Bevilgningen i saldert budsjett er på 3 411
mill. kroner. Det vises til nærmere omtale under kapittel 3855 post
60, der det foreslås å redusere anslaget over inntekter fra kommunale
egenandeler i barnevernet med 52 mill. kroner sammenliknet med saldert
budsjett. Det foreslås derfor en tilsvarende reduksjon i driftsbevilgningen over
kap. 855 post 1.
Det foreslås at kap. 855 post 1 reduseres med
52 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til departementets høringsnotat fra 7. juli
2009 om behov for å gjennomføre lovendring for å sikre hjemmel for at
barn som kan være ofre for menneskehandel kan bli midlertidig plassert,
uten samtykke, på institusjon for beskyttelse og omsorg. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen i oppslag på TV2 19. mai 2011 viser til at årsaken til
at forslaget ikke er fremmet skyldes økonomiske hensyn, og at lovendringen
må fremmes i forbindelse med budsjett. Disse medlemmer viser
til at Oslo kommune mener de kan utvikle og finansiere et slikt
tilbud hvis lovhjemmelen kommer på plass. Disse medlemmer mener derfor
det økonomiske hensynet som utsettelsen er begrunnet i, ikke er
reelt. Disse medlemmer vil understreke viktigheten
av å sikre barns menneskerettigheter og behov for god omsorg.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser videre til Stortingets behandling av representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om å øke kompetansen i barnevernet (Dokument 8:85 S (2010–2011)).
Alle partier på Stortinget var i debatten enig i at det er viktig
å styrke førstelinjetjenesten i barnevernet og at kompetanse er
en av de aller viktigste byggesteinene i et godt barnevern. Disse
medlemmer viser til at barnevernspedagogutdanning i dag
er plassert i den laveste finansieringskategorien (kategori F). I
praksis betyr dette at studentene får lite individuell oppfølging,
det er få seminarer i smågrupper og lite veiledning. Disse
medlemmer mener det er uheldig at det ikke satses på å øke fagkompetansen
til fremtidige barnevernsansatte og mener at en satsing på bedre
barnevernutdanning er en måte å øke kompetansen i barnevernet.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til representantforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei
Grande og Borghild Tenden om å overføre oppgaver fra Barne-, ungdoms-
og familieetatens regionskontorer til den kommunale barnevernstjenesten
(Dokument 8:18 S (2009–2010)). I forslaget ble det vist til en Fafo-rapport (rapport
2009:41) hvor det kommer fram at det kommunale og statlige barnevernet
har store samarbeidsproblemer og at Barne-, ungdoms- og familieetaten
(Bufetat) er i ferd med å bli en byråkratisk, ressurskrevende organisasjon
som ikke på langt nær bidrar godt nok til at de mest sårbare barna
får hjelpen de bør og har krav på. Dette medlem er
bekymret over at barnevernet i dag ikke klarer å sikre at barn og
unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling,
får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Dette medlem mener
kommunene må få et helhetlig ansvar for barnevernet og er av den oppfatning
at nedleggelse og overføring av Bufetats oppgaver regionalt er noe
som bør vurderes. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å
kutte 100 mill. kroner i det statlige, regio-nale barnevernet og
omfordele midlene til det kommunale barnevernet. Det vises til omtale under
kap. 571 post 60.
På denne bakgrunn foreslår dette medlem at innplassering
av barnevernspedagogutdanning endres fra finansieringskategori F
til kategori D og bevilger 20,9 mill. kroner til dette.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
855 | | Statlig forvaltning av barne-vernet | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under
post 22 og post 60, nedsettes med | 131 100 000 |
| | fra kr 3 411 000 000
til kr 3 279 900 000» | |