Komiteens medlemmer fra Høyre mener norske
sjøfolk har en kompetanse som det er viktig å opprettholde og som
er en viktig ressurs for landet. Sentral kompetanse må sikres fortsatt tilhørighet
til Norge. Disse medlemmer vil understreke at det
er bred enighet om at en nettolønnsordning bør bestå, fordi det
er viktig med ordninger som bidrar til å opprettholde nivået på landets
maritime kompetanse. Samtidig vil disse medlemmer vise
til at ordningen har en konkurransevridende effekt, og at det derfor
er riktig å begrense ordningen noe. Disse medlemmerviser til at Høyre i sitt alternative
opplegg reduserer bevilgningen til nettolønnsordningen med 200 mill.
kroner.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 200 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
909 | | Tiltak for sysselsetting av sjøfolk | |
| 73 | Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslags-bevilgning, nedsettes
med | 200 000 000 |
| | fra kr 1 646 600 000
til kr 1 446 600 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til regjeringen Bondevik IIs forslag om
å innføre kompetansemodellen for nettolønnsordningen. Dette
medlem foreslår at kompetansemodellen innføres og at det
settes et tak på utbetalingene tilsvarende innslagspunktet for toppskatten. Dette
medlem foreslår derfor at bevilgningen reduseres med 220
mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
909 | | Tiltak for sysselsetting av sjøfolk | |
| 73 | Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslags-bevilgning, nedsettes
med | 220 000 000 |
| | fra kr 1 646 600 000
til kr 1 426 600 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener
at den sjøfartskultur som er utviklet over mange år både innenriks
og utenriks, må sikres gjennom gode skatte- og avgiftsordninger.
Disse må være konkurransedyktige nok til at norsk skipsfart forblir
en viktig del av norsk næringsliv. Det må imidlertid ikke være slik
at skatteordningene blir så gunstige for en næring, at de utkonkurrerer andre
næringer som driver med lignende aktivitet. Dette medlem mener
derfor at nettolønnsordningen for sjøfolk må avvikles fordi den
oppfattes som urettferdig for landbasert reiseliv langs kysten og
for fiskerinæringen.
En avvikling av nettolønnsordningen fra 1. juli 2011
vil medføre en innsparing på 549 mill. kroner i bokført effekt i
2011.
Dette medlem viser videre til
at Econ Pöyry i en nylig framlagt rapport konkluderer med at ordningen
er samfunnsøkonomisk ulønnsom. Dette medlem viser
videre til at hovedbegrunnelsen for ordningen er at «alle andre»
har den. Dette medlem tror at ordningen vil bli avviklet
i en rekke land dersom Norge og/eller andre land tar et første skritt. Dette
medlem oppfordrer derfor næringsministeren til snarest å
ta et initiativ til at ordningen avvikles i de fleste land, slik
at konkurranseforskjellen fortsatt blir lik mellom norske og andre
sjøfolk.
Dette medlem viser også til at
det er «lekket ut» at regjeringen langt på vei planla å redusere/av-vik-le
ordningen i statsbudsjettet for 2011, men ble reddet i siste stund
av forbedrede anslag knyttet til skatteinntekter og utgifter i Folketrygden enn
først anslått.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
909 | | Tiltak for sysselsetting av sjøfolk | |
| 73 | Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslags-bevilgning, nedsettes
med | 549 000 000 |
| | fra kr 1 646 600 000
til kr 1 097 600 000» | |