Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette arbeid
for å innføre et «pakkeforløp» innen kreftomsorgen og deler av iskemisk
hjertesykdom etter dansk modell.»
Forslagsstillerne mener det i Norge tar for
lang tid fra mistanke om alvorlig sykdom i form av kreft og iskemisk
hjertesykdom oppdages og til pasienten har fått de nødvendige forundersøkelser
og en diagnose som avklarer videre og ofte livsnødvendig behandling.
Det framholdes at lang ventetid og uvisshet
gir mange negative effekter både knyttet til effekt av behandlingen
og også gjennom at det blir en stor belastning for både pasienter
og pårørende.
Det vises til at det i Rogaland er startet en
kampanje som tar utgangspunkt i en dansk modell hvor det er slik
at ved begrunnet mistanke om kreft skal videre undersøkelser være
påbegynt senest innen 48 timer, og hvor undersøkelse og behandling
skjer etter et såkalt pakkeforløp. Det redegjøres i dokumentet nærmere
for den danske modellen.
Forslagsstillerne er opptatt av at behandlingsgarantier
må gjelde fra begrunnet mistanke er fanget opp av fastlege og ikke
bare fra tidspunktet når spesialisthelsetjenesten mottar pasienten.
Forslagsstillerne understreker at dagens kreftbehandling
i Norge leverer høyere overlevelsesrater enn det som per i dag er
tilfellet i Danmark, men uttaler at Norge likevel bør lære av de
tiltak som nå blir satt i verk i Danmark, og som man ser gir effekt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Kari Kjøn-aas
Kjos, Per Arne Olsen og Erlend Wiborg, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja
Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy,
vil understreke betydningen av at helsevesenet har gode og effektive
rutiner for pasientforløp med tanke på henvisning, diagnostisering, utredning
og behandling av alvorlige sykdommer som kreft og iskemisk hjertesykdom.
Komiteen vil videre framholde
at akutt hjerteinfarkt og enkelte akutte kreftsykdommer krever umiddelbar,
øyeblikkelig behandling, mens andre tilstander må ha nøyere undersøkelse
for at riktig behandling skal kunne gis.
Komiteen viser til at Statens
helsetilsyn i 2010 påpekte at risikonivået i norsk kreftbehandling er
for høyt. Dette har med flere forhold å gjøre; sen diagnostikk,
dårlig informasjonsflyt, manglende konti-nui-tet i behandlingen
og at de ulike aktørene er for dårlig koordinerte. Det er derfor positivt
at Helse- og omsorgsdepartementet har tatt utgangspunkt i rapportens
konklusjoner og startet et arbeid med å heve kvaliteten i pasientbehandlingen. Komiteen merker
seg at de regionale helseforetakene er bedt om å bruke rapporten
i sitt kvalitetsarbeid, jf. svarbrev av 18. mai 2011 fra helse-
og omsorgsministeren til helse- og omsorgskomiteen.
Komiteen peker på at det foreliggende
representantforslag tar til orde for at det innføres et såkalt «pakkeforløp»
i kreftbehandlingen etter modell fra Danmark. Komiteen vil
i den forbindelse bemerke at den danske 48-timersmodellen opererer
med en frist som kun omfatter at man skal være i gang med utredning,
og at man skal ha fått en plan for hvordan denne skal gjennomføres
innen 48 timer. En diagnose må nødvendigvis ta noe lengre tid avhengig
av hvor mange tester som skal gjennomføres, for eksempel dersom
dette innebærer patologisk undersøkelse av vevsprøver. Derfor er
det viktig at man tar for seg hele pasientforløpet, fra henvisning
fra fastlege til operasjon eller annen behandling, med klare mål
for tidsbruk.
Komiteen viser til at Nasjonal
strategi for kreftområdet (2006–2011) inneholder handlingsplaner
som angir nasjonale retningslinjer for kreft. Disse skal sikre at
en holder høy kvalitet i behandlingen, og at en har likeverdige
tilbud over hele landet. Komiteen har merket seg
at flere regionale helseforetak allerede har satt i gang et arbeid
etter modell med «pakkeforløp» i kreftbehandlingen, hvor man har
lagt opp til å eliminere «flaskehalser» i hele pasientforløpet, for
eksempel mellom ulike aktører og nivåer. Komiteen vil
i den forbindelse nevne Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN),
hvor man systematisk har arbeidet med å effektivisere pasientforløpene
for ulike kreftformer, herunder lungekreft og kreft i mage og tarm.
Tilsvarende pasientforløp er innført eller skal innføres for gynekologisk
kreft, kreftsykdommer i nyre/urinveier og endokrinologiske kreftformer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at sammenlignet tidsbruk før og etter innføring av helhetlig pa-sient-forløp
viser betydelige forbedringer og mind-re variasjoner når det gjelder
ventetid for pasientene. For lungekreft foregår det diagnostiske
pasientforløpet innen 28 dager for 82 prosent av pasientene, mens
gjennomsnittlig pasientforløp for magekreft er 26 dager.
Flertallet vil for øvrig bemerke
at tallene for 2010 er bedre i Norge enn i Danmark når man sammenligner
median ventetid fra mottatt henvisning til start behandling for
pasienter med lungekreft, tykk-tarmkreft og brystkreft.
Komiteen viser til
at Helse- og omsorgsdepartementet i brev til Helsedirektoratet av
1. april 2011 har bedt om at det foretas revisjon av de nasjonale
retningslinjene for diagnostisering, behandling og oppfølging av
pasienter med kreftsykdom, med sikte på å innføre maksimale tidsfrister
for de ulike ledd i utrednings- og behandlingsforløpet i alle helseforetakene.
På en pressekonferanse i Bergen fredag 20. mai 2011
presenterte helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen
åtte ulike kvalitetsindikatorer som et ledd i regjeringens satsing
på kvalitet i helsetjenesten. Indikatorene skal gi økt kunnskap
og bedre behandling og blant annet omhandle maksimale ventetider
for sykdommer som lungekreft, tykktarms-kreft, brystkreft, fødselsrifter,
amputasjoner blant pasienter med diabetes og psykiske lidelser. Komiteen ser
positivt på dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er av den oppfatning at det
tar altfor lang tid å diagnostisere og behandle mange kreftpasienter
i Norge. Disse medlemmer viser til gjentatte medieoppslag
den senere tid, spesielt på TV2, som avdekker den svært uheldige
situasjonen mange enkeltmennesker i denne pasientgruppen opplever. Disse
medlemmer viser videre til behovet for oppdaterte og reelle
venteliste- og ventetidsstatistikker for de ulike kreftdiagnosegruppene.
Det er ikke, slik disse medlemmer ser det, tilstrekkelig
at man har fått på plass historiske data om ventetider. Det pasientene
er opptatt av, er hvilke ventetider og behandlingsmuligheter de
har i dag. Det er derfor nødvendig å opprette offentlige venteliste-
og kvalitetsdata som fortløpende oppdateres gjennom ordningen med
fritt sykehusvalg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser videre til at Aleris er i ferd med å gjennomføre
et prosjekt med diagnosesenter som i Danmark. Disse medlemmer mener
det er gledelig at private aktører går foran med et godt eksempel,
men mener samtidig det er høyst nødvendig at det offentlige helsevesenet gjør
det samme.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til den store belastningen
en kreftsykdom medfører. Både i form av psykisk belastning og når
det gjelder viktigheten av rask respons og behandling når sykdommen
inntreffer, for på den måten å legge best mulig til rette for pasientenes helsetilstand. Disse
medlemmer mener derfor det er nødvendig å komme i gang med
pakkeforløp med gitte tidsfrister, slik man har gjort i Danmark,
til det beste for norske kreftpasienter og pårørende.
Disse medlemmer mener derfor
at det må innføres standard behandlingsforløp fra det tidspunkt
en får mistanke om kreft sammen med sin fastlege og til diagnostisering
er startet, etter modell fra «Innen 48 timer» i Danmark, samt et forløp
for videre behandling og oppfølging. Dette innebærer også etab-lering
av diagnosesentre ved våre største sykehus. Disse medlemmer mener
også at kreftpasienter har rett til å få vite forventet ventetid
til kreftbehandling og ikke bare historisk ventetid. På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette arbeid
for å innføre et «pakkeforløp» innen kreftomsorgen og deler av iskemisk
hjertesykdom etter dansk modell.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
utarbeides prognoser for forventet ventetid på behandling av de
ulike kreftformene, slik at kreftpasienter kan velge sykehus også
ut fra forventet ventetid, på lik linje med andre pasienter.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen igangsette arbeid
for å innføre et «pakkeforløp» innen kreftomsorgen og deler av iskemisk
hjertesykdom etter dansk modell.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
utarbeides prognoser for forventet ventetid på behandling av de
ulike kreftformene, slik at kreftpasienter kan velge sykehus også
ut fra forventet ventetid, på lik linje med andre pasienter.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:130 S (2010–2011) – representantforslag
fra Per Arne Olsen, Kari Kjønaas Kjos og Jon Jæger Gåsvatn om å
innføre såkalt «pakkeforløp» innen kreftomsorgen og deler av iskemisk
hjertesykdom etter dansk modell – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 28. april 2011 der helse-
og omsorgskomiteen ber om min uttalelse til representantforslag
nr. 8:130 S fra stortingsrepresentantene Per Arne Olsen, Kari Kjønaas
Kjos og Jon Jæger Gåsvatn.
Stortinget ber regjeringen
igangsette arbeid for å innføre et ”pakkeforløp” innen kreftomsorgen og
deler av iskemisk hjertesykdom etter dansk modell.
Jeg vil innledningsvis peke på at jeg er tvilende til
om det er hensiktsmessig å benytte begrepet ”pakkeforløp” i relasjon
til det norske helsesystemet. Dette fordi begrepet for mange vil
gi assosiasjoner til noe annet enn pasientbehandling. Jeg velger
heller å bruke begrepet pasientforløp om tiden for de ulike ledd
i et behandlingsforløp. Vi innfører nå pasientforløp med maksimale tidsfrister
for utredning og behandling i Norge.
Risikoanalysen av norsk kreftbehandling fra Statens
helsetilsyn i mai 2010 viser at risikonivået i norsk kreftbehandling
er for høyt. De viktigste risikoområdene som peker seg ut er sen
diagnostikk, svikt i informasjonsflyt og koordinering mellom ulike
aktører og manglende kontinuitet i behandlingen. Rapporten er et
viktig bidrag i arbeidet med å bedre kvaliteten i tjenesten, og
de regionale helseforetakene er derfor bedt om å benytte denne rapporten
i sitt videre kvalitetsarbeid.
Innføring av pasientforløp (”pakkeforløp”) for kreft
har ført til kortere ventetider i Danmark. En gjennomgang av statistikk
for kreftoverlevelse i seks vestlige land i årene 1995 til 2007
viser at Norge har høyere kreftoverlevelse enn Danmark. Foreløpige
tall viser at kreftoverlevelsen i Danmark har økt, men det er for
tidlig å si i hvilken grad dette kan tilskrives innføring av pasientforløp
(”pakkeforløp”).
Et av hovedtiltakene i Nasjonal strategi for kreftområdet
(2006-2011) er nasjonale handlingsprogrammer for kreft, herunder
retningslinjer for diagnostisering, behandling og oppfølging for
svært mange kreftformer. Disse retningslinjene skal sikre at kreftbehandlingen
i Norge holder høy kvalitet og bidrar til et likeverdig tilbud over
hele landet. Handlingsprogrammene fra Helsedirektoratet er å betrakte som
kunn-skapsbaserte anbefalinger og råd basert på god klinisk praksis
i norsk kreftomsorg og i internasjonale kunnskapsbaser. De nasjonale
retningslinjene skal være retningsgivende for norsk kreftbehandling
og skal også være et hjelpemiddel i de avveininger og prioriteringer norsk
helsetjeneste må gjøre for å gi et tilbud av best mulig kvalitet.
Lov om pasientrettigheter og forskrift om prioritering
av helsetjenester m.v. er det lovmessige grunnlaget for prioritering
av pasienter som henvises til spesialisthelse-tjenesten. Til tross
for et felles hjemmelsgrunnlag, har det vært store forskjeller i
praktiseringen av prioriteringsforskriften. Helsedirektoratet har
derfor utarbeidet prioriteringsveiledere, blant annet innen onkologi.
I henhold til onkologiveilederen er det enkelte tilstander som skal
til onkologisk vurdering innen 24 timer, men det er svært få tilstander som
kan vente lenger enn 3-4 uker.
Det er i oppdragsdokumentet til de regionale helseforetakene
for 2010 og 2011 understreket at kreftpasienter skal unngå unødig
venting på utredning og behandling. De regionale helseforetakene
er videre bedt om å sørge for at pasientperspektivet, gjennom utvikling
av forløpstenkningen, ligger til grunn for utvikling av tjenester
og for utarbeidelse av regionale planer.
Jeg har også for inneværende år bedt de regionale
helseforetakene om å rapportere på ventetider for kreftbehandling
fra henvisning til start på behandlingen for brystkreft, lungekreft
og tykktarmskreft. De regionale helseforetakene har allerede satt
fokus på sammenhengende pasientforløp og hvordan ventetidene til
diagnostikk og behandling kan reduseres, og jeg vil følge denne utviklingen
nøye fremover.
Jeg er opptatt av at kreftpasienter skal sikres
rask diagnose og behandling. Derfor innfører vi nå pasientforløp
med maksimale tidsfrister for utredning og behandling av kreftsykdom
i Norge. Helse- og omsorgsdepartementet har i brev av
1. april 2011 gitt Helsedirektoratet i oppdrag
å foreta en revisjon av de nasjonale retningslinjene for diagnostisering,
behandling og oppfølging av pasienter med kreftsykdom med sikte
på å innføre maksimale tidsfrister for de ulike ledd i utrednings-
og behandlingsforløpet. Dette skal danne grunnlaget for regionale
og lokale pasientforløp og prosedyrer, herunder samhandling internt
i de regionale helseforetakene og i helseforetakene. Det forutsettes
at dette arbeidet gjennomføres og ferdigstilles senest innen 1. juli i
år for de eksisterende 9 handlingsprogrammene, og deretter fortløpende
for de 11 nye handlingsprogrammene som vil bli utarbeidet i løpet
av 2011 og 2012.
Det er i forbindelse med utarbeidelsen av handlingsprogrammene
for kreft etablert faggrupper innenfor de viktigste kreftformene,
og det er viktig å bygge videre på det arbeidet disse faggruppene
gjør når det skal utarbeides nasjonale mål for maksimale tidsfrister
for utrednings- og behandlingsforløpet. Helsedirektoratet har nå, sammen
med faggruppene, startet en kartlegging for å klarlegge hvilke tidsfrister
som bør innarbeides i handlingsprogrammene. Det blir samtidig også
samlet inn informasjon og utarbeidet analyser av hvor det er organisatoriske
flaskehalser eller andre årsaker til for lange forløpstider.
Det er i Danmark laget pasientforløp (”pakkeforløp”)
for både stabil og ustabil iskemisk hjertesykdom, hjertesvikt og
hjerteklaffsvikt. Disse ble iverksatt i 2010. Danmark har på området hjertesykdommer,
i likhet med kreft, hatt lange ventetider.
I Norge skal oppfølging av personer med akutte hjerteproblemer
betraktes som øyeblikkelig hjelp, noe som vil innebære umiddelbar
innleggelse. Når det gjelder tilbudet til pasienter med stabil iskemisk
hjertesykdom, vil jeg peke på at det, i tillegg til prioriteringsforskriften,
foreligger prioriteringsveiledere for hjertemedisinske syk-dommer,
herunder koronar hjertesykdom, samt nasjonale retningslinjer for
primær-forebygging av hjerte- og karsykdom. Fagmiljøet forholder
seg videre til internasjonale retningslinjer for diagnostisering,
oppfølging og behandling av iskemisk hjertesykdom. Slike retningslinjer
vurderes og kvalitetssikres av norsk cardiologisk forening, før
de tas i bruk som faglige retningslinjer i Norge.
Systemet som er etablert for behandling og oppfølging
av personer med symptomer på koronar hjertesykdom, skal imøtekomme
pasientens behov for et behandlingstilbud av god kvalitet. Det er
imidlertid også på dette feltet en utfordring å overholde eksisterende
behandlingsfrister, samt å legge til rette for en nedkorting av
ventetider for pasienter med stabil iskemisk hjertesykdom. Jeg har
derfor i oppdragsdokumentet til de regionale helseforetakene for
2011 gitt klare styringssignaler om at ventetidene i spesialisthelsetjenesten
skal reduseres.
Helse- og omsorgsdepartementet vurderer at det per
i dag ikke er behov for innføring av ytterligere veiledere/retningslinjer
på hjerteområdet etter dansk modell.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 9. juni 2011
Bent Høie |
Tove Karoline Knutsen |
leder |
ordfører |