre behandling og oppfølging. Dette innebærer også etab-lering
av diagnosesentre ved våre største sykehus. Disse medlemmer mener
også at kreftpasienter har rett til å få vite forventet ventetid
til kreftbehandling og ikke bare historisk ventetid. På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette arbeid
for å innføre et «pakkeforløp» innen kreftomsorgen og deler av iskemisk
hjertesykdom etter dansk modell.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
utarbeides prognoser for forventet ventetid på behandling av de
ulike kreftformene, slik at kreftpasienter kan velge sykehus også
ut fra forventet ventetid, på lik linje med andre pasienter.»