Hovedtyngden av de øremerkede tilskuddene til barnehager
ble innlemmet i kommunenes rammetilskudd for 2011. Beløpet inkluderte
midler til drift av barnehageplasser opprettet i 2010 basert på
et anslag for utbygging i 2010. Prognosen for 2010 var 7 100 heltidsplasser,
noe som ble anslått å gi rom for 5 400 flere barn i barnehage. Foreløpige
tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det ble opprettet 8 200
nye heltidsplasser i 2010, og at om lag 6 800 flere barn fikk plass
i barnehage. Utbyggingen ble dermed noe høyere enn forventet. Det
foreslås derfor å øke bevilgningen med 23,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at innlemmingen
av barnehagetilskuddet i rammetilskuddet til kommunene ble foreslått utsatt
på bakgrunn av uklarheter omkring finansieringssituasjonen for barnehagene
og de private barnehagene spesielt. Disse medlemmer viser
til at overføringen til det kommunale rammetilskuddet har ført til
at mange kommuner relativt sett får mindre penger til barnehager, samtidig
som regjeringens Forskrift om likeverdig behandling ved tildeling
av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager har skapt stor
usikkerhet blant de private barnehagene i forhold til utmåling av
tilskudd for 2011. Disse medlemmer mener at den uklare
situasjonen barnehagesektoren nå opplever viser at forslag om å
utsette overføringen var riktig. Disse medlemmer mener
regjeringens hastverk i denne saken kan gå på bekostning av målsettingen
om å gi alle barn et godt og trygt barnehagetilbud.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer stemte imot at tilskuddene
til barnehager ble innlemmet i kommunenes rammetilskudd. Disse
medlemmer registrerer utviklingen og er om mulig blitt enda
mer overbevist om at det var feil å endre finansieringen av barnehager
fra en velfungerende stykkpris til en uoversiktlig rammefinansiering. Disse
medlemmer tar imidlertid til etterretning at våre alternative forslag
til statsbudsjett 2011 ble nedstemt og fremmer derfor ikke disse
forslagene på nytt i denne innstilling. Selv om disse medlemmer altså
støtter et annet finansieringssystem, vil disse medlemmer likevel
støtte den foreslåtte økning på 23,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er viktig å holde barnehageprisene lave. Samtidig mener disse
medlemmer at maksprisen bør gjøres mer fleksibel for å sikre
at kvaliteten i barnehagene kan bedres. Disse medlemmer viser
til at maksprisen førte til at mange lavinntektsfamilier fikk økt
sine barnehagekostnader ved innføring av maksprisordningen. Det
er viktig å sikre barnehageplass til alle som ønsker det, uavhengig
av økonomi.
Disse medlemmer viser til at
kun hver femte kommune har inntektsgradert foreldrebetaling i barnehagen
i dag. Disse medlemmer foreslår derfor å bevilge
50 mill. kroner som øremerkes inntektsgradert foreldrebetaling i
barnehagene. Midlene gis ved en økning i rammeoverføringen til kommunene. Disse
medlemmer vil samtidig foreslå en generell økning i maksprisen
med 200 kroner pr. måned. Dette forslaget vil også påvirke kap.
231 postene 61 og 64, samt kap. 844 post 70.
Disse medlemmer prioriterer å
styrke kunnskapsformidlingen i skolen og med dette flere undervisningstimer
og tiltak for å øke lærerrekrutteringen fremfor gratis frukt og
grønt. Disse medlemmer mener mat er et primæransvar
for foreldrene. Der det er behov for ordninger ved den enkelte skole
bør dette skje i et samarbeid med foreldre og kommunen. Disse
medlemmer viser til lovforslag i Innst. 430 L (2010–2011)
som ifølge Finansdepartementet vil gi kommunene en besparelse på
95,8 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 583,8 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 560,3 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til
kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
nedsettes med | 560 300 000 |
| | fra kr 94 929 757 000
til kr 94 369 457 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at om lag 3 000 gamle og syke venter
på et heldøgnstilbud. Likevel ble bare halvparten av «eldremilliarden»
som regjeringen bevilget i forbindelse med salderingen av statsbudsjettet
for 2011, brukt til pleie og omsorg for de eldre. Resten har gått
til å dekke underskudd, nedbetale gjeld eller styrke andre formål
som barnehage, skole eller kultur. Dette medlem understreker
at eldre har rett på en verdig omsorg, og øker derfor bevilgningen
til kommunenes eldreomsorg med 1 mrd. kroner.
Dette medlem viser videre til
at en rekke kommuner står overfor store utfordringer når det gjelder
barnehagetilbud med god kvalitet til alle barn i kommunen som søker
om plass. Dette medlem vil understreke at alle barnehager
må sikres midler og kompetanse til å opprettholde høy kvalitet,
tilstrekkelig pedagogisk tilbud og et høyt antall voksne i forhold
til antall barn.
Dette medlem viser til at det
fortsatt er store behov for økte ressurser, økt kapasitet og økt kompetanse
i det kommunale barnevernet. Dette medlem mener det
er behov for å styrke barnevernet og trappe opp innsatsen for å
sikre full dekning i alle ledd, og viser i denne sammenheng til
forslag fra Kristelig Folkeparti i Dokument 8:21 S (2009–2010) om
en opptrappingsplan for barnevernet som sikrer full barnevernsdekning
innen 2017, en plan som blant annet også må sikre nok behandlingskapasitet
i det kommunale barnevernet.
Dette medlem viser til de store
sosiale utfordringer som Aust-Agder sliter med, og øker bevilgningen
til kvalifiseringsprogrammet i fylket med 4 mill. kroner.
Dette medlem vil reversere tidligere
vedtak om timetallsøkning på 6 ekstra timer i småskoletrinnet samt
8 timer gratis SFO pr. uke i 1.–4. klassetrinn. De ressurser som
dette vil frigjøre i skolen, vil dette medlem benytte
til å øke lærertettheten med 500 lærere tilsvarende 150 mill. kroner,
en mer ambisiøs satsing på etter- og videreutdanning for lærere
med 100 mill. kroner og frivillig leksehjelp i kommunal og frivillig regi
med 20 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
forhøyes med | 711 500 000 |
| | fra kr 94 929 757 000
til kr 95 641 257 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til behovet for å styrke oppfølgingen av elevene i skolen fra andre
enn lærerne. Dette medlem mener at målet må være
1 000 nye helsesøstre og spesialpedagoger i skolen de kommende fire årene.
Dette vil være avgjørende både for å forebygge frafall i skolen
og for å sikre god elevhelse. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å
bevilge 50 mill. kroner til en konkret opptrapping mot dette målet. Dette
medlem viser for øvrig til merknad og bevilgningsforslag vedrørende
helsesøstertjenesten over kap. 719 post 21.
Dette medlem mener at innføringen
av makspris for oppholdsbetaling i barnehager har flere uheldige
sider, særlig fordi dette grepet faktisk har ført til at flere lavinntektsfamilier
har fått økte utgifter til barnehageplass. Mens kommunene har redusert
de høyeste barnehagesatsene ganske kraftig, har flere av dem satt
opp satsene for familier med de laveste inntektene. Færre kommuner enn
tidligere graderer nå betalingen ut ifra foreldrenes inntekt. Dette
medlem viser til at inntektsgradert foreldrebetaling gir
god fordelingsvirkning, og dermed er et viktig grep for å bekjempe
fattigdom. Dette medlem foreslår derfor å bevilge
75 mill. kroner til inntektsgradert foreldrebetaling i barnehager.
Dette medlem viser for øvrig
til merknader og forslag på andre kapitler som får budsjettmessig konsekvens
på denne posten. Dette gjelder prisjustering av foreldebetaling
i barnehager (‑188 mill. kroner), nærmere omtalt under kap. 231
post 61; avvikling av dagens frukt- og grøntordning i skolen (‑95,
8 mill. kroner), nærmere omtalt under kap. 228 post 70; samt reversering av
timetallsutvidelser 2009–2010 (‑405,4 mill. kroner), nærmere omtalt
under kap. 228 post 70.
Dette medlem viser til at det
i dag er store forskjeller fra kommune til kommune når det gjelder
satsene for sosialhjelp og hvorvidt kontantstøtte og barnetrygd
regnes inn i inntektsgrunnlaget. Paradokset er at forskning viser
at lave sosialhjelpsatser gir flere langtidsbrukere, mens høye sosialhjelpsatser
får folk videre i livet.
Dette medlem vil derfor innføre
en nasjonal minstenorm for sosialhjelp til livsopphold (ekskl. boutgifter)
som prisjusteres hvert år. Denne normen må minimum tilsvare Statens
institutt for forbruksforskning (SIFO) sin forskningsbaserte standard
for et nøkternt livsopphold. Kontantstøtte og barnetrygd og barns
eventuelle inntekter skal holdes utenfor denne minstenormen.
Dette medlem er også åpen for
å se på om kriteriene for sosialhjelpssatsene er i tråd med de faktiske
behov barn og unge opplever for å kunne bli inkludert i sosiale
fellesskap på lik linje med andre. Dette medlem foreslår
derfor en økt bevilgning på 300 mill. kroner for å innføre en opptrapping
til en nasjonal minstenorm for sosialhjelp med virkning fra 1. juli
2011. Det vil i første omgang føre til at minstesatsen for enslige
sosialhjelpsmottakere økes fra dagens 5 288 kroner per måned til
6 000kroner per måned.
Dette medlem viser til representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om å overføre oppgaver fra Barne-, ungdoms- og familieetatens regionskontorer
til den kommunale barnevernstjenesten (Representantforslag 16 S
(2009–2010)). I forslaget vises det til en Fafo-rapport (rapport 2009:41)
hvor det kommer fram at det kommunale og statlige barnevernet har
store samarbeidsproblemer og at Barne-, ungdoms- og familieetaten
(Bufetat) er i ferd med å bli en byråkratisk, ressurskrevende organisasjon
som ikke på langt nær bidrar godt nok til at de mest sårbare barna
får hjelpen de trenger og har krav på. Dette medlem er
bekymret over at barnevernet i dag ikke klarer å sikre at barn og
unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling,
får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Dette medlem mener
kommunene må få et helhetlig ansvar for barnevernet og er av den
oppfatning at nedleggelse og overføring av Bufetats oppgaver regionalt
er noe som nå må vurderes. På denne bakgrunn foreslår dette
medlem å kutte 100 mill. kroner i det statlige, regio-nale
barnevernet og omfordele midlene til det kommunale barnevernet.
Dette medlem mener det er viktig
at kommunene får beholde deler av selskapsskatten lokalt. Det vil
motivere kommunene til å føre en positiv og fremtidsrettet næringspolitikk,
og med flere små og store bedrifter vil kommunene få høyere skatteinntekter
som kan brukes til lokal velferd. Den rød-grønne regjeringen har
fratatt kommunene denne muligheten til å påvirke egne skatteinntekter
og velferd. Dette medlem vil omgjøre dette vedtaket
slik at kommunene får beholde en andel av selskapsskatten. Dette standpunktet
ble støttet av både Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Kommunenes Sentralforbund
(KS) i høringen i forbindelse med nytt inntektssystem. Dette
medlem foreslår derfor at 4,25 pst. av selskapsskatten tilbakeføres
til kommunene, tilsvarende 9,2 mrd. kroner som omfordeles fra post
571.60 til ny post 571.69.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til
kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
nedsettes med | 9 340 700 000 |
| | fra kr 94 929 757 000
til kr 85 589 057 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det er et stort potensial for effektivisering
i offentlig sektor, blant annet innenfor bruk av IT-løsninger. Dette
medlem mener bevilgningen til skjønnsmidler til forsøk med
e-valg er i overkant stor, og vil foreslå at bevilgningen reduseres
med 30 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under
kap. 572 post 64, nedsettes med | 30 000 000 |
| | fra kr 2 097 000 000
til kr 2 067 000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at i statsbudsjettet for 2011 foreslo regjeringen å bevilge
133 mill. kroner til ytterligere styrking av samhandlingsreformen
og distriktsmedisinske sentra. Disse midlene er tenkt til samhandlingsprosjekt
i de enkelte kommunen/regionene. Disse medlemmer mener
at denne bevilgningen ikke på kort sikt styrker den kompetansen
som det er behov for i kommunene når samhandlingsreformen skal iverksettes
fra 1. januar 2012. Disse medlemmer mener at kommunene
i dag ikke har den økonomien som må til for å kunne utdanne nødvendig
personell til å ta seg av to viktige områder innenfor samhandlingsreformen.
Dette gjelder styrking av det forebyggende arbeidet i kommunene
i samband med samhandlingsreformen, styrking av den generelle medisinske
kompetansen og innenfor geriatri. Disse medlemmer mener
det derfor er nødvendig å øke bevilgningen til kommunene for å dekke
merkostnadene som kommunene har til videreutdanning og spesialisering
i samband med planlegging av samhandlingsreformen.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
500 mill. kroner, tilsvarende en økning på 500 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til
kommuner | |
| 65 | (Ny) Midler til sam-handling, bevilges med | 500 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til manglende satsing på eldreomsorg i mange av landets kommuner. Disse medlemmer foreslår
derfor å øremerke ytterligere midler til dette formålet. Disse
medlemmer viser også til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett for 2011 der disse medlemmer foreslo
en betydelig styrking av investerings- og driftstilskudd til sykehjem.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
1 mrd. kroner, tilsvarende en økning på 1 mrd. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 68 | (Ny) Styrking av eldreomsorgen, drift av
institusjonsplasser, bevilges med | 1 000 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er viktig at kommunene
får beholde deler av selskapsskatten lokalt. Det vil motivere kommunene
til å føre en positiv og fremtidsrettet næringspolitikk, og med
flere små og store bedrifter vil kommunene få høyere skatteinntekter som
kan brukes til lokal velferd. Den rød-grønne regjeringen har fratatt
kommunene denne muligheten til å påvirke egne skatteinntekter og velferd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å tilbakeføre en andel av selskapsskatten til kommunene, og viser
i denne forbindelse til sitt representantforslag Dokument 8:137
LS (2010–2011) som nylig ble nedstemt i Stortinget. Der fremmet disse
medlemmer følgende forslag: «Stortinget ber regjeringen tilbakeføre
deler av selskapsskatten til kommunene».
Komiteens medlem fra Venstre vil omgjøre
dette vedtaket slik at kommunene får beholde en andel av selskapsskatten.
Dette standpunktet ble støttet av både Næringslivets Hovedorganisasjon
(NHO) og Kommunenes Sentralforbund (KS) i høringen i forbindelse med
nytt inntektssystem. Dette medlem foreslår derfor
at 4,25 pst. av selskapsskatten tilbakeføres til kommunene, tilsvarende
9,2 mrd. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 69 | (Ny) Kommunal
selskapsskatt, bevilges med | 9 200 000 000» |