Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil bruke avgiftssystemet sterkere for å stimulere til vridning av kjøp av biler bort fra biler med store klimagassutslipp til biler med lave klimagassutslipp. Dette medlem vil derfor foreslå å øke engangsavgiften med 20 pst. på biler som slipper ut mer enn 135 gram CO2 per kilometer.
Dette medlem viser til bevilgningsforslag i kapittel 19 i denne innstilling under kap. 5536 post 71.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«Fra 1. juli 2011 gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak 25. november 2010 om engangsavgift på motorvogner mv. for budsjetterminen 2011:
§ 2 første ledd skal lyde:
Avgiftsgrupper
Egenvekt (kg)
Motoreffekt (kW)
CO2-utslipp (g/km)
Slagvolum (cm3)
Sats
Vrakpant- avgift
Avgiftsgruppe A
kr 1 300
Personbiler, varebiler klasse 1, busser under 6 m med inntil 17 seteplasser
0-1150
kr 36,31
1 151-1 400
kr 79,14
1 401-1 500
kr 158,31
over 1 500
kr 184,11
0-65
kr 0
66-90
kr 466,00
91-130
kr 1 320,68
over 130
kr 2 751,42
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp, og med
– utslipp 115 g/km og over
0-115
kr 893 kr 2 082 og kr 3 341
116-135
kr 738
136-175
kr 893
176-245
kr 2 082
over 245
kr 3 341
– CO2-utslipp under 115 t.o.m 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 115 t.o.m 50
kr 620
– CO2-utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp
– bensindrevne
0-1 150
kr 14,10
1 151-1 750
kr 46,97
1 751-2 150
kr 110,25
over 2 150
kr 118,92
– ikke bensindrevne
kr 10,81
kr 38,36
kr 89,99
kr 93,61
Avgiftsgruppe B
Varebiler klasse 2, lastebiler med tillatt totalvekt mindre enn 7 501 kg og godsrom med lengde under 300 cm og bredde under 190 cm
22 pst. av A
Avgiftsgruppe C
Campingbiler
Avgiftsgruppe D
Avgiftsgruppe E
Beltebiler
36 pst. av verdiavgiftsgrunnlaget
Avgiftsgruppe F
Motorsykler
kr 10 468 per stk.
0-11
over 11
kr 465,84
0-125
126-900
kr 35,95
over 900
kr 78,84
Avgiftsgruppe G
Beltemotor-sykler
0-100
kr 14,75
101-200
kr 29,51
over 200
kr 58,99
0-20
kr 39,35
21-40
kr 78,66
over 40
kr 157,31
0-200
kr 3,08
201-400
kr 6,15
over 400
kr 12,29
Avgiftsgruppe H
Motorvogn i avgiftsgruppe A, som ved første gangs registrering her i landet blir registrert på løyveinnehaver til bruk som ordinær drosje (ikke reserve- eller erstatningsdrosje) eller for transport av funksjons
hemmede
40 pst. av A
100 pst. av A
Avgiftsgruppe I
Avgiftspliktige motorvogner som er 30 år eller eldre
kr 3 447 per stk.
Avgiftsgruppe J
Busser under 6 m med inntil 17 seteplasser, hvorav minst 10 er fastmontert i fartsretningen
40 pst. av A»
Komiteens medlem fra Venstre viser til at det i dagens regelverk gis fritak, refusjon eller ytes tilskudd for engangsavgift for hhv. ambulanser og begravelseskjøretøy og at dette er forslått videreført i regjeringens forslag til vedtak om engangsavgiften på motorvogner § 2 f) og g). Dette medlem ser ikke logikken i at ikke politiets utrykningskjøretøy skal likebehandles med øvrige kjøretøy. Et slikt vedtak vil også frigjøre ca. 30 mill. kroner årlig som politiet kan bruke til å investere i bedre og nyere utstyr.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«Fra 1. juli 2011 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak 25. november 2010 om avgift på mo-torvogn mv., I. Engangsavgift på motorvogner mv.:
§ 5 første ledd ny bokstav p skal lyde:
p) utrykningskjøretøy til politiet.»